Jump to content

Utbildningsmärken från VPL


Recommended Posts

Hej!

Vilka (utbildings-)märken från lumpen får jag föra över till min HV-uniform?

 

Jag har arctic soldier och soldatprovsmärke 09 som utbildningsmärken från lumpen. Får jag föra över dessa till min HV-uniform? Vilka andra märken får jag använda? Jag har kvar mitt förbandsmärke (I19) samt förbandsbåge, pansarbaskern med pansarnäven, kragspeglar med gradbeteckning/truppslag samt värnpliktsmedaljen.

 

Vad jag har förstått så får jag inte uppträda med pansarbaskern när jag är med förbandet, däremot vid självständigt uppträdande. Mina tidigare förbandsmärken får jag väl inte heller använda, eftersom jag nu tillhör LG-gruppen och inte längre Norrbottens regemente.

 

Sen två avslutande frågor:

 

* Finns det någon begränsning för hur många utbildningsmärken jag kan ha på min uniform? Om jag t.ex. genomgår överlevnadsutbildningen Granen, kan jag då ha både den och Arctic soldier på uniformen?

 

* Kan man göra en Monty och ha både HV-märket och pansarnäven på baskern? B-)

 

//BX

Link to comment
Share on other sites

* Finns det någon begränsning för hur många utbildningsmärken jag kan ha på min uniform? Om jag t.ex. genomgår överlevnadsutbildningen Granen, kan jag då ha både den och Arctic soldier på uniformen?

Ja, det finns det - max ett utbildningstecken på fältuniform m/90. (För övrigt är "Granen" ett utb.tecken som ej längre skall delas ut.)

 

* Kan man göra en Monty och ha både HV-märket och pansarnäven på baskern? B-)

Nej, det är inte tillåtet.

/G.L.

Link to comment
Share on other sites

Jag har arctic soldier och soldatprovsmärke 09 som utbildningsmärken från lumpen. Får jag föra över dessa till min HV-uniform? Vilka andra märken får jag använda? Jag har kvar mitt förbandsmärke (I19) samt förbandsbåge, pansarbaskern med pansarnäven, kragspeglar med gradbeteckning/truppslag samt värnpliktsmedaljen.

Av de du nämner är det endast soldatprovsmärke, värnpliktsmedaljen och gradbeteckning (inte truppslagsmärke) som går att bära på Hv-uniformen. Har dock glömt om det är ok att bära gamla soldatprovsmärken eller om det endast är från det senaste året som är ok.

 

Granen, arctic soldier och liknande ska du inte bära alls, till någon uniform.

Link to comment
Share on other sites

Jag bär Arctic Soldier på min HV-uniform men jag är medveten om att detta är en synd. Den är också en riktig plåga att sy på så nästa gång jag byter jacka hänger den inte med. I övrigt är det som sagt bara soldatprovsknappen och gradbeteckningen du ska "importera", varför man nu skulle vilja rocka soldatprovsknappen.

Link to comment
Share on other sites

Granen, arctic soldier och liknande ska du inte bära alls, till någon uniform.

 

Motivera gärna det.

 

För min del så har jag arctic soldier märket och granen i min hylla, jag behöver inte bevisa något för någon genom att bära flashiga märken, det räcker med att jag kan se dom ibland på hyllan och minnas vpl tiden=)

Link to comment
Share on other sites

Granen, arctic soldier och liknande ska du inte bära alls, till någon uniform.

Motivera gärna det.

Javisst, uniformsbestämmelser 2009 v1.3, kapitel 8 tjänstetecken.

