Jump to content
Sign in to follow this  
henke

Bok: Operation Nordvind av Kaj Karlsson

Recommended Posts

Har delat med mig av boken på Facebook, samt lite andra sociala medier. Nästa stopp blir lite predikan på övningen som är planerad till helgen. Och jag kan lova dig att SSG är en hit hos vilken Hemvärnsungdom som helst :rockon:

Redan en inplanerad Bokrecension hos skolans lokala militärhistoriska förening. Hoppas det blir en succé, så kanske Bonnier och dylikt får upp ögonen för marknaden!

Tack! Kul att du vill recensera, skicka gärna länken om den läggs ut på nätet. Då ser jag till att den även hamnar på min webbsida.

Hej tar kontakt ska leta upp en artikel om min tid som polis instruktör i irak kan vara lite kul o läsa om

Hälsn.

Tja.

Kul att se lite liv i tråden. Hoppas vi kan få fler frågor från er medlemmar till Kaj här inne, och kul att se ditt engagemang också Kaj.

Jag tror mig ana att det finns en och annan medlem här på forumet som hyser författardrömmar. Bland oss har vi säker folk från utlandsstyrkan som skulle vilja dela med sig av just sin bild av Affe, Tchad eller Balkan. Vad har du för tips till dem Kaj?

GMY

/Cliff :lala:

Jag tror mig ana att det finns en och annan medlem här på forumet som hyser författardrömmar. Bland oss har vi säker folk från utlandsstyrkan som skulle vilja dela med sig av just sin bild av Affe, Tchad eller Balkan. Vad har du för tips till dem Kaj?

Att skriva, fakta eller fiktion, är krävande och tarvar ett starkt intresse för ämnet. Med det sagt så svarar jag alltid samma sak när någon berättar om en idé eller önskan att sätta ord på pränt: gör det! Det finns ingen anledning att vänta.

Börja med att få ner alla funderingar på papper eller i datorn och skapa en överblick och struktur. Att skriva en synopsis – en slags sammanfattning av händelseförloppet - är alltid en god start för egen del och kanske också ett förlag. Beroende på vem du är och vad du upplevt så kan det finnas en möjlighet att ett förlag nappar i förväg. Men du måste också kunna skriva, vilket är en annan utmaning: att börja lära sig hantverket.

Sedan är det bara transpiration och BIC HOK (Butt In Chair, Hands On Keyboard) som gäller :)

Jag ska gå till Stadsbiblioteket imorgon och lämna ett inköpsförslag på boken. Om alla gör det i sina hemkommuner så kan det kanske resultera i ett antal beställningar från Bibliotekstjänst. :baskerHV:

Jag ska gå till Stadsbiblioteket imorgon och lämna ett inköpsförslag på boken. Om alla gör det i sina hemkommuner så kan det kanske resultera i ett antal beställningar från Bibliotekstjänst. :baskerHV:

Tack, det låter bra :)

Utan att vara ofin undrar jag hur mycket av pengarna som spenderas på boken som kommer dig som författare till godo. Hur mycket får man per bok såld/lånad?

Vi som har beställt boken (signerad) direkt av dig, får vi också våra böcker skickade på fredag?

Utan att vara ofin undrar jag hur mycket av pengarna som spenderas på boken som kommer dig som författare till godo. Hur mycket får man per bok såld/lånad?

Det beror på hur man räknar, men för denna första tryckning går jag i princip med förlust. Författarens andel av vinsten kan i övrigt variera kraftigt beroende på en mängd variabler.

Vi som har beställt boken (signerad) direkt av dig, får vi också våra böcker skickade på fredag?

Jajamen! Det ligger stora högar med färdigpackade böcker vid mina fötter och väntar på att bäras till Posten i morgon. Tanken var att de skulle skickats idag, men Posten Logistik strulade och leveransen från tryckeriet var kraftigt försenad. Hade jag inte jagat på Posten skulle böckerna inte anlänt förrän sent i morgon eftermiddag, och så kan vi inte ha det.

Jajamen! Det ligger stora högar med färdigpackade böcker vid mina fötter och väntar på att bäras till Posten i morgon. Tanken var att de skulle skickats idag, men Posten Logistik strulade och leveransen från tryckeriet var kraftigt försenad. Hade jag inte jagat på Posten skulle böckerna inte anlänt förrän sent i morgon eftermiddag, och så kan vi inte ha det.

Då tackar jag ödmjukast.

Tack, det låter bra :)

Been there, done that, fått (försiktigt positivt) besked att återkomma när det faktiskt finns en bok att köpa. Gäller Vellinge, men om alla går in på sin bibbla och tjatar så ökar chansen för inköp betydligt. Fick dem också att köpa midvintermörker.

Boken går ännu inte att köpa hos internetbokhandlarna, tyvärr, pga av en teknialitet som tog högst två sekunder att fixa. Återstår nu att se om de kan uppdatera sina databaser under dagen. Annars finns det en risk att det dröjer till i morgon. Ibland kan teknologin stjälpa lika mycket som hjälpa.

Edit: Finns nu hos Ord & Bok och Adlibris.

Edited by Kaj Karlsson

Boken går ännu inte att köpa hos internetbokhandlarna, tyvärr, pga en teknialitet som tog högst två sekunder att fixa. Återstår nu att se om de kan uppdatera sina databaser under dagen. Annars finns det en risk att det dröjer till i morgon. Ibland kan teknologin stjälpa lika mycket som hjälpa.

Internethandlarna är inte direkt snabba att uppdatera från Bokrondellen. Långsammast är Adlibris, snabbast är lilla gotländska Ord & Bok ( http://ordochbok.se ) upptäckte jag.

Jag var i kontakt med flera förlag varav främst två var riktigt intresserade i längden (Bonnier och Kalla Kulor). De avböjde till slut främst av marknadsskäl: de såg ingen efterfrågan på den här typen av bok i allmänhet och min bok i synnerhet. Det är en bedömning jag inte delar. Sedan fanns det andra aspekter också, som att de inte tyckte boken nådde ända fram, dvs. saknade vissa kvaliteter. Och så är det nog, men det är som alltid subjektivt. Jag hoppas att ni kommer gilla den.

Förlagen har här fel. Snittdebutanten säljer 700 exemplar av sin bok. Totalt. Då drar ett antal storsäljare förstås upp snittet (t ex 100-åringen som hoppade ut genom fönstret och försvann), medianen ligger väl nere på 400 eller något sådant.

Jag har än så länge sålt drygt 800 exemplar av Midvintermörker, helt utan ett förlags marknadsföringskanaler och i princip helt utan uppmärksamhet i gammelmedia.

Det finns definitivt en marknad för militärt relaterade thrillers i Sverige, medan förlagen bara vill ha ännu en författare som skriver deckardussinvara om en småstadspolis med ångest. Visst sådant kanske säljer ännu mer, men var är variationen? Med aktuell försvarsdebatt, Sverige i Afghanistan och omställning till ett insats/yrkesförsvar så finns det helt klart ett behov av böcker i ämnet. Och SSG är ju alltid extra intressant att läsa mellan raderna om.

Skulle snarare påstå att din bok är bra reklam för SF oavsett vad du fått för feedback från en fd chef. Midvintermörker är dock kanske inte bra reklam för försvaret...

Har för övrigt läst utdraget och ser nu fram emot att få läsa vidare, då du slutade med en cliffhanger och dessutom skriver bra och drivet...

Angående skrivande så är det ett hårt värv, följt av otacksamhet och obefogad kritik. Som Kaj skriver, antagligen mycket likt att vara militär idag.

Man skall inte heller skämmas för att förlägga i egen regi. Finns antagligen tusentals mycket bra författare som aldrig blir publicerade och gett upp. Förlagseliten kan inte längre bestämma själva vilka det är som skall få komma fram, alla nödvändiga kringtjänster kan man som självförläggare inhandla idag. Man kan ju notera att det inte var en kvalitetsbedömning som fick Kalla Kulor eller Bonnier att refusera boken, utan en marknadsbedömning.

Skall släppa en pressrelease om min bokförsäljning framöver. Vi får se om den får någon uppmärksamhet och om förlagen i så fall börjar tänka om. Ingen storsäljare, men det är som sagt utan traditionell marknadsföring.

Edited by Cornucopia

Internethandlarna är inte direkt snabba att uppdatera från Bokrondellen. Långsammast är Adlibris, snabbast är lilla gotländska Ord & Bok ( http://ordochbok.se ) upptäckte jag.

Nej, tyvärr, men du har rätt om Ord & Bok, där går nu boken faktiskt att köpa. Dessutom är de billigast.

Edited by Kaj Karlsson

...medan förlagen bara vill ha ännu en författare som skriver deckardussinvara om en småstadspolis med ångest.

Ja, en av Bonniers motiveringar var att det är lättare och billigare för dem att ge ut en till deckare än att satsa på en okänd författare (undertecknad) i en oetablerad genre, då det kräver mer resurser.

Har för övrigt läst utdraget och ser nu fram emot att få läsa vidare, då du slutade med en cliffhanger och dessutom skriver bra och drivet...

