Jump to content

Stridsväst 08 - detaljer och bilder


2Sharp

Recommended Posts

Ok, några bilder på en av prototyperna för Stridsväst 08.

 

Om jag minns rätt skall detta vara den slutliga modellen men eftersom det är en prototyp så kan vissa detaljer se annorlunda ut när västen lev.

 

Västen påminner mycket om Snigeldesigns Utrustningsväst, jag är dock inte detaljbekant med den så jag kan inte jämföra dem.

 

Iallafall, som synes är det en väst, den går dock att modifiera till 2 olika chestrigs. Ryggdelen tas bort och under den sitter då ett ok som går att konfigurera dels som H-ok eller X-ok. Där finns då en extra rem som passar runt ryggen så du kan så att säga kliva in i chestrigen bakifrån.

Framsidan har flyttbara stickklås, dessa kan antingen sitta på utsidan av västen i det PALS-kompatibla fästsystemet. (Detta är nu inte det 40 mm vi är vana vid från SV2K, utan ett 20 eller 25 mm system) Eller så finns det plats för det på insidan av västen, dock är ju fästplatserna något mer begränsande där.

 

Det finns ett midjebälte som sitter i en kanal på insidan av väst delen i nederkant, detta är mycket vridstyvt. Det finns även en dragkedja att nyttja när riggen brukas som chestrig. Tanken är att du kan med en ficka överlappa gapet fram om du vill ha så mycket yta som möjligt och slippa ev. gap som många inte gillar med SV2K.

 

Den delen av frampartiet som går upp över bröstet kan knäppas loss (sticklås och kardborre) och vikas ner i en liten ficka, detta ger en mycket slimmad väst om man inte behöver den ytan att lasta på eller vill ha maximal ventilation i varma klimat.

 

Ryggdelen är förberedd för Source vätskesystem. Stridsvästen och dess tillbehör kommer endast att lev. i en enhetsfärg, lite grådassig, skall funka både grönt och sand. Nyansen kan ses på den stora flerbruksfickan.

 

Jag hade bara möjlighet att klämma/känna på västen under någon halvtimme, den var olastad och inget kroppsskydd under, men den spontana känslan var god. När västen var stängd så kändes den tight och stabil på ett helt annat sätt än SV2K.

 

Återigen, detta är en prototyp, färdig väst kan skilja i detaljer.

Några bilder:

27485935.jpg

Framdel väst med ny flerbruksficka stor, inget överfall över dragkedjan och dessutom i en något tunnare väv.

Ny magasinsficka, rymmer 3 plåt eller 2 plast(?) Uppskuren i bakkant så det är enklare att få upp magasinen.

Duellfickan utgår, ersätta/kompletteras av fickor av typen shingle, dessa har även ett litet lock om man inte bara litar på stropparna. Dessa går att "staplas" på västen. Ny handgranatsficka som skall passa äldre handgranater men även Chockhandgranat 07(?) samt Spränghandgranat 09(?)

 

14827866.jpg

Baksida väst.

 

63558843.jpg

Övre remmen kan höjas om man så vill. Här syns även bältet i midjan.

 

86712499.jpg

Ny dumpficka ses i nederkant.

 

Till västen hör:

Ny magasinsficka: 3 st.

Enmagasinsficka: 6 st.

Ny flerbruksficka stor: 2 st.

Handgranatsfickor: 2 st.

Ny flerbruksficka "mellan" ser ut som lilla flerbruksfickan men större, främst avsedd för soldatkök 09.

Ny dumpficka: 2 st. Smalare infästning mot västen än vad Recons gamla har, har dragkedja så den kan stängas, dumpfickan går att montera påryggdelen som en lätt och snabb ryggväska för lättare saker som kanske förstärkningsplagg eller liknande.

 

Fästsystemet på samtliga fickor skall vara anpassat till 20 mm systemet, jag testade bl.a handgranatsfickan på ryggdelen och det satt tight och nice, ingen känsla av att den halkade omkring som fickorna gör på SV2K.

Västen köps in i 2000 ex: sedan är den slutlevererad, underlaget för hur SV08 presterar skall mynna ut i SV12. Lev. av SV08 är Snigel, de kommer inte att vara lev. av SV12.

Västen skall vara lev. och satt i bruk i början på augusti 2011. Prioriterade är Fs21 samt SR. Min uppfattning är att man gjort sitt bästa för att se till att detta skall vara ute i tid.

 

Plockat ur minnet, ta det för vad det är, dvs att från min aida försöka att bena ut vad som är på gång, hur det ser ut och när det kommer. Info från MSS, men jag jobbar inte där. Jag vill återigen påpeka att detta är en prototyp, inte den tillverkade och färdiga västen. det finns alla gånger saker jag missuppfattat, glömt eller inte ha koll på. Jag försöker att svara på ev. frågor men...

 

Hv frågor vet jag intet om och kan inte besvara några frågor om eller har ens några åsikter om så skippa dem.

Edited by 2Sharp
Link to comment
Share on other sites

...Lev. av SV08 är Snigel, de kommer inte att vara lev. av SV12...

 

 

Det är redan bestämt och klart? Isåfall, anledning?

Något om någon lag/förordning etc. ang. kokurrensfördelar... iallafall inte något jag har förstånd att förstå..

Link to comment
Share on other sites

Ser ju fint ut, bra att man fattat att dagens magfickor är värdelösa, kan ju ta en halv evighet att få upp ett magasin då locket väldigt gärna vill vara ivägen.. Finns det några "bröstfickor" som på Sv2k(de med dragkedja)? Hur justeras storleken(midjemått/med eller utan kroppsskydd etc..)?

 

Hur stora mängder av Sv2012 köps in mellan tummen och pekfingret? Hoppas den införs på bredd.. Kontraktet lär väl signas hyfsat snart ändå då 2000 västar inte räcker långt. Skulle gissa att de är helt slutförbrukade om 2 år..

 

Känns bra att det händer saker inom MS 571 efter 20 års stiltje med några undantag.. Värmemössa 07, soldatkök 09, skalplagg 08, värmejacka/värmebyxor 08, marsckänga 08, PBSUS, Sv2012.. Listan kan göras lång på grejer som är på gång.

Link to comment
Share on other sites

Vad tänkte man om avbärarbältet på sv2k? Jag vill minnas att det lastade av bra på höfterna även tungt lastat. Denna prototyp ser inte ut att ha ett lika kraftigt midjebälte. Ska lasten flyttas upp på bröstet?

Förutom problemet att spännet inte håller så fungerar det dåligt med mera mängd utr. Dvs, har du endast "standardkit" så är det ok, annars är det rikskass.

Lasten skall fördelas bättre, jag uppfattar också västen som kortare i längden, så "inget" bärs på höfterna utan mera på västdelen.

 

Ser ju fint ut, bra att man fattat att dagens magfickor är värdelösa, kan ju ta en halv evighet att få upp ett magasin då locket väldigt gärna vill vara ivägen.. Finns det några "bröstfickor" som på Sv2k(de med dragkedja)? Hur justeras storleken(midjemått/med eller utan kroppsskydd etc..)?

 

Hur stora mängder av Sv2012 köps in mellan tummen och pekfingret? Hoppas den införs på bredd.. Kontraktet lär väl signas hyfsat snart ändå då 2000 västar inte räcker långt. Skulle gissa att de är helt slutförbrukade om 2 år..

 

Känns bra att det händer saker inom MS 571 efter 20 års stiltje med några undantag.. Värmemössa 07, soldatkök 09, skalplagg 08, värmejacka/värmebyxor 08, marsckänga 08, PBSUS, Sv2012.. Listan kan göras lång på grejer som är på gång.

Jag kan delvis hålla med om de gamla magsinsfickorna, men vad jag har förstått, kan ha fel, så är de tillverkade så just för att man inte så enkelt skall tappa magasin samt att hindra snön från att falla in i magasinsfickorna så lätt.

Inga bröstfickor för att inte ha effekten av att västen blir slängig.

Storleken justeras som en chestrig i ryggen/sidorna och bältet justeras som ett vanligt bälte kan man säga, man har också gjort det enklare att byta ut den delen av bältet som ev. slits. dvs man kan byta spänne utan att behöva bygga om hela bältet.

Ingen aning om mängden på SV2012, det bör ju vara så många som behövs....

 

Jag håller med om att det känns bra med den utr. som kommit ut och är på väg, det är bara trist att "allt" är så sent. den måste ffs fixas så tiden mellan behov och lev. kortas radikalt.

Link to comment
Share on other sites

Det är kanske jag som lever i en svunnen tid men jag noterar att västen inte levereras med någon ficka eller liknande för skyddsmasken. Bedömer FM att NBC-hotet är så pass litet att det inte behövs någon lösning för detta på västen eller finns det möjligheter att fästa skyddsmasken någonstans?

Link to comment
Share on other sites

SV08 kommer alltså 2011 så enligt den logiken borde väl SV12 vara ute på förbanden 2015?

Är lite nyfiken på fickorna av shinglemodell tycker det ser ut som den ska hålla två mag. är den funkis och sitter den bra?

Känns som givet med shingle magficka sen pistolmagfickor staplade på den.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det är kanske jag som lever i en svunnen tid men jag noterar att västen inte levereras med någon ficka eller liknande för skyddsmasken. Bedömer FM att NBC-hotet är så pass litet att det inte behövs någon lösning för detta på västen eller finns det möjligheter att fästa skyddsmasken någonstans?

Eller så har jag bara inte koll på det, den nuvarande kan ju fästas var som på västen.

 

Shingle fickorna håller ett magasin vardera, du får inte i 2 magasin i den fickan.

Jag har ju inte använt västen så jag vet inte om det sitter bra/dåligt.

Link to comment
Share on other sites

In the words of Gert Fylking: Äntligen!

 

Det positivaste jag kan se bara genom att titta på bilderna är att fästsystemet verkar kompatibelt med övriga länders (läs usa/England osv),

och att vätskesystemsfickan bygger utåt bort från kroppen istället för som på sv2k innåt mot kroppen.

Och att man kan fylla vätskesystemet utan att plocka ut det ur västen.

 

Hur verkar den gemfört med sv2k,sitter den stabilt på kroppen?

Och verkar den "genom arbetad"?

Edited by screamin_demon
Link to comment
Share on other sites

In the words of Gert Fylking: Äntligen!

 

Det positivaste jag kan se bara genom att titta på bilderna är att fästsystemet verkar kompatibelt med övriga länders (läs usa/England osv),

och att vätskesystemsfickan bygger utåt bort från kroppen istället för som på sv2k innåt mot kroppen.

Och att man kan fylla vätskesystemet utan att plocka ut det ur västen.

 

Hur verkar den gemfört med sv2k,sitter den stabilt på kroppen?

Och verkar den "genom arbetad"?

Jag hade bara möjlighet att klämma/känna på västen under någon halvtimme, den var olastad och inget kroppsskydd under, men den spontana känslan var god. När västen var stängd så kändes den tight och stabil på ett helt annat sätt än SV2K.

 

i det PALS-kompatila fästsystemet

 

Efter den korta tiden jag hade med västet har jag uppfattningen att den kändes genomarbetad. Men, återigen, detta är en prototyp.

Link to comment
Share on other sites

In the words of Gert Fylking: Äntligen!

 

Det positivaste jag kan se bara genom att titta på bilderna är att fästsystemet verkar kompatibelt med övriga länders (läs usa/England osv),

och att vätskesystemsfickan bygger utåt bort från kroppen istället för som på sv2k innåt mot kroppen.

Och att man kan fylla vätskesystemet utan att plocka ut det ur västen.

 

Hur verkar den gemfört med sv2k,sitter den stabilt på kroppen?

Och verkar den "genom arbetad"?

Jag hade bara möjlighet att klämma/känna på västen under någon halvtimme, den var olastad och inget kroppsskydd under, men den spontana känslan var god. När västen var stängd så kändes den tight och stabil på ett helt annat sätt än SV2K.

 

i det PALS-kompatila fästsystemet

 

Efter den korta tiden jag hade med västet har jag uppfattningen att den kändes genomarbetad. Men, återigen, detta är en prototyp.

Sorry läste inte så noga som jag trodde :rodna:

Jag förstår att det bara är en prototyp, men det ser iaf ut att vara rätt väg att gå striväst mässigt.

Link to comment
Share on other sites

Ser väl helt ok ut. Man kan dock för ordningens skull undra varför man återigen går över ån efter vatten och uppfinner ett nytt Svenskt hjul . . . .? Varför inte bara köpa färdiga grejjer på öppna marknaden?

 

/LtX

Link to comment
Share on other sites

Ser väl helt ok ut. Man kan dock för ordningens skull undra varför man återigen går över ån efter vatten och uppfinner ett nytt Svenskt hjul . . . .? Varför inte bara köpa färdiga grejjer på öppna marknaden?

 

Ställer mig samma fråga. Dessutom undrar jag hur avbärarbältet är utformat, främst spännen och justeringsmöjligheter. Om det är som på stridsgördeln (också snigel) så sitter förvisso spännet bra, men det är på tok för jobbigt att justera när man tar på sig något förstärkningsplagg extra. 304K hade ju faktiskt en riktigt funkis lösning på det problemet.

 

det är bara trist att "allt" är så sent.

Tja, vad heter firman som designat prylarna? :blink:

Edited by 106
Link to comment
Share on other sites

...

Västen skall vara lev. och satt i bruk i början på augusti 2011. Prioriterade är Fs21 samt SR. Min uppfattning är att man gjort sitt bästa för att se till att detta skall vara ute i tid.

...

Vad är SR för förband? Hört av personal vid Ia10 att de kommer få den inom relativ närhet också.

Link to comment
Share on other sites

Vad är SR för förband? Hört av personal vid Ia10 att de kommer få den inom relativ närhet också.

SWERAP hette väl SR01 och SR02, men det är ju mååånga år sedan. Kanske strategisk reserv?

Link to comment
Share on other sites

Kommer den att levereras i ökenutförande?

 

Tips: Läs 2Sharps inlägg igen.

 

@2Sharp: Det jag egentligen menade med min fråga om hur många Sv2012 som köps in är om den är tänkt att tillföras hela FM eller om även den enkom köps in för US motsv. Då kanske det är lättare att ge ett bra svar.. Måste även säga att jag tycker om bröstfickorna på Sv2k, men är samtidigt medveten om sladdrigheten de medför, är kluven om vad som egentligen är den bästa lösningen. Kanske kan man använda "flerbruksficka mellan" till kartor, minneskort, anteckningsmtrl + diverse andra pryla istället. Har aldrig känt ett behov att konstant konka runt på ett soldatkök och kommer sannolikt aldrig att göra det heller, så det får stanna i stridspackningen.

Link to comment
Share on other sites

Kommer den att levereras i ökenutförande?

 

Tips: Läs 2Sharps inlägg igen.

 

@2Sharp: Det jag egentligen menade med min fråga om hur många Sv2012 som köps in är om den är tänkt att tillföras hela FM eller om även den enkom köps in för US motsv. Då kanske det är lättare att ge ett bra svar.. Måste även säga att jag tycker om bröstfickorna på Sv2k, men är samtidigt medveten om sladdrigheten de medför, är kluven om vad som egentligen är den bästa lösningen. Kanske kan man använda "flerbruksficka mellan" till kartor, minneskort, anteckningsmtrl + diverse andra pryla istället. Har aldrig känt ett behov att konstant konka runt på ett soldatkök och kommer sannolikt aldrig att göra det heller, så det får stanna i stridspackningen.

 

Tips: Har läst inlägget flera gånger, därav min fråga.

 

Fann endast detta:

 

"Ryggdelen är förberedd för Source vätskesystem. Kommer endast att lev. i en enhetsfärg, lite grådassig, skall funka både grönt och sand. Nyansen kan ses på den stora flerbruksfickan".

 

Är emellertid intresserad av mer än bara färgen på ryggdelen alt. Source vätskesystem. Är du insatt kanske du kan svara, lär ta lika många ord i anspråk som ditt tips!

Edited by PrinsProppmätt
Link to comment
Share on other sites

Ser väl helt ok ut. Man kan dock för ordningens skull undra varför man återigen går över ån efter vatten och uppfinner ett nytt Svenskt hjul . . . .? Varför inte bara köpa färdiga grejjer på öppna marknaden?

 

/LtX

Om jag förstått det rätt så är det inte så enkelt som man skulle vilja tro, om jag minns rätt omfattas soldatens personliga utr. av ett EU-direktiv som bl.a styr upp att det skall inhandlas lokalt, dvs inom EU. Som sagt, inte min låda, men kontentan är at det inte bara är att handla från hyllan.

 

Ställer mig samma fråga. Dessutom undrar jag hur avbärarbältet är utformat, främst spännen och justeringsmöjligheter. Om det är som på stridsgördeln (också snigel) så sitter förvisso spännet bra, men det är på tok för jobbigt att justera när man tar på sig något förstärkningsplagg extra. 304K hade ju faktiskt en riktigt funkis lösning på det problemet.

 

det är bara trist att "allt" är så sent.

Tja, vad heter firman som designat prylarna? :blink:

Svårt att reda ut när jag inte har bilder, jag TROR att det kommer att vara lite pilligt att justera storleken snabbt och smidigt tyvärr.

 

Taget, det är alltså IA10 vi pratar om.

Rätt.

 

@ 2sharp: Har du någon om hur det ser ut för övriga FM, kommer Sv08 införskaffas i större utrsträckning eller satsar man på Sv2012 för alla?

Västen köps in i 2000 ex: sedan är den slutlevererad, underlaget för hur SV08 presterar skall mynna ut i SV12. Lev. av SV08 är Snigel, de kommer inte att vara lev. av SV12.

 

Kommer den att levereras i ökenutförande?

Nej, endast en färg, jag förtydligade min första inlägg.

 

@2Sharp: Det jag egentligen menade med min fråga om hur många Sv2012 som köps in är om den är tänkt att tillföras hela FM eller om även den enkom köps in för US motsv.

Min uppfattning är att "alla" skall ha SV12, men jag vet inte om det är så eller hur många man har tänkt köpa in. Förhoppningsvis kommer ingen tvinga dig att bära köket på västen ;) Det är dock det som fickan främst är tänkt att nyttjas till, om du sedan har chips och tårta i den..? :)

 

Komplettera med ett kroppsskydd med PALS (PBSUS?) och ett Battle Belt med ok samt IFAK så har man en flexibel verktygslåda.

PBSUS som jag ser det kommer att fylla den funktionen. Battle Belt hade ju varit trevligt, min känsla av SV08 är att den är lite kortare vilket skulle möjliggöra att ett Battle Belt får plats.

Link to comment
Share on other sites

@2Sharp: Hur nära Ranger Green skulle du säga att färgen ligger?

Sådär, jag skulle säga att den är gråare och mörkare än ranger green.

Med förbehåll för att fickan kan ha varit en prototyp och inte helt sant representerar den färdiga färgen...

Link to comment
Share on other sites

Guest Triggerpuller

Och om man nu verkligen köpte ett battle belt också så får det ju gärna vara en modell där man kan byta ut vadderingen mot soft armour om så önskas.

Edited by Triggerpuller
Link to comment
Share on other sites

Och om man nu verkligen köpte ett battle belt också så får det ju gärna vara en modell där man kan byta ut vadderingen mot soft armour om så önskas.

Jo, jag tror dock inte att det är något som kommer inom överskådlig tid.

Jag hade gärna haft detta:

http://www.blueforcegear.com/products/SOC%252dC%E2%84%A2-Modular-Padded-Belt-Kit-with-Soft-Armor.html

Link to comment
Share on other sites

Vad jag hört:

FM vill köpa in ny väst, warrior är enl C Terräng gbg med i spelet med anbud. (Hoppas kan man alltid)

FM skall ta fram Kniv, multiverktyg och såg till enskild soldats mtrl. (Soldater från välvalt regemente har fått lämna in önskemål och kommer utvärdera olika alternativ) En ''chestrigg'' och en ''platecarrier'' skall ev köpas in och testas av förband.

Någon annan som också tagit del av denna info?

Link to comment
Share on other sites

FM skall ta fram Kniv, multiverktyg och såg till enskild soldats mtrl.

F1, A1 och diverse moraknivar finns ju redan. Gerbers multiverktyg tilldelas iaf utlandsstyrkan, men många (de flesta?) använder eget. Jägarsågen fanns ju redan under min GU och var faktiskt riktigt funkis, men den var nog gruppmateriel.

 

Något mer om vad det handlar om för prylar den här gången?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...