Jump to content

Landsortbatteriet slår upp sina portar


Vildmannen

Recommended Posts

Rysslands militärledning måste klappa händerna av glädje... >:-(

 

Batteriet har varit nedlagt i 10 år, så rent försvarsmässigt spelar det ingen större roll.

 

Kul att ytterligare ett batteri blir tillgängligt för allmänheten. Jag har tidigare besökt Femörefortet och Hemsöfästningen, så det ska bli kul att få se Landsort också.

Link to comment
Share on other sites

I samband med FMÖ Sydfront 1989 fick jag veta att ¤:e BrigLVKomp, där jag var plutonchef skulle omsättas. Jag hann med FMÖ 93 i PlutCh befattning. Luftvärnet var ett prioriterat vapen slag, vi hade toppmdern utrustning Rb70/PS70, övade SÖB och KFÖ med två års mellanrum . Vi hade 24 tim kuppberedskap på kodord. så jag tyckte att något hemvärn kanske skulle kunna ha någon glädje av dessa kunkaper. Jag fick fatt i Hemvärnet i hemkommunen Tyresö, då 36 Skärgårdshemvärnskompaniet . Jag skrev avtal med MKO på Muskö 1991 som stabsgruppchef. Vi hade kompaniexpedition i Trollbäcken och SL´s ledbussar körde till Ankarudden där vi bytte tilll båt. Om det var lindrigt väder gick båtarna till Öst eller Västhamn med 100 m promenad men normalt blev det Norrhamn och 5 km promenad.Då inckick kompanierna i Kustartilleriets organisation och Tyresö´s förstahands objekt var Batteri Landsort. Vi övade där regelbundet. Vi var tvugna att gå över till Skyddsdrift och starta elverket då stekbordet drogs igång för landströmmen var inte dimensionerad för det. Pjäserna/Stabsplatsen stod fritt inne i ett bergrum på stötvågsfjädrar. Det fanns "nödutgång" genom att gå ner under huset och en stege på utsidan av samma husupp till överkanten. Därifrån fanns ytterligare "dolda" luckor i terängen. Under huset fanns även vatten och dieseltankar. På KA1 fick kompaniledningarna lära sig köra STRIKA och de radar och tv kameror som sitter i skärgården. Det är ett bildspel med i den länkade artikeln men den visar "bara" den pjäsplats som ska bevaras. Utom Stabsplatsen och 3 pjäser fanns även 2 obs/eldledningsplatser på ön.

 

Leffe A

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

I arbetet med en kommande bok över batterierna på Landsort (dvs även det äldre 15,2 cm) så har jag satt ihop en broschyr på 16 sidor som komplement till guidningen i ERSTA 12 cm pjäsen som startat sedan i januari i år.


Mer info på http://www.bunkertours.se/page.php?4

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...