Jump to content

Säkerhetsförbanden

Guest

Recommended Posts

Vad gäller Säkerhetsförbanden i SÄKBAT 04 så utbildas  SÄKPLUTON SJÖ av BASSÄKKOMP på Kungsholmen, SÄKPLUTON MARK på K3 medan Flygvapnet ännu inte utbildat någon eftersom man inte kan komma överens var.

Vad gäller Säkerhetsförbanden i Flygvapnet (OBS! Ej SÄKPLUTON) så utbildas Flygbassäk på 4 flottiljer ingående i BASBAT 04 och STRIL-säk (ännu ej utbildade, glöm Fredrikssons inlägg, det finns inte ens ett TOEM till det förbandet) ingående i ett nedprioriterat STRILBAT 04.

Kraven på papperet skiljer mellan SÄKPLUTON, Säkjakt, Flygbassäk, etc, men i verkligheten torde inte skillnaderna vara så där jättestora, då uppgifterna har likheter vapenslagen emellan.

Uppgifterna skiljer dock beroende på placering, t ex så har SÄKJAKT och SÄKPLUTON SJÖ olika uppgifter men liknande utb, Flygbassäk har sitt etc. etc.

M a o, så går det inte riktigt att jämföra, men utbildningen är hård och krävande utan att vara lika hård och krävande som jägarförbandens...

Vad gäller Säkerhetsförbanden i SÄKBAT 04 så utbildas  SÄKPLUTON SJÖ av BASSÄKKOMP på Kungsholmen, SÄKPLUTON MARK på K3 medan Flygvapnet ännu inte utbildat någon eftersom man inte kan komma överens var.

Vad gäller Säkerhetsförbanden i Flygvapnet (OBS! Ej SÄKPLUTON) så utbildas Flygbassäk på 4 flottiljer ingående i BASBAT 04 och STRIL-säk (ännu ej utbildade, glöm Fredrikssons inlägg, det finns inte ens ett TOEM till det förbandet) ingående i ett nedprioriterat STRILBAT 04.

Kraven på papperet skiljer mellan SÄKPLUTON, Säkjakt, Flygbassäk, etc, men i verkligheten torde inte skillnaderna vara så där jättestora, då uppgifterna har likheter vapenslagen emellan.

Uppgifterna skiljer dock beroende på placering, t ex så har SÄKJAKT och SÄKPLUTON SJÖ olika uppgifter men liknande utb, Flygbassäk har sitt etc. etc.

M a o, så går det inte riktigt att jämföra, men utbildningen är hård och krävande utan att vara lika hård och krävande som jägarförbandens...

Du menar väl att SÄKPLUTON MARK utbildas på K1.

Äsch, K1 är väl nerlagt "officiellt" sedan länge (kallas dragonbataljon på Livgardet nu), men jag tror inte folk kommer sluta använda beteckningen för det...

Jag menade att inte alla på Dragonbataljon bedriver utbildning på K1 regemente. MP gör det delvis, men nån framtida säkpluton kommer högst troligen aldrig sätta sin fot där.

Nu har jag lite dålig koll på vad som har hänt de senaste 3 åren... är det inte MPJ som ska bli "säkpluton mark"? Iofs var det väl snack om att ha utbildningen på Swedint el. dy...

• 2 weeks later...

Eftersom jag själv var med och utbildade plutonen vet jag mycket väl vad det var och vilken funktion förbandet hade. En STRILSÄKPLUTON och inget annat...Precis som jag skrev innan var plutonen en "försökspluton" enligt de direktiv som kommit från nya Strilbat...

mvh

Det finns inga konkreta förslag på splitterskyddade fordon annat än att de ska vara splitterskyddade. De splitterskyddade fordonen är dock förmodligen lika nära som helikoptrar till den luftburna bataljonen...

cerberusz

men snälla du, det vet du väl att ett utkast till TOEM också föregås av utredningar...

Jag vet att ni på F4 gärna vill vara först med allt nytt på SÄK fronten. Bra lyckas ni också, vilket jag såg i våras i de mörka smålandsskogarna. Glöm dock inte bort att vara ödmjuka både mot er själva och andra förband...:D

• 1 year later...

haha jeapp det har jag. :camo: har du?

Alltid någon som blir stött,

det jag ville ha fram är att FBS inte kommer vara medverkande i säkbat(?) för det kommer väl troligen FBJ vara?

Den gamla ordningen, om man får kalla det för ordningen, var ju trots allt Bassäk, MPJ och FBJ.

Rätta mig gärna om jag har fel.

tack hej :baskerPa:

det jag ville ha fram är att FBS inte kommer vara medverkande i säkbat(?) för det kommer väl troligen FBJ vara?

Den gamla ordningen, om man får kalla det för ordningen, var ju trots allt Bassäk, MPJ och FBJ.

:baskerPa: Kan du förklara lite utförligare?

Ahh, jag och förklara.

Hmm.

Säkbat skall ju ha Säkplsjö, säkplmark samt flygvapnet.

Säkplutonsjö finns som ni vet redan, dvs gamla Bassäk.

Säkplutonmark kommer utgöras av MPJ.

Och flygvapnets bidrag i denna karusellen kommer väl då bli FBJ.

Om någon vet mer säkert så är ni välkommna och skriva det riktiga.

:baskerPa:

@ Kristjan

Hur "ödmjukt" tycker du det är att kalla ett annat förband "sketet"?

Vad visar det prov på? Att du sen förklarar dig med att FBS är "sketen" för att dom inte ingår i säkbat 04 blir ju än konstigare

Kristjan läs följande länkar:

fbs

och

soldf om ämnet

Och ja jag har erfarenhet av FBS och FBJ och nej jag har inte gjort lumpen där.

Ja och eftersom jag är så otroligt rolig så tog jag bort just det meddelandet :camo:

Bra va?

Bra efterforskning där, va lite nyfiken själv hur det fungerade.

Men jag håller fortfarande vid det jag sa. Det verkar som de säger olika saker hela tiden.

Men som vanligt inom militären så kan man inte säga något SÄKERT förän allt är helt fastställt.

Tyvärr.

(och om du nu tyckte det va så illa att jag kallade FBS så får du tycka det, men mina erfarenheter av FBS är mindre bra)

"Att du sen förklarar dig med att FBS är "sketen" för att dom inte ingår i säkbat 04 blir ju än konstigare"

Hoppsan, sitter vi och hittar på bakom skärmen? Det sa jag väl ändå aldrig va?

ta ett par lugna andetag och va inte så arg ,O

Be happy dude! :baskerPa:

@ Kristjan

jag är inte ens nära arg bara så otroligt less på folk som klankar ner på andra förband utan att underbygga den åsikten med konkret fakta/teori eller argument ungefär som du gjorde i ditt första inlägg (som nu är borttaget)

Alltid någon som blir stött,

Om man lägger till det ovanstånde med ditt första inlägg(som är bortaget) så ser du hur jag kunde få det till:

"Att du sen förklarar dig med att FBS är "sketen" för att dom inte ingår i säkbat 04 blir ju än konstigare"

Om du nu har dåliga erfarenheter med FBS så kan du väl berätta om det i detalj vad som har gett dig dom erfarenheterna

Men nu kan vi nog lägga ner den här diskussionen innan blågul får rycka in :baskerPa:

Sen kan väl dom som är riktigt insatt i säkbat 04 orgen fylla i vad som händer på utvecklings sidan.