Jump to content

FL 01 Flyginsats Operation Karakal - Libyen 2011


Recommended Posts

Nu vill jag inte dra igång någon blå-grön pajkastning här, men viss ironi hittar jag ändå i att höra FV kritiseras för bristande fältmässighet och 'skarphet' i insatserna. Har vi redan glömt bort att Flygvapnet under flera decennier dagligdags mötte en högst reell hotbild över Österjön? Men det klart, piloterna fick ju lämna 'campen' och sova i sina egna sängar, så det räknas kanske inte...

Link to comment
Share on other sites

Skarpa insatser under 60-, 70-, 80-, eller 90-tal eller ej, så har jag synpunkter på på FV:s fältmässighet - och då menar jag inte i första hand huruvida man klarar av att käka orm och skita i påse eller ej. Möjligen är användbarhet ett bättre ord - och då menar jag naturligvis inte användbarheten av en markmålsrobot mitt i målet . . . !

 

Jag tycker att det är märkligt att en så pass liten sak som en repad plastfilm ställer planen på backen under så pass lång tid som det gör. Hur kan man ha lagt ner så mycket tid, pengar och resurser på att utveckla och förbättra ett avancerat system som detta och samtidigt tillåta att en "skada" som denna inte går att på ett eller annat sätt "fältrepa"?!? HELT djävla osannolikt att något dylikt skulle kunna inträffa kan det ju inte vara!

 

Jag tycker att det är märkligt och iögonfallande att man anser att FV behöver klockor av märket Sjöö-Sandström för 10 000:- styck när den enskilda soldaten ute i den Afghanska öknen inte tilldelas någon alls. Argumentet att just den klockan är nödvändig för att den är "okrossbar" och därmed inte riskerar att sprida delar in i flygkontroller är ju bara fånigt. För det första finns det naturligtvis klockor som kostar betydligt mindre som uppfyller kravet, OCH om man inte tänker genomföra insatser i enbart kliniskt rena miljöer så kommer små främmande föremål i insatsmiljön vara regel snarare än undantag. Hur har man annars tänkt transportera Skitiga Skyttelasse i Affe som drar in i helikoptern som en sandtstorm och sprider grus, damm, och all sköns annan skit i farkosten?!?

 

Jag tycker det är ett ytterst märkligt uttalande från - om det var flottiljchef eller "pilotfackschef" - i samband med att ÖB meddelade att man nu kräver ett Ja eller NEJ till att ställa sig till förfogande till internationella insatser, att flygförarna nu var så upprörda att de inte visste om de skulle kunna flyga då deras upprördhet äventyrade flygsäkerheten . . . . . !!! Undrar hur upprörda de blir av att ha en radarjaktrobot närmande kl 6 och hur det då påverkar flygsäkerheten?!?

 

Ovanstående är bara några exempel så, JA, jag tycker att FV är en samling primadonnor vars fältmässighet/användbarhet/eller vilken benämning som nu passar bäst jag ifrågasätter. Det går liksom inte bara att göra något, rätta in sig i ledet och bita ihop utan det ska vara så fantastiskt speciellt bara för att det är just vårt stolta Flygvapen!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag känner tyvärr inte till detaljerna kring den 'repade plastfilmen', men lite perspektiv tack. Två flygplan har vad jag förstått fått flygförbud och kommer ersättas av två andra maskiner. Varör det skulle vara så skandalöst att man plockar hem flygplanen för att göra en grundlig utredning förstår jag uppriktigt sagt inte. Hade uppdragets framgång hängt på att just dessa två individer stannar kvar i missionsområdet så hade man kanske kunnat "fältrepa", men varför skall man göra det när det inte behövs?

 

Att flygförare får särskild utrustning tilldelad skulle vara ett problem tror jag inte är ett objektivt problem. Att du jämför en gripen-cockpit med transportutrymmet i en helikopter visar ju att du inte tänker klart i just det här fallet. Visst har du rätt i att det säkert gått bra med en billigare klocka, men, ja, vad är egentligen kruxet?

 

Missnöjet med hur ÖB drev igenom beslutet om utlandsobligatoriet var stort i Försvarsmakten. Inte med obligatoriet i sig, utan med hur det sköttes. De flesta knöt nävarna i byxfickorna. Flygförarna var mig veterligen de enda som gick ut öppet och sa att under sådana förhållanden går det inte att jobba. Och fick inte annat än skit för det från sina kollegor.

Link to comment
Share on other sites

LtX, blanda inte ihop flygsäkerhetsarbete med hotbildsanpassning och kurvstrid mot Flankers.

 

 

Flygsäkerheten, såsom den används i den dagliga flygtjänsten, kommer inte att vara det en förare bekymrar sig om när en sådan situation som du målar upp inträffar. Förhoppningsvis har antagningsprocessen sett till vi har flygförare som har vett att prioritera rätt åtgärder och känslobehärskning när läget så kräver. Däremot kan man lägga ner mer tid på det i fredstid och under övning, när det inte är kritiskt för en strids utgång, men kanske avgörande för om man får ett haveri på händerna eller inte.

 

Klockor HAR gått sönder i cockpit pg.a. den belastning de utsätts för. Därav upphandlingen av ny flygklocka.

 

Armén övar inte med uppenbart kalkylerade risker inbyggda i sina övningsplaner. Det gör inte Flygvapnet heller. Problemet är att riskerna och problematiken för övningsdeltagarna ser olika ut, då verksamheternas arter skiljer sig så grovt från varandra. Det leder ofta till att insnöade människor från de båda vapengrenarna gärna kastar bajs på varandra.

 

Jag vidhåller att jag personligen tycker att hela historien med prislappen är hiskelig och förskräcklig. Men det bakomliggande syftet till inköpet ifrågasätter jag inte.

 

 

EDIT:

 

Jag tycker att det är märkligt att en så pass liten sak som en repad plastfilm ställer planen på backen under så pass lång tid som det gör. Hur kan man ha lagt ner så mycket tid, pengar och resurser på att utveckla och förbättra ett avancerat system som detta och samtidigt tillåta att en "skada" som denna inte går att på ett eller annat sätt "fältrepa"?!? HELT djävla osannolikt att något dylikt skulle kunna inträffa kan det ju inte vara!

 

Om det inte är uppdragskritiskt, man kan ersätta de skadade kärrorna med två nya och insatsen/nationens överlevnad inte står och faller med att de skadade flygplanen är i luften, varför ska man då använda dem? Är du säker på att samma beslut hade tagits på en ev. krigsbas, i ett ev. nationellt krigstillstånd?

 

 

OCH om man inte tänker genomföra insatser i enbart kliniskt rena miljöer så kommer små främmande föremål i insatsmiljön vara regel snarare än undantag. Hur har man annars tänkt transportera Skitiga Skyttelasse i Affe som drar in i helikoptern som en sandtstorm och sprider grus, damm, och all sköns annan skit i farkosten?!?

 

Jag hoppas inte att "Skitiga Skyttelasse" rör sig alltför frekvent inne i förarutrymmet, men i transportutrymmet går det väldigt bra. Man har av självförklarliga skäl ytterst få flygkritiska detaljer i nämnda transportutrymme. Sådana finns det däremot fler av i förarutrymmet.

 

 

Jag tycker det är ett ytterst märkligt uttalande från - om det var flottiljchef eller "pilotfackschef" - i samband med att ÖB meddelade att man nu kräver ett Ja eller NEJ till att ställa sig till förfogande till internationella insatser, att flygförarna nu var så upprörda att de inte visste om de skulle kunna flyga då deras upprördhet äventyrade flygsäkerheten

 

Jag tycker det är tråkigt att piloternas ifrågasättande inte stöddes mer av sina kollegor till sjöss och på marken. Problematiken berörde samtliga i Försvarsmakten (vissa mer än andra) och det var nog inte bara "primadonnornas" dagliga arbetsmiljö och arbetsplatssäkerhet som påverkades av processen. Däremot var piloterna de enda som hade verktyg till förfogande för att protestera mot förfarandet.

Link to comment
Share on other sites

En anekdot:

 

Ori: "FI's tonnage har passerat X-ö och förbekämpning längs leden har skett. På Y-ö befinner sig en grupp ur spaningspluton, de är hårt ansatta av en pluton marininfanteri."

 

Elev X: "Jag avser att inledningsvis framrycka med 105.e KJ KOMP till A-ö, beredd slå mot FI på Y-ö i syfte att möjliggöra spaningsplutons urdragning om de lever"

 

Något mer guld på kragen: "Är du helt djävla dum i huvudet eller? Det här är ingen djävla kosovo-insats. SVERIGE är i krig och vi löser uppgiften "farthinder" i stockholms södra skärgård för att ge utrymme för knektens framryckning till pölen. Att rädda lite A-dyk är fan INTE prio ett, och de vet de själva om.."

 

Elev X: Böj sträck, böj sträck..

 

Vad vill denne gamla bittre KA-groda/FVRF:are säga med detta. Jo, uppgiftens lösande över Nordafrika faller knappast in i kategorin "Med alla till buds stående medel inkl. gaffatejp, ty annars skola våra söner och döttrar tala med slavisk klang". Istället tror jag att alternativet "Vi visar flagg, tar politiska poäng, tar kalkylerad risk utifrån hotbild, men tullar inte på flygsäkerheten i onödan".

 

Ergo: Det är väl ingen som tror att en ensam soldat i fångenskap hämtas av SF i knäckebröhult när ryssen står i farstun bara för att de skulle göra det Norr MeS? Skilj på insats och insats.

 

GMY

 

NB: Undertecknad stod jämte och log åt elev X's engagemang..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Så, nu har folk fått vädra ur lite. Då återgår vi till att diskutera FL01 specifikt.

Klockor diskuteras i Materielverket och Flygetyg i gemen i LUFT.

 

/Krook

Blågul

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte hur lång tid det tar att byta en huv, men det kan ju vara så att det går snabbare att flyga ner nya maskiner och ta hem de gamla. Då slipper man dessutom belasta mekarna med det och man kan i lugn och ro studera skadorna hemma. Även armén har ju gjort så från ställen som ligger längre bort. Ett huvbyte förutsätter ju också att två nya huvar finns på plats. Om de måste flygas ner från Sverige kan man lika gärna flyga ner fungerande maskiner på kortare tid.

 

Jag vet heller inte hur det är med underhållsintervall och om de kommer behöva någon större service under tiden. Även det kan vara en anledning till att byta ut maskinerna under pågående mission.

 

Har man tänkt rotera piloter eller ska samma gäng göra hela missionen? Om de ska turas om kan de lika gärna flyga ner i en fräsch 39:a.

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte hur lång tid det tar att byta en huv, men det kan ju vara så att det går snabbare att flyga ner nya maskiner och ta hem de gamla. Då slipper man dessutom belasta mekarna med det och man kan i lugn och ro studera skadorna hemma. Även armén har ju gjort så från ställen som ligger längre bort. Ett huvbyte förutsätter ju också att två nya huvar finns på plats. Om de måste flygas ner från Sverige kan man lika gärna flyga ner fungerande maskiner på kortare tid.

 

Ett huvbyte gör man på en förmiddag, men det är frontrutan som är kass. Den tar väsentligt längre tid att byta, så det är som du säger, det är lättare att bara byta ut maskinerna.

Link to comment
Share on other sites

Man kan säga vad man vill om flygvapnet men att man måste ta in på hotel för att mer än hälften inte kan dela rum på basen är bra konstigt! Kan kanske förstå en flygförare men när hotel kostar 250 000 för 8 dagar för att man inte kan dela rum på basen är det kanske dags att höja ögonbrynet.

 

Kommer ihåg från Afghanistan när en Kapten (flygvapnet) blev väldigt upprörd över att han var tvungen att dela barrack med en annan person, en major. Spiken i kistan var att prästen fick egen barrack då han skulle kunna ha ostörda samtal med de som behövde det. Flygvapen kaptenen uttryckte det som "Inte ens på stabsövningar delar vi rum". På frågan vad han tyckte om att soldaterna delade 3 och 3 och om alla Kaptener och över skulle få eget rum skulle det bli 4 och 4, ryckte han på axeln och gick sin väg!

Link to comment
Share on other sites

Man kan säga vad man vill om flygvapnet men att man måste ta in på hotel för att mer än hälften inte kan dela rum på basen är bra konstigt! Kan kanske förstå en flygförare men när hotel kostar 250 000 för 8 dagar för att man inte kan dela rum på basen är det kanske dags att höja ögonbrynet.

 

Kommer ihåg från Afghanistan när en Kapten (flygvapnet) blev väldigt upprörd över att han var tvungen att dela barrack med en annan person, en major. Spiken i kistan var att prästen fick egen barrack då han skulle kunna ha ostörda samtal med de som behövde det. Flygvapen kaptenen uttryckte det som "Inte ens på stabsövningar delar vi rum". På frågan vad han tyckte om att soldaterna delade 3 och 3 och om alla Kaptener och över skulle få eget rum skulle det bli 4 och 4, ryckte han på axeln och gick sin väg!

 

Och det faktum att det är fullt på basen har inte med saken att göra menar du då?

Link to comment
Share on other sites

Och det faktum att det är fullt på basen har inte med saken att göra menar du då?

 

250.000:8= 31.250kr per natt

 

:uuh:

 

divor?

 

Jag bara undrar var alla avundsjuka tycke att de skulle bo i stället? Basen är full, det är inte läge att slå upp tält på basområdet. Skall man hyra en åker av bonden Kornström? Med tanke på de skördar som tas ut därnere så lär inte det heller bli så billigt.

 

//I

Link to comment
Share on other sites

Det är så roligt när det blir en massa gny om kostnader. Vill man ha FL01 får man också betala för kalaset.

Jag hoppas de beställer in schysst vin till middagen också! Och för priset av boendet hoppas jag de snor morgonrockarna också.

Link to comment
Share on other sites

Och det faktum att det är fullt på basen har inte med saken att göra menar du då?

 

250.000:8= 31.250kr per natt

 

:uuh:

 

divor?

 

Jag bara undrar var alla avundsjuka tycke att de skulle bo i stället? Basen är full, det är inte läge att slå upp tält på basområdet. Skall man hyra en åker av bonden Kornström? Med tanke på de skördar som tas ut därnere så lär inte det heller bli så billigt.

 

//I

 

Avundsjuka? Det handlar knappast om avundsjuka när man pratar om boende för dryga 30k per natt.

 

Här kan man böra leta boende: http://www.booking.com/city/it/catania.sv.html?aid=310018;label=catania-s*mOtDhhlZxYVhdFvJ5IowS4172875630;ws=&gclid=CI2Ax8yT5agCFQZJ3godeUE5CA

 

Med tanke på att Catania är ett populärt turistmål (har varit där själv ett antal gånger), så lovar jag dig att det inte är brist på vanliga hotell där. Sigonella ligger inte ute på vischan direkt. Så vad är problemet?

 

http://maps.google.se/maps?f=q&source=s_q&hl=sv&geocode=&q=Sigonella,+Italy&aq=0&sll=61.606396,21.225586&sspn=28.932611,79.013672&ie=UTF8&hq=Sigonella,+Italy&hnear=NAS+Sigonella+(NSY),+Sigonella,+Italien&ll=37.418027,14.939175&spn=0.044446,0.077162&t=h&z=14

Edited by Paolo
Link to comment
Share on other sites

My link

 

"Inriktningen är att flygplanen ska flygas hem till Sverige för att byta frontrutor, vilket tar några veckor att färdigställa, men innan det kan göras måste teknikerna undersöka flygplanet om det finns några luftvärdighetsbegränsningar eller inte. Dessutom medger inte regelverket att förbandet kan fatta egna beslut om flygning utan en process, där även flygindustrin är inblandat, har startats för att lösa detta. Under tiden förbereds två andra flygplan på F 21 i Luleå som kommer att ersätta de som behöver byta frontruta."

 

Fältmässigt system . . . . . . .! Men de har ju i alla fall snart sina Sjöö-Sandström klockor . . . . .!

 

LtX

Till skillnad från 39:orna som råkade ut för detta, var ju det stridsfordon 90 som den 5 maj välte i en syndaflod i Affe fullt operativ igen bara 1 h efter incidenten. Det är ett fältmässigt fordon! Eller? *ironi* (Oerhört skönt att alla där klarade sig med livhanken).

Link to comment
Share on other sites

Och det faktum att det är fullt på basen har inte med saken att göra menar du då?

 

250.000:8= 31.250kr per natt

 

:uuh:

 

divor?

 

Jag bara undrar var alla avundsjuka tycke att de skulle bo i stället? Basen är full, det är inte läge att slå upp tält på basområdet. Skall man hyra en åker av bonden Kornström? Med tanke på de skördar som tas ut därnere så lär inte det heller bli så billigt.

 

//I

 

Avundsjuka? Det handlar knappast om avundsjuka när man pratar om boende för dryga 30k per natt.

 

Här kan man böra leta boende: http://www.booking.com/city/it/catania.sv.html?aid=310018;label=catania-s*mOtDhhlZxYVhdFvJ5IowS4172875630;ws=&gclid=CI2Ax8yT5agCFQZJ3godeUE5CA

 

Med tanke på att Catania är ett populärt turistmål (har varit där själv ett antal gånger), så lovar jag dig att det inte är brist på vanliga hotell där. Sigonella ligger inte ute på vischan direkt. Så vad är problemet?

 

http://maps.google.se/maps?f=q&source=s_q&hl=sv&geocode=&q=Sigonella,+Italy&aq=0&sll=61.606396,21.225586&sspn=28.932611,79.013672&ie=UTF8&hq=Sigonella,+Italy&hnear=NAS+Sigonella+(NSY),+Sigonella,+Italien&ll=37.418027,14.939175&spn=0.044446,0.077162&t=h&z=14

 

Ja, jag tycker det låter som avundsjuka. Divor säger du, tror du personalen där nere får själva välja var de skall bo? Det kanske finns regler och förordningar som styr boendet. Med tanke på hur kostnadskänsligt FM är i dessa tider så är jag ganska så säker att fanns det minsta möjlighet att husera alla på basen så skulle man göra det. Jag tycker folk kan sluta gnälla och se positivt på det hela.

 

//I

Link to comment
Share on other sites

Och det faktum att det är fullt på basen har inte med saken att göra menar du då?

 

250.000:8= 31.250kr per natt

 

:uuh:

 

divor?

 

Jag bara undrar var alla avundsjuka tycke att de skulle bo i stället? Basen är full, det är inte läge att slå upp tält på basområdet. Skall man hyra en åker av bonden Kornström? Med tanke på de skördar som tas ut därnere så lär inte det heller bli så billigt.

 

//I

 

Avundsjuka? Det handlar knappast om avundsjuka när man pratar om boende för dryga 30k per natt.

 

Här kan man böra leta boende: http://www.booking.com/city/it/catania.sv.html?aid=310018;label=catania-s*mOtDhhlZxYVhdFvJ5IowS4172875630;ws=&gclid=CI2Ax8yT5agCFQZJ3godeUE5CA

 

Med tanke på att Catania är ett populärt turistmål (har varit där själv ett antal gånger), så lovar jag dig att det inte är brist på vanliga hotell där. Sigonella ligger inte ute på vischan direkt. Så vad är problemet?

 

http://maps.google.se/maps?f=q&source=s_q&hl=sv&geocode=&q=Sigonella,+Italy&aq=0&sll=61.606396,21.225586&sspn=28.932611,79.013672&ie=UTF8&hq=Sigonella,+Italy&hnear=NAS+Sigonella+(NSY),+Sigonella,+Italien&ll=37.418027,14.939175&spn=0.044446,0.077162&t=h&z=14

 

Äppel & päron kanske.... men vad tror du att det kostar att ha svenskar boende i container på Camp Northern Lights, i tält på Marmal eller under skärmtak på Ali Zayi höjden? Allt kostar pengar när militären jobbar, hade jag haft hotell i närheten av flygplatsen hade jag också tagit rejält betalt.

 

Man måste väga in alla kostnader innan man gnäller...

Link to comment
Share on other sites

För övrigt kan man ställa sig tveksam till att det är officersmässigt att behöva bo i tält. Om Officeren (särskilt från Flygmaskinsvapnet) mot förmodan tvingas bo i tält bör det gå till så här; http://www.youtube.com/watch?v=LCkFhafk26A&feature=related så när som på de bitande djuren förstås... :happy:

Link to comment
Share on other sites

Rätta mig om jag har fel, vi pratar alltså om en pilot vars hotellrum kostar drygt 30k per natt?

 

Frågor:

1) Hur många piloter är på Sicilien?

2) Antal markpersonal?

3) Hur bor markpersonalen?

Link to comment
Share on other sites

Jag känner tyvärr inte till detaljerna kring den 'repade plastfilmen', men lite perspektiv tack. Två flygplan har vad jag förstått fått flygförbud och kommer ersättas av två andra maskiner. Varör det skulle vara så skandalöst att man plockar hem flygplanen för att göra en grundlig utredning förstår jag uppriktigt sagt inte. Hade uppdragets framgång hängt på att just dessa två individer stannar kvar i missionsområdet så hade man kanske kunnat "fältrepa", men varför skall man göra det när det inte behövs?

 

Att flygförare får särskild utrustning tilldelad skulle vara ett problem tror jag inte är ett objektivt problem. Att du jämför en gripen-cockpit med transportutrymmet i en helikopter visar ju att du inte tänker klart i just det här fallet. Visst har du rätt i att det säkert gått bra med en billigare klocka, men, ja, vad är egentligen kruxet?

 

Missnöjet med hur ÖB drev igenom beslutet om utlandsobligatoriet var stort i Försvarsmakten. Inte med obligatoriet i sig, utan med hur det sköttes. De flesta knöt nävarna i byxfickorna. Flygförarna var mig veterligen de enda som gick ut öppet och sa att under sådana förhållanden går det inte att jobba. Och fick inte annat än skit för det från sina kollegor.

För egen del är "kruxet" att det inte går att få fram riktigt bra stridsutrustning till soldater som strider avsuttet i Afghanistan tillräckligt fort samtidigt som man köper klockor för tio millar med hänvisning till systemsäkerhet i Gripen. Sedan tilldelar man de första klockorna till helikopterförbandet i Afghanistan, har en helikopter samma krav på sig att vara fri från minsta skräp eller är det en show off som skulle kunnat ge hela den Svenska insatsen i Afghanistan shyssta skydds och stridsvästar om man satsat samma pengar?

 

Inte samma budget.....

Link to comment
Share on other sites

 

 

 

Jag bara undrar var alla avundsjuka tycke att de skulle bo i stället? Basen är full, det är inte läge att slå upp tält på basområdet. Skall man hyra en åker av bonden Kornström? Med tanke på de skördar som tas ut därnere så lär inte det heller bli så billigt.

 

//I

 

 

 

Ja, jag tycker det låter som avundsjuka. Divor säger du, tror du personalen där nere får själva välja var de skall bo? Det kanske finns regler och förordningar som styr boendet. Med tanke på hur kostnadskänsligt FM är i dessa tider så är jag ganska så säker att fanns det minsta möjlighet att husera alla på basen så skulle man göra det. Jag tycker folk kan sluta gnälla och se positivt på det hela.

 

//I

 

Jag blir upprörd. På riktigt. Hade detta varit fallet för en flock arméofficerare hade de fått tränga ihop sig i rummen, tältat i närheten eller på annat sätt inte belastat FM ekonomi mer än nöden kräver. Det handlar ju om några dagars obekvämhet på sin höjd.

 

Vilka regler och förordningar styr piloternas boende? Måste hotellet vara listat in tidningen Connoisseur för att det ska falla i smaken för herrar spak-jockeys?

 

Jag känner inte annat än avsmak för dessa operett-fasoner.

Link to comment
Share on other sites

 

Jag blir upprörd. På riktigt. Hade detta varit fallet för en flock arméofficerare hade de fått tränga ihop sig i rummen, tältat i närheten eller på annat sätt inte belastat FM ekonomi mer än nöden kräver. Det handlar ju om några dagars obekvämhet på sin höjd.

 

Vilka regler och förordningar styr piloternas boende? Måste hotellet vara listat in tidningen Connoisseur för att det ska falla i smaken för herrar spak-jockeys?

 

Jag känner inte annat än avsmak för dessa operett-fasoner.

 

Återigen; vem säger att det bara är piloter som bor på hotellet. Är det någon som på riktigt tror att de fått välja själv var de skall bo? Inte att det blivit tilldelade ett boende utan möjlighet att påverka själv? Get real!

 

//I

Link to comment
Share on other sites

Jag vill fortfarande veta varifrån siffran kommer, men om vi skall börja kasta anekdoter fram och tillbaka så kan jag utan problem bjuda på dylika som involverar arméofficerare som klagat högljutt på boende under mission, att den och den får egen barre och hur orättvist det varit att just de inte fick bo så bra som de förväntat sig. Jag kan också ge mer än ett exempel på hur FM kastat bort absurda summor på hotellrum i Sverige och det har inte handlat om piloter.

 

Men hur konstruktivt skulle det vara?

Link to comment
Share on other sites

Någon som vet hur högt missionstillägget är? Som jag fått det förklarat för mig är det inte enbart ett risktillägg utan även en sorts obekvämlighetstillägg. Alltså borde (om det fungerar som så) en mission med boende på hotell generera ett lägre missionstillägg än ett med boende i lerhydda, förutsatt lika risk.

 

Om det nu inte finns plats på basen ser jag inga problem med att bo på hotell, särskilt om flygverksamhet bedrivs nästan dagligen. Då tyckte jag det var ett betydligt större problem när vi hade två Tp 84 i Abu Dhabi, med personal på hotell hela tiden, för två flygningar per vecka och ibland inte ens det. En vettigare lösning var att ha dem på Marmal, med möjlighet att genomföra flygningar åt ISAF, vilket ju också är det man gjort den senaste tiden.

 

Man kan också ställa sig frågan hur övriga deltagande nationer gör. Bor danskarna på samma bas i tält?

Link to comment
Share on other sites

 

Man kan också ställa sig frågan hur övriga deltagande nationer gör. Bor danskarna på samma bas i tält?

 

Ingen bor i tält, däremot så antar jag att platserna på basen levererades på först till kvarn principen. Svenskarna, som sladdade in lite sent, fick ta det som fanns kvar.

 

//I

Link to comment
Share on other sites

 

Man kan också ställa sig frågan hur övriga deltagande nationer gör. Bor danskarna på samma bas i tält?

 

Ingen bor i tält, däremot så antar jag att platserna på basen levererades på först till kvarn principen. Svenskarna, som sladdade in lite sent, fick ta det som fanns kvar.

 

//I

 

1) Siffran kommer från tv4 samt SVT rapportering. Eftersom försvaret inte har gått ut och dementerat summan bör den vara sann. Försvaret har tidigare direkt kommenterat felaktiga uppgifter eller summor.

 

2) Jag har aldrig sagt att det är bara piloterna som bor på hotel. OBS Följande är hörsägen, men enligt mej en säker källa OBS. När Svenskarna kom på plats blev de anvissade rum på basen. Enligt basen skulle detta räcka till det antal som Svenskarna var. När det sen skulle planera förläggningen så upptäckte de att rummen inte skulle räcka för att ca 25 - 30 personer skulle ha enskillda rum. Det slutade med att, och här går siffrorna isär lite, 14 - 18 rum hyrdes väldigt snabbt på ett hotel som rekomenderades via basen. Att det sen finns hotel som både är billigare och närmare basen kanske "inte" hör till saken. Vilka som bor där vet jag inte men jag tror inte lasse i ledet är någon av dessa herrar eller damer. Tydligen hittade man ett antal fler rum på basen efter ca 2 veckor och några har tyvärr varit tvungna att flytta tillbaka till basen! Inte alla uppskattade det! Hur många som nu bor på hotel vet jag inte men det är fler än 8!

 

3) Jag har hört lite roliga anekdoter från FL01 men inte från det jag skulle kalla säker källa. Någon som också hört om Italiensk vakt utan engelska kunskaper som vägrat släppa in Svenska styrkechefen på basen?

 

Flygvapnet är inte de enda som gör mission på hotel! När vår kära flotta var på Cypern för att patrullera i östra medelhavet bodde de också på hotel. Dock så bytte de hotel efter en tid från ett 3 stjärnigt till ett fyrstjärnigt hotel. Och ni som undrar hur jag vet det så jobbade min bror på hotelet!

Edited by Psyckodad
Link to comment
Share on other sites

Någon som vet hur högt missionstillägget är?

 

En engångssumma på 8000:- och sen lönen gånger 1,3. Då förväntas det att du är tillgänglig för tjänst 24/7

Har de alltså en engångssumma för hela missionstiden? Hur blir det då för de som inte gör hel mission?

 

Det normala annars är ju I-lön*1,3 + 8000 + missionstillägg + utlandstillägg (3000, 7000 för de med barn under 18) + utlandstraktamente (skattefritt) per månad. Tillgänglig för tjänst 24/7 är ju fullt normalt vid utlandstjänst och vid korta missioner är det inte alltid möjligt med leave.

Link to comment
Share on other sites

  • henke changed the title to FL 01 Flyginsats Operation Karakal - Libyen 2011

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...