Jump to content

Hemvärnsmän attackerade campare


Recommended Posts

Tre berusade och uniformsklädda hemvärnsmän anföll mitt i natten en grupp campare i de sörmländska skogarna. De kastade knallskott mot tältet, öste jord på lägerelden och ropade rasistiska glåpord.

 

Händelsen inträffade sommaren 2009 sedan en pluton hemvärnsmän och de sju camparna råkat i dispyt om vilka som skulle få sova i vindskydden vid Sörmlandsleden.

 

Nu åtalas de tre männen för ofredande, skriver Eskilstuna-Kuriren. Försvaret planerar inga åtgärder mot dem.

 

TT

Hemvärnsmän attackerade campare

 

Jag hoppas att det faktum att FM inte planerar några åtgärder mot de tre hemvärnsmännen betyder att de lämnat in sin utrustning frivilligt annars är FM ute på tunn is. Hemvärnsmännens beteende ger varken en positiv bild av HV eller FM utan spär snarare på den gamla bilden av att hemvärnsman skjuter Mauser och dricker sprit på övningarna.

Link to comment
Share on other sites

Hämvänsmän attackerade campare

Tre berusade och uniformsklädda hemvärnsmän anföll mitt i natten en grupp campare i de sörmländska skogarna. De kastade knallskott mot tältet, öste jord på lägerelden och ropade rasistiska glåpord.

 

Händelsen inträffade sommaren 2009 sedan en pluton hemvärnsmän och de sju camparna råkat i dispyt om vilka som skulle få sova i vindskydden vid Sörmlandsleden. Nu åtalas de tre männen för ofredande, skriver Eskilstuna-Kuriren.

 

Försvaret planerar inga åtgärder mot dem.

 

 

Det finns mycket att säga om dumheterna i detta. Värst är väl den sista raden?

Edited by Schalldämpfer
Link to comment
Share on other sites

Länken fungerar inte.

 

Nej det låter ju inte som så jävla bra reklam för FM. Och att försvaret inte gör något känns ju inte så bra. Man får väl hoppas att åtalet leder till fällande dom så att de tre får en prick, då får de väl inte vara kvar som hemvärnsmän?

Link to comment
Share on other sites

Intressant på min ära.

 

Så vad kommer att hända nu? Kommer krav att resas på att de bör uteslutas för de rasistiska orden, för att att det strider mot VÄRDEGRUND?

 

Nåja, HV/FM borde kanske ha svarat, "Vi ser allvarligt på det inträffade och ska ta de berörda i upptuktelse." Då har man markerat. Men man behöver inte slänga ut barnet med badvattnet.

Link to comment
Share on other sites

Visst är det så att en kommentar från FM (från vilken nivå det än vara må) som genererat en annan formulering än att man inte planerar några åtgärder hade varit klok.

 

Redan i den här lilla texten finns ju en del att bita i:

 

1: Berusade hvmän (iofs kanske en partsinlaga)

 

2: Störa civila i onödan (Fanns korrekt marknyttjandeavtal?)

 

3: Knallskott mot tältet (kan vara en partsinlaga. Korrekt att använda ameffekter om inte avtal enligt ovan fanns?)

 

4: Rasistiska glåpord (Inte bara värdegrundproblematiskt, utan kanske brottsligt)

 

 

Fixade länken förresten. Även om det inte tillför så mycket

Link to comment
Share on other sites

Jag hoppas att det faktum att FM inte planerar några åtgärder mot de tre hemvärnsmännen betyder att de lämnat in sin utrustning frivilligt annars är FM ute på tunn is. Hemvärnsmännens beteende ger varken en positiv bild av HV eller FM utan spär snarare på den gamla bilden av att hemvärnsman skjuter Mauser och dricker sprit på övningarna.

 

STOP STOP STOP!

Bara för att någon säger att de gjort detta och åklagaren finner att det finns bevis för fällande dom innebär inte att de är dömda vilket flera ger uttryck för i denna och den andra tråden som finns.

 

Enligt vårat sätt att se på det i Sverige är man oskyldig ända tills man funnits skyldig i rätten.

 

Om det nu visar sig att man gjort det som sägs från camparnas håll och att åklagaren kan bevisa att det var på detta viset så kommer säkert FM att ge de inblandade PLF, Packa Lämna in Försvinn!

 

FM borde utreda denna händelse internt och vidta åtgärder om det är så att de finner att något olämpligt sket. Om nu inte FM utreder detta kan det tyda på att man finner vissa saker grundlösa men att åklagaren har en annan uppfattning.

Om det finns grund för händelsen så som nu camparna säger att det gick till och man finner att de tre hv personerna är skyldiga till brott mot diverse lagar så är det naturligt att de lämnar in eller beordras göra detta.

Dock är ingen skyldig bara för att åklagaren åtalar någon eller för att pressen skriver något.

Det finns mängder med anledningar till att camparna skulle vilja svärta ner FM och Hv på ett eller annat sätt men det kan lika gärna vara tre oerhört obegåvade kollegor till oss som betet sig utom all redlig het.

/519CB

Link to comment
Share on other sites

För det första hände det inträffade under en helt civil aktivitet.

För det andra var personerna inte uniformerade. Dock hade några av dem uniformsattiraljer såsom m/90 byxor och m/59 skjortor.

För det tredje var "knallskotten" fyrverkerier inköpta på Ö&B (motsv).

För det fjärde har de berörda konfronterats av det förband de tillhör.

Link to comment
Share on other sites

"Hemvärnsman" är visst liktydigt med väldigt udda människor. Allting blir visst värre om vem det nu än är är eller har varit just "hemvärnsman". Trist, men jag förstår till del kopplingen = journalistiskt kap.

Link to comment
Share on other sites

För det första hände det inträffade under en helt civil aktivitet.

För det andra var personerna inte uniformerade. Dock hade några av dem uniformsattiraljer såsom m/90 byxor och m/59 skjortor.

För det tredje var "knallskotten" fyrverkerier inköpta på Ö&B (motsv).

För det fjärde har de berörda konfronterats av det förband de tillhör.

 

Underbart att höra att det inte skedde i tjänsten utan att de var civila precis som vem som då det skedde.

Att sen pressen snurrar till det är trist.

Än mer trist att de faktisk var med i FM på ett eller annat sätt.

Är man med bör man ha hyffs även civilt då det annars lätt färgar av sig...

/519CB

Link to comment
Share on other sites

:dribble: När är rättegången?

 

 

Underhållningsvärdet i det här går knappast att överskatta!

Hoppas Den Svarta Kattens forum out:ar vilka dom är.

 

Tyvärr framgår det inte riktigt vilka som tog hem segern...

Jag sätter mina pengar på camparna. Dom kan va riktigt sega!

Link to comment
Share on other sites

:dribble: När är rättegången?

 

 

Underhållningsvärdet i det här går knappast att överskatta!

Hoppas Den Svarta Kattens forum out:ar vilka dom är.

 

Tyvärr framgår det inte riktigt vilka som tog hem segern...

Jag sätter mina pengar på camparna. Dom kan va riktigt sega!

 

Vet inte om man kan prata om vinst eller förlust i ett sådant läge, men dom stora förlorarna är alla vi andra medlemmar i hemvärnet som får bära hundhuvudet för vad dessa mindre genomtänkta personer gjort på fyllan och villan.

 

Visst kan man förstå att dom vart irriterade när 7 personer tar upp 2st stora vindskydd som normalt tar ca 20 (pga att dom ville sova på stora luftmadrasser!), men det rättfärdigar ändå inte deras handlande, och rasistiska kommentarer är aldrig ok!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Då har domarna fallit. Påtagligt höga böter för den typen av brottslighet om jag inte är ute och cyklar. I mån av tid ska jag begära ut domen och se vad det bottnar i. Eller vet någon här mer?

 

Det var natten till den 14 juni 2009, alltså för ganska exakt två år sedan, som en grupp arbetskamrater från Stockholm hade begett sig till Sörmlandsleden. De hade slagit läger vid ett par vindskydd vid Marviken i Mariefred. Men också ett gäng sörmländska hemvärnsmän var ute i naturen, några av dem var berusade. Och när de förstod att det var konkurrens om vindskydden utvecklades natten i en riktning som de fem arbetskamraterna aldrig hade kunnat tänka sig.

 

Efter att ha hört alla inblandade dömer nu tingsrätten den äldste av de åtalade hemvärnsmännen till 50 dagsböter à 160 kronor för förolämpning.

