Jump to content
Sign in to follow this  
henke

Bok: Operation Nordvind av Kaj Karlsson

Recommended Posts

Så, ödet (eller snarare slumpfunktionen i Excel) har ett resultat. Totalt är det 142 tävlingsbidrag, men några faller bort då någon tävlat dubbelt och några inte uppgivit korrekta uppgifter för namn, e-post och adress.

Vinnarna är:

•  
  • Rolf Karlsson
  • Kim Ottosson
  • Johannes Lundberg
  • Johan Mattsson
  • Johan Lindh

Grattis! Ni kommer även att meddelas via e-post. Boken skickas idag. :)

Tack till alla som deltagit och som ställt frågor här i tråden. Jag antar att den lever vidare på ny plats i forumet så vi kan fortsätta dialogen. Annars hörs vi i andra trådar eller via e-post istället.

Ni som inte vann men ändå vill läsa boken kan gå in här och se var den kan köpas, alt. beställa direkt från mig genom att maila namn och adress till kaj [at] aldabergr.se. Uppge om den ska signeras.

• Like 1

Kan inte BG göra om tråden till en allmän tråd för författare som vill berätta om/promovera/sälja sina alster? Det finns ju som bekant fler författare på forumet.

Och då också göra ett undantag från säljförbudet. Det vore kul om en sådan tråd kunde inspirera fler att skriva något.

Den här tråden är specifik för OP Nordvind och tävlingen. Det är inte uteslutet att fler såna här typer av trådar skapas i framtiden och det står författare fritt att kontakta henke om man vill profilera sig på forumet.

/Krook

Blågul

Skoj tävling och det verkar som det är en riktigt bra bok. Vann inte så jag kommer att köpa den så snart den släpps som e-bok (åkte dit på sista frågan, riktig luring där! ;)

Kaj: hoppas den säljer bra!

Att öppna brevlådan var en mycket roligare förteelse idag än vad det brukar vara! :clap: Min vinst låg nämligen där och väntade på att bli uppackad. Har ännu bara slitit upp förpackningen och gottat mig lite i prologen :dribble:

Ska försöka lägga upp en mindre recension på forumet samt en grundligare på allehanda blogg eller dylikt efter färdigläst bok.

/Källberg :baskerKav:

edit: det här med stavning har aldrig riktigt varit min grej..

Edited by Källberg HVU

Att öppna brevlådan var en mycket roligare förteelse idag än vad det brukar vara! :clap: Min vinst låg nämligen där och väntade på att bli uppackad. Har ännu bara slitit upp förpackningen och gottat mig lite i prologen :dribble:

Ska försöka lägga upp en mindre recension på forumet samt en grundligare på allehanda blogg eller dylikt efter färdigläst bok.

/Källberg

Väl bekomme. Hoppas du gillar den.

Var åter inne på Vellinge bibliotek och nu när jag hade en fysisk bok att visa upp så föll de till föga och satte upp Operation nordvind på inköpsförslagslistan.

Passade också på att sätta upp Midvintermörker på display där. Lovar att smyga in och göra samma sak med din bok när den dyker upp.

När kommer nästa bok? :baskerKav:

Var åter inne på Vellinge bibliotek och nu när jag hade en fysisk bok att visa upp så föll de till föga och satte upp Operation nordvind på inköpsförslagslistan.

Passade också på att sätta upp Midvintermörker på display där. Lovar att smyga in och göra samma sak med din bok när den dyker upp.

När kommer nästa bok? :baskerKav:

Tack! Precis den typ av gerillataktik som behövs :)

Passade också på att sätta upp Midvintermörker på display där.

Tack för det!

Jag kan ju nämna att "Spionen på FRA" har lånats ut fler gånger på ljudbok än vanlig bok i Vellinge.

Så det kanske är läge att ge ut era böcker som ljudböcker också.

Jag kan ju nämna att "Spionen på FRA" har lånats ut fler gånger på ljudbok än vanlig bok i Vellinge.

Så det kanske är läge att ge ut era böcker som ljudböcker också.

Ja, det kan vara aktuellt. Just nu är det annat som behöver gå före.

bg_band2.jpg
Tråden är nu flyttad till dagrummet då tävlingarna är avslutade.

Rena inlägg som uppmanar att deltaga i tävlingen, första inlägget och trådens titel är justerade.

Tråden lever nu kvar som allmän tråd om boken och frågor till Kaj.

Jag vill passa på att tacka alla som varit engagerade, ställt frågor och deltagit i tävlingarna.

Tack också till Kaj som svarat mycket bra på alla frågor samt skänkt dessa böcker som vinster.

De som önskar lyfta nya författarideér, skrivtips eller har frågor hur man går tillväga kan göra så i en ny tråd.

Vill andra författare skapa egen tråd om sitt alster går det bra i Dagrummet.

För undantag mot Köp/sälj-regeln och mer aktivt göra reklam för sitt verk eller skapa en tävling i SoldF Forum/SoldFs facebook-sida, kontakta mig så diskuterar vi igenom hur det kan läggas upp.

Vi förbehåller oss dock rätten att tacka nej till erbjudanden vi inte finner lämpliga.

Grundtanken är dock att boken, eller vad de nu må vara, skall vara av intresse för medlemmarna/besökarna på forumet samt ligga någorlunda i linje med det militära intresse som finns på SoldF.com.

/Henke

--------------------

REGLER

Har sett att det på SoldF brukar dyka upp Google-annonser om Operation Nordvind.

nordvind_google.png

Någon som läst ut ännu?

Jag var i kontakt med flera förlag varav främst två var riktigt intresserade i längden (Bonnier och Kalla Kulor). De avböjde till slut främst av marknadsskäl: de såg ingen efterfrågan på den här typen av bok i allmänhet och min bok i synnerhet. Det är en bedömning jag inte delar. Sedan fanns det andra aspekter också, som att de inte tyckte boken nådde ända fram, dvs. saknade vissa kvaliteter. Och så är det nog, men det är som alltid subjektivt. Jag hoppas att ni kommer gilla den.

Förlagen har här fel. Snittdebutanten säljer 700 exemplar av sin bok. Totalt. Då drar ett antal storsäljare förstås upp snittet (t ex 100-åringen som hoppade ut genom fönstret och försvann), medianen ligger väl nere på 400 eller något sådant.

Jag har än så länge sålt drygt 800 exemplar av Midvintermörker, helt utan ett förlags marknadsföringskanaler och i princip helt utan uppmärksamhet i gammelmedia.

Det finns definitivt en marknad för militärt relaterade thrillers i Sverige, medan förlagen bara vill ha ännu en författare som skriver deckardussinvara om en småstadspolis med ångest. Visst sådant kanske säljer ännu mer, men var är variationen? Med aktuell försvarsdebatt, Sverige i Afghanistan och omställning till ett insats/yrkesförsvar så finns det helt klart ett behov av böcker i ämnet. Och SSG är ju alltid extra intressant att läsa mellan raderna om.

Skulle snarare påstå att din bok är bra reklam för SF oavsett vad du fått för feedback från en fd chef. Midvintermörker är dock kanske inte bra reklam för försvaret...

Har för övrigt läst utdraget och ser nu fram emot att få läsa vidare, då du slutade med en cliffhanger och dessutom skriver bra och drivet...

Angående skrivande så är det ett hårt värv, följt av otacksamhet och obefogad kritik. Som Kaj skriver, antagligen mycket likt att vara militär idag.

Man skall inte heller skämmas för att förlägga i egen regi. Finns antagligen tusentals mycket bra författare som aldrig blir publicerade och gett upp. Förlagseliten kan inte längre bestämma själva vilka det är som skall få komma fram, alla nödvändiga kringtjänster kan man som självförläggare inhandla idag. Man kan ju notera att det inte var en kvalitetsbedömning som fick Kalla Kulor eller Bonnier att refusera boken, utan en marknadsbedömning.

Skall släppa en pressrelease om min bokförsäljning framöver. Vi får se om den får någon uppmärksamhet och om förlagen i så fall börjar tänka om. Ingen storsäljare, men det är som sagt utan traditionell marknadsföring.

Tack Kaj för en jävla bra bok, jag vet hur mycket jobb som ligger bakom!

Då jag har egna erfarenheter från att jobba fram en idé till en färdig bok håller jag med om problemet med att få förlag att nappa. I mitt fall gav jag mig in i kokböckernas värld där det inte är bättre än inom skönlitteratur. Är du känd får du ge ut men är du okänd vill vi inte ha dig! Men tur att Internet har kommit ditt vi är idag där Vulcan, Books on Demand mfl ser till att drömmarna blir sanna. Här finns möjlighet till feedback från läsare och man får hjälp med allt kring utgivningen.

Vi har idag sålt ca: 1700 böcker och jag kommer aldrig att få tillbaka de pengar jag har lagt ut. Men jag har lärt mig en massa saker vad som gäller böcker och hur förlagsvärlden fungerar. Därtill fått en massa nya vänner då vi blev många som jobbade i och runt projektet.

Det förlag som gav ut min bok har hjälp mig med marknadsföring (dock gjorde vi det mesta själva, TV, tidningar och radio), försäljning (där jag i mina led sålt mer än 1200 böcker), lager och distribution, jag slipper ha 1000 böcker hemma i vardagsrummet, har tyvärr fler än det kvar :)

Lycka till alla som går där med era bokdrömmar - ingenting är omöjligt!

:baskerFN: Lennartsson

Tack Kaj för en jävla bra bok, jag vet hur mycket jobb som ligger bakom!

Tack själv! Såg inte detta inlägg förrän nyss, en månad senare. Får vara bättre på att bevaka den här tråden...

Jag får se till att köpa den där boken nu.

Jag får se till att köpa den där boken nu.

Japp, det måste du! Jag köpte den som e-bok samma dag den kom ut i det formatet, sträckläste ut den dagen efter.

Grymt ös och riktigt bra skriven, det märks att Kaj faktiskt har varit på dom ställen han skriver om. Dessutom har han tagit bilder och lagt upp på sin facebooksida, lite kul att se hur det ser ut i verkligheten jämfört med hur jag föreställt det.

Tex såg dykhuset i Sotji ut exakt som jag föreställde mig det :)

Efter att nyss ha läst "Midvintermörker" för andra gången så tror jag att jag följer Krooks exempel och beställer ett ex av "Nord(an)vind" (med lätt anspelning på den mysiga övningen?) omedelbums.

Kanske stödköpa lite av Jallai efter det. :)

edit: beställt.

Edited by Apone

Liten notis i DN:

http://www.dn.se/dnbok/dnbok-hem/karlsson-tar--befalet-pa--e-bokslistan

Roligt med uppmärksamheten! Torde leda till fler sålda böcker..

Ja, väldigt roligt! Artikeln hjälpte försäljningen av både e-bok och p-bok, tacksamt nog, men ledde även till en del bra kontakter. Den första upplagan av boken säljer slut de närmaste dagarna och fler är under tryckning.

Även om just e-boksmarknaden är relativt liten i Sverige så är det kul att en självpublicerad debutant kan gå förbi välkända namn från stora förlag. Lapidus får rätt mycket mer exponering än jag.

Det är underhållande att läsa artikelkommentarerna. :baskerHV:

Jag blir alltid lika förundrad över "näthatet" (och då syftar jag inte på de som klagar på händerna i fickorna, skägget, eller baskerstuket). Men det finns tänkande människor som kommenterar också. Tidningsredaktionerna brottas med hur man ska hantera de s.k. Troll som alltid dyker upp i kommentarerna.

Nu har väl boken blivit läst av de flesta, så jag kan ställa denna fråga utan att förstöra inledningen.

I början av boken så blir vår hjälte överkörd av en båt, räddar sig upp på land, får kontakt med polisen och tar sig slutligen tillbaka den hamn som han utgått från. Och när han kommer till den hamnen så står de som körde över honom i skärgården och väntar på honom.

Min fråga är: Hur tusan kunde de veta var han hade utgått från? det är en liten logisk lucka i boken tycker jag.

Sen är det något ställe där han tar av sig sina blöta och smutsiga kläder, men han torkar inte av sig i ansiktet utan droppar ner sina prylar med smuts. Hur troligt är det? Själv så torkar jag alltid av mig i ansiktet först, och det gör nog alla, det är liksom närmast en reflex att göra så tycker jag. Annars var den bra.

Min fråga är: Hur tusan kunde de veta var han hade utgått från? det är en liten logisk lucka i boken tycker jag.

Japp, det är ibland inte klockrent hur storyn hänger ihop. En lärdom inför nästa bok...

Sen är det något ställe där han tar av sig sina blöta och smutsiga kläder, men han torkar inte av sig i ansiktet utan droppar ner sina prylar med smuts. Hur troligt är det? Själv så torkar jag alltid av mig i ansiktet först, och det gör nog alla, det är liksom närmast en reflex att göra så tycker jag. Annars var den bra.

Är lite osäker på vilken del du tänker på. Vandrarhemmet med skissen? Det var förmodligen mitt sätt att åskådliggöra Gustavs fokus på uppgiften. Jag kan fungera likadant i verkligheten. Kul att du gillar boken i övrigt!

Jag tänker på sidan 92.

"Gustav satt avklädd under en ensam lampa i ett annars mörkt rum.......Vatten och lera droppade från ansiktet och smetade punktvis ut bläcket.........De blöta kläderna hängde på tork i badrummet..."

Han har alltså gått in i badrummet, tagit av sina kläder och hängt dem på tork, men inte torkat sig i ansiktet, utan låter lera och vatten droppa ner och förstöra pappret han jobbar med.

Det låter inte så proffsigt i mina öron.

Ett förslag till lösning på inledningens lilla logiska lucka kunde vara att låta ett parkeringskvitto eller medlemskort i en båtklubb eller något dylikt ramla i vattnet när han blir överkörd och sedan spolas upp på land så att buset hittar det i strandkanten och på det sättet kan spåra hans utgångspunkt.

Tack för input, jag uppskattar allt engagemang i att göra mitt skrivande bättre. Jag lär mig hela tiden och det finns många Lessons Learned från denna första bok.

Kaj var ute på Korsö på KJ-dagen och sålde sin bok, jag uppfattade det dessutom som att det gick ganska bra.

Ni kan läsa Kajs egna ord om det på hans blogg.

EDIT: stavfel

Edited by KJ-PRSK

Kaj var ute på Korsö på KJ-dagen och sålde sin bok, jag uppfattade det dessutom som att det gick ganska bra.

Ni kan läsa Kajs egna ord om det på hans blogg.

EDIT: stavfel

Det stämmer, varannan deltagare köpte boken, men det var bara en bonus. Framför allt var det kul att få träffa lite Kj-bröder av olika åldrar.

Just nu är jag på Bokmässan i Göteborg och signerar boken i monter C04:50 (Ord & Bok) följande tider: fre 15-16, lö 15-16, sö 13-14. I samma monter, före eller efter mig, kommer Lars Wilderäng att signera Midvintermörker.

Edited by Kaj Karlsson