NoPinky Posted March 26, 2011 Report Share Posted March 26, 2011 Från svt text 128 SVT Text Lördag 26 mar 2011 INRIKES I KORTHET 26 MARS Beskjutning En barnfamilj från Kalmar hamnade i skottlinjen när hemvärnet övade kulspruteskytte på Öland. Fem meter från dem slog en kula in i väg- gen i den fårlada de befann sig i, skriver Barometern. Händelsen är polisanmäld. Någon som har slarvat med riskritandet eller har barnfamiljen tagit sig in på avlyst skjutfält? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jadu Posted March 26, 2011 Report Share Posted March 26, 2011 Från svt text 128 SVT Text Lördag 26 mar 2011 INRIKES I KORTHET 26 MARS Beskjutning En barnfamilj från Kalmar hamnade i skottlinjen när hemvärnet övade kulspruteskytte på Öland. Fem meter från dem slog en kula in i väg- gen i den fårlada de befann sig i, skriver Barometern. Händelsen är polisanmäld. Någon som har slarvat med riskritandet eller har barnfamiljen tagit sig in på avlyst skjutfält? får väl se vad utredningen visar artikel i tidningen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kryptörn Posted March 26, 2011 Report Share Posted March 26, 2011 (edited) Det är en skjutbana, inte skjutfält som det står i artikeln. Om man ska vara petig (det har ju viss betydelse för avlysning/inte avlysning). http://www.barometern.se/nyheter/kalmar/barnfamilj-nara-att-bli-skjuten%282610169%29.gm Edited March 26, 2011 by Kryptörn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wicsen Posted March 26, 2011 Report Share Posted March 26, 2011 "Om hemvärnet skulle börja skjuta igen, skulle ingen i byn vara trygg", från artikeln, ær ju fan bæsta kommentaren ever! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apone Posted March 26, 2011 Report Share Posted March 26, 2011 Är det denna bana? Latitud: 56°48'59.33"N Longitud: 16°41'34.49"O Ser inte ut att vara fler än 5-6 banor och i banans förlängning finns huvudsakligen skog och åkrar, kantat av lite bebyggelse innan havet ca 6km bort. Nu räcker det iofs med att någon skytt är klantig och vispar till lite extra, övar man dessutom mejning kan risken för slängskott öka betydligt (minns olyckan på Almnäs). Men, vi får väl se vad som hände egentligen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Meteor Posted March 26, 2011 Report Share Posted March 26, 2011 Övar man mejning med Ksp 58 på skjutbana så är man inte ens ute på tunn is, man har redan gått igenom den med kraft! För detta krävs skjutfält då det räknas som en Dmax skjutning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wicsen Posted March 27, 2011 Report Share Posted March 27, 2011 (edited) Det skrivs ju om Ræpplinge i artikeln från Barometern, och då ær det skjutbanan i Lindby som menas. Det ær alltså en skjutbana, utseendemæssigt som Apone beskriver. På østra Øland finns också ett skjutfælt i Sødra Sandby som vætter ut mot havet, man skjuter alltså ut i vattnet. Nær jag var med i hemværnet på øn så skjøt vi automateld med ak4 och ksp dær men aldrig i Lindby. Nu var jag ju visserligen inte med dær vældigt længe, heller, så mina erfarenheter behøver inte vara någon lag. Min spontana tanke ær ju i alla fall att man skjuter inte automat med något vapen på en skjutBANA utan den typen av verksamhet sker på skjutFÆLT, men jag ær inte skjutinstruktør så jag kan naturligtvis ha fel angående det. Edit: stavfel Edited March 27, 2011 by Wicsen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohanErik Posted March 27, 2011 Report Share Posted March 27, 2011 @Wicsen: Jag är skjutinstruktör och i min värld är det som du säger! /Johan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proto Posted March 27, 2011 Report Share Posted March 27, 2011 Nu kan man vara på en skjutbana och skjuta men avlysa terrängen bakom. Vill minnas att det även finns banor som kan användas till automateld men då begränsar man det med att endast fylla magasinet med 5ptr alt fylla fem ptr, tomrum 5ptr osv med ksp. MEN detta kan ha ändrats eller så har vi haft skjutledare som inte gjort som han borde. (vi pratar om 10-20 år tillbaka i tid) Har dock int ehållit i någon sådan övning och därför inte lagt någon vikt vid reglerna just för sådana förhållanden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speculatores Posted March 27, 2011 Report Share Posted March 27, 2011 Alltid kul att läsa folk som utrycker de som konstigt att de skjuts automateld med kulspruta under övningsskytte. Hur skulle man annars skjuta kulspruta. vidare låter de ju som ett slängskott, kanske slarv vid patron ur. Hade de varit fel på riskområdt borde ju de finnas ganska många hål i stugan de besökte. Vi vet ju alla hur siffrorna som står ovanför skjutvallen kan se ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kryptörn Posted March 27, 2011 Report Share Posted March 27, 2011 Är det denna bana? Latitud: 56°48'59.33"N Longitud: 16°41'34.49"O Ja det är rätt. Räpplinge by består av ett femtiotal bostadshus runtom kyrkan och ligger närapå exakt i linje med skjutbanans sträckning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted March 27, 2011 Report Share Posted March 27, 2011 Alltid kul att läsa folk som utrycker de som konstigt att de skjuts automateld med kulspruta under övningsskytte. Hur skulle man annars skjuta kulspruta. vidare låter de ju som ett slängskott, kanske slarv vid patron ur. Hade de varit fel på riskområdt borde ju de finnas ganska många hål i stugan de besökte. Vi vet ju alla hur siffrorna som står ovanför skjutvallen kan se ut. I normalfallet skjuter man inte kulspruta på skjutbana om man inte fyller på endast fem patroner i taget. (SÄKI Ehv kapitel 9) Många skjutbanor är dessutom inte godkända för automateld, hur det är med just denna vet jag inte. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ukko Lode Posted March 28, 2011 Report Share Posted March 28, 2011 Är det inte även begränsat till liggande och max 50m skjutavstånd? Någonstans i bakhuvudet har jag för mig det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RU01 Posted March 28, 2011 Report Share Posted March 28, 2011 Skytten lyckades åtmonstone träffa ladan, alltid något, tom utifrån! ......tur ingen kom till skada! Något har verkligen gått fel vid denna skjutning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GC1 Posted March 28, 2011 Report Share Posted March 28, 2011 Är det inte även begränsat till liggande och max 50m skjutavstånd? Någonstans i bakhuvudet har jag för mig det. Det beror helt på skjutplatsens utformning. Om det finns ordentliga kulfång och banan är godkänd för automateld så kan du skjuta ett band från höften... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Charlie Spartan Posted March 28, 2011 Report Share Posted March 28, 2011 Är det inte även begränsat till liggande och max 50m skjutavstånd? Någonstans i bakhuvudet har jag för mig det. Det beror helt på skjutplatsens utformning. Om det finns ordentliga kulfång och banan är godkänd för automateld så kan du skjuta ett band från höften... Skjutbanans lokala bestämmelser talar om vad som är tilllåtet att göra. Men stående skjutning med ksp 58 gäller Dmax risk oavsätt banans utformning och då är det skjutfält som gäller. Risken är för stor att även vana skyttar får vapnet att stegra sig. även jag själv som skjuter ofta skulle aldrig ta risken och skjuta automat eld stående på en skjutbana. Dmax och avlyst terräng gäller även mig. I artikeln talas om att husen låg 1600 meter från skjutbanan och det är helt klart inom Dmax. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speculatores Posted March 28, 2011 Report Share Posted March 28, 2011 Alltid kul att läsa folk som utrycker de som konstigt att de skjuts automateld med kulspruta under övningsskytte. Hur skulle man annars skjuta kulspruta. vidare låter de ju som ett slängskott, kanske slarv vid patron ur. Hade de varit fel på riskområdt borde ju de finnas ganska många hål i stugan de besökte. Vi vet ju alla hur siffrorna som står ovanför skjutvallen kan se ut. I normalfallet skjuter man inte kulspruta på skjutbana om man inte fyller på endast fem patroner i taget. (SÄKI Ehv kapitel 9) Många skjutbanor är dessutom inte godkända för automateld, hur det är med just denna vet jag inte. The Swede Nu tror jag allmänheten skulle kalla även femskotts skurar för automateld. sen känns femskott i taget som ett brott mot träna som man strider. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders Posted March 28, 2011 Report Share Posted March 28, 2011 Är det jag som är korkad, eller är inte femskottskurar automateld? Enkelskott är det ju inte. Jag tillhör väl allmänheten, för i mina öron låter också det som automateld. Lite väl korta skurar, men ändock automateld. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted March 28, 2011 Report Share Posted March 28, 2011 Själv har jag lite svårt att begripa hur det ö h t är möjligt att, med mindre än ett rent vådaskott, skjuta ksp över blinderingen på en genomsnittlig skjutbana vid "normala" skjutavstånd. Jag menar, fanskapet skakar ju rejält när man drar iväg en reglementsenlig 20-skotssalva, men den väger ju också bly... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
screamin_demon Posted March 29, 2011 Report Share Posted March 29, 2011 Kollar man på bilderna i artiklen som jadu länkar till (2:ndra inlägget) så kan man tydligt se att någon har skutit till höger om vallen. Personligen tycker jag det låter som någon har missat fullkomligt att skjuta inom eldområdet. För hade det varit en våda skjutning vid patron ur så borde skjutledaren/skjutledarna kunna redogöra för detta. Annars borde dom lämna in skjutledarbeviset! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wicsen Posted March 31, 2011 Report Share Posted March 31, 2011 Nu har det skrivits en artikel om det som skett i Tidningen Hemværnet. Jag hoppas det kommer återkommas till æmnet nær undersøkningen ær klar, hade varit intressant att få veta hur KRAG går vidare efter detta (eftersom jag varit med dær sjælv). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted May 27, 2011 Report Share Posted May 27, 2011 http://www.dn.se/nyheter/sverige/hemvarnsman-nara-skjuta-tre-i-lada Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kanna Posted May 28, 2011 Report Share Posted May 28, 2011 http://www.dn.se/nyheter/sverige/hemvarnsman-nara-skjuta-tre-i-lada Inte många rätt där inte verkar det som. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
709 Posted May 28, 2011 Report Share Posted May 28, 2011 Låter mest som att skjutledaren inte verkade ha koll på vad som gällt för den banan. Femton skott fel = en salva Ksp 58 i Vmax? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted May 28, 2011 Report Share Posted May 28, 2011 Vilket givetvis för oss till diskussionen om förkunskapskrav som diskuteras i tycker-ni-att-de-som-inte-har-gjort-lumpen-ska-kunna-gaa-in-i-hemvaernet/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wicsen Posted May 28, 2011 Report Share Posted May 28, 2011 Har efter kontakt med gamla hemstaden fått veta att det var dessa eminenta grabbar som gav fucka up en ny innebørd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Munin Posted May 28, 2011 Report Share Posted May 28, 2011 (edited) Har efter kontakt med gamla hemstaden fått veta att det var dessa eminenta grabbar som gav fucka up en ny innebørd. Visst kan personalia vara roande för en del men själv är jag mer undrande över varför det blev som det blev. Genomfördes verksamheten medvetet mot reglerna för aktuell skjutbana? Besatt skjutledaren rätt kompetens för att genomföra skjutningen som sådan? Forcerades övningens svårighetsgrad trots brister i truppens utbildningsståndpunkt? Var övningen såsom den bedrevs godkänd av ansvarigt befäl vid aktuell utbildningsgrupp, motsvarande? M a o var systemfel huvudorsak till det som skedde eller överträdde en enskild individ regelverken medvetet? Behöver kraven på formell utbildning och kompetens ses över/skärpas inom försvarsmakten som helhet gällande skarpskjutning eller är det i huvudsak ett ärende för FPAN? Edited May 28, 2011 by Munin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zip Posted May 29, 2011 Report Share Posted May 29, 2011 Vilket givetvis för oss till diskussionen om förkunskapskrav som diskuteras i tycker-ni-att-de-som-inte-har-gjort-lumpen-ska-kunna-gaa-in-i-hemvaernet/ Har efter kontakt med gamla hemstaden fått veta att det var dessa eminenta grabbar som gav fucka up en ny innebørd. Tja med tanke på vilka grabbar det nu var så visar det sig att även med Grundutbildning och utlandstjänst (enligt hemsidan) så visar det sig att den bakgrunden inte på något sätt är en garanti... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted May 29, 2011 Report Share Posted May 29, 2011 I det här fallet undrar jag var skjutledarwn kom ifrån... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FkN Posted June 1, 2011 Report Share Posted June 1, 2011 Från HV pravda: http://tidningenhemvarnet.se/nyheter/20110531/skjutolycka-utredd Visst skjutledaren har ansvaret, men han/hon har godkänts av utbildningsgruppen och det har även den PM/Plan han upprättat för skjutningen gjorts. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts