Guest Rush Posted April 14, 2011 Report Share Posted April 14, 2011 Undrar om ngn kan svara på vad försvaret använder för handskar vid fastroping från helikopter? Hittar inget någonstans om att man skulle ha egna just för detta ändamål men jag kanske bara inte hittar infon. Om man inte har "egna", någon som vet vilket märke man använder sig av? Tack på förhand!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning henke Posted April 14, 2011 Forumsledning Report Share Posted April 14, 2011 BLACKHAWK!® HellStorm® Strike Force Heavy Duty Fastrope Gloves Finns på flera affärer, kanske inte i Sverige dock. Kostar runt $55-70 i USA. Hatch och 5.11 Tactical har även speciella Fast Rope handskar. Du kan säkert komma billigt undan med att köpa ett par grova svetshandskar i en yrkesbutik. http://www.arbetshandsken.se/?cat_id=22 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claaren Posted April 14, 2011 Report Share Posted April 14, 2011 När vi övade med fastrope i Hagen utanför Skövde använde vi våra vanliga arbetshandskar, tegeria pro tror jag dom heter (finns en recension här på forumet) och jag tyckte det fungerade fint. Men så använde vi inte fastrope så mycket. Link to comment Share on other sites More sharing options...
903Lew Posted April 14, 2011 Report Share Posted April 14, 2011 Camelbak gör handskar för fast-rope. Har inte provat just den produkten men väl andra modeller. Top notch. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rush Posted April 14, 2011 Report Share Posted April 14, 2011 Tack för svaren! Camelbak hade onekligen trevliga handskar, dock väldigt dyra. Gör polisiär utlandstjänst med begränsad postgång men har möjlighet till visst utbyte med Svenska Försvaret, därav min fråga om försvaret har någon egen handske just för fast rope, men de kanske alla kör med vanliga arbetshandskar över vanliga skjuthandskar. Detta funkar onekligen förutom nackdelen att inte kunna verka direkt vid markkontakt utan att först få av extrahandskarna. Link to comment Share on other sites More sharing options...
os frontale Posted April 14, 2011 Report Share Posted April 14, 2011 Kolla på Petzls Firningshandskar http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=PETZLCORDEXPLUS2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
LV426 Posted April 14, 2011 Report Share Posted April 14, 2011 I början på 90-talet hade vi svetshanskar - iofs inte "supertaktiska", men billiga vid övning. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.