Jump to content

Hur många Menig 1:a klass streck?

Guest frågvis

Recommended Posts

Guest frågvis

Hej!

Har gjort värnplikt som menig.

Har gått med i Hv.

Efter avslutad värnplikt = 1 streck? ja/nej

Vid Hv kontrakt = 1 streck (se källa)

Fråga:

Menig 1:a klass med 2 streck, eller bara 1 streck?

Källa: HvH

Menig OR 2 antagen fr.o.m 2009 får ett streck när kontrakt tecknats och därefter ytterligare ett streck för vartannat års tjänstgöring.

Med vänliga hälsningar

Frågvis

Guest Frågvis

Du ska bära ett streck eftersom du tecknat avtal med Hemvärnet. (Genomförd grundläggande militär utbildning är en förutsättning för det.)

/K

Jag formulerar om frågan.

Fick den som har avslutat sin värnplikt som menig ett streck?

Guest Frågvis

Nej, ett streck erhålls om/när denne anställs. Ingen anställning - inget streck.

/K

Ett stort tack!

Många i mitt kompani som är nymuckade (vpl) går med två streck (vpl+hvkontrakt).

Därför min fråga. förmodar att dom är fel märkta då.

två frågor till. Hittar inget svar på google.

Har ett rum framför mig, det står FMAP.

En person säger att det står för FM arbets plats medans en annan säger att det är en förkortning på engelska men vet inte vad det står för.

FM arbetsplats, ja/nej?

Mitt kompani har Komp DUC en gång i månaden.

Vad står DUC för?

Det är många som är felgalonerade, i synnerhet i HV.

FMAP= Försvarsmakten Arbetsplats, enligt mina källor.

DUC= Direkt underställda chefer. Om kompanichefen kallar sina "Dusar" till möte så är det plutoncheferna som avses i första hand.

Det är många som är felgalonerade, i synnerhet i HV.

FMAP= Försvarsmakten Arbetsplats, enligt mina källor.

DUC= Direkt underställda chefer. Om kompanichefen kallar sina "Dusar" till möte så är det plutoncheferna som avses i första hand.

Har hört/sett/läst att man inledningsvis delat ut två streck då brist på fd vice korpralsstreck.Dessa har ju varit påtagligt svåra att få tag på då ingen större tillverkning skett de senaste åren.. Har dock ingen källa på detta just nu men skall se om jag kan se var jag fått detta ifrån.

Kanske detta är ev orsak till fel galonering av OR2 inom HV.

Att det i övrigt är felgalonerat inom HV till höger och vänster håller jag med om.

/Kamrat07

• 2 years later...

Lånar.. Hittade ingen lämpligare tråd.

Har en del frågor om dom där jä*la strecken!

Jag har suttit med google men inte hitta någon vettig källa! Vad EXAKT är det som gäller för strecken!? Nu har jag annan grad men är ändå fundersam då jag inte får det att gå ihop då allt från officerare/kollegor till internet säger olika, Och det ser ganska rörigt ut på förbanden.. Det senaste jag hörde var 12 mån ett streck sedan 24 månader till för nästa. Men nu verkar vissa också hävda att strecket får man direkt efter GMU. (förutsatt att man har en anställning/kontrakt) Dvs dom enda som inte har minst en pommes är dom som gör sin GMU eller avslutar den utan att ta anställning. Så första strecket räknas inte vid antalet månader, utan det är efter första strecket som man räknar antalet månader och upp till plus menyn? (fyra streck).

1.) vad gäller för GSS/T är det samma månadsräkning fast man inte arbetar heltid, eller räknar man bara dom dagar man defacto tjänstgör? dvs det blir omöjligt för en GSS/T att jaga streck, Detsamma gäller ju i så fall HV. Antar jag?

2.) Om anställningen upphör, och återupptas på samma eller annat förband, kommer man fortsätta där man slutade? största delen av de som bär fler än ett streck idag, i synnerhet inom GSS/T bygger ju mer eller mindre på flera olika anställning (missioner,Registerförband osv)

3.) Lite följdfrågor beroende på svaren ovan; Som det ser ut idag så har dom flesta förband jag varit vid tydligen delat ut streck för varje månad du varit i firman, bortsett från HV. Dvs Vpl 12 månad 1 streck plus 4 missioner =2 streck, men enligt som vissa räknat hade du bara haft ett streck med fyra missioner om du "bara" gjort 7,5 månaders värnplikt.. Någon som sitter på Facit? Är detta fel? Dock har ju HV samma system, som jag förstått det och om du inte måste "göra strecken" på samma förband, varför får man tillgodoräkna anställning vid GSS/T-K på ett annat förband eller en mission, men inte HV?

En del har hävdat att man räknar krigsplaceringar, dvs krigsplacerad HV soldat men inte tex Ungdomsledare eller extra HV man..

Vill gärna ha källor också.. Så jag verkligen kan få detta bekräftat.

Hoppas frågan hamnade hyfsat rätt.

:alien:

Av tabellen på sidan 11 i http://www.forsvarsmakten.se/upload/dokumentfiler/uniformer/8_Tjanstetecken.pdf (UniBest 2009, kapitel 8 Tjänstetecken) framgår att ett streck erhålls vid kontraktstecknande samt ytterligare ett vartannat år efter kontaktets tecknande (dvs år 3, 5 och 7).

Enligt tabellen på sidan 51 i http://rikshv.hemvarnet.se/filer/ciDSyb/HvH%202010%20fu%20100521.pdf (HvH 2010) framgår att en Hv-soldat erhåller ett streck vid kontraktstecknande och sedan ytterliggare ett streck för vartannat års avklarad tjänstgöring (d.v.s efter 3, 5 och 7 året).

Det är alltså för den tid som du har haft kontrakt (och fullfölt det som räknas) i hela tjänstgöringsår. Därmed så borde det gå att lägga ihop antalet tjänstgöringsår.

Tackar! Fast går det att ta reda på hur vida man använder sig av tidigare tjänstgöringar? Då tänker jag på främst missioner o s v.. Och lyfter frågan om tidigare HV kontrakt i så fall också bör kunna räknas in. Det lär dom ju kunna göra om man får räkna missioner. Det några GSS/T fick höra förra året av sin komp ch va att man då räknade värnplikt plus missioner och liknande, men INTE HV, jag va lite nyfiken på varför man resonerade på det viset. Nu lär jag ha nära full pott oavsett om jag hade jagat streck som mig kvittar det, ville mest bara reda ut det där...

Hade hyfsad koll på när streck 2 och framåt kommer... Men då är det Kontrakt som gäller för första, oavsett grundutbildningens längd. Taget..

Då återstår väl bara frågan om man räknar strecken "retroaktivt" från anställningar/kontrakt innan detta system fanns?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...