fluffochkrull Posted April 9, 2011 Report Share Posted April 9, 2011 Hej! Vi som ska göra GMU vid Amf1 om några veckor har fått reda på att vi mestadels av tiden kommer att vara på Väddö Skjutfält. Då jag inte har en aning om vad det är så skulle jag gärna vilja veta lite mer om området. T.ex. Vad finns där? Bara massa barracker? // fluffochkrull Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted April 9, 2011 Report Share Posted April 9, 2011 I princip. Några gamla sunkiga baracker, en matsal, lite förråd och ett skjutfält. Glöm möjligheterna att ta sig till civilisationen, det ligger mitt ute i ingenstans, precis som de flesta skjutfält. Karta Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordor Posted April 9, 2011 Report Share Posted April 9, 2011 basketplan och fotbollsplan som jag minns det, ta med boll. Annars inte så mycket mer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Finkel Posted April 9, 2011 Report Share Posted April 9, 2011 Dock så är maten man får där riktigt bra om man jämför med Berga, iaf på min tid. Du kan förbereda dig på att vädret kan vara väldigt växlande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chassi Posted April 9, 2011 Report Share Posted April 9, 2011 (edited) Barrackerna är trevliga, det finns en matsal, stor och fin övningshall en biograf, fina löpspår, fotbollsplan och basketplan, fin kust och på piren kan man fiska fina abborrar gäddor och med lite tur även öring, ta med boll och fiskespö=) Edit: se på karta Väddö skjutfält/Ytterskär ca 1 mil till Älmsta, och fortsätter man neråt på ön så finns det fik. Edited April 9, 2011 by Chassi Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peo Posted April 9, 2011 Report Share Posted April 9, 2011 Skog, berg och sumpmark. Ett flertal olika skolhus (ingen aning om vilket skick de är i nu...) lite baracker. Ligger i princp brevid barnens-ö (ett av koloniområdena ligger strax söder om det). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Casca Rufus Longinus Posted April 10, 2011 Report Share Posted April 10, 2011 Ett område godkänt för ,så vitt jag vet, nästan allt skytte. Och gu på amf1 innebär att du kommer att få en riktigt hård men bra utbildning. börja löpträna samt kånka ryggsäck Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peo Posted April 10, 2011 Report Share Posted April 10, 2011 Ett område godkänt för ,så vitt jag vet, nästan allt skytte. Och gu på amf1 innebär att du kommer att få en riktigt hård men bra utbildning. börja löpträna samt kånka ryggsäck Enda du inte får skjuta är rbs97. Jag skulle inte räkna med att kunna ta bussen till Älmsta föresten (någon som nämnde 1 mil dit). Det finns förvisso en del service där, men bussen 636 går inte direkt ofta. (jag är uppväxt norr om Älmsta på fastlandssidan) Kan tänka mig att det är en anledning bakom att de valt att lägga utbildningen där, inga soldater som kommer springa iväg någonstans. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Munin Posted April 11, 2011 Report Share Posted April 11, 2011 (edited) Skjutfältet ligger i kustbandet med hvbekväma avstånd till matsal/marka, skjutfält och vårdanläggningar från barrackerna. Barrackstandarden är så där härligt repmånadsretro. Definitivt kustklimat med spontana regnskurar blandat med strålande solsken och plötsliga dimbankar, sällan vindstilla. Huggormar och matvilt förekommer i terrängen. Golfbana strax utanför Älmsta vill jag minnas. Bastu bakom matsalen. Inget problem att gå in till Älmsta från Väddö om tid finnes. Tid tur och retur barrack-ICA ca 3h med bekvämt tempo i gummidojor längs vägen. Någon hade en ledig kväll förra året och för lite att göra. Edited April 11, 2011 by Munin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MedZ Posted April 12, 2011 Report Share Posted April 12, 2011 Räkna med väldigt mycket regn samt mycket kånka ryggsäck som någon tidigare nämde. Maten är riktigt bra ute på väddö, både iso maten samt matsalen håller högklass. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts