Jump to content

Fixa fötterna?

Pluton24

Recommended Posts

Vandrade idag med skolan. Dom jag gick med gick snabbt och efter ett tag fick jag ont i tårna. Fortsätter men klagar. Kommer hem och har blåsor på tårna samt foten. Måste ha friska fötter i helgen då jag ska ut i skogen igen. Fast denna gången på mina villkor.

Hur tar man bort eller minskar blåsor bäst?

Vandrade idag med skolan. Dom jag gick med gick snabbt och efter ett tag fick jag ont i tårna. Fortsätter men klagar. Kommer hem och har blåsor på tårna samt foten. Måste ha friska fötter i helgen då jag ska ut i skogen igen. Fast denna gången på mina villkor.

Hur tar man bort eller minskar blåsor bäst?

Jag punkterar alltid, tvättar med sprit och tejpar sedan med elastoplast. Dock är det många som inte gillar den metoden.

Är nog bättre att man punkterar sedan skär bort hela blåsan, så man får ett öppet sår.. då såret läker snabbare.

Annars finns det risk att det bildas "hud på hud" som blir till en ny blåsa när man går igen. Bättre med helt ny hud.

Är nog bättre att man punkterar sedan skär bort hela blåsan, så man får ett öppet sår.. då såret läker snabbare.

Annars finns det risk att det bildas "hud på hud" som blir till en ny blåsa när man går igen. Bättre med helt ny hud.

Inte om man skall ut och gå igen dagen därpå. Jag röstar på Trädets metod.

Jag skulle satt på compeed plåster över (trots det aldrig sitter kvar så länge att huden läkt). Trycket blir lite jämnare då tycker jag och blir som ett extra skinn, så man inte får en ny blåsa bredvid den gamla...

Jag skulle satt på compeed plåster över (trots det aldrig sitter kvar så länge att huden läkt). Trycket blir lite jämnare då tycker jag och blir som ett extra skinn, så man inte får en ny blåsa bredvid den gamla...

Det finns ett begrep som heter "compeedskav". Beror på att kanten på compeedplåstret skaver, och man får således ett ännu större skavsår. händer titt som tätt i Nijmegen. ska man sätta något över rekomenderar jag Leukotejp eller Elastoplast.

Men alla är olika, jag får själv nästan aldrig skav, dock får jag blåsor under trampdynorna efter ett par mil. andra tittar på ett par kängor och får blödande skavsår. Det bästa är att prova sig fram.

Pluton24: hur långt och hur länge ska du gå?

Det finns ett begrep som heter "compeedskav". Beror på att kanten på compeedplåstret skaver, och man får således ett ännu större skavsår. händer titt som tätt i Nijmegen. ska man sätta något över rekomenderar jag Leukotejp eller Elastoplast.

Även kanten på elastoplast kan ge skav. I båda fallen sker det främst om limmet släpper och den börjar rulla ihop sig, eller hur man nu ska uttrycka det. Sätter man annan tejp (t ex leukoplast) kring kanten, eller över alltihop, för att hålla det på plats slipper man ofta det problemet.

Själv använder jag helst Compeed civilt, när skavsåret redan är ett faktum, men tejperna militärt och då främst i förebyggande syfte.

Utöver tidigare tips skulle jag överväga att ta några andra skodon. Skav frampå tårna brukar enligt min erfarenhet tyda på för felaktig storlek, antingen för små eller för stora så att foten halkar omkring inne i skon (tårna tar i skon i tådelen vid nedförslut). Dubbla strumpor(en tunnare inre, en tjockare yttre) är att föredra om man har lätt att få skav, kan också motverka det tidigare omnämnda halkandet i skon.

"Compeedskav" har jag faktiskt aldrig varken hört talas om eller upplevt. Compeeden har ju väldigt tunna och fina kanter. Jag vet att sjukvårdarna säger många fula ord om Compeeden eftersom den sitter fast så förbenat. Jag tycker att den funkar bra på det sätt som jag använder den; Om jag får skavsår under tjock hud (typ på utsidan av hälen) så skär jag bort blåsan och sätter en Compeed över. Man får då en sorts "konstgjord blåsa" som det går utmärkt att gå på; Kanterna avlastar den ömma huden under blåsan. Det funkar för mig, men jag vet inte om jag skulle rekommendera det för andra.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...