Guest Ozze Posted April 27, 2011 Report Share Posted April 27, 2011 Hej,Jag går sista året på gymnasiet och hade tänkt att söka till GMU nästa år, då jag inte är fysiskt tränad just nu. Jag går på Teknikprogrammet men då det inte var min grej med just de högre Matematikkurserna och Fysiken så har jag ett specialutformatbetyg(?) närliggande Teknikprogram. Kan jag ändå söka GMU om jag har godkänt i svenska,samhälle,engelska samt matematik A ? Jag undrar även vad som är skillnaden på just en Spaningssoldat och en Underrättelsesoldat? Är det hårda krav på dessa utbildningar? Hade tänkt att söka Spaningssoldat eller Skyttesoldat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
sillmackan Posted April 28, 2011 Report Share Posted April 28, 2011 Hej,Jag går sista året på gymnasiet och hade tänkt att söka till GMU nästa år, då jag inte är fysiskt tränad just nu. Jag går på Teknikprogrammet men då det inte var min grej med just de högre Matematikkurserna och Fysiken så har jag ett specialutformatbetyg(?) närliggande Teknikprogram. Kan jag ändå söka GMU om jag har godkänt i svenska,samhälle,engelska samt matematik A ? Jag undrar även vad som är skillnaden på just en Spaningssoldat och en Underrättelsesoldat? Är det hårda krav på dessa utbildningar? Hade tänkt att söka Spaningssoldat eller Skyttesoldat. Ja det räcker att du har Godkänt i de betyg som krävs. Om jag har förstått det hela rätt så är Underrättelsesoldat = jägarsoldat på Underrättelsebataljonen (undbat) (rätta mig om jag har fel) och spaningssoldat utför kortare spaningsuppdrag (3 dagar tror jag) för att rekognosera för förbanden. Kraven på dessa befattningar är hyfsat höga, särskilt på Underrättelsesoldat, men även på span. Hoppas jag gav dig några svar iaf. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Ozze Posted April 28, 2011 Report Share Posted April 28, 2011 Hej,Jag går sista året på gymnasiet och hade tänkt att söka till GMU nästa år, då jag inte är fysiskt tränad just nu. Jag går på Teknikprogrammet men då det inte var min grej med just de högre Matematikkurserna och Fysiken så har jag ett specialutformatbetyg(?) närliggande Teknikprogram. Kan jag ändå söka GMU om jag har godkänt i svenska,samhälle,engelska samt matematik A ? Jag undrar även vad som är skillnaden på just en Spaningssoldat och en Underrättelsesoldat? Är det hårda krav på dessa utbildningar? Hade tänkt att söka Spaningssoldat eller Skyttesoldat. Ja det räcker att du har Godkänt i de betyg som krävs. Om jag har förstått det hela rätt så är Underrättelsesoldat = jägarsoldat på Underrättelsebataljonen (undbat) (rätta mig om jag har fel) och spaningssoldat utför kortare spaningsuppdrag (3 dagar tror jag) för att rekognosera för förbanden. Kraven på dessa befattningar är hyfsat höga, särskilt på Underrättelsesoldat, men även på span. Hoppas jag gav dig några svar iaf. Okej tack för svaren Med höga krav menas det att man måste vara i tipp topp som med en stridspilot eller är det bara att man har bra konditon, styrka och mentalt? Är kraven på Skyttesoldat höga också? Har märkt att min syn har blivit lite sämre men behöver dock inga glasögon. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.