Jump to content

Vad tycker ni om Försvarsmaktens marknadsföring?


Recommended Posts

Bra svar Jerah. Du uttrycker vad jag skulle vilja ha sagt.

Men det finns faktiskt de som kan berätta om hur det är men det är inte det som markandsföring av den här typen handlar om. Det handlar om att väcka ett intresse. Detaljer tas i annat forum för de vars intresse har väckts.

 

/K

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Bra diskussion Jerah.

 

Det som jag tycker man måste komma ihåg är ju vilke syfte reklamen har. Alla har de givetvis något slags generellt syfte som all annan reklam, men ibland finns det mer djupare tankar. T.e.x så bör vi skilja på den förra reklamen och nuvarande, då de hade lite skillnader i baktanken. Den förra hade till uppgift att skapa debatt och relation till FM. Jag kommer inte ihåg siffran exakt nu, jag tror det låg kring att 60% av FMs målgrupp inte hade en relation till FM. Det är förödande siffror om man ska försöka få någons uppmärksamhet i fråga om vad myndigheten gör och som framtida arbetsgivare. Polisen har ju som sagt inte det problemet, alla vet att de finns och i stort vet vad de gör.

 

Om ingen vet att Försvarsmakten finns eller vad de gör så har man heller ingen uppfattning varför Försvarsmakten finns. Den debatten var tvungen att komma upp, gärna till alla samhällsgrupper. Därför tyckte jag själv att de tidigare reklamfilmerna som många "dissade", var bra, då de fyllde sitt syfte att få folk att börja tycka och skapa en relation. Positiv eller kritisk till FM, det spelade ingen roll, bara man skapade sig en åsikt och framförallt en medvetenhet om Försvarsmakten.

NU när man börjat bygga upp denna relation, så kan man gå vidare och titta på hur gör vi målgruppen uppmärksam på att FM faktiskt är en arbetsgivare, som innehåller mer än nidbilden av en soldat utbildad att döda. Och det ska i ett av fallen visas på 20 sekunder. 20 sekunder som förhoppingsvis ska få målgruppen att vilja söka mer information, t.ex. via hemsidor, Facebook, Youtube osv. Där du kan då få en mer djupare inblick i jobbet som soldat eller sjöman. Reklamfolken säger väldigt lite eller ingenting om vad FM gör, men den kanske skapar en nyfikenhet i att vilja veta mer.

 

Sen, det som jag tror, som många andra här också tror inkl. Försvarsministern som jag träffade igår; det är det personliga mötet som är den bästa rekryteringsformen. Reklamkampanjen är bara en boost att snabbt nå många under kort tid. Alla officerare, soldater och veteraner kommer bli livsviktiga ambassadörer för den framtida rekryteringen.

Kommer Försvarsmakten att lyckas? Jag vet faktiskt inte. Detta kan gå hur som helst.

 

Jag jag nämnt detta förut, men jaja ni får stå ut med repetion då. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

 

Till och med "Blod, Svett och Bajs" är bättre rekryteringsmtrl än det här.

 

Du kan ju fråga om de andra håller med på nästa KJV möte..

 

GMY

 

 

Ja därav "Till och med", det är inte så att jag tycker att ovan nämnda dokumentär är bra reklam för försvaret eller KJ. Men samtidigt vet jag att att den knappt finns en enda inryckande aspirant på KJ som inte har sett den och citerar den under och efter utbildningen, så någonting gör den ju för att attrahera och engagera rätt målgrupp.

Link to comment
Share on other sites

Jo JAG kan hitta det på youtube och FM's hemsida. Frågan är om de 15-20 åringar, som just nu tänker mest på brudar, bärs och sin "efter-gymnasiet-finna-sig-själv-backpackingresa-i-Asien" och inte är särskilt sugna på att må dåligt i skogen går in där. Jag träffar väldigt många yngre människor som skulle passa riktigt bra i FM men som inte "känner" för det säger dom, men så börjar man prata lite med dom och frågar varför, och det visar helt enkelt att de inte har en aning om vad försvarsmakten sysslar med. När man då börjar prata med dem om FM och berätta lite vad FM sysslar med så blir deras attityd en helt annan, det blir nästan som en aha-upplevelse för dem.

 

De personer som redan hänger på soldf eller på FM's hemsida eller youtubesida behöver man knappast satsa på att rekrytera, utan det är de som inte vet vad försvarsmakten håller på med man ska engagera. Och det gör man inte genom en film som visar vad man "inte" gör (men som man faktiskt gör till viss del) och säger att man kan få ett jobb som kan göra skillnad. Totalt meningslös reklam, bättre då att lägga dessa pengar på informatörer i gymnasieskolorna till exempel.

 

Till och med "Blod, Svett och Bajs" är bättre rekryteringsmtrl än det här.

 

Okej, men hur tänker du dig att 60min dokumentär ska få plats i 15-30sek reklamfilm och nå målgruppen? Det är ju två helt olika format.

 

Och ska vi prata innehåll med den dokumentären som exempel eftersom du nu nämner den som bra rekryteringsmaterial, så har jag svårt att se att Försvarsmakten kopplas till den typen av värderingar. Jag förstår att vissa med din bakgrund kan tycka den är "okej" men som arbetsgivare för en statlig myndighet... nja, tror inte det.

 

 

Ja "dokumentären" som jag nämner är inte bra rekryteringsmtrl och självklart kan inte FM på ett officiellt sätt som reklam kopplas till de värderingar etc som framkommer ur TV3's klippning. Men om målet är rekrytera så tror jag att det hade funkat bättre att klippa ihop 40 sek från ovan nämnda dokumentär än att visa reklamfilmen i första inlägget. Men det kan ju som sagt inte försvarsmakten göra, därför tror jag att FM hade fått mest bang for the bucks om de hade lagt de miljoner de har lagt på denna kampanj på att få ut informatörer till skolorna som visar lite häftiga filmer om fartyg, flyget, pansar etc etc.

Men som vanligt verkar inte bang for the bucks ligga i FMs fokus utan mer på att kommunicera något typ av bild som FM vill upprätthålla med värdegrunