Jump to content

Systemkamera val

Pluton24

Recommended Posts

• Super Administrators

Normaloptik-brännvidden (på fotografspråk) är 50mm på fullformat och ca 35mm på kamera med brännviddsförlängning (cropfaktor)

Att det kallas normal har med att det representerar närmst ögats brännvidd.

• Replies 74
  • Created
  • Last Reply

Normaloptik-brännvidden (på fotografspråk) är 50mm på fullformat och ca 35mm på kamera med brännviddsförlängning (cropfaktor)

Att det kallas normal har med att det representerar närmst ögats brännvidd.

Jo, jag vet att det är 50mm på småbildsformat (fullformat som det kallas nuförtiden) som brukar kallas normaloptik på fotografspråk, eller för att var noga så är det diagonalen på filmrutan som är normalbrännvidd, vilket blir 43mm på småbild. Detta är en tumregel, men att säga hur ett objektiv representerar vad vi ser med det mänskliga ögat är väl inte så enkelt: ögats brännvidd är ca 17-22mm, och projicerar på en halvsfärisk (drygt) sensor (retina) med ungefär 25mm diameter. Det är inte lätt att säga vad som är sanningen om vad det motsvarar vid projektion på en plan yta, som dessutom är rektangulär med ganska stort sidförhållande när det gäller småbild och APS-format! Vi får en stor bildvinkel om man räknar med det vi ser suddigt i ögonvrån, men en mycket mindre om man bara räknar det som vi koncentrerar oss på. Dessutom har vi två ögon.

Jag var dock inte ute efter att vara vetenskaplig utan bara att säga att jag tycker om att fota med objektiv som är litet längre än normal, andra gillar sådana som är litet kortare. Nu blev det lite vetenskapligt: det kanske är så att vissa (t.ex. jag) uppfattar det som "normal" att fånga det man koncentrerar sig på, andra vill ta med det man ser i ögonvrån när de fotar "normal". Så långt hade jag inte tänkt tidigare.

Kanske ska berätta vad som har hänt i närtid nu.

Kameran skickades in till Intervision.

- Vi vet inte om garantin täcker detta men om det inte gör de får du ett mejl. Kontroll tar allt från en vecka och uppåt sedan kommer vi med svar.

En vecka senare exakt kom ett sms: Din utrustning är klar att hämta på intervision i malmö.

Kostnad: 0 KR

Dom jobbar snabbt och kommer för alltid vända mig dit med problem.

Köpte senare ett 55-250 mm IS canon orginal objektiv. Nu har jag vad som krävs flera år framåt

Köp 500D om du vill ha en litte tyngre och rejälare kamera än D3100

Frågan har säkert varit uppe förut, men när det gäller superzoomobjektiv så finns ex Sigma och Tamron som alternativ till märkesobjektiven, dessa ligger ofta ~25% lägre i pris.

Hur står sig dessa i kvalitet jmf. med märkesobjektiven? Är de 25% sämre i kvalitet också?

Testade deras superzoom. Dåliga som fasiken. Canon objektivet är superbra. IS låter som en fläkt eller s men det är bara gyrot som sköter linserna. Men efter en dag tänker man inte på det. Funkar bra i ljus och även i malmö arena under en konsert med egeninställd slutare.

• 2 months later...
  • 2 weeks later...

Testade deras superzoom. Dåliga som fasiken. Canon objektivet är superbra. IS låter som en fläkt eller s men det är bara gyrot som sköter linserna. Men efter en dag tänker man inte på det. Funkar bra i ljus och även i malmö arena under en konsert med egeninställd slutare.

Nja nu är ju inte Canons lågprislinser speciellt "super". För att få lägga till super före måste du ha L-optiker.

Det märks inte minst när man väl har möjlighet att jämföra. Är rätt stor skillnad på både skärpa och aberration.

Men vist, de håller kanske bättre kvalité än riktig billiga linser.

/m

Har bytt kamera nu och kör med en Canon EOS 7D och med deras 40D som backup, alternativt telen på 7an och normalzoom på 40an. Man märker en brutalt större skilnad på 7an, främst i form av byggkvalitet och brusnivån vid svagt ljus.

40an gick ganska hårt och har fått många smällar och mycket ökensand i sig, har gått 20000 exp och det ramlar av en del knappar och vred men den snurrar på ändå.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...