 

8.1.3 Bärande av tjänstetecken på stridsuniformer

 

På ärmar bärs:

  • nationsmärke på vänster ärm
  • förbandstecken på vänster ärm
  • tilläggsbåge på vänster ärm utvisande underavdelning eller insatsförband vid förband, centrum eller skola
  • högst ett utbildning-, utbildningslinje- eller facktecken på höger ärm samt vid utlandsstyrkan ytterligare högst ett missionsmärke med tilläggsbåge
  • gradbeteckning på ärmmatta (FV)
  • gradbeteckning
  • försvarsgrenstecken (FV)

8.1.9 Utbildningstecken

 

Fastställt svenskt utbildningstecken i m/87-systemet (metalltecken) utförs som ett ovalt textilmärke med

svart bild och eventuell accentfärg i gråbrun/grått på grön botten med svart bård (gult på blå botten och

blå bård för sjöarbetsjacka m/93)

  • anläggs på höger ärm 30 mm under ärmsömmen till fältjacka 90 (L, P, H, Adyk, TR BE och TR GR) och sjöarbetsjacka 93
  • endast ett utbildningstecken får bäras (eget val) och får inte kombineras med eventuellt utbildningslinjetecken

Utbildningstecken ska vid behov spegelvändas så att vapenbilden riktas åt höger från betraktarens

synvinkel (heraldiskt vänster). Huvuddelen av utbildningstecknen i textil anskaffas genom upphandling

av organisationsenhet och tilldelas inte förrådsbenämning och förrådsbeteckning.

 

Utländska utbildningstecken får bäras efter särskilt tillstånd från HKV.

 

Exempel på utbildningstecken i textil

 

Tabell 8.1:9 Utbildningstecken i textil som lagerhålls centralt

F-benämning F-beteckning

UTBTECK 02 B TELEK M7678-158100-0

UTBTECK KJ VÄVD NEP M7678-144000-9

 

Bild 8.1:16 Utbildningstecken i textil för överlevnadsinstruktör

 

Utbildningstecken av textil ska vara godkända av HKV före anskaffning.

 

Min motivering:

  1. Varken arctic soldier eller granen finns som fastställt utbildningstecken i m/87-systemet.
  2. De uppfyller heller inte kraven på färger.
  3. Inte heller kan de anses vara utbildningslinjetecken (som inte heller bärs i Hv) eller facktecken.

Link to comment
Share on other sites

Så som 8.1.9 är formulerad (främst formuleringen "utförs"), tolkar jag det närmast som en bestämmelse riktad till den befattningshavare på förbandet/motsvarande som fattar beslut om utformande och utdelande av utbildningstecken i m/90-systemet, vilka redan existerar i m/87-systemet, och inte som en förhållningsregel för enskilda soldater. Det är inte givet att den citerade reglementestexten medför ett bärandeförbud för utbildningstecken som inte finns i m/87-systemet eller lever upp till färgkraven, enligt min mening.

 

När det gäller Artic Soldier-märkets status, roade jag mig för några år sedan med att försöka efterforska vad märket egentligen är. Jag mailade HKV och begärde ut en kopia av beslut om bärandetillstånd för utbildningslinjetecknet. Jag fick då svar av Kn Laestadius att sådant tillstånd saknades. Istället reglerades bärandet i I 19 ArbO, där tecknet benämns "utbildningsmärke". Kn Laestadius lät även meddela att HKV PROD FÖRB uppmanat I 19 att inkomma med hemställan bärandetillstånd (som jag förstod det i anledning av mitt mail :happy: ). Därefter föll det hela för min del i glömska, och jag har således inte efterforskat vad som därefter hände. Kanske något för Bravo-Xray att gräva vidare i? :)

 

Vad jag har förstått så får jag inte uppträda med pansarbaskern när jag är med förbandet, däremot vid självständigt uppträdande.

Någon möjlighet att bära GU-basker vid enskilt uppträdande inom HV, ger mig veterligt inte Unibest (se 8.2.13.5 Basker och baskertecken). Det har dock förekommit under UniR FM:s tid att enskilda utbildningsgrupper beslutat om att tillåta sådant bärande. Med tanke på att avsteg från Unibest enligt faktarutan under 1.1.1, kräver medgivande från HKV torde möjligheterna till den typen av avsteg numera vara tämligen begränsade.

Link to comment
Share on other sites

Du bidrar till att skapa vi-känsla genom att bära märken och uniform för det förband du tillhör, inte det förband du skulle önska att du tillhörde eller har tillhört. Det gäller även vid enskilt uppträdande. Du vill väl inte ge intrycket att du gått med i Hemvärnet för att få tillfälle att vädra en basker från förr du är stolt över? Att du egentligen fortfarande är pansarsoldat och Hemvärnet inte är riktigt på allvar?

Link to comment
Share on other sites

Du bidrar till att skapa vi-känsla genom att bära märken och uniform för det förband du tillhör, inte det förband du skulle önska att du tillhörde eller har tillhört. Det gäller även vid enskilt uppträdande. Du vill väl inte ge intrycket att du gått med i Hemvärnet för att få tillfälle att vädra en basker från förr du är stolt över? Att du egentligen fortfarande är pansarsoldat och Hemvärnet inte är riktigt på allvar?

 

I klartext: vill du nyttja basker svart får du ta värvning på ett mekförband (kanske i Boden, kanske på LG). Vill du vara med i HV får du nyttja basker brun eller göra som en själv - låta den förbannade fredsatteraljen ligga och multna i någon låda tills avrustningen kommer.

Link to comment
Share on other sites

* Finns det någon begränsning för hur många utbildningsmärken jag kan ha på min uniform? Om jag t.ex. genomgår överlevnadsutbildningen Granen, kan jag då ha både den och Arctic soldier på uniformen?

Ja, det finns det - max ett utbildningstecken på fältuniform m/90. (För övrigt är "Granen" ett utb.tecken som ej längre skall delas ut.)

 

* Kan man göra en Monty och ha både HV-märket och pansarnäven på baskern? B-)

Nej, det är inte tillåtet.

/G.L.

 

Tackar, då vet jag. Jag hade en känsla av att det sistnämnda med två baskermärken inte var tillåtet, var bara en idé jag fick. :p

 

Sen är frågan varför du ska ha dom?

Du vinner respekt och förtroende genom att visa att du är en bra soldat, inte genom märken.

 

Varför? Ja, varför inte?

Sen undrade jag egentligen bara, eftersom jag har kvar märkena från lumpen och tänkte om de hade någon användning fortfarande, eller om de endast skulle användas som nostalgi.

 

Av de du nämner är det endast soldatprovsmärke, värnpliktsmedaljen och gradbeteckning (inte truppslagsmärke) som går att bära på Hv-uniformen. Har dock glömt om det är ok att bära gamla soldatprovsmärken eller om det endast är från det senaste året som är ok.

 

Granen, arctic soldier och liknande ska du inte bära alls, till någon uniform.

 

Ok, får höra med befäl om vilket soldatprovsmärke som gäller! :)

Varför ska man inte bära arctic soldier? Hade det på min M/90 i lumpen....?

 

När det gäller Artic Soldier-märkets status, roade jag mig för några år sedan med att försöka efterforska vad märket egentligen är. Jag mailade HKV och begärde ut en kopia av beslut om bärandetillstånd för utbildningslinjetecknet. Jag fick då svar av Kn Laestadius att sådant tillstånd saknades. Istället reglerades bärandet i I 19 ArbO, där tecknet benämns "utbildningsmärke". Kn Laestadius lät även meddela att HKV PROD FÖRB uppmanat I 19 att inkomma med hemställan bärandetillstånd (som jag förstod det i anledning av mitt mail :happy: ). Därefter föll det hela för min del i glömska, och jag har således inte efterforskat vad som därefter hände. Kanske något för Bravo-Xray att gräva vidare i? :)

 

Ja, jag har inte genomgått Granen, så jag vet inte vad skillnaden är. Men vad jag har förstått så innebär Arctic att man är lämpad för att verka i arktisk miljö och är utbildad vintersoldat på ett vinterförband (dvs I19).

 

Vad jag har förstått så får jag inte uppträda med pansarbaskern när jag är med förbandet, däremot vid självständigt uppträdande.

Någon möjlighet att bära GU-basker vid enskilt uppträdande inom HV, ger mig veterligt inte Unibest (se 8.2.13.5 Basker och baskertecken). Det har dock förekommit under UniR FM:s tid att enskilda utbildningsgrupper beslutat om att tillåta sådant bärande. Med tanke på att avsteg från Unibest enligt faktarutan under 1.1.1, kräver medgivande från HKV torde möjligheterna till den typen av avsteg numera vara tämligen begränsade.

 

Okej, jag har för mig att jag läste det i en annan tråd här på forumet, men jag kanske har knarkat. :p

 

Du bidrar till att skapa vi-känsla genom att bära märken och uniform för det förband du tillhör, inte det förband du skulle önska att du tillhörde eller har tillhört. Det gäller även vid enskilt uppträdande. Du vill väl inte ge intrycket att du gått med i Hemvärnet för att få tillfälle att vädra en basker från förr du är stolt över? Att du egentligen fortfarande är pansarsoldat och Hemvärnet inte är riktigt på allvar?

 

 

I klartext: vill du nyttja basker svart får du ta värvning på ett mekförband (kanske i Boden, kanske på LG). Vill du vara med i HV får du nyttja basker brun eller göra som en själv - låta den förbannade fredsatteraljen ligga och multna i någon låda tills avrustningen kommer.

 

Ja, jag kommer inte sätta på andra förbandsmärken på uniformen. Jag bara kollar vilka märken jag får, och inte får, använda.:happy:

Däremot kanske jag sätter på arctic soldier-märket, om jag får. Då det trots allt visar vilken utbildning jag genomgått och vilken kompetens jag besitter. Men det är som sagt bara om jag får bära det.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jag har inte genomgått Granen, så jag vet inte vad skillnaden är. Men vad jag har förstått så innebär Arctic att man är lämpad för att verka i arktisk miljö och är utbildad vintersoldat på ett vinterförband (dvs I19).

"Arctic soldier" är ett märke som dåvarande MekB 19 började använda och som bara de (och I 19) använt. Det är således inget försvarsmaktsgemensamt tecken på att du är duglig att verka i subarktisk miljö. I 22, K 4, FJS och många andra norrlandsförband har/hade ju också förmågan att verka i subarktisk miljö, men behöver inga märken för att visa det.

 

Till märkets fördel får väl ändå sägas att det är oändligt mycket snyggare än de apfula förbandsmärken (med likaledes ful båge) som förbanden i Boden haft.

Link to comment
Share on other sites

I korrekthetens namn bör det påpekas att även Artreg har delat ut Artic Soldier till sina soldater (då med den modifieringen att "I19" på märkets vänstra sida bytts ut mot "AR", om jag minns rätt.).

 

Sedan har jag svårt att se varför det faktum att endast ett eller ett fåtal förband nyttjar ett märke, skulle medföra att det inte är utbildningtecken. Hur många förband använder Örnen eller tecknet för SSG, vilka åtminstone i UniR FM 2003 ansågs som utbildningstecken?

 

Soldater vid K 4 och FJS brukade väl inte bära Granen heller, trots att de rimligtvis bör ha haft förmågan som krävs för det märket?

 

För att få bära Arctic Soldier krävdes enligt A9:s och I19:s gemensamma Arb O giltig från 2008-07-01 att enskild soldat hade dokumenterat eventuella tidigare kylskador, fått utbildning i att göra upp eld samt förläggning i nödbivack under gynsamma utbildningsförhållanden, genomfört utb.paket kallt väder med teoretiskt prov, genomfört isvaksbad samt genomfört förbandsövning under perioden december-februari. Kanske inte jättehöga krav, men ändock fastställda krav på viss utbildning och examination.

Link to comment
Share on other sites

I korrekthetens namn bör det påpekas att även Artreg har delat ut Artic Soldier till sina soldater (då med den modifieringen att "I19" på märkets vänstra sida bytts ut mot "AR", om jag minns rätt.).

Ok, mer än jag visste, även om jag misstänkte att fler inom garnisonen hade det.

 

Sedan har jag svårt att se varför det faktum att endast ett eller ett fåtal förband nyttjar ett märke, skulle medföra att det inte är utbildningtecken. Hur många förband använder Örnen eller tecknet för SSG, vilka åtminstone i UniR FM 2003 ansågs som utbildningstecken?

De får ju bäras oavsett förbandstillhörighet, men självklart går det bara att få utbildningstecknet för fallskärmsjägare på just fallskärmsjägarskolan. Det är liksom inte så ofta Lv6 har kurser i fallskärmsjägartjänst. Men utbildningstecknet för ytstrid kan du ju få oavsett om du är i Karlskrona eller Berga och det för dykare går väl att få både om man är i marinen eller armén. Kustjägare fanns tidigare på flera olika platser, med samma utbildningstecken. EOD fanns också på flera platser, med samma tecken.

 

Vinterkompetens (samma eller högre nivå) kan man få på flera andra förband utan att märken tilldelas för det, så att det skulle vara ett utbildningstecken giltigt i hela FM låter märkligt.

 

Soldater vid K 4 och FJS brukade väl inte bära Granen heller, trots att de rimligtvis bör ha haft förmågan som krävs för det märket?

På den tiden K4 hade jägarbågen på vänster ärm vill jag minnas att vissa bar granen, pek-märken och liknande. Om jag minns rätt fanns det också ett "granen, vinter", men om det bars på uniform vet jag inte. Hur de på FJS gjorde innan de gått örnmarschen minns jag inte heller.

 

För att få bära Arctic Soldier krävdes enligt A9:s och I19:s gemensamma Arb O giltig från 2008-07-01 att enskild soldat hade dokumenterat eventuella tidigare kylskador, fått utbildning i att göra upp eld samt förläggning i nödbivack under gynsamma utbildningsförhållanden, genomfört utb.paket kallt väder med teoretiskt prov, genomfört isvaksbad samt genomfört förbandsövning under perioden december-februari. Kanske inte jättehöga krav, men ändock fastställda krav på viss utbildning och examination.

Låter som en rätt standard vinterutbildning. Har gjort ett par sådana med fjällmarsch och alltihop, men det har aldrig varit tal om att man skulle ha några särskilda märken för det. Även om inte alla soldater i landet fått motsvarande utbildning lär flertalet officerare ha det, liksom granen, vilket gör det lite märkligt om det vore ett utbildningstecken, som dessutom bara går att få på ett förband.

 

Hoppas nästa utgåva av uniformsbestämmelserna blir tydligare avseende vilka märken i textil som är utbildningstecken och vilka som får och inte får bäras. Själv tycker jag det vore bra om endast ett fåtal märken betraktas som (special)utbildningstecken och då finns både i metall och tyg. Detta kanske gör att jag läser bestämmelserna på ett annat sätt än den som tycker annorlunda.

Link to comment
Share on other sites

Soldater vid K 4 och FJS brukade väl inte bära Granen heller, trots att de rimligtvis bör ha haft förmågan som krävs för det märket?

 

På den tiden K4 hade jägarbågen på vänster ärm vill jag minnas att vissa bar granen, pek-märken och liknande. Om jag minns rätt fanns det också ett "granen, vinter", men om det bars på uniform vet jag inte.

 

Vill bara gå in med lite fakta då det ser ut att behövas.

 

Det var K4 som tog fram det första överlevnadsmärket, dvs den sk "granen".

 

Källa: Norrlands dragonregemente jägarregementets 25år i Arvidsjaur. Sidan 75.

 

Finns beskrivet väldigt exakt hur och varför märket blev framtaget, samt av vem.

 

Citat: "Sedermera har jag noterat att vårt märke blivit allmänt utbildningstecken i hela Försvarsmakten vilket är särskilt roligt, men få känner till att märket härstammar från uppstarten av den organiserade överlevnadsutbildningen vid Norrlands dragonregemente i Arvidsjaur."

 

Hursomhelst, märket blev vanligare att ha permisväskan än på uniformen. PEK- samt PVRBT-märket var mer poppis att ha när jag var där.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Mina fem öre

 

För att vi skall tas med respekt, så krävs det även att vi ser proffsiga ut. Det är lätt att det blir lite för mycket "scouterna" om alla går omkring med olika utbildningstecken och vad säger egentligen ett utbildningstecken som man tog för 15 år sedan? Bättre att bedömas utifrån den soldat som man är idag.

 

På den IP som jag har tillhört sedan 2004 så kör vi enbart med nationsmärke, förbandsbåde och förbandsmärke på vänster arm.

 

Regards!

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...