Tack!

...medan förlagen bara vill ha ännu en författare som skriver deckardussinvara om en småstadspolis med ångest.

Ja, en av Bonniers motiveringar var att det är lättare och billigare för dem att ge ut en till deckare än att satsa på en okänd författare (undertecknad) i en oetablerad genre, då det kräver mer resurser.

Oetablerad och oetablerad. På sparlåga kanske. Karjel är den svenska genrens mästare och så har vi sådana som du, jag eller Jallai. Och förstås Guillou vars böcker ibland kan räknas till genren. Det jag läst av dig än så länge är överlägset Jallai, och då har Jallai fått ett professionellt förlags hjälp. Karjel har fler böcker under bältet och hans senaste "De redan döda" är en fantastiskt bok, men ditt utdrag är iaf bättre och mer drivet än Karjels debut "Gå över gränsen", som var väldigt långsam och pladdrig trots ett antal omskrivningar och förkortningar.

Problemet är snarare på författarsidan, då det krävs research/kunskaper inom en ganska sluten sektor. Att skriva en deckare ställer betydligt lägre krav på research eller för den delen ämneskunskaper. Man behöver ju inte ens ha med några poliser i en deckare och kan därmed skippa research nästan helt.

Edited by Cornucopia

Ibland får man chansa. Jag köpte den utan att provlösa. Passade på att köpa Midvintermörker också.

Kul med lite nytt i bokhyllan.

Ibland får man chansa. Jag köpte den utan att provlösa. Passade på att köpa Midvintermörker också.

Kul, hoppas du gillar dem.

Då var även Adlibris med i matchen och har öppnat upp för köp. Bokia och Bokus dröjer.

Nu iväg till Posten med ett gäng signerade böcker, inkl. två tävlingsvinster (Joel och Thord).

bokstapel.jpg

Edit: Till BG, är det fel att informera och länka? Vill minnas att uppmaningar till köp är förbjudna...

Edited by Kaj Karlsson

Är det möjligt att köpa signerad bok? Har inte någon tur i lotteritävlingar, men vill självklart ha en signerad bok.

Hur går jag tillväga?

Är det möjligt att köpa signerad bok? Har inte någon tur i lotteritävlingar, men vill självklart ha en signerad bok.

Hur går jag tillväga?

Absolut. Skicka namn och adress till kaj [at] aldabergr.se. Porto tillkommer till skillnad från hos internetbokhandlarna.

@Kaj:

Om det inte är alldeles hemligstämplat, får man fråga exakt hur involverad i SSG du var? Betyder "SSG-utbildad" samma sak som "Ranger qualified" (dvs att du genomgått utbildningen utan att vara del av förbandet) eller betyder det att du under en viss tid var anställd av förbandet?

@Kaj:

Om det inte är alldeles hemligstämplat, får man fråga exakt hur involverad i SSG du var? Betyder "SSG-utbildad" samma sak som "Ranger qualified" (dvs att du genomgått utbildningen utan att vara del av förbandet) eller betyder det att du under en viss tid var anställd av förbandet?

Jag är inte riktigt säker på hur du menar. Kanske är frågan knepig att svara på utan att avslöja för mycket, så jag väljer den korta varianten.

Edit: Jag tog bort mitt korta svar. Är osäker på vad jag kan berätta egentligen. Jag genomförde uttagningarna, blev antagen och genomförde utbildningen till operatör (shooter) med godkänt resultat och erhöll då bl.a. utbildningstecknet. Sedan valde jag att fortsätta mina civila studier.

Räcker det så?

Edited by Kaj Karlsson

@Kaj:

Absolut! Jag glömde (likt stora delar av FM) bort att det finns reservare i det här landet ^^

@Kaj:

Absolut! Jag glömde (likt stora delar av FM) bort att det finns reservare i det här landet ^^

Aha, då förstår jag bättre. Precis, jag är reservare och var civil när jag åkte till Karlsborg och tog på mig uniformen på nytt.

Edited by Kaj Karlsson

Ok, nu stänger jag tävlingen. Tack till alla som deltagit!

Rätt svar:

Fråga 1: Utbildningstecknen är för kustjägarna och SSG

Fråga 2: SSG = Särskilda skyddsgruppen

Fråga 3: A (längst upp till vänster) som svar på frågan om hur SOG SEAL-kniven ser ut

Fråga 4: Dragunov i prologen? Ja (sant)

De fem vinnarna meddelas här om några timmar, före lunch (lördag).

Edited by Kaj Karlsson

Kul tävling! jag håller alla tummar och tår...