 

En 25-åring döms till 40 dagsböter à 170 kronor för ofredande.

 

En annan 25-åring som också åtalats för ofredande frias av tingsrätten

 

Sörmlands Nyheter

Link to comment
Share on other sites

Jaha.. Då finns det nog en överhängande risk att de inte passerar registerkontrollen, och då torde det vara avskiljning från Hemvärnet. Om det inte redan skett.
Ja, så slutar det säkert... Men, var har kavajhytten idag tagit vägen?

 

Frågan vid förnyad säkerhetsprövning (efter utfall på registerkontroll) är eg om personen ifråga är lojal mot intressen som skyddas i säkerhetsskyddslagen samt i övrigt är pålitlig ur säkerhetssynpunkt. Jag kan inte tycka att det är självklart att svaret blir "får ej placeras i säkerhetsklass" efter att ha blivit dömd till förolämpning?

 

En annan fråga som behöver snäppas upp är hanteringen av kickandet av hv-män där utfallet blivit "bör ej placeras i säkerhetsklass" eller som bara bedöms olämpliga. Idag finns ingen omprövning/överklaganshänvisning och dokumentationen kring sådana beslut är nog sällan skriftliga och fullödiga. Det finns en villfarelse att kickande från hv inte kan överklagas. Antagning till kan inte överklagas, säkerhetsskyddsbeslut kan inte överklagas, men avskiljande kan (och då behöver FM ha skriftligt på fötterna)!

 

Ett anknytande problem är att för mycket fokus läggs på registerkontroll och inte säkerhetsprövning, dvs personlig kännedom genom intervju, referenser och allmän social kontroll.

Link to comment
Share on other sites

Jaha.. Då finns det nog en överhängande risk att de inte passerar registerkontrollen, och då torde det vara avskiljning från Hemvärnet. Om det inte redan skett.
Ja, så slutar det säkert... Men, var har kavajhytten idag tagit vägen?

 

Frågan vid förnyad säkerhetsprövning (efter utfall på registerkontroll) är eg om personen ifråga är lojal mot intressen som skyddas i säkerhetsskyddslagen samt i övrigt är pålitlig ur säkerhetssynpunkt. Jag kan inte tycka att det är självklart att svaret blir "får ej placeras i säkerhetsklass" efter att ha blivit dömd till förolämpning?

 

En annan fråga som behöver snäppas upp är hanteringen av kickandet av hv-män där utfallet blivit "bör ej placeras i säkerhetsklass" eller som bara bedöms olämpliga. Idag finns ingen omprövning/överklaganshänvisning och dokumentationen kring sådana beslut är nog sällan skriftliga och fullödiga. Det finns en villfarelse att kickande från hv inte kan överklagas. Antagning till kan inte överklagas, säkerhetsskyddsbeslut kan inte överklagas, men avskiljande kan (och då behöver FM ha skriftligt på fötterna)!

 

Ett anknytande problem är att för mycket fokus läggs på registerkontroll och inte säkerhetsprövning, dvs personlig kännedom genom intervju, referenser och allmän social kontroll.

 

Men du kan väl inte lasta FM för att Registerkontrollnämnden inte lämnar besvärshänvisning eller redovisar omständigheterna bakom sina beslut?

 

Säkerhetsprövning är oerhört viktig, men registerkontrollen är digital. Tycker att det fungerar ganska bra så.

Link to comment
Share on other sites

Hur menar du? Att hv i för stor utsträckning förlitar sig på RK istället för att jobba mer med intervju och referenser kommer från hästens mun, MUST. Vid förstagångsprövning/antagning dyker det kontinuerligt upp saftiga domar. Det beror kanske på att den som intervjuar inte är tydlig med att slutligen informera om att fängelsedomar ligger kvar minst tio år, andra domar fem år, dvs det är ingen ide att chansa. Att säkerhetsskyddsbeslutet inte kan omprövas har jag (väl?) själv påtalat, det är inte det som är problemet. Det obra är att folk avskiljs (av mindre allvarliga skäl än "får ej placeras i säkerhetsklass") utan skriftlig dokumentation, kommunicering av beslutsunderlag till enskild, skriftligt beslut med omprövning-/överklaganshänvisning.

Link to comment
Share on other sites

Ja om vi då återgår till ursprungsproblematiken och åtminstone tillfälligt lämnar problemet med vad olika säkerhetssystem kallas och hur de funkar - två av tre fällda. Ska bli intressant att se vad som kommer ske med dessa individer framöver. Tycker nog att ledaren i senaste HV-tidningen sammanfattade det hela ganska bra - vi är alltid medlemmar av NS/HV även om vi inte har uniformen på oss. När pressen får veta det så blir rubrikerna alltid "Hemvärnssoldat pallade äpplen" eller "Hemvärnssoldat körde rattfull". Att man gör idiotiska saker på sin fritid spelar i sammanhanget ingen roll om en journalist kan koppla ihop dina handlingar med ditt engagemang i Försvarsmakten.

Link to comment
Share on other sites

Tycker de e sämst att det vinklas mot "Hemvärnsmän" om det nu var under en civil aktivitet

Kvällspressen vill ju gärna vinkla o sälja :wacko:

 

Men tycker de väcker en intressant synpunkt med tanke på det skrevs att de använde 90-byxor, 59 skjortor och div militära attiraljer. Folk (inom firman) kanske borde förstå att om man har m90 på sig eller militärmärkta kläder får folk en bild av FM efter hur man beter sig...

Beter jag mig kasst i mina civilköpta m90-byxor jag har, även om jag numera e helt civil, tror ju folk att jag på något sätt tillhör FM och får därmed en sämre bild av firman, kanske dags att folk tänker på hur man beter sig i sina "civilmilitära" kläder?

 

Sen om någon "helcivilist" köpt m90 o beter sig dåligt må de väl hända, men vilka e de som mest använder militära kläder civil?

Jo, folk inom de militära...

 

Vill man vara på den säkra sidan, använd helcivil klädsel...

Link to comment
Share on other sites

För det andra var personerna inte uniformerade. Dock hade några av dem uniformsattiraljer såsom m/90 byxor och m/59 skjortor.

 

Anders G:

Då har jag blivit felinformerad och ber om ursäkt om jag kommit med desinformation. Inte alls min avsikt.

Link to comment
Share on other sites

För det andra var personerna inte uniformerade. Dock hade några av dem uniformsattiraljer såsom m/90 byxor och m/59 skjortor.

 

Anders G:

Då har jag blivit felinformerad och ber om ursäkt om jag kommit med desinformation. Inte alls min avsikt.

 

Huruvida m/59-skjortor och grönspräckliga byxor förekom vet jag inte. Det är ju inte osannolikt.

Link to comment
Share on other sites

Om det nu var så, är det någon här som tycker att det är okej att använda kungens utrustning på fritiden?

 

Självklart är det inte ok! Även om eventuella klädespersedlar i det här fallet känns underordnat agerandet från individernas sida så är det ju defacto inga campingattiraljer de fått ut. För allas våra skattepengar ska tilläggas!

Link to comment
Share on other sites

Om det nu var så, är det någon här som tycker att det är okej att använda kungens utrustning på fritiden?

Jag tillhör dom som tycker uniformen är suboptimal som friluftskläder och har köpt ordentlig utrustning (hållbara funktionsplagg raktigenom) för att vistas ute, men om min uniform vore lika bra så skulle jag mycket väl kunna använda de delar som inte är "märkta".

Link to comment
Share on other sites

Om det nu var så, är det någon här som tycker att det är okej att använda kungens utrustning på fritiden?

 

 

Om man inte ämnar spöa skiten ur varandra/andra eller göra sitt bästa för att framstå som ett grottmongo, så ja! Har personligen använt både M90 byxor, olles brorsa och framförallt regnjackan civilt, dock har jag aldrig haft en "uniform" på mig utan har alltid brytit av den militära klädseln med civila plagg.

Link to comment
Share on other sites

Det är helt okej att använda utvalda persedlar på fritiden. Så länge du inte utsätter den för 'onormalt' slitage. Och inte utger dig för att vara i tjänst, alltså inte komplett uniform och beter dig som det förväntas av FM Värdegrund. Fast som andra redan skrivit, det finns mycket bättre friluftskläder man kan, och bör köpa om man gillar att vara ute i naturen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...