Jump to content

Sköts det libyska planet verkligen ner?

Granis

Recommended Posts

På "Expressen TV": http://www.expressen.se/nyheter/1.2371148/jaktplan-skots-ned-i-benghazi

Är det nån mer skarpsynt än jag som kan bedöma om detta verkligen är en nedskjutning? Lyckoträff med pansarskott el dyl då i så fall? På den höjden borde det väl vara en lv-robot, men syns "strimman" av nån sån? En MIG 23 kan det väl vara (?), och frågan är väl om det inte var en motorexplosion, "förstärkt" av ammunition ombord eller nåt sånt. Underhållet kanske börjar falera för Libyska regeringen och därmed flygvapnet nu med vapenembargon och så?

Edited by Granis

Från mp.net

2mh7y45.jpg

Aljazeera just confirmed that the jet pictured was a rebel plane....NOT a gaddafi aircraft.

Någon expert på ryska SAMs? Hur länge brinner motorn? Jag ser inget rökspår och inte en massa små smällar eller ljusspår som skulle kunna indikera AA.

Edited by 709

Från mp.net

2mh7y45.jpg

Aljazeera just confirmed that the jet pictured was a rebel plane....NOT a gaddafi aircraft.

Någon expert på ryska SAMs? Hur länge brinner motorn? Jag ser inget rökspår och inte en massa små smällar eller ljusspår som skulle kunna indikera AA.

Har sett bilder på rebeller med Sa-16 så det är nog troligt att det är en sån som har varit i farten om det nu stämmer att de sköt ner den.

Från mp.net

2mh7y45.jpg

Ja Sydsvenskan.se har också skrivit att det var ett flygplan tillhörande rebellerna som sköts ner.

Men inte visste jag att de har flygplan.

Ja Sydsvenskan.se har också skrivit att det var ett flygplan tillhörande rebellerna som sköts ner.

Har bägge sidor stridflyg kan ju en Flygförbudszon bli intresant. Får ingen flyga eller bara rebelerna. om rebelerna får flyga hur identifieras flyget i luften.

Enligt bbc så är de ev ett rebel flygplan, nedskjutet av rebelerna. Vi kanske skall vara glada att inga Svenska flygplan flyger över Libyen.

Edited by speculatores

Har bägge sidor stridflyg kan ju en Flygförbudszon bli intresant. Får ingen flyga eller bara rebelerna. om rebelerna får flyga hur identifieras flyget i luften.

Enligt bbc så är de ev ett rebel flygplan, nedskjutet av rebelerna. Vi kanske skall vara glada att inga Svenska flygplan flyger över Libyen.

Försvarsmakten har faktiskt erbjudit sig att skicka ner 8 Jas 39 gripen och plan med lufttankningsmöjligheter för att understödja t.ex. Frankrike i Libyen, om FN vill. Men dock så tycker inte Bildt att det är nödvändigt trots att flera andra riksdagspartier anser att de ska skickas ner.

Läs mer: http://www.dn.se/nyheter/sverige/forsvaret-erbjuder-gripen--bildt-ar-avvaktande

Edited by sillmackan94

Försvarsmakten har faktiskt erbjudit sig att skicka ner 8 Jas 39 gripen och plan med lufttankningsmöjligheter för att understödja t.ex. Frankrike i Libyen, om FN vill. Men dock så tycker inte Bildt att det är nödvändigt trots att flera andra riksdagspartier anser att de ska skickas ner.

Läs mer: http://www.dn.se/nyh...t-ar-avvaktande

Att Ahlin anser att Bildt har fel är inget nytt, det är gammal hederlig S mot M propaganda.

I det här fallet handlar det om ett litet (snarare kirurgiskt) in/angrepp mot en ytterst underutvecklad krigsmakt utfört av i första hand NATO-styrkor där sverige inte ens är medlem. Att vi då ska stå på barikaden och kräva en svensk insats är lite fjantigt. Får vi dock en skarp förfrågan om vi kan bidra med något specifikt som inte redan finns så bör vi svara upp på den. Men jag kan inte se vilken förmåga vi kan vara "singelsource" på i det här fallet.

Att i ett senare läge gå in med trupp med FNmandat och jobba på marken för att bygga upp landet igen är däremot en sak som jag skulle förorda.

Edited by Born

Nä, flygplanet sköts självfallet inte ner, utan det spontanantände. Piloten hade nämligen extramonterat en mugghållare utan att konsultera den Libyska motsvarigheten till FMV först. ;-)

Skämt å sido, finns det några bilder som visar hur det gick för piloten? Man kan ju se något som ser ut som en stol med drogue-skärmen ute, men med tanke på den låga höjden och farten nedåt så kanske uthoppet var utanför envelopen? Zvesdas K-36 stol har ju vid några spektakulära tillfällen visat sig väldigt kapabel att rädda piloters liv vid utskjutningar på låg höjd, men hur bra var föregångaren KM-1?

/E

Nä, flygplanet sköts självfallet inte ner, utan det spontanantände. Piloten hade nämligen extramonterat en mugghållare utan att konsultera den Libyska motsvarigheten till FMV först. ;-)

Skämt å sido, finns det några bilder som visar hur det gick för piloten? Man kan ju se något som ser ut som en stol med drogue-skärmen ute, men med tanke på den låga höjden och farten nedåt så kanske uthoppet var utanför envelopen? Zvesdas K-36 stol har ju vid några spektakulära tillfällen visat sig väldigt kapabel att rädda piloters liv vid utskjutningar på låg höjd, men hur bra var föregångaren KM-1?

/E

Det verkar som om att han förolyckades i samband med crashen.

men hur bra var föregångaren KM-1?

Sovjetiska räddningssystem var en prioritet så den var minst lika bra som alla andra kring den tiden.

Men som vi kan se så gjorde den här roboten ungefär som AMRAAM som hade MiG-23/27 som ett typmål: Träffa långt fram så att bränsle därifrån antänds när det kommer till de varma motordelarna. Och där sitter ju piloten. Kom också ihåg reklamen för RBS70: "xxxx stålkulor, varav två räcker för att slå ut piloten".

Från mp.net

Här ser man i varje fall att piloten skjutit ut sig. Även om det tydligen inte gick bra för honom... Och visst är det en MIG 23?

I ett tidigt skede flydde ju ett par piloter med sina Mirageplan till Malta. Men dom ha väl inte används i striderna, "internerade" som dom väl blivit på Malta (precis som flygplan som landade i Sverige i VK2!). Eller? Fast det som sköts ner var väl en MIG 23, så då kan det ju ändå inte vara nåt av dom. F ö håller jag med Speculatores: Att övervaka ett flygförbud när båda sidor har flygplan blir ju.. intressant. Och ö h t ge sig in i en konflikt med "oklara frontlinjer" och inslag av "irreguljära styrkor" på båda sidor (avhoppade militärförband på rebellsidan och legoförband bestående av fd gerillakrigare från Sudan på regeringssidan). Det blir väl en "utmaning" kan man väl i varje fall säga.

Edited by Granis

Att Ahlin anser att Bildt har fel är inget nytt, det är gammal hederlig S mot M propaganda.

I det här fallet handlar det om ett litet (snarare kirurgiskt) in/angrepp mot en ytterst underutvecklad krigsmakt utfört av i första hand NATO-styrkor där sverige inte ens är medlem. Att vi då ska stå på barikaden och kräva en svensk insats är lite fjantigt. Får vi dock en skarp förfrågan om vi kan bidra med något specifikt som inte redan finns så bör vi svara upp på den. Men jag kan inte se vilken förmåga vi kan vara "singelsource" på i det här fallet.

Att i ett senare läge gå in med trupp med FNmandat och jobba på marken för att bygga upp landet igen är däremot en sak som jag skulle förorda.

Måste bara uttrycka min helt omvända åsikt.

Att gå in med marktrupp i en inbördeskonflikt leder knappast framåt, åtminstone inte utan ett mycket långvarigt, dyrt och komplext engagemang. Tror inte NÅGRA länder är intresserade av det i nuläget, därför lär det aldrig bli ett alternativ för Sverige heller. Här finns en tydlig opposition, den önskar man på olika sätt stötta, i nuläget genom att jämna ut oddsen genom att förhindra Ghadaffis handlingsfrihet i luftarenan.

Att flygstridskrafterna i Libyen-operationen kommer från NATO-länder har inte mycket med NATO att göra. Det är väl uppenbart att detta inte är en klassisk NATO-insats, utan en koalition av länder som ser möjligheten att hjälpa en intern opposition i Libyen att störta en makthavare som de flesta under lång tid velat bli av med. FN-mandatet är tydligt, och inbegriper bl.a. det tydliga syftet att skydda civila från ett möjligt folkmord.

Till den här insatsen (och många andra FN-mandats-insatser) får man inte nödvändigtvis en förfrågan om att ställa ut, istället anmäler man själv sitt intresse att delta. Det är inte så att Frankrike, Kanada, Storbritannien, Norge, Danmark m.fl. fått en fråga från FN om de kan bidra, de har själva tagit initiativet.

Själv anser jag att det finns många fördelar med att snabbt ställa upp i just den här insatsen. Här är några:

-Det finns ett tydligt mandat.

-Det finns en stark opinion för i Sverige, alla ogillar Ghadaffi.

-Jasminrevolutionen kan innebära mycket i Nordafrika, genom en liten insats för att stödja oppositionen i Libyen nu kan demokratin i Nordafrika stärkas väsentligt. Egypten och Tunisien runt om är ju redan på god väg.

-Det är främst Europeiska länder som kommer att driva NFZ, med Frankrike och Storbritannien i täten. Vi är väl samövade med flera av deltagande länder, har god interoperabilitet och många andra fördelar.

-Det behövs fler flygplan över tiden för uppgiften, och de flesta deltagarna har relativt små flygvapen. Mindre än vårt.

-Basering inom Europa på "säkra" baser ger relativt låg kostnad och mycket effekt med liten insats.

-Svenska divisioner är väl övade i uppgiftstypen.

-Flygvapnet och JAS skulle tjäna mycket på en skarp insats. Därmed Sverige och FM.

-Fransmännen verkar inte ha varit speciellt oroliga över luftvärnshotet, eftersom man oskadda gick in utan föregående SEAD/DEAD.

-Fransmännen verkar inte ha varit speciellt oroliga över luftvärnshotet, eftersom man oskadda gick in utan föregående SEAD/DEAD.

Nu är detta helt mina gissningar och åsikter, men jag vill inte läsa för mycket ut ur operationens första timmar. Det verkar som om Frankrike ville vara (blev utsedd till?) att vara den nation som skulle leda politiskt. Man skickade ett begränsat antal spetsnos till den mest kritiska staden, men som ändock hålls av oppositionen till Mr K/G. Samma opposition verkar ha opererat med eget flyg över staden utan förluster fram tills de började gå ner på Sa-7/23mm höjd. Området är överlag kontrollerat/influerat av oppositionen och därmed troligen ytterst begränsat med tungt, stationärt LV. Jag bedömmer därför att hotbilden inte var påtaglig och då man iaf officiellt inte gått ut med mer än att 4 mbt (?) slagits ut så är det inte direkt så att himlen förmörknats av Rafaler.

Inatt verkar SEAD/DEAD varit påtaglig med både kryssningsrobotar samt rykten om B-2 och Growlers över Libyen. Jag tror detta var den officiella dörröppnaren och att gårdagen mer var akut "gör något". Hur genomförbart det än är så är tex inte RAF:s non stop attackresa med Gr 4 från UK till libyen och tillbaks, som de gjorde igår, särskilt smidig. Som en anekdot så lämnade de enheter som gjorde samma insats 1986 Lakenheath i 4-grupper under gårdagen i riktning mot framgrupperade baser under gårdagen och idag.

Missförstå mig rätt. Få skulle bli lyckligare än jag vid en lyckad insats med Gripen, väldigt få.

Dock ser jag inte vilken förmåga som är exklusiv som vi kunde erbjuda med enbart gripar. En eller ett par 2000 eller 340 med Erieye med tillhörande Gripar skulle däremot kunna göra en del nytta när vi kommer till ytövervakning. Vi har redan varit i närområdet och opererat med liknande system utan gripar så det borde inte vara en logistisk mardröm.

Någon form av fötter på marken kommer att behövas i ett senare läge dock, om inte annat för att skydda den del av befolkningen som står stod på Herr Khadaffis sida.

Missförstå mig rätt. Få skulle bli lyckligare än jag vid en lyckad insats med Gripen, väldigt få.

Dock ser jag inte vilken förmåga som är exklusiv som vi kunde erbjuda med enbart gripar. En eller ett par 2000 eller 340 med Erieye med tillhörande Gripar skulle däremot kunna göra en del nytta när vi kommer till ytövervakning. Vi har redan varit i närområdet och opererat med liknande system utan gripar så det borde inte vara en logistisk mardröm.

Någon form av fötter på marken kommer att behövas i ett senare läge dock, om inte annat för att skydda den del av befolkningen som står stod på Herr Khadaffis sida.

Frågan är vad för nytta Erieye skulle göra? Hur är kapaciteten att länka informationen från en av dem till exempelvis de e3:or som kommer cirkla? (och som lär leda flyget)

Vilket behov finns det alls för det?

Kan de lufttankas så de överhuvudtaget har någon rimlig tid på station när de måste baseras i Sicilien?

Frågan är vad för nytta Erieye skulle göra? Hur är kapaciteten att länka informationen från en av dem till exempelvis de e3:or som kommer cirkla? (och som lär leda flyget)

Vilket behov finns det alls för det?

Kan de lufttankas så de överhuvudtaget har någon rimlig tid på station när de måste baseras i Sicilien?

Som jag skrev, när vi kommer till ett behov av ytövervakning över tiden. Det ger antagligen mer pang för pengarna och kan locka till mer affärer likt Thailand, Pakistan, UAE och icke nämnd kund om det nu är affärsmässiga motiv till insatsen.