Jump to content

Recommended Posts

Jag tycker det är rimligt med monetär ersättning när personal som är ledig inte släpps med eget ansvar och förstånd.

I-lönenx1.3 + 8000 är väll för att slippa arbetstidsplanera personalen?

J.K Nilsson

Öh, nej. Tror du på fullaste allvar att missionstillägget är högt i Afg för att man inte kan svira på stan efter 1630? Det finns som en risk med här.

Någonting säger mig att Sicilien inte är så värst farligt... alls. Om man inte söker gräl med maffian. Annars har min fru lurat mig och då vill jag inte alls åka dit på semester.

• Replies 116
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Skarpa insatser under 60-, 70-, 80-, eller 90-tal eller ej, så har jag synpunkter på på FV:s fältmässighet - och då menar jag inte i första hand huruvida man klarar av att käka orm och skita i påse el

En anekdot:   Ori: "FI's tonnage har passerat X-ö och förbekämpning längs leden har skett. På Y-ö befinner sig en grupp ur spaningspluton, de är hårt ansatta av en pluton marininfanteri."   Elev X

Vad är problemet med vad jag skrev? Jag tycker att de har låg ersättning. Sen gör kanske inte 1-2kkr före skatt så jävla mycket för folk som rackar in över 70kkr i månaden.

Flygbesättningarna tar ungefär hälften av vad man får i Afghanistan så det är mer än två tusenlappar. Men jag tycker att en soldat i Afghanistan skall ha mycket mer i "riskersättning" än en fullkittad förare över libyen. En RPG ger ingen varning när den kommer flygande, en IED lämnar sällan marken. En radarriktad robot varnar innan den kommer flygande och den kan lätt luras undan, finkalibrig eld når sällan så högt över marken. Gör rätt och du överlever. En större risk är en uttröttad tekniker än en grinig libyer.

J.K Nilsson

• BlåGul -1

Nilsson, jag försöker tolka det du skriver men ibland lämnar du möjlighet att läsa in saker du kanske inte avser. Inlägget om att trötta tekniker är större hot för piloten än libyer var ett typiskt sådant.

Jag är inte illvillig och heller inte trött. Det är läskunnigheten som det tydligen brister i. Eller du kanske avsåg att det är på sin plats med mer vila för dig? (Återigen tolkningsmöjlighet)

Vad har markpersonalen för villkor och förutsättningar på basen?

Vilka är det som bor på hotell och vilka regler gäller för dem? Får de inte lämna hotellet efter 16:30?

/K

Det blir så när man svammlar lite, jag försökte vara fyndig utan att gå off topic i mina svar. Anders tyckte att ersättningen för besättningarna var i det lägsta laget men jag anser att de inte skall ha mer om man jämför med de risker som finns för FSxx i Afghanistan. Av de risker jag ser att besättningarna utsätts för så anser jag att "den mänskliga" faktorn är störst. Här hjälper inte mer pengar för någon men det går att reducera risken med andra medel där vila för andra än mig är en lösning.

Missionstillägget för personalen på sicilien är 800:- för platsen, vilket knappast kan anses sticka i ögonen på någon. Därefter kommer 2000:- för att det är kapitel VII insats enligt avtalet. Om det är rimligt eller inte vill jag inte diskutera då det inte är bedömningsfall utan ett avtalsutfall.

Vad som gäller för andra än de som bor på basen vet jag inte och jag har inget större lust att ta reda på det. Jag vet bara att delar av de som omfattas av de 800:- i missionstillägg inte får röra sig fritt p.g.a. av bedömda hot.

Jag skulle hellre vilja ha en diskussion om villkor om det blir en avlösning av Fl01. V25 skall Fl01 avsluta sin insats. Fl01 är delar av ett förband som är samövad, har utbildningar och dessutom fått beredskapstillägg från 1/1-11. Hur ser det ut för Fl02? I bästa fall omplaneringstillägg då listan för den perioden skall läggas. Hur ser utbildningsstatus och samövningen ut? Vad jag vet så får inte förbanden förbereda med att planera och utbilda för en eventuell avlösning. Det blir förmodligen inte ens ersättning för uppkommen insats. EAW hade beredskap enligt R10, dom är färdigkörda nu, resten av flygvapnet har R90 men i dag är det mindre än en månad till Fl01 skall vara hemma.

J.K Nilsson

• 2 months later...
  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

Var på ett föredrag om främst FL01 men lite FL02 också, nu i förra veckan och jag må säga att det här var banne mig en intressant mission, våra grabbar har gjort ett kanonbra jobb.

Föredragshållare var chefen för flygtaktiska staben.

Det här känns ju mindre lyckat: Försvarsanställda smuggelmisstänkta.

Men.... Senast jag kollade kartan så tillhörde Sicilien Italien. Såvitt jag vet tillhör Italien EU. Såvitt jag vet får man fritt handla varor av olika slag inom eu, även STORA mänged alkohol. Så stora att man skulle nog reargera på vikten av en lastpall om man tog ut sin kvot.

Visst kanske är så att man inte får skicka alkoholen utan måste själv föra den över gränsen men vad för lag har jag missat när jag hävdar att det inte är smuggling möjligen olovligt nyttjande av försvarets transporter men det är väl det enda???

Eller...

Visst på Bosnien missionerna har jag varit med om att de mötte oss med tullen för att plocka av sprit (sökte inte ens på CD skivor eller Narkotika) med det var ett icke EU land...

EDIT: Visst Alkohol måste man själv transportera

Edited by Maverick

Enl vad jag läste på SVD.se så verkar ju detta vara en amerikansk flygbas, detta räknas väl förmodligen då som amerikanskt territorium och det verkade som om att inköpen skett i en taxfreebutik på basen. Detta skulle i och med detta röra sig om import vilket ger restriktioner i spritranson, medför förtullning och momspålägg. Missar man detta så blir det ju varusmuggling.

/Mellberg

Du får inte köpa taxfree någonstans i EU om du bor i EU.

Så har de köpt taxfree i Italien, måste det ut ur EU.

Ingen taxfree på den inre marknaden

Taxfree innebär i korthet att det är lagligt att sälja varor skattefritt, det vill säga utan att lägga på moms eller punktskatter på priset. Taxfree-försäljningen vid resor mellan EU/EES-länderna avskaffades den 30 juni 1999. Anledningen var att man ansåg att den störde konkurrensen på EU:s inre marknad. Taxfree-systemet i sig ansågs också strida mot själva tanken med den inre marknaden.

Territoriella undantag

Det finns områden inom EU som har permanent undantag från EU:s bestämmelser om moms, punktskatt och annan indirekt skatt. Undantagen medför att taxfree-försäljningen i dessa områden har kunnat fortsätta även efter den 30 juni 1999. De områden inom EU som berörs är:

Åland (Finland)

De franska utomeuropeiska departementen Franska Guyana, Guadeloupe, Martinique och Réunion

Athosberget (Grekland)

Livigno, Campione d?Italia samt de italienska delarna av Luganosjön (Italien)

Kanarieöarna och de nordafrikanska enklaverna Ceuta och Melilla (Spanien)

Helgoland och området Büsinger am Hochrein (Tyskland)

Källa: http://jureka.net/Jureka/jurisprudence.asp?Id=1349

Nej, man ska inte kunna handla Taxfree inom EU förutom de undantag som du nämner ovan. Men samtidigt kan man ju inte smuggla varor från annat EU land, det finns vad jag vet inga restriktioner vad gäller införsel av cyklar och leksaker till Sverige. Alkohol som man inte själv för över gränsen skall ju beskattas men det är ju inte smuggling.

Så något märkligt är det med detta eftersom de inte verkar betrakta det som gemenskapsintern införsel.

/Mellberg

Någon tycker ju sig ha hittat något brottsligt här, jag vet inte vad MP har för juridiska kunskaper i momslagstiftning men jag tycker det verkar underligt. Det MP borde ha synpunkter på är ju förfarandet att använd militärt flyg för transporten men det är ju isåfall ett disciplinärende alt trolöshet mot huvudman.

/Mellberg

Det är väl hur transporten gick till som problemet egentligen ligger.

Om du packar ner dina grejor i en bärsäck så finns det väl ingen som kan säga någonting så länge det är lagliga grejor. Om man inte får frakta civila grejor i militära väskor så får vi väl postera MP på Arlanda för att kolla svenska militärer på väg hem från tjänsteresa inom EU också. MEN...en cykel går ju i vanliga fall inte ner i en bärsäck. Funderar du på att lägga den i en Försvarsmaktspall och skicka hem den, då borde varningsklockor ringa. Det kvittar om Herkan går tom - det är inte säkert att Herkan landar där det var planerat och om inte då skickas godset vidare med DHL (motsv.) i god tro av de som läser adresslappen. "Den går ju ändå tom" håller inte. Då skulle du ju kunna skicka hem en bil eller nå't. I båda fallen skall man nog fråga sig med vilken rätt man tycker Försvaret skall betala hemtransporten av din civila cykel, grill, stereo eller vad det nu är. Som jag har fått höra det är det minst en pall med enbart civilt gods som påträffats (och startat hela grejen). Cyklar, stora elektronik grejor och några lådor alkoholhaltiga drycker - inget eller mycket lite militära prylar.

När det gäller taxfree grejen så jo, basen med de amerikanska butikerna ligger på mark som USA hyr eller äger genom särskilda avtal (Naval Air Station Sigonella 1 - NAS 1). M.a.o. amerikanska skatteregler, lagar mm. Det intressanta är då att detta inte är samma bas som det flögs från (vilket var NAS 2). Det innebär att godset lämnade "USA", for med bil genom Italien innan det togs in på mark som (oklart) kanske till hälften är amerikansk och hälften italiensk. Banan som Herkan lyfte från är dock italiensk mark. Är det någon tull som borde intressera sig för "smugglingen" så borde det vara den italienska...

Totalt sett är det löjligt, men utredning blir en naturlig konsekvens när man försöker följa reglerna till punkt och prickar. MP kan ju knappast säga att de inte bryr sig när de blir ombedda att åka dit.

Som jag har fått höra det är det minst en pall med enbart civilt gods som påträffats (och startat hela grejen). Cyklar, stora elektronik grejor och några lådor alkoholhaltiga drycker - inget eller mycket lite militära prylar.

I minst en pall låg det tydligen personlig packning såsom civila kläder, idrotskläder och prylar köpt på plats men också medtaget ifrån Svedala. Ungefär som det ser ut när människor reser, ingen skall försöka lura mig att ISAF-resenärer inte tar med sig MP3 spelare, egen dator, toalettartiklar, m.m. De som packade minst den här pallen var införstådda i att den pallen skulle gå med samma flyg som dom själva men när man inte lyckades fylla ett rent transportflygplan så tog man en färdigpackad pall....

Så vad var problemet?

J.K Nilsson

Kan det vara den svenska avundsjukan som spökar? Om inte jag kan skall ingen annan heller?

Har som sagt själv blivit avkrävd 4 limpor cigg :) när vi landade i västerås... En smart kollega frågade när jag sa till tullarna att de kunde beslagta det (efetrsom det var gåvor var jag inte SÅ sugen att betala skatten för det) om han fick ta en limpa och 2 andra varisn och jo det gick ju bra :)

Snacka om hårklyveri efter att man hade varit 4,5 månad i M90... Det intressanta var ju att de sket blant i de DRIVOR med PS spel och CD som alla inklusive mig (antar det är maax 10 år i preskriptionstid på smuggelbrott) så ja jag har samma känsla i godtykligheten...

I minst en pall låg det tydligen personlig packning såsom civila kläder, idrotskläder och prylar köpt på plats men också medtaget ifrån Svedala.

Helt säkert så! Som jag förstått det började det med att en pall som anlände var för dåligt adresserad för att kunna se vem på F21 den skulle till. Alltså öppnades den för att se om det gick att lura ut vart den skulle. Den innehöll då "fristuvade" privat inköpta grejor - inte packade i bärsäckar eller så, vilket väckte känslor hos någon. Men om sanningen skall fram så är det väl här problemet ligger: Gods som du kan bära hem själv i en bärsäck är väl ok att skicka i en bärsäck (ihop med andra militära grejor - INTE lösstuvat) men att köpa egna prylar och skicka hem i pall för att de är för stora eller så - det måste vara fel! Vart skulle gränsen annars gå i så fall? "Herkan" går tom så jag kan skicka hem min nyinköpta gasgrill? Bil? MC? 10 lådor vin? 5 lådor vin? 1 paket tuggumi?

Efter den första pallen stoppades fler pallar/containrar som jag förstått det, och det är här jag anser märkligheterna avseende "smuggling" börjar. Såg på debatten i Norrbottenskuriren att en stackare tydligen fått sin bärsäck öppnad och att MP hade funnit LEGO (ve och fasa!) och ett par nya löparskor (ojojoj!) bland de militära grejorna. Han åkte in på förhör! Herregud! Skärpning! Tror inte det var något av de fallen som gick vidare till åklagare dock. Har hört att de som inte gick vidare har blivit skickade vidare inom FM för vidare utredning internt.

@tingeltangel

Wooot är det så illa att vissa av de "smuggelmisstänkte" är anmälda för att de tagit lego och jumpadojor med sig hem ? :surprise:

Om det varit så illa så bör nog försvarsmakten fundera lite till hur man behandlar sina veteraner. Självklart skall man följa lagarna men att bli polisanmäld för en låda lego och ett par jumpadojor känns på gränsen till trakaserier.

• 3 years later...

Rubriken gör ju en höna av en fjäder här, allt Wallström gör är ju att generellt säga att Sv är beredd " ställa upp". Det kan väl knappast vara någon överraskning då Sverige ansvarar för styrkan. Förvånande vore väl snarare om hon svarat något annat

• henke changed the title to FL 01 Flyginsats Operation Karakal - Libyen 2011