Jump to content

Recommended Posts

Jag var på långpromenad i går och passarade över Utö skjutfält. Där låg en hylsa. Den är 37 cm lång och har en diameter om 4 cm (i toppen).

Den befinner sig nu i min bostad!

1. Vad är det?

2. Hur gör man lämpligast ren den så att den skiner och kan pryda sin plats på mitt skrivbord?

:)

Tackar på förhand

Uttern

Jag var på långpromenad i går och passarade över Utö skjutfält. Där låg en hylsa. Den är 37 cm lång och har en diameter om 4 cm (i toppen).

Den befinner sig nu i min bostad!

1. Vad är det?

2. Hur gör man lämpligast ren den så att den skiner och kan pryda sin plats på mitt skrivbord?

:)

Tackar på förhand

Uttern

En bild vore inte fel, så vi får se den. :) Men det låter som om det vore en Lvakan m48 40mm, tror det är samma till strf90.

För att putsa upp den så kan du använda "Häxans putsmedel" en gul flaska, brukar finnas i de flesta stora matbutiker. Jag använder den och den är funkis :lol:

Edited by Nifelhel
Jag kan dessvärre inte lägga ut bild för jag har ingen digitalkamera och den går inte in i scannern :camo:

En gammal kompis lyckades scanna en röd aluminiumburk av känt märke så du borde väl kunna klara av denna? Tror han använde handscanner. Tricket är i alla fall att rotera den i lagom takt. Då kan du göra om den till en 3d-modell och rendera en bild! :) (Jag är inte bara MIP, jag är nörd också!)

Det jag undrar är, vad i * innehåller ketchup? Och fungerar chilisås lika bra?

Själv spanar jag varje dag efter liknande hylsor. Använder nu granattillsatsens hylsor till snapsglas. Fungerar bra, inbyggt kylsten. Går inte att putsa upp dock, därför vill jag ha andra typer... Finns inte så många i Göteborg dock.

Jag tänkte lägga en länk till en ammunitionssida men den innehöll bara finkaliber.

Här finns en bild på en i alla fall. Men vi hade redan kommit fram till att det var en sådan?

Använder nu granattillsatsens hylsor till snapsglas. Fungerar bra, inbyggt kylsten. Går inte att putsa upp dock, därför vill jag ha andra typer...

Jag har ett par som jag oxå tänkte använda till det, dock blev jag lite misstänksam av att även efter fjärde diskningen (inkl. en maskindisk) så blev torkhandduken fortfarande svart/grå. Är det nyttigt att använda dom verkligen?

>>Darkstar

Hur mycket rymmer en 40 mm hylsa?

om det är den som är 40x46mm så bör den rymma strax under 6cl

Ja men det sitter ju en hylsa med tändhatt och själva drivladdningen inuti och tar plats

@ Darkstar

Vill minnas att ketchup är milt surt (ph) och därmed frätande.

/5526

Ketchup har ett pH-värde mellan 3.5 och 4, vilket gör det ungefär 1000 gånger surare än en neutral vätska med pH 7.0. Minns när man mätte pH-värden i kemikurserna på gymnasiet, Coca Cola hade någonstans mellan 3 och 3.5. Skrämmande...

>>Darkstar

Hur mycket rymmer en 40 mm hylsa?

om det är den som är 40x46mm så bör den rymma strax under 6cl

Ja men det sitter ju en hylsa med tändhatt och själva drivladdningen inuti och tar plats

Om vi räknar volymen för en cylinder på 40x46mm(där 46mm är höjden)så får vi c:a 57-58ml.....hur stor är tändhatten?

drivladdningen har väl förbrännts i en tom hylsa?

Om vi räknar volymen för en cylinder på 40x46mm(där 46mm är höjden)så får vi c:a 57-58ml.....hur stor är tändhatten?

drivladdningen har väl förbrännts i en tom hylsa?

Nu kommer jag inte ihåg tillräckligt från lumpen för att förklara hur granaten funkar, det får någon annan göra, men jag har för mig att drivladdningen sitter inne i den cylinder (uppskattningsvis 1,5 cm i diameter och 2/3 av hylsan lång och med fyra små hål i) som sitter i hylsan, och när man skjuter så kommer gaserna ut i hylsan och skickar iväg granaten.

Alltså sitter cylindern kvar i tomhylsan

Jag kan ju ta och räkna ut själv eller mäta hur mycket man får i men jag tänkte att Darkstar redan hade provat

Edit: Nu har jag läst på, det var som jag kom ihåg, när drivladdningen förbränns blir det ett jäkla tryck och när trycket blir tillräckligt högt så öppnas småhålen och släpper ut gaserna i lågtryckskammaren och skickar iväg granaten.

Edited by Vakten_F4
Själv spanar jag varje dag efter liknande hylsor. Använder nu granattillsatsens hylsor till snapsglas.

gammalt FV trick. När det varit skjutning med 30mm akan, så tar man x antal tomhylsor, sågar ner till lämplig längd, hämtar snappsglas verktyget. Ett mothåll så att mankan banka till hylsan så att den får en fin snappsglas liknande form, polerar upp dom så att det blir enfin glans, förtennar insidan, voila, läckraste snappsserviceni kvarteret :D

Tycker man att den rymmer för lite så tar man givetvis FLER snappsar :P

Har en granatgevär hylsa men den är ju svår att dricka ur! :)

Dock funkar det bra att ha flaskor i "tuberna" till granaterna!

Edit: Nu är jag fundersam, varför blev det TVÅ inlägg?? Blågul, ta gärna bort ett! Och jag skrev ju G R G (fast inte särskrivet) och det ändrades till granatgevär! Coolt!! ,O

Edited by Vakten_F4
  • 4 weeks later...

För att slippa gnugga som en idiot är det bara att sätta en koppar borste i borrmaskin så är hylsan blank på nolltid tryck inte för hårt och länge, då får du en borstad yta, använd istället häxans eller liknande för sista knullputsen.

Samma metod funkar ypperligt på bältesspännet på armébältet!

Kanske lite overkill men det går snabbt!

Uttern:

Det torde tveklöst röra sig om en hylsa till en Bofors m/48 L/70-akan.

Patronen, som har beteckningen 40x364R Bofors L/70

har en kaliber av 40mm, hylslängd på 364mm och diametern i bakkant är 65mm.

Tändskruven går att skruva ur med hjälp av tre stycken uttag

i kanten av tändskruven.

Löper det ett rör inuti hylsan?

Om det gör det så är det en hylsa till pil eller övningspil.

Står det 40/48 på hylsans bakkant?

Står det Tskr, följt av ett nummer på tändskruven?

Nedan (längst till höger) följer en bild på bl.a. en hylsa till Bofors m/48 L/70:

37-40a.jpg