Jump to content

RAF tränar

Vildmannen

Recommended Posts

Med tanke på anorna och storleken på det brittiska flygvapnet så tycker jag att 4 jaktflygplan (moderna) var i klenaste laget.

Lancaster och Spitfire i all ära, men de borde kunna trumfa lilla Sveriges 18 Gripen bättre än så.

Med tanke på anorna och storleken på det brittiska flygvapnet så tycker jag att 4 jaktflygplan (moderna) var i klenaste laget.

Lancaster och Spitfire i all ära, men de borde kunna trumfa lilla Sveriges 18 Gripen bättre än så.

UK har å andra sidan ordentliga mängder stridsflyg insatta över både Libyen och Afghanistan. Sverige hade vid vårt bröllop slappt räknat noll och inga JAS 39 insatta någonstans. Det känns bra att RAF koncentrerat sina skrov och sina piloter på nyttigheter.

UK har å andra sidan ordentliga mängder stridsflyg insatta över både Libyen och Afghanistan. Sverige hade vid vårt bröllop slappt räknat noll och inga JAS 39 insatta någonstans. Det känns bra att RAF koncentrerat sina skrov och sina piloter på nyttigheter.

Flyplanen som genomförde överflygningen kom från F7 och F21. FL01 kommer från F17. Så däri ser jag ingen begränsning att vi inte skulle kunna genomföra en likadan flygning idag.

@Meteor

Visst är det så men jag vill likväl (utan att förringa FL01) hävda att RAFs spetsnosföretag över Falklandsöarna, Afghanistan och Libyen stäcker sig längre än vår inblandning i OUP. Själv tycker jag det är klädsamt med en mindre mängd flygplan i kristider, speciellt som RAF lagt stenhårt anställningsstopp på piloter. Mun efter matsäck (karln är ju dessutom endast #2, inte etta som vår Vickan!).

Edited by 903Lew

@Meteor

Visst är det så men jag vill likväl (utan att förringa FL01) hävda att RAFs spetsnosföretag över Falklandsöarna, Afghanistan och Libyen stäcker sig längre än vår inblandning i OUP. Själv tycker jag det är klädsamt med en mindre mängd flygplan i kristider, speciellt som RAF lagt stenhårt anställningsstopp på piloter. Mun efter matsäck (karln är ju dessutom endast #2, inte etta som vår Vickan!).

Att RAF skulle ha en så pass liten överflygning med spetsnosar har varit bestämt långt innan Libyen-insatsen kom till.

Det är alltså sonen till en kronarvinge som gifter sig. Lite besinning kan man ha. I vårt fall var det tronföljaren numero uno som fick sin prins.

Edited by Karl_P

Har vare sig orkat kolla på själva festligheterna eller övningar så detta kan vara självklarheter, men enligt RAF:s hemsida så skall följande plan delta

En Spitfire, en Hurricane och en Lancaster i täten följt av följande fyrgrupp. Rutten skall gå/gick från Admirality Arch längs med the Mall och över Buckinham Palace.