Jump to content

"Fin uniform"


Dini

Recommended Posts

Vet inte vad det kallas. Men dress uniform på engelska. Alltså högtidsuniform kanske? Alltså skjorta, byxor osv som man är välklädd i vid t.ex middagar, bröllop, fester av olika slag osv.

Används detta i FM?

Kan tänka mig att endast officerare haft detta innan, men bör inte alla ha det nu när man är anställd? Likt USA har osv?

Link to comment
Share on other sites

Vet inte vad det kallas. Men dress uniform på engelska. Alltså högtidsuniform kanske? Alltså skjorta, byxor osv som man är välklädd i vid t.ex middagar, bröllop, fester av olika slag osv.

Används detta i FM?

Kan tänka mig att endast officerare haft detta innan, men bör inte alla ha det nu när man är anställd? Likt USA har osv?

 

en liten länk till Sällskapsuniformer:

http://www.forsvarsmakten.se/upload/dokumentfiler/uniformer/5_Sallskapsuniformer.pdf

 

Högtidsdräkt funkar fint för anställda soldater:

http://www.forsvarsmakten.se/upload/dokumentfiler/uniformer/4_Paraduniformer.pdf

 

använder den själv när det nalkas finfint.

Link to comment
Share on other sites

En beskrivning och nu gällande regler finns i försvarsmaktens uniformsbestämmelser. De kapitel som i det här fallet är intressanta är 4 - Paraduniformer och 5 - Sällskapsuniformer. För att svara på frågan så var det tidigare yrkes-och reservofficer (samt kadetter) som fick bära mässdräkt, idag är det tillsvidareanställd OR-6 och högre (samt kadetter).

 

Vad gäller m/ä hade jag gärna sett att fler förband än LG använde det.

 

edit: tvåa som vanligt.

Edited by 106
Link to comment
Share on other sites

bg_band2.jpg

Markan (off topic)

Här diskuteras allt möjligt som inte passar in under de andra kategorierna.

ENDAST ICKE MILITÄRA ÄMNEN.

Frågor gällande en militär uniform är att betrakta som ett militärt ämne, inte sant?

 

 

*Flyttar till Materielplatsen*

 

//Yman, BlåGul

 

--------------------

REGLER

Link to comment
Share on other sites

Det kallas för mässdräkt.

 

ut1.jpg

 

Även m/Ä nyttjas (OBS! Inte maskeraddräkten längst till vänster, även om jag själv kan ha kallat m/Ä för 'operettklädsel' någon gång).

 

tre2.jpg

vad är nummer 1 för någon uniform, vilka använder den och när ?

 

Är som sagt orelaterad, hittade bara ingen bättre jpeg. Dock tycker jag det är smålustigt att den ligger i samma jpeg som m/Ä... :happy:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...