Jump to content

Systemkamera val

Pluton24

Recommended Posts

Ska skaffa min första systemkamera.

Har att välja mellan två.

Canon 500D

Nikon D3100

Ska fota allt möjligt.

Vill ha för och nackdelar för båda kamerorna

• Replies 74
  • Created
  • Last Reply

Soldf är ett inte vidare bra val av forum.

Det finns nog mer kunnigt folk på bland annat:

minhembio.com, sweclockers, flashback

Om vi ska ha den attityden så är nog ingen av de forum du räknade upp särskilt bra de heller, prova detta forum istället så kan du säkert få bra svar; http://www.fotosidan.se/

//I, som givetvis skulle valt Nikon kameran.

Aee litar på alla vänner här. Fotosidan är rörig och FB är idiotiskt. Där sitter man bara och snackar om vilket vapen som kan döda mest människor eller: Om ryssen skulle anfalla

Jag har själv gått i valet å kvalet mellan de två kamerorna..... till slut så föll valet på Nikon D3100. I princip så är båda kamerorna likvärdiga och bra nybörjarkameror. Jag tog D3100 för att den var lite nyare och de tester jag sett och läst så har alla tyckt att Nikon presterar liiiite bättre.

Nu har jag lekt med den hela dagen och den är lätt att handha, det finns ett litet nybörjar program i kameran som hjälper till när man vill ta en viss sorts bilder och det finns en knapp som ger en förklaring på allt som är "highlightat" i menyerna. Mycket pedagogisk.

Sedan har den en skojig funktion som gör att man kan ta miniatyrlika bilder...hel festligt!

miniatyrbil.jpg

Det går att djupdyka in i bilderna hyfsat långt utan att det blir för kornigt.

DSC_0050.jpg

pincett2.jpg

pincett3.jpg

Kort sagt jag gillar den och jag har bara ett standard objektiv till, AF-S DX 18-55/3,5-5,6G VR heter den och man klarar sig väldigt långt på den :D

Lycka till med kamera valet!

Vad det gäller systemkameror så hänger ju faktiskt det mesta på vilka objektiv du har. Är det kamerahus med kit-objektivet du funderar på?

Jag skulle själv rekomendera Canon, men när du ändå är i köpartagen tycker jag du ska ta klivet upp till en Canon 550, vilket är mycket kamera för pengarna, så nära en semiproffskamera du kan komma. Standard kitobjektivet som brukar följa med EF-S 18-55/3,5-5,6 IS, är riktigt skarpt, men jag har hört rykten om den med tiden tar in damm och tappar skärpa. Men man får ju vad man betalar för.

Tilläggas bör såklart att jag kör Canon själv och har aldrig provat Nikon, därav en viss risk för partiskhet :)

Jag är väldigt partisk för Canon. Tre kompakt och två systemare änsålänge.

Dock så är det min uppfattning att om kamerorna är lika gamla, så är fotokvalitén samma oavsett om du väljer Canon och Nikon.

Så känn på dem och se vilken som passar dina händer samt vilkens layout och menysystem du gillar.

För tester och mer:

http://www.dpreview.com/

http://www.digitalcamerareview.com/

http://www.steves-digicams.com/

Budgeten är redan tajt som det är nu. Canon 500D är nästan lite för dyr enligt mig själv.

Dock vet jag inte om det gör så mycket att AF motorn sitter i Ojektivet på Nikon kameran istälet för i huset.

Dock vet jag inte om det gör så mycket att AF motorn sitter i Ojektivet på Nikon kameran istälet för i huset.

Som du antagligen är medveten om innebär ju det att det måste finnas en autofokusmotor i objektivet för att det ska fungera, eller i alla fall för att du ska få autofokus. Det här med kompatibilitet för objektiv kan ju vara en komplex fråga; det kan ju finnas problem med ljusmätningen också, eftersom moderna elektroniska underverk inte läser av vilken bländare man ställt med bländarringen på äldre objektiv.

Det är förmodligen överkurs att fundera på detta när du köper din första systemkamera, men om du har tid och lust att analysera saken kan du ju fundera över hur du vill gå vidare. Många upptäcker snabbt hur roligt det är med digitala systemkameror, och hamnar då i att paket-objektivet inte duger längre och vill köpa något av följande:

vidvinkel

ljusstark normal

macro

porträtt

tele

Du kan ju surfa runt och se vad som finns till din kamera, och till vilka priser. Du behöver egentligen knappast oroa dig, men se det som en varning för att det kan bli dyrt när du upptäckt hur roligt det är!

Beträffande jämförelsen mellan Nikon och Canon så var det en vanlig uppfattning för ett par år sedan att Nikon gav de bästa bilderna direkt ur kameran med standardinställningar, men att det gick att pressa ur litet mer ur Canon om man var beredd att trixa med inställningar och framför allt med konvertering av bilder i raw-format i efterhand. Detta är andrahandsuppgifter, själv har jag ett annat märke.

En sak till. Om du inte avser att filma något, så räcker nog 500 före 550. Det var (då) 2000 kr extra för en funktion som förvisso är kul, men som jag klarat mig utan.

Kom äntligen till Onoff idag. Canonen känns så mycket bättre än Nikon kameran. Tyckte inte om Nikkor objektivet på Nikonen det uppförde sig konstigt så om jag lyckas lura till mig prisgarantin blir det en canon annars blir det Nikon. Eller canon på Elgiganten

Har en hel hög med objektiv till Canonkameror dock endast mekaniska sådana. Vet att dom inte blir bra på EOS modellerna men kan göra lite tester med dom. Har en Mamma som köpte sin Systemkamera när hon var proffs fotograf och en far som köpte sin snabbt nere på Campen i Sinaiöknen. Så kan ju rådfråga dom lite om sakerna. Tack för hjälpen

Canon har större urval på objektiv från flera olika tillverkare och därmed kan du komma billigare undan med en Canon kamera i det långa loppet. Dessa objektiv kan du förstås även använda om du uppgraderar dig till en fullformat kamera.

Canon kör jag med, nu en 5D Mark I men kommer att uppgradera till en Mark II inom kort. Huvudsaken är att du inte faller i fällan och använder Programalternativ eller Automatik utan "Ta Befäl över din kamera" och använd och lär dig manuella inställningar bara då kan du nyttja kameran till fullo. Håller kurser i digital fotografering och bildbehandling och vill du har utb material - pm mig så mailar jag!

Lycka till oavsett vilken kamera du använder!

Kev

Canon har större urval på objektiv från flera olika tillverkare och därmed kan du komma billigare undan med en Canon kamera i det långa loppet. Dessa objektiv kan du förstås även använda om du uppgraderar dig till en fullformat kamera.

Canon kör jag med, nu en 5D Mark I men kommer att uppgradera till en Mark II inom kort. Huvudsaken är att du inte faller i fällan och använder Programalternativ eller Automatik utan "Ta Befäl över din kamera" och använd och lär dig manuella inställningar bara då kan du nyttja kameran till fullo. Håller kurser i digital fotografering och bildbehandling och vill du har utb material - pm mig så mailar jag!

Lycka till oavsett vilken kamera du använder!

Kev

När jag gick in på en fotohandlares webbsida och jmf antalet objektiv för canon resp nikon hade de fler objektiv till nikon än till canon...

När man sedan tittar in på de billigare gluggarna står det ofta oavsett om det är till nikon eller canon "Passar endast kameror med sensorer i APS-C storlek" mao inte så lyckat att använda denna typ av gluggar till en fullformatare...

Själv har jag en Nikon D300s för telefoto och en D3s för normal och vidvinkel. Mitt enkla val i kameraköps frågor brukar vara att köp samma märke som dina kompisar har och sedan den kamera som passar dina händer bäst.

Äldre/dyrare Nikonkameror har fokusmotor i kameran och kan således använda både äldre AF-objektiv utan inbyggd fokusmotor, samt de nyare objektiven (AFS)som har fokusmotor. Nikons billigaste systemkameror sedan D60 och framåt saknar fokusmotorn och kan bara använda de nyare AF-objektiven med inbyggd motor (eller ja, de andra går att använda, men då med manuell fokus givetvis).

Canons EOS-kameror har alltid haft fokusmotorn i objektiven, så där behöver man inte fundera på detta. Köpare av Nikons billiga systemkameror behöver förmodligen inte tänka på detta heller, eftersom 99% av dem bara kör med kitobjektivet ändå. Köper man nytt objektiv är chansen stort att det har inbyggd fokusmotor.

Notera att jag skrev EOS-kameror. När Canon introducerade EOS-systemet 1987 hade man gjort om sin objektivfattning från grunden. Man byggde in kontakter för dataöverföring och strömförsörjning av objektivet från grunden. Därför så är jag inte så säker på att gamla Canon objektiv från pre-EOS eran passar. Kanske finns det någon form av adapter. Men så vida du inte har en riktig bit wünder-optik som motsvarar kostnaden för en mindre bil, som du vill kunna använda, don´t bother.

Nikon har ju haft samma objektivgänga i 52 år, och lyckats skohorna in datakontakter i efterhand, vilket gjort att nya objektiv inte funkar på riktigt gamla kameror (tough luck om du har en Nikon F1 och tänkt köra en ny vibrationsdämpad teleglugg på den). Så länge det står EOS på din Canon kan den så vitt jag vet använda objektiv tillverkade från 1987 och framåt.

Detta är dock ganska ointressant. Har du en tight budget så lär ditt första objektiv vara den som följer med. Här kan jag berätta av egen erfarenhet att Canons kitglugg, deras 18-55, inte är så rolig. Nikons 18-55 är inte heller så sexig, men den är bättre. Vill du ha mer optik så finns det en uppsjö av nya och nästan-nya objektiv på marknaden. Att kunna använda optik från 1959 eller ens 1987 är egentligen ingen fördel, för jag rekommenderar att du köper hyfsat nya gluggar. Allt var inte bättre förr. De nyaste, plastigaste och billigaste objektiven har ofta bättre optiska egenskaper än riktigt dyra, tunga och robusta 30 år gamla objektiv. I alla fall så länge vi snackar zoom-objektiv. Du behöver dock inte oroa dig. Om du söker på nätet efter en trevlig liten tele (t.ex ett 70-300) så är chansen rätt liten att du hittar ett till salu från 1965. De flesta vill sälja på dig ett Sigma, Nikon eller Canon från 2004 eller liknande.

Beträffande objektiv så glöm inte bort att det finns fler tillverkare än Nikon och Canon. Kikar man på de billiga kamerorna så drar man sig nog inte för att använda objektiv från Tamron, Sigma och Tokina också. De är ofta billigare än Canons och Nikons original, och när vi snackar de lägre prisklasserna, ofta lika bra eller ibland rent av bättre. Maqn kan inte generellt säga att Canon har bättre gluggar än Nikon eller tvärt om, utan Nikon har en del riktigt bra glas, Canon har några andra klassiker. Bägge tillverkarna har varianter som passar för alla behov. Tredjepartstillverkarna har även de gluggar som passar alla, från fisheyes till supertelen. Tredjepartsillverkarna gör dessutom nästan alla sina objektiv till både Nikon och Canon. Väljer man däremot Pentax eller Sony som systemkamera kanske det kan vara lite svårare att få tag på glas, fast jag har ingen aning. Har aldrig kollat.

Att få tag på objektiv är inte svårt. Expert må ha ett mycket begränsat utbud. Mediamarkt har desto mer. Men internet är fullt av kamerabutiker som gladeligen skickar ett till dig annars.

När det gäller fullformat så har både Nikon och Canon kameror med fullformatssensorer. De är i bägge fallen de dyraste kamerorna i deras sortiment. Bägge formaten har optik gjord att passa APS-C formatet, och det är denna typ av optik du kommer köpa, förmodligen. Tänk inte på att det måste passa fullformat, om du inte verkligen tänkt lägga 25.000:- på en kamera i framtiden. I så fall har du säkert råd att lägga 10.000:- eller mer på respektive objektiv, och då är det givetvis en annan femma. Möjligen blir fullformat billigare (utgående modeller brukar man ju kunna fynda på bl.a) men, tja, det är dina pengar. Jag skulle gladeligen köpa ett vidvinkelzoom för APS-C i vetskapen om att då får jag ett objektiv jag kan använda. Ska jag köpa ett för fullformat så blir det inte av, eftersom det är dyrare, och inte lika vidvinkligt.

Beträffande fabrikat är mitt råd att gå till en välsorterad fotohandlare och känn på kamerorna. De är ju ett verktyg som skall passa dina händer och ditt sätt att jobba med kameran. Känn efter vad som passar dig. Jag valde, för många år sedan, mellan Nikon D70 och Canon 300D, jag valde Nikon då den kändes som en stridsvagn kontra en Trabant i byggkvalitet och handhavandekänsla. I övrigt hade de väl i princip samma prestandasiffror. Jag har aldrig ångrat mitt val. Styrketränar idag med en Nikon D300s :D

Kort sagt:

- Nikon/Canon, bägge har en uppsjö av objektiv att välja mellan. Finns ingen nackdel med att välja det ena eller andra

- Väl den kamera som du tycker verkar bäst efter att ha klämt på dem. Begär gärna att testa med andra objektiv än kitobjektivet. Kanske har affären ett sigmaobjektiv av samma typ för respektive fattning hemma?

- Köp blixt, inget lyfter bilder tagna inomhus så mycket som en rejäl extern blixt. Dina bilder kommer gå från mediokra (intern blixt) till profesionella, bara med en knapptryckning!

- Köp blixt, inget lyfter bilder tagna inomhus så mycket som en rejäl extern blixt. Dina bilder kommer gå från mediokra (intern blixt) till profesionella, bara med en knapptryckning!

...förutom möjligen bilder som är tagna i befintligt ljus med ljsstarka gluggar, men då är vi där med priset igen :mellow:

...förutom möjligen bilder som är tagna i befintligt ljus med ljsstarka gluggar, men då är vi där med priset igen :mellow:

Nikons 50mm f/1,8 är en av deras bästa OCH billigaste gluggar (ca 1400:-).. men vill man ha 50mm f/1,4 så kostar det lite mer (ca 4000:- har jag för mig).

En blixt kostar väl från ca 1500 och uppåt. Jag är helnöjd med min SB-600, men det finns ju billigare, och dyrare blixtar.

/E

... Nikons billigaste systemkameror sedan D60 och framåt saknar fokusmotorn ch kan bara använda de nyare AF-objektiven med inbyggd motor ...

Sedan D40.

... Väljer man däremot Pentax eller Sony som systemkamera kanske det kan vara lite svårare att få tag på glas, fast jag har ingen aning. Har aldrig kollat.

Pentax har en hyfsad uppställning objektiv, och det finns tredjepartsobjektiv från Sigma, Tamron, Voigtländer(Cosina) och Zeiss. Däremot görs inte Tokina med Pentaxfattning; det är för att de samarbetar tekniskt så att nyare Tokinaobjektiv är Pentaxobjektiv optiskt, fast däremot inte mekaniskt vad jag kan förstå. Det är kanske ändå så att utbudet inte är i klass med Nikon och Canon. Vad gäller Nikon får man ju imponeras av att de håller igång tillverkningen av så mycket specialoptik, tilt-shift och grejer. De har till och med två olika 50/1,2-objektiv, fast de saluförs inte i Sverige. Detta är ju dock inte riktigt det första man tänker på som nybliven fotoamatör.

Jag tycker att ingenting lyfter en bild tagen inomhus så mycket som att ta den i befintligt ljus med ett ljusstarkt objektiv. Gärna med inblandning av en liten mängd blixtljus förstås.

Sant angående kompisars kameror....låna emellan varandra är billigt - gällande gluggar så finns det fler tillverkare som har gluggar som passar Canon. Formatet på sensorn är skitsamma kontra glugg eftersom passningen är den samma. Skillnad blir ju förstås mellan olika gluggar när det gäller bländarvärde, zoom eller fast objektiv osv.

Nikon förespråkare och Canon förespråkare kommer aldrig att kunna bräcka varandra i en diskussion men jag ÄLSKAR CANON! Kan nån kan canon :)

Har kört både Nikon och Canon SLR, skulle nog säga att Nikon har lite lättare menyer än Canon. Tomato Tomato, gå till ett ställe där du kan testa, klämma, känna och prata med kunnig personal om vilken kamera du ska inskaffa.

Jag tycker att ingenting lyfter en bild tagen inomhus så mycket som att ta den i befintligt ljus med ett ljusstarkt objektiv. Gärna med inblandning av en liten mängd blixtljus förstås.

Håller med, det är därför jag alltid har med mig mitt 50mm f/1,8 men har mitt 70-200 f/2,8 på kameran för det mesta.

Men för en nyburgare utan ljusstarka porträttgluggar är det ett relativt billigt sätt att få enormt mycket bättre bilder från sina kitgluggar, denom att ha en blixt som kan studsas i taket. Bäst är givetvis att ha en hel uppsättning med olika blixtar, färgfilter mm och utnyttja Nikons "Creative Lighting System" till fullo. Men för mig, som glad amatör räcker en enda blixt oftast till :D

/E

Håller med, det är därför jag alltid har med mig mitt 50mm f/1,8 men har mitt 70-200 f/2,8 på kameran för det mesta.

Men för en nyburgare utan ljusstarka porträttgluggar är det ett relativt billigt sätt att få enormt mycket bättre bilder från sina kitgluggar, denom att ha en blixt som kan studsas i taket. Bäst är givetvis att ha en hel uppsättning med olika blixtar, färgfilter mm och utnyttja Nikons "Creative Lighting System" till fullo. Men för mig, som glad amatör räcker en enda blixt oftast till :D

/E

Sammanfattningsvis kan man ju säga att en inomhusbild tagen med kamerans inbyggda blixt genom ett ljussvagt objektiv kan bli ganska dålig, med ett par rödögda monster i ett stort svart hål, förfärliga färger och hårda skuggor.

Jag får ju erkänna att jag är svag för ljusstarka objektiv delvis av nostalgiska skäl; jag skaffade mina första under filmeran. En ny sida av saken är ju att ljuskänsligheten på digitala systemkameror verkar ha skenat iväg på sistone. Mitt hus är några år gammalt och ger bra kvalitet (tycker jag) upp till 800 iso, men nu kan man få flera bländarsteg till med bra kvalitet om jag förstår reklam och tester rätt.

Igår kom vi till domen. Onoffs pris: 6 599 kr. Elgigantens pris: 5 290 kr. Prisgaranti på Onoff och jag fick den för samma pris. Valet: Canon EOS 500D

Ångrar mig inte än iallafall. Lite ovan att inte kunna se bilden direkt på skärmen men Live View finns ju på den så får se var jag aktiverar den.

Blixten är bättre än kompaktkamerans självklart. Förs irriterade jag mig på autofokus men efter ett tag märkte jag att det var smart att använda när man skulle fota i mörkret. Lite stoboskopseffekt då blixten lyste upp så att kameran kunde fokusera.

Kevva: Jag är väldigt intresserad av att ta emot lektionsunderlag om erbjudandet kvarstår.

Men autofokus måste du väl haft på din förra kamera också?

En bra sökare tycker jag är att föredra framför en display. Men det är givetvis bäst att ha både bra sökare och en bra display.. som jag har på min kamera. :)

/E

Javisst självklart men när jag tog i helt mörke första gångerna stod den bara oc stroboskopade sig utan att kunna fästa autofokus. Då gjorde jag det manuellt

Nästan en vecka med kameran och säger bara: VILKEN KAMERA! Bättre än min kära Ixus 80 IS som varit med både hä och där och även i vatten några gånger. Klarade även av helgens strapatser med endast en stor mängd pollen på kameran. Men väl hemma togs det bort försiktigt med vatten, urkramade tops och vanligt papper. Dock undrar jag fortfarande varför där inte finns skärmskydd till skärmen som på Nikon kamerorna? Känns lite scary när kameran hänger på magen och skärmen dundrar i en av knaapparna på uniformen hela tiden.

Kevva: Jag är fortfarande intresserad.

• BlåGul -1
..//

Känns lite scary när kameran hänger på magen och skärmen dundrar i en av knaapparna på uniformen hela tiden.

//..

Har ofta reagerat på samma sak, av den anledningen reagerade jag lite extra när jag såg denna förra veckan.

Har inte hittat var den säljs än (har heller inte letat) men det kan absolut bli nåt att komplettera kameran med i sommar.

fö. kul att du är nöjd med kameran!

//Y

En såndäringa "capture"-grej är säkert praktiskt, men att ha kameran hängande där med ett tyngre tele verkar opraktiskt, och obekvämt.

Jag brukar inte gå omkring med kameran hängande på magen, utan jag har den hängande under armen istället, med objektivet pekandes rakt ner (om det är tele). Då har jag lite större möjligheter att ha kameran ur vägen mha armen så att den inte dunkar in i saker, plus att nacken inte belastas lika hårt. Har varit på väg att köpa en lite fetare kamerarem med karbinhakar, så att den är bekvämare att bära, samt att jag snabbt kan snäppa loss den om jag behöver lite mer spelrum, eller montera kameran på stativ etc.

En nackdel med den där "capture" är ju att stativfästet blir upptaget av capture-adaptern. Har man inte ett ARCA-Swiss kompatibelt stativhuvud måste man hålla på att skruva och fipla.

För att återgå till diskussionen om blixt/ljusstarka objektiv så var jag på föredrag med Mattias Klum igår. För den som inte vet, så är Mattias Klum en av våra mest kända naturfotografer, med ett antal artiklar och omslag i National Geographic bakom sig. Gissa vad han hade på sin kamera/hade använt på många av sina bilder - jo, just det, ein blitz.. så den kan vara bra att ha trots ljusstarka gluggar.. Dessutom hjälper ingen bländare i världen mot motljus.. så jag vidhåller - extern blixt = bra tillbehör.

/E

• Super Administrators

Jag går på Eriks linje. Blixt is the shit. Kan man inte ta bra blixtbilder inomhus med blixt får man öva. Det kan i många fall bli bättre än att man ska tvingas gå ner på bländare 1.4, slutare på 1/40sek, ISO 3200 lutandes mot vägen hålla andan och .... och "hoppas" att det blir skarpt... snabba glas är inte alltid guds gåva till himmelen.

Nä underskatta inte blixten, den är svår jag vet, men då är det övning som gäller, och att öva fota är bara kul!

.. Dessutom hjälper ingen bländare i världen mot motljus.. så jag vidhåller - extern blixt = bra tillbehör.

Jag har inga invändningar alls mot detta även om jag tycker bäst om befintligt ljus. Dock så är blixtfotografering i sig en konst, som kräver övning (och som jag själv inte är bra på). Beträffande ljusstarka normalobjektiv är ju de ofta billiga och bra, men om man inte känner för den typen av objektiv blir det ju bara liggande.

Jag får gratulera Pluton24 till kameran. Jag antar att du redan nått stadiet att du aldrig kan gå tillbaka till en kompaktkamera av det skälet att de känns olidligt långsamma i avtrycket när man väl provat en systemkamera.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...