Jump to content

Recommended Posts

Det slutade med att, och här går siffrorna isär lite, 14 - 18 rum hyrdes väldigt snabbt på ett hotel som rekomenderades via basen. Att det sen finns hotel som både är billigare och närmare basen kanske "inte" hör till saken. Vilka som bor där vet jag inte men jag tror inte lasse i ledet är någon av dessa herrar eller damer. Tydligen hittade man ett antal fler rum på basen efter ca 2 veckor och några har tyvärr varit tvungna att flytta tillbaka till basen! Inte alla uppskattade det! Hur många som nu bor på hotel vet jag inte men det är fler än 8!

När vår kära flotta var på Cypern för att patrullera i östra medelhavet bodde de också på hotel. Dock så bytte de hotel efter en tid från ett 3 stjärnigt till ett fyrstjärnigt hotel. Och ni som undrar hur jag vet det så jobbade min bror på hotelet!

Så varför väljer man ett specifikt hotell? Varför gick man på Italienarnas rek? Varför bytte man från 3 stjärnor till fyra stjärnor i de östra delarna av turistinnanhavet?

No offense, men har ni heeelt missat att det är militära insatser vi pratar om?

Låt oss dra den röda tanke tråden (utan Pekka Heino)..

1. Vi har personal på insats som under en viss period behöver på hotell.

2. Vi verkar över ett land i norra afrika

3. Delar av befolkningen i det landet är inte överlyckliga att det flygs över landet. Det är säkert inte kul vare sig om det landar X antal ton i huvudet, eller om det knäpps lite foton som kan öka chansen för att det tidigare nämnda tonnaget levereras.

4. Valda delar av landets makthavare får anses ha god kompetens inom området assymetrisk krigföring. Detta kan om inte annat X antal familjer med närstående på flight 103 (Pan AM) eller på La Belle diskoteket i Berlin vittna om.

5. Valda delar av den svenska befolkning inkl skribenter här förbittras över val av hotell "när det fanns billigare", när det byttes till fler stjärnor osv

6. Valda delar av FM får lön för att fundera på vilka hotell som kan vara lämpliga att bo på.

7. Vad personerna i punkt 6 kommer fram till kommuniceras sällan i media, sällan ens inom den enhet som är under insats. Istället kan till och med svepskäl användas.

8. Personerna i punkt 5 borde kanske fundera på punkt 6 och 7.

GMY

• Replies 116
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Skarpa insatser under 60-, 70-, 80-, eller 90-tal eller ej, så har jag synpunkter på på FV:s fältmässighet - och då menar jag inte i första hand huruvida man klarar av att käka orm och skita i påse el

En anekdot:   Ori: "FI's tonnage har passerat X-ö och förbekämpning längs leden har skett. På Y-ö befinner sig en grupp ur spaningspluton, de är hårt ansatta av en pluton marininfanteri."   Elev X

Det slutade med att, och här går siffrorna isär lite, 14 - 18 rum hyrdes väldigt snabbt på ett hotel som rekomenderades via basen. Att det sen finns hotel som både är billigare och närmare basen kanske "inte" hör till saken. Vilka som bor där vet jag inte men jag tror inte lasse i ledet är någon av dessa herrar eller damer. Tydligen hittade man ett antal fler rum på basen efter ca 2 veckor och några har tyvärr varit tvungna att flytta tillbaka till basen! Inte alla uppskattade det! Hur många som nu bor på hotel vet jag inte men det är fler än 8!

När vår kära flotta var på Cypern för att patrullera i östra medelhavet bodde de också på hotel. Dock så bytte de hotel efter en tid från ett 3 stjärnigt till ett fyrstjärnigt hotel. Och ni som undrar hur jag vet det så jobbade min bror på hotelet!

Så varför väljer man ett specifikt hotell? Varför gick man på Italienarnas rek? Varför bytte man från 3 stjärnor till fyra stjärnor i de östra delarna av turistinnanhavet?

No offense, men har ni heeelt missat att det är militära insatser vi pratar om?

Låt oss dra den röda tanke tråden (utan Pekka Heino)..

1. Vi har personal på insats som under en viss period behöver på hotell.

2. Vi verkar över ett land i norra afrika

3. Delar av befolkningen i det landet är inte överlyckliga att det flygs över landet. Det är säkert inte kul vare sig om det landar X antal ton i huvudet, eller om det knäpps lite foton som kan öka chansen för att det tidigare nämnda tonnaget levereras.

4. Valda delar av landets makthavare får anses ha god kompetens inom området assymetrisk krigföring. Detta kan om inte annat X antal familjer med närstående på flight 103 (Pan AM) eller på La Belle diskoteket i Berlin vittna om.

5. Valda delar av den svenska befolkning inkl skribenter här förbittras över val av hotell "när det fanns billigare", när det byttes till fler stjärnor osv

6. Valda delar av FM får lön för att fundera på vilka hotell som kan vara lämpliga att bo på.

7. Vad personerna i punkt 6 kommer fram till kommuniceras sällan i media, sällan ens inom den enhet som är under insats. Istället kan till och med svepskäl användas.

8. Personerna i punkt 5 borde kanske fundera på punkt 6 och 7.

GMY

Jag önskar jag kunde sammanfatta lika klart och tydligt som dig, Rokare. Istället för att bli irriterad över människor i punkten 5.

Tack

I

Missionstillägget brukar väl spegla risken för missionen... Förutom för piloterna torde risknivån (förutom lokal trafik) vara väldigt låg.

Jag vill minnas att jag såg siffran 3000.- för flygande personal, men jag kan ha dåligt minne.

Missionstillägget brukar väl spegla risken för missionen... Förutom för piloterna torde risknivån (förutom lokal trafik) vara väldigt låg.

Jag vill minnas att jag såg siffran 3000.- för flygande personal, men jag kan ha dåligt minne.

Får markpersonalen missionstillägg är det ett dåligt skämt mot andra som jobbar i farliga områden...

• BlåGul -1

Besättningarna får missionstillägget som är ganska lågt <3000:- (jag kommer inte ihåg den exakta siffran tyvärr).

Alla ingående i FL01 får dock Kapitel VII-tillägget på 2000:-

/K

Får markpersonalen missionstillägg är det ett dåligt skämt mot andra som jobbar i farliga områden...

Den personal som tjänstgjorde i Ungern under Bosnientiden och de som satt på Cypern när flottan låg utanför Libanon hade väl också missionstillägg?

Det är väl inget problem att man får missionstillägg om man är på mission? Det gäller bara att det är satt efter hur farlig/obekväm missionen är. I dagsläget har Afghanistan bra mycket högre missiontillägg, så vad är problemet?

Jag har tidigare försökt få Psyckodad att förstå varför ML01 initialt bodde på hotell och varför man bytte (det av FMLOG inhyrda hotellet). Han förstod inte då och verkar inte förstå nu heller.

Jag har inte sett det svaret, men det kan vara kul att höra försvaret/anledningen/OSV till att bo på hotel när det erbjöds boende på brittiska basområdet!

Jag har tidigare försökt få Psyckodad att förstå varför ML01 initialt bodde på hotell och varför man bytte (det av FMLOG inhyrda hotellet). Han förstod inte då och verkar inte förstå nu heller.

Jag har inte sett det svaret, men det kan vara kul att höra försvaret/anledningen/OSV till att bo på hotel när det erbjöds boende på brittiska basområdet!

Sannolikt för att det är ett bra boende, med bra service som ger ett högt stridsvärde.

Jag resignerar. Klart att de ska bo på hotell om det är möjligt. Allt för stridsvärdet, alltid.

Sen får man själv stå med dumstruten för att man åker på armé-missioner. Det har ju varit självvalt. :banghead:

Det är ju underhållande med alla som jämför en Strf 9040 med en JAS 39 Gripen.

Låt oss göra ett tankeexperiment: Hur många av er skulle gladeligen sätta er i en personbil som har ett par stenskott i rutan och ett dåligt lager i framvagnen, för att sitta i bilköerna på väg till jobbet? Jag hade förvisso sett till att få lagret bytt och vindrutan fixad, men först när jag har tid och pengar.

Tänk er nu att ni ska köra Paris-Dakar rallyt, och ni kan välja att ta en bil med sprucken ruta och dåliga hjullager, eller att ta en annan som är i toppskick. Vilken väljer ni? Förresten, om ni förlorar eller tvingas bryta rallyt så dör ni eller utsätts för "omild" förhörsteknik och kastas i fängelse. Jag vet ju vad jag hade valt.

Har man den lyxen att man relativt enkelt kan byta ut flygplanen med trasig vindruta är det givetvis bättre än att laga flygplanet med gaffatejp och hoppas på det bästa. Dessutom är det väl bra om man kan få hem flygplanen så att man kan analysera vindrutorna och kanske få reda på vad som hänt, och hur man kan undvika det i framtiden.

Att jämföra med ett Strf 90 i långtbortistan, som är betydligt enklare att underhålla, och som är betydligt svårare och mer tidskrävande att få ersatt är ju bara fånigt. Ett markfordon sprids inte ut över ett par hektar terräng om de får mekaniska problem i fiendeland, normalt brukar det gå bra att bogsera hem dem.

Sen är det ju så att FL01 är Gripens riktiga eldprov, kan man säga. Strf 90 fick sitt den dagen som 10-talet värnpliktiga fick en att leka med.

/E

Borde det inte stå något i mitten och "vispa runt". Det gjorde det i alla fall när jag flög Fighter Bomber på amigan..

GMY

Japp, det borde finnas en Flat Face och en FAn Song någonstans

Tycker det ser ut som en liten krater i mitten av "ringen".. men det ser inte ut att ligga nåt skrot runt om så det kan ju vara en kissegrop vad jag vet :D

Bloggen nämner ju något om att man fått indikationer på att SAM-siterna man besöker då och då är aktiva (men underförstått, inte vid fotograferingstillfället). Kan det vara så att man flyttar radarstationerna mellan de olika batterierna på grund av just brist på radarsändare pga bekämpning? Kan det också vara en ledtråd till varför man fotograferar robotplatserna, för att verifiera den info man fått från ELINT att belysaren just idag finns på en annan plats?

/E

Edited by Erik_G

Tycker det ser ut som en liten krater i mitten av "ringen".. men det ser inte ut att ligga nåt skrot runt om så det kan ju vara en kissegrop vad jag vet :D

Bloggen nämner ju något om att man fått indikationer på att SAM-siterna man besöker då och då är aktiva (men underförstått, inte vid fotograferingstillfället). Kan det vara så att man flyttar radarstationerna mellan de olika batterierna på grund av just brist på radarsändare pga bekämpning? Kan det också vara en ledtråd till varför man fotograferar robotplatserna, för att verifiera den info man fått från ELINT att belysaren just idag finns på en annan plats?

/E

Om man läser texten som finns i blogginlägget finner man detta stycke som klargör endel... "I mitten luftvärnsställningen står i normala fall en radar men i detta fall är den utslagen, vilket i detta fall innebär att systemet för stunden sannolikt inte är operativt."

Nog hade jag högre tankar om rutinerade rävar som Imint och Erik_G ;-)

Det stod nog inte där när jag läste bloggen. 0:-)

Men det förändrar ju inte min fundering kring om man flyttar belysaren för aktivera olika sites vid olika tider, då man inte längre har tillräckligt för att ha en per site.

Men det förändrar ju inte min fundering kring om man flyttar belysaren för aktivera olika sites vid olika tider, då man inte längre har tillräckligt för att ha en per site.

Det låter väl rimligt i takt med att fler och fler belysare slås ut? En långsökt teori vore ju annars att man flyttar undan belysaren för att ge sken av en site som inte är operativ.

• 2 weeks later...
  • BlåGul -1

Besättningarna får missionstillägget som är ganska lågt <3000:- (jag kommer inte ihåg den exakta siffran tyvärr).

Alla ingående i FL01 får dock Kapitel VII-tillägget på 2000:-

/K

Missionstillägg och Kap VII-tillägg för FL01:

Personal med besättningsuppgift: 5000:- + 2000:-

Övrig personal i insatsen: 800:- + 2000:-

Personal i internationella staber kopplat till insatsen: 0:-

Källa: OF

Missionstillägg och Kap VII-tillägg för FL01:

Personal med besättningsuppgift: 5000:- + 2000:-

Övrig personal i insatsen: 800:- + 2000:-

Personal i internationella staber kopplat till insatsen: 0:-

Källa: OF

Jag tycker att tillägget för besättningen är lite lågt... men det kompenseras nog av att deras befattningslön inte går av för hackor.

Nato har idag skickat en förfrågan om en fortsatt svensk insats.

Statsminister Fredrik Reinfeldt bekräftar att Rasmussen i brev och direkta samtal bett Sverige om fortsatt hjälp.

Det gäller fortfarande luftspaning och lufttankning - men nu också soldater som kan borda fartyg, enligt SVT:s Rapport.

Nato önskar också att de svenska Gripenplanen ska få börja attackera markmål, vilket Reinfeldt klargjort inte är aktuellt.

Källa

Jag tycker att tillägget för besättningen är lite lågt... men det kompenseras nog av att deras befattningslön inte går av för hackor.

De har ju ett ökänt känsligt räddningssystem som slår till och sedan kommer ett antal lågpannade taggtrådsätande och hundstrypande individer för att rädda dom ur hin håles klor. Så visst fasen skall dom ha missionstillägg som slår markpersonalen i missionen men knappast lika mycket som FSxx får.

J.K Nilsson

Ja förlåt då så djävla mycket att det finns ett fackförbund som förhandlar fram avtal som gäller samtliga anställda. Förlåt då så djävla mycket att det finns yrkesgrupper i försvarsmakten som du och fler med dig föraktar. Förlåt så djävla mycket att vi inte jublar över den inställning. Förlåt då så djävla mycket att den inställningen leder till att det finns duktigt folk som hellre lämnar försvarsmakten än stannar kvar.

J.K Nilsson

Edit: Förlåt då så djävla mycket att jag tittade in i den här tråden, jag förstod redan vid insatsens början att det inte skulle vara bra för blodtrycket men i kväll föll jag för frestelsen.

Edited by J.K Nilsson
  • BlåGul -1

@JK Nilsson

Du kanske skulle förklara för Krille vad missionstillägget är till för i stället för att svära en massa?

Om Krille får klart för sig varför markpersonalen på Sigonellabasen ska ha missionstillägg så kanske han ändrar uppfattning?

@JK Nilsson

Du kanske skulle förklara för Krille vad missionstillägget är till för i stället för att svära en massa?

Om Krille får klart för sig varför markpersonalen på Sigonellabasen ska ha missionstillägg så kanske han ändrar uppfattning?

Ökad vaksamhet runt basen, kringskuren rörelsefrihet under icke tjänstgöring kan man ju tycka är grundläggande men framför allt för att vi har ett avtal mellan arbetsgivare och arbetstagare som säger att under mission så skall man missionstillägg och just för markpersonalen är det skrattretande lågt för det ingrepp i rörelsefriheten det innebär.

J.K Nilsson

• BlåGul -1

Själv har jag inte koll på vad missionstillägget egentligen är till för. Jag trodde att det var för ökad hotbild och försvårande omständigheter såsom sjukdomar mm. Just rörelsefriheten har jag aldrig hört talas om skulle vara något man kompenseras för men det kanske är rimligt? Men hur mycket begränsas Sigonella-personalen i sin röreslefrihet off-duty?*

Att man inte är hemma har man 1,3 av I-lönen plus 8000:- (minst).

*Jag frågar eftersom jag inte vet.

De har ju ett ökänt känsligt räddningssystem som slår till och sedan kommer ett antal lågpannade taggtrådsätande och hundstrypande individer för att rädda dom ur hin håles klor. Så visst fasen skall dom ha missionstillägg som slår markpersonalen i missionen men knappast lika mycket som FSxx får.

J.K Nilsson

Vad är problemet med vad jag skrev? Jag tycker att de har låg ersättning. Sen gör kanske inte 1-2kkr före skatt så jävla mycket för folk som rackar in över 70kkr i månaden.

• henke changed the title to FL 01 Flyginsats Operation Karakal - Libyen 2011