Jump to content

FL 01 Flyginsats Operation Karakal - Libyen 2011


Recommended Posts

Allmän tråd om Flyginsats Lybien, FL 01.

 

I helgen lyfter de första delarna av FL 01 (Flyginsats Libyen) för att sätta kurs mot Medelhavet. I mitten av nästa vecka är förhoppningsvis de första Gripenplanen i luften för att patrullera över libyskt luftrum.

från mil.se
Link to comment
Share on other sites

Eftersom jag inte bor i Sverige længre så hænger jag ju inte med så stenhårt i vad som sægs i de svenska nyheterna. Sen har jag tyværr tappat en del "allmænmilitæra" kunskaper sen jag slutade i hemværnet. Men min fråga ær, vilken av flygflottiljerna ær det som satt upp denna mission?

Link to comment
Share on other sites

Jaha dær ser man, det var ju hemmaplan det, næstan i alla fall. Men hur har det organiserats, har alla flygflottiljer fått bidra med ett plan + pilot, allt kommer væl inte från uppsættande flottilj tænker jag...

Link to comment
Share on other sites

Som jag har förstått det så kommer piloterna endast från F17. Och planen är tagna ur NBG, men de används i svensk regim. Och är i insatsen inte kopplade till NBG.

 

 

 

 

Det är den uppfattningen jag har fått av massmedia.

Link to comment
Share on other sites

Jaha dær ser man, det var ju hemmaplan det, næstan i alla fall. Men hur har det organiserats, har alla flygflottiljer fått bidra med ett plan + pilot, allt kommer væl inte från uppsættande flottilj tænker jag...

 

Det är de som stod i beredskap för NBG som åker dit: http://www.forsvarsmakten.se/sv/Aktuellt/centralanyheter/Forsvarsmakten-planerar-for-flyginsats-i-Libyen/

Edited by Skalman
Link to comment
Share on other sites

Som jag har förstått det så kommer piloterna endast från F17. Och planen är tagna ur NBG, men de används i svensk regim. Och är i insatsen inte kopplade till NBG.

Det är den uppfattningen jag har fått av massmedia.

 

Ja men det ær ju klart. Tænkte inte på NBG :bash:

Link to comment
Share on other sites

Kongoveteran berättar hur det var förra gången svenskt flyg verkade utomlands och kommentarar ROE för den kommande Libyeninsatsen.

Kongopilot om Libyen: Svenskar borde få delta i anfall

 

 

Nu lyckades jag inte få till det med ljudfilen, så jag har bara læst texten. Men jag tycker att det finns bara ett sætt att delta, antingen ær man med eller så ær man inte med. Några halvmesyrer håller inte før att løsa en bevæpnad konflikt, med det ær ju inte heller sagt att man skiter i krigets lagar och Geneve-konventionen, moral och etik, med mera.

Link to comment
Share on other sites

Man ska tydligen även skicka Flygbasjägare som ska agera närskydd till flygplan och övrig materiel. ( http://www.sydsvenskan.se/webbtv/webbtv_sverige/article1430085/Jas-piloter-redo-for-Libyen.html )

Är inte detta en uppgift för flygbassäk? Eller ska de också agera CSAR ifall planen skjuts ner? Någon som vet?

Link to comment
Share on other sites

Bara för att det är flygbasjägare så innebär det inte att dom inte kan ta i anspråk för andra uppgifter, FB jägare sköter nog FB säk uppgifter utmärkt då det i princip handlar om att vakta lite materiel och flygplan i fredstid.

 

CSAR är jag tveksam till då den funktionen redan med stor sannolikhet finns att tillgå via NATO.

Link to comment
Share on other sites

Det ser ut att bli sardinien, enligt DN.se

 

 

 

http://www.dn.se/nyheter/varlden/gripenplanen-lyfter-mot-libyen

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/05/Coalition_action_against_Libya.svg

 

Då delar vi bas med Nederländare, spanjorer och Förenade Arab Emiraten.

Edited by Källberg HVU
Link to comment
Share on other sites

Det ser ut att bli sardinien, enligt DN.se

 

 

 

http://www.dn.se/nyheter/varlden/gripenplanen-lyfter-mot-libyen

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/05/Coalition_action_against_Libya.svg

 

Då delar vi bas med Nederländare, spanjorer och Förenade Arab Emiraten.

Det stämmer. De har flugit med riktning sardinien. Men de ska kvarstanna där i väntan på order om eventuell förflyttning.

( http://www.sydsvenskan.se/webbtv/webbtv_sverige/article1430520/Planen-lyfter-mot-Libyen.html )

Edited by sillmackan94
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Socialdemokraterna vill avsluta missionen, har stöd av MP, Vänsterpartiet och SD.

 

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/oenighet-om-svensk-libyen-insats_6125889.svd

 

För mig känns det som att oppositionen ämnar göra insatsen till en inrikespolitisk seger. Har svårt att se hur man ska kunna ändra Socialdemokraternas inställning.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

My link

 

"Inriktningen är att flygplanen ska flygas hem till Sverige för att byta frontrutor, vilket tar några veckor att färdigställa, men innan det kan göras måste teknikerna undersöka flygplanet om det finns några luftvärdighetsbegränsningar eller inte. Dessutom medger inte regelverket att förbandet kan fatta egna beslut om flygning utan en process, där även flygindustrin är inblandat, har startats för att lösa detta. Under tiden förbereds två andra flygplan på F 21 i Luleå som kommer att ersätta de som behöver byta frontruta."

 

Fältmässigt system . . . . . . .! Men de har ju i alla fall snart sina Sjöö-Sandström klockor . . . . .!

 

LtX

Link to comment
Share on other sites

Mycket bitter?

 

Skadorna skapades under ovanliga situationer, och mot det kan inte all fältmässighet i världen göra något åt.

 

Njaa, mer road av FV:s . . . . egenheter . . . Finns det för övrigt annat än ovanliga situationer i skarpa insatser?!? Man kan ju tycka att en utredning på flera veckor, hemma i Sverige, tillsammans med industrin är . . . . rätt mycket för en skråma på en plastfilm.

Link to comment
Share on other sites

Då har FL01 givit någon form av erfarenhet till Flygvapnet i alla fall.

 

/K

 

Utan tvekan så tror jag att den kommentaren skulle kunna utses till forumets största understatment genom tiderna, alla kategorier. :)

 

//I

Link to comment
Share on other sites

Trevligt att skriva forumshistoria! B-)

Men det vore väldigt intressant att få höra om FV:s erfarenhetsdragning i och med den här insatsen.

Chefsingenjören har i en kommentar på en annan blogg uttryckt att FV utmanas mer på övningar av typen Red Flag än på en insats av det här slaget. Men det skrev han innan insatsen börjat och det är lätt att bortse från små detaljer som ytskikt på kabinglas (eller vad det heter), stängda flygbaser och annat grus i maskineriet när man inte gjort det någon gång.

 

/K

Link to comment
Share on other sites

Nog lär det ramla in en hel "Lesssons learned"-bok för Flygvapnet i allmänhet och spetsdelarna i synnerhet avseende insatser på andra platser och luftrum än hemmabas och hemmaluft, med reela hotbilder, riktiga samarbetspartners och skarpa uppdrag att genomföra dagligen. Alla politiska och humana vinster med insatsen åsido så hoppas jag dessutom att Operation Karakal kan bli ett gott steg på väg mot en bättre "insatsattityd" inom Flygvapnets spetsdelar. Detsamma skulle man kunna säga om SAE ISAF MEDEVAC.

 

Tyvärr kommer det alltid finnas människor som anser att Flygvapnet aldrig kommer att göra en riktig mission. För det krävs FOB:ar, tält och TIC och postpass. Inte Sicilien, hangarer, flygning "högt upp i luften", matsalar och avrullningsskydd. Det tycker jag är att, på ett tråkigt och onyanserat vis, förringa förbandet, dess personal och deras uppgift.

Link to comment
Share on other sites

För egen del håller jag mig gärna på marken även om jag ska erkänna att jag varit avundsjuk på besättningarna när jag stått i öknen och sett flygplan lyfta mot civilisationen. Lika avundsjuk var jag inte när jag åkte HKP över centrala Bosnien när det var för oroligt att åka på vägarna. Då kände jag mig oerhört utsatt.

 

/K

Link to comment
Share on other sites

  • henke changed the title to FL 01 Flyginsats Operation Karakal - Libyen 2011

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...