Jump to content

Utländsk militärerfarenhet


Recommended Posts

Vad kan utländsk militärerfarenhet (Brittisk) ha för betydelse när man gär mönstringen. Ska jag ta med intyg, utbildningstecken ( Prickskytt och Commando kursens) och dylikt så att dom kan se på det eller har det inte någon betydelse???

Eller ska man skita i o ta med dom över huvud taget???

Link to comment
Share on other sites

Om du vill kan du ta och berätta vad det innebär att ha gått dom kurserna du nämmner, gör det lite enklare att svara :((

 

Det kan ha betydelse när du pratar med mönstrings förättaren om du kan peka på att du har "erfarenhet" på den tjänst du vill söka. Men generellt tror jag inte dom bryr sig så hårt faktist :((

Link to comment
Share on other sites

Gissade nästan det...

 

Prickskytte utblidningen är ungefär samma som i sverige skulle jag tro.

 

Commando kursen, det här var det jag kunde saxa. Om det inte duger så kan jag nämna några mmoment.

 

"The Commando test is one of the hardest military courses

that serving soldiers can attend, it demands the best

from all applicants.

 

After completing the Commando course at Lympstone Soldiers

are entitled to wear the Commando dagger, representing all

troops outside the Royal Marines that have completed the course."

 

Vi lärde oss rappelering (reppelering?), australiensisk rappelering (frammåt), landstigningar och

lite sånnt.

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning
Vad kan utländsk militärerfarenhet (Brittisk) ha för betydelse när man gär mönstringen. Ska jag ta med intyg, utbildningstecken ( Prickskytt och Commando kursens) och dylikt så att dom kan se på det eller har det inte någon betydelse???

Eller ska man skita i o ta med dom över huvud taget???

 

okej nu hajjar jag inte rikigt.

 

Var när hur och varför har du brittiska "kurser" som erfarenhet ??

 

Har du inte mönstrat än ?

Link to comment
Share on other sites

Man kan ju leka kurser inom TA t.ex.

 

För att svara på Mavericks fråga om ålder så hittades detta:

 

How old have you got to be to join the army?

 

Soldier age requirements: generally, to qualify for a full 22 year career an applicant must be between 16 and 30 years on the day of enlistment (note: we take Staff and Personnel Support Military Clerks up to their 30th birthday on a full 22 year engagement). Pensionable service counts from the age of 18 years. Older applicants up to the age of 33 may be acceptable but normally they will only be offered shorter engagements. Those under the age of 18 must have parental consent. Officer age requirements: as a general rule, all civilian candidates should be over 17 years 9 months and under 29 on entry to Sandhurst.

 

 

http://www.metafaq.com/action/answer?aref=...O9UL0DMIR51VO7A

Link to comment
Share on other sites

Måste säga att det verkar konstigt det du påstår Flippan det känns som om du försöker spela viktig med fiktiva sanningar om dig själv.

Varför skulle en brittisk medborgare och yrkesmilitär flytta till sverige för att där vilja göra lumpen som värnpiktig. Om jag skulle flytta från ett land där jag är medborgare och har ett jobb skulle det krävas att jag har ett bra jobb motsv. som väntar mig. Sedan tycker jag att frågan som du ställer är underlig då du måste ha gått igenom en "antagningsintervju" när du sökte till brittiska armén och sedan jobbat där på så vis borde veta att man inte är eller har gjort nått såvida det inte står på papper. Motbevisa mig gärna, skulle vara kul att se bilder från utbildningen eller nått.

 

Om det nu visar sig att du har rätt och jag fel, vilket jag hoppas, så glöm inte att fylla i profilen.

Övrig militär verksamhet är det perfekta stället att fylla i comm. och pricks. utbildningarna, nu står det bara FBU-ungdom

Link to comment
Share on other sites

Att: MBW

 

Killen behöver ju inte varit yrkesmilitär för att gjort det där.

Finns ju hemvärn motsv. även där borta. TA (Territorial-Army) även kallat.

 

Inget märkvärdigt i det.

Englands militära aktiviteter skiljer sig enormt mycket från det som ebjuds i Sverige.

Link to comment
Share on other sites

@Flippan: Du har enligt vissa källor på SoldF chatten tidigare uppgett i ett inlägg att du är 17 år gammal. Jag har kollat upp en del om Royal Marines och deras krav på ålder och min källa är "Commando, Winning the green beret".

 

Det finns två sätt att bli en Royal Marine

 

1: Ha tagit värvning i något av Brittiska försvarsmaktens tre vapenslag. Tjänstgjort i minst 3 år och genomfört The all-arms commando course på 30 veckor. För att antas till denna kurs måste du med andra ord vara en bra bit över 18 år om du ska ha tjänstgjort i brittiska FM i 3 år.

 

2: Brittiska försvaret tar ju in ungdomar som fyllt 16 år. Här finns en inriktning till dem som vill bli Royal marines och de genomför en slags förkurs ( liknande Ranger indoctrination program i US army för dem som vill bli Rangers ) innan de antas till Royal Marines Commando course. Men denna kurs påbörjas först efter man har fyllt 18 år.

 

Så det där med dina märken från både prickskyttekurs och Royal Marines håller inte tätt. För övrigt erhålls inga utbildningstecken förän efter genomförd kurs. Dvs Royal Marines utb.tecken är deras gröna basker, och den erhålls efter 30 veckor och du ska ha klarat av alla commando-testerna. Det tvivlar jag på att du har gjort, och allra minst att du har gjort det innan du ens har fyllt 18.

Edited by Amfibieslusken
Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

hmm jag skulle vilja att Flippan berättar sin del nu, till alla oss som har frågat. Jag räknar med att det finns en förklaring givetvis. Så inga mer frågor från er andra om samma sak nu.

 

 

/ Kimster BlåGul

Link to comment
Share on other sites

Ok ok det är så här.

 

Jag skrev detta i perspektivet att jag skulle göra mönstringen snart. Så är inte fallet.

Kursen har jag inte gått än men jag har möjligheten att göra den i nästa sommar.

Det är inte den kursen som Marin soldaterna gör vi slutet av utbildningen utan den RE (Royal Engineers) gör för att kunna bära kommando kniv märket. Den består av 3 veckor förbredande och sen 4 veckor kurs.

 

Anledningen till att jag har möjlighet att gå den här kursen är att min far är/var Major i 2 Para och min gudfar är överste i Royal Marines.

 

Allt det jag skrev var teoretiskt och jag har inte gått kursen än. Jag ber om ursäkt om jag var otydlig, var ganska trött vid tillfället, och hoppas ni förstår att vad jag menade var att OM jag skulle

göra kursen skulle jag DÅ ta med papprena till mönstringen.

 

Ber än en gång om ursäkt, förlåt blågul.

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Ingen fara alls.

Men ta det som en lärdom att, försöka vara så tydlig som möjligt. Det finns många nyfikna här på forumet, och pratar man om utlandet och "exotiska" kurser samtidigt som man inte har någon info om sig själv i profilen så KOMMER det att dyka upp en massa frågor och misstankar om vem/vad/när/hur osv..

 

Dett gäller inte bara dig utan alla här på forumet.

Det skadar alltså inte att vara övertydlig här.

 

B) / Kimster BlåGul

Link to comment
Share on other sites

Jag tyckte du var ganska tydlig när du skrev:

 

Vi lärde oss rappelering (reppelering?), australiensisk rappelering (frammåt), landstigningar och lite sånnt.

 

men det kanske bara var jag som fick en lite tveksam känsla till hela historien?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...