Jump to content

Bok: Operation Nordvind av Kaj Karlsson


henke

Recommended Posts

  • Forumsledning

Kaj Karlssons bok OPERATION NORDVIND

 

 

Tävlingen är avslutad.

Tråden behandlar nu enbart boken Operation Nordvind samt frågor till författaren.

/Henke

Operation_Nordvind_300.png

Handling: Gustav Sterner är en f.d. officer vid Särskilda skyddsgruppen (SSG), Försvarsmaktens hemliga specialförband.

Under en kajaktur utanför Nynäshamn bevittnar Gustav en kallblodig avrättning och är själv nära att bli mördarnas nästa offer.

Han kontaktar sin f.d. SSG-kollega Katarina som är analytiker hos den militära underrättelsetjänsten. Hon har uppgifter från

den franska säkerhetstjänsten DGSE som tyder på att en grupp terrorister befinner sig i Sverige. Med ont om tid och tusentals

svenska liv som insats tar de upp jakten, men anar inte att spåret kommer att leda dem långt utanför Sveriges gränser.

Provläs 130 sidor ur boken här [PDF]>>

kajkarlsson.jpg

Författaren: Kaj Karlsson är kapten vid Kustjägarna och utbildad vid det svenska specialförbandet Särskilda skyddsgruppen (SSG).

Kaj är medlem här på forumet och kommer att i svara på frågor kring boken i den här i tråden.

Besök författarens hemsida >>

JAG VILL KÖPA

Köp boken direkt på följande ställen.

adlibris.se 149 kr

Bokus 140 kr

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 124
  • Created
  • Last Reply

Jag hänger här merparten av tiden och är beredd att svara på eventuella frågor eller funderingar.

 

BG har tidigare gjort klart de hårda reglerna när det gäller att diskutera SF, men det hindrar inte att vi kan ha ett bra utbyte ändå!

 

/Kaj

 

Edit: Antar att "prao" kommer av att detta är ett av mina första inlägg. Kul detalj Henke!

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Jag har ett par frågor...

 

 

Vilket år började du skriva boken och hur lång tid tog det?

Jag antar att det skett i flera omgångar och inte i klassiskt Jan Guillou-stil (fem sidor om dagen oavsett om inspirationen finns där eller inte. Källa)

 

Hade du merparten av stommen till storyn klar från början eller har det växt fram under skrivandet?

Link to comment
Share on other sites

Jag har ett par frågor...

 

 

Vilket år började du skriva boken och hur lång tid tog det?

Jag antar att det skett i flera omgångar och inte i klassiskt Jan Guillou-stil (fem sidor om dagen oavsett om inspirationen finns där eller inte. Källa)

 

Hade du merparten av stommen till storyn klar från början eller har det växt fram under skrivandet?

 

Jag började skissa på handlingen och karaktärerna hösten 2006, men skrivandet startade inte förrän i januari 2007. Sedan har det pågått i omgångar beroende på hur mycket tid och kraft som funnits. Jag har ett konsultarbete för brödfödan som i perioder kräver heroiskt mycket. Faktum är att skrivande till 90 % är transpiration, dvs. hårt arbete som skall utföras oavsett hur du mår eller om du har lust. Inte helt olikt livet i uniform och jag har haft nytta av att kunna bita ihop. BIC HOK är det som gäller (Butt In Chair, Hands On Keyboard).

 

Jag gillar struktur, så stommen var relativt klar redan från start med vissa vitala delar kring vilka resten av storyn sedan vävdes.

Link to comment
Share on other sites

Kommer den ut som ljudbok och vem skulle du i så fall vilja anlita som uppläsare?

 

Det är flera som undrat. Jag ger gärna ut den som ljudbok, men det är dyrt. Normalkostnaden ligger på 100 000 kr eller mer. Även om jag skulle läsa själv blir det utgifter för studio m.m., men jag är som sagt öppen för det.

 

Vem som skulle läsa? Vet inte riktigt, lyssnar för sällan på ljudböcker. En man, rimligtvis. Peter Andersson? Persbrandt? Jag tar gärna emot förslag!

Link to comment
Share on other sites

Skulle vara kul och höra lite om din värnplikt :rolleyes:

 

Ryckte in på KA1 i Vaxholm (idag Amf 1 i Berga) i augusti 1994 och gjorde 15 månader som PBS/KJ, dvs. blev sedan jägargruppchef när övriga ryckte in kring jul för sina 10 månader. Detta var ett annat system än det som finns idag. Kallades för "Kj-komp -90" och hade mycket fokus på strid, vilket jag gillar. I min värld är väpnad strid kärnan i all militär verksamhet, oavsett vad du gör, och måste behärskas fullt ut enskilt och i större sammanhang.

 

Mina föräldrar brukar säga att det var här jag fick min riktiga fostran, och det stämmer nog. Upplevelsen förändrade mig avsevärt – till det bättre. Aldrig har jag varit så trygg i mig själv och haft förtroende för min förmåga som sedan dess. Alla efterföljande utmaningar, först officersutbildningen som var ännu tuffare och sedan SSG som låg på en helt egen nivå, har bidragit till den utvecklingen. Så blir det när man tvingas bita ihop och "ta sig över ribban", särskilt om man samtidigt har ansvar för andra.

 

Det är därför som alla, även kvinnor, borde göra en riktig militärtjänst!

Link to comment
Share on other sites

Jag vill bara fjäska lite och säga att jag läste det smakprov som ligger ute och jag tyckte det var riktigt bra. Hoppas jag vinner, för boken verkar vara obligatorisk i möpens bokhylla :)

 

/E

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Vilken/vilka är dina egna favoritförfattare?

 

Är det samma som du hämtar inspiration av eller bara för att du gillar att läsa dem?

 

Personligen behöver jag varva alla militärhistoriska/military fiction-böcker med en deckare typ Dan Brown, GW Persson eller en rock-självbiografi som omväxling.

Link to comment
Share on other sites

Finns det något i boken som du hämtat direkt eller indirekt från dina egna erfarenheter?

 

Ja, definitivt. Bokens händelser och centrala karaktärer utgår från mig som person.

 

Det är en blandning av i princip exakta återgivningar, verkliga händelser med justeringar samt rent fiktiva situationer. Men även de sistnämnda bygger normalt på erfarenheter och kunskaper. Jag har aldrig skjutit någon på riktigt, men kan ändå någorlunda beskriva upplevelsen (tror jag). Det är en situation som alla med vapen i hand behöver fundera på regelbundet.

 

Bokens mer övergripande delar om samhällets sårbarheter, risken för terrorattentat, relationen till Ryssland m.m. bygger på kunskaper och egna analyser/uppfattningar.

Link to comment
Share on other sites

Vilken/vilka är dina egna favoritförfattare?

 

Är det samma som du hämtar inspiration av eller bara för att du gillar att läsa dem?

 

Personligen behöver jag varva alla militärhistoriska/military fiction-böcker med en deckare typ Dan Brown, GW Persson eller en rock-självbiografi som omväxling.

 

Jag läser mycket varierat, vilket även inkluderar dikter och naturvetenskap. Men sällan deckare, de är mördande tråkiga med få undantag.

 

Som inspiration för det egna skrivandet gäller främst amerikanska thriller-författare samt Dennis Lehane som är en av få i världen som kan hantverket nästan perfekt. Exempel kan vara Cody McFadyen (första boken), Dan Brown, Jon Ewans. Vissa böcker av McNab och Chris Ryan. Någon bok av Gayle Lynds. Många författare är tyvärr ojämna.

 

Bland svenska och nordiska författare så är det mer en annan typ av litteratur: Carsten Jensen, Pär Westberg, Carl-Johan Wallgren, Ernst Brunner samt faktiskt Johan Theorin. De första fyra är grymma stilister. Kolla bara Kunzelmann & Kunzelmann...

 

Bra skrivande utgår från läsande, gärna så brett som möjligt, samt från livet självt.

Link to comment
Share on other sites

Det är kanske tidigt för det men: Vad har reaktionerna på ditt skrivande varit från Försvarsmaktens sida?

 

Så här långt i princip noll. Det är nog för tidigt som sagt, de vill säkert läsa och utvärdera både boken samt den uppmärksamhet jag får. Webbsidan är ju inte direkt diskret. Detta är en situation som flera inom FM nog gärna skulle slippa, men jag vet inte varför. De har inget att oroa sig över, boken kanske snarare blir bra PR.

 

Enda reaktionen är ett inofficiellt handbrev med negativ lydelse från en viss chef.

Link to comment
Share on other sites

Hej Kaj.

 

Jag förstår att Försvarsmakten reglerar vad du får lov att skriva om gällande din anställning vid SSG och att en sådan bok är så gott som uteslutet, men har du någon gång funderat på att skriva en självbiografi om dina upplevelser i ditt liv och din tid inom FMSF?

 

Enda reaktionen är ett inofficiellt handbrev med negativ lydelse från en viss chef

Jag tror jag fick mitt svar där, men frågan kvarstår ändå om du har lust att svara. :)

Link to comment
Share on other sites

Hej Kaj.

 

Jag förstår att Försvarsmakten reglerar vad du får lov att skriva om gällande din anställning vid SSG och att en sådan bok är så gott som uteslutet, men har du någon gång funderat på att skriva en självbiografi om dina upplevelser i ditt liv och din tid inom FMSF?

 

Enda reaktionen är ett inofficiellt handbrev med negativ lydelse från en viss chef

Jag tror jag fick mitt svar där, men frågan kvarstår ändå om du har lust att svara. :)

 

Mig veterligen finns inte en sådan reglering, utan det är upp till det personliga omdömet (vilket jag brukat) samt ev. en dialog vid osäkerhet. Min tid vid SF är alltför kort för att det ska kunna bli någon biografi i stil med den danska boken Jägare. Men även om jag hade upplevelser för att skriva en sådan bok så hade jag inte gjort det, där drar jag gränsen, och i mitt tycke går den danska boken lite för långt i vissa delar.

 

Samtidigt tror jag att både FM och allmänheten skulle vinna på att fler får reda på vad SF har gjort i praktiken. Det borde faktiskt gå att hitta en balans, men det initiativet behöver nog komma från Högkvarterets propaganda infoavdelning.

Link to comment
Share on other sites

Har du planer på att släppa den som e-bok? Vart kan jag köpa den i så fall?

 

Yep, den kommer definitivt som e-bok. De brukar säljas bl.a. av internetbokhandlarna. Jag kommer att länka till bokens sida hos E-lib när det väl är dags, där samtliga återförsäljare och format framgår. Målet var att även e-boken skulle finnas att köpa i morgon, men företaget som är ansvarigt håller på att utarbeta nya avtal så det kan dröja lite. Pdf-filerna som utgör underlagen för e-böcker är dock redan klara.

Link to comment
Share on other sites

Har du planer på att släppa den som e-bok? Vart kan jag köpa den i så fall?

 

Yep, den kommer definitivt som e-bok. De brukar säljas bl.a. av internetbokhandlarna. Jag kommer att länka till bokens sida hos E-lib när det väl är dags, där samtliga återförsäljare och format framgår. Målet var att även e-boken skulle finnas att köpa i morgon, men företaget som är ansvarigt håller på att utarbeta nya avtal så det kan dröja lite. Pdf-filerna som utgör underlagen för e-böcker är dock redan klara.

Perfekt, då skippar jag dead-tree edition och köper e-boken när den kommer :)

Link to comment
Share on other sites

Min fråga handlar lite om publiceringen , tryckningen om det är ok att fråga?

var du i kontakt med olika förläggare och var det någon av dem som ville publicera den eller har du tryckt den för egna pengar?

Mest nyfiken och ja lite för egen del, är inte militär men jobbat i pmc/psc företag i Irak o Afghanistan och på mycket otrevliga skarpa händelser men tror jag är lite för rastlös ännu att skriva själv. De flesta har inte så stor insikt i den industrin heller och funderade lite bara på hur det är, var för dej.

Tack för informationen hoppas boken går bra för dej.

Link to comment
Share on other sites

Min fråga handlar lite om publiceringen , tryckningen om det är ok att fråga?

var du i kontakt med olika förläggare och var det någon av dem som ville publicera den eller har du tryckt den för egna pengar?

Mest nyfiken och ja lite för egen del, är inte militär men jobbat i pmc/psc företag i Irak o Afghanistan och på mycket otrevliga skarpa händelser men tror jag är lite för rastlös ännu att skriva själv. De flesta har inte så stor insikt i den industrin heller och funderade lite bara på hur det är, var för dej.

Tack för informationen hoppas boken går bra för dej.

 

Det är helt ok, och jag har hur mycket som helst att berätta. Fyra års skrivande/lärande och två års process med förlag, agenter och att ordna egen publicering (som det till slut blev) ger en del erfarenheter. Förlagsvis tar vi ett längre svar via mail istället (skicka till kaj [at] aldabergr.se). Jag var i kontakt med flera förlag varav främst två var riktigt intresserade i längden (Bonnier och Kalla Kulor). De avböjde till slut främst av marknadsskäl: de såg ingen efterfrågan på den här typen av bok i allmänhet och min bok i synnerhet. Det är en bedömning jag inte delar. Sedan fanns det andra aspekter också, som att de inte tyckte boken nådde ända fram, dvs. saknade vissa kvaliteter. Och så är det nog, men det är som alltid subjektivt. Jag hoppas att ni kommer gilla den.

 

Du har intressanta erfarenheter, det skulle vara roligt att höra mer om.

Link to comment
Share on other sites

Hadde det stått Jan Gullejoe..Giulljo...Guillou på manuset hade de väl publicerat den direkt. Å andra sidan har han ju ett eget förlag, så de har väl inget val :-D

 

Hoppas du kan visa förläggarna att marknaden finns. Till skillnad från andra refuserade författare vars verk inte når ända fram, och som saknar marknad (Astrid Lindgren) så finns det ju idag klart bättre möjligheter till publicering, marknadsföring och försäljning, bara man är beredd att göra en del jobb själv.

 

Nu kommer jag ju garanterat vinna en bok, men om det nu skulle vara så att jag inte gör det så står den på inköpslistan :-D

Link to comment
Share on other sites

Hadde det stått Jan Gullejoe..Giulljo...Guillou på manuset hade de väl publicerat den direkt. Å andra sidan har han ju ett eget förlag, så de har väl inget val :-D

 

Hoppas du kan visa förläggarna att marknaden finns. Till skillnad från andra refuserade författare vars verk inte når ända fram, och som saknar marknad (Astrid Lindgren) så finns det ju idag klart bättre möjligheter till publicering, marknadsföring och försäljning, bara man är beredd att göra en del jobb själv.

 

Nu kommer jag ju garanterat vinna en bok, men om det nu skulle vara så att jag inte gör det så står den på inköpslistan :-D

 

Förlagsbranschen är speciell kan man lugnt säga...

Link to comment
Share on other sites

Har delat med mig av boken på Facebook, samt lite andra sociala medier. Nästa stopp blir lite predikan på övningen som är planerad till helgen. Och jag kan lova dig att SSG är en hit hos vilken Hemvärnsungdom som helst :rockon:

 

Redan en inplanerad Bokrecension hos skolans lokala militärhistoriska förening. Hoppas det blir en succé, så kanske Bonnier och dylikt får upp ögonen för marknaden!

 

Chariots of Fire

 

 

 

edit: stavar som en kråka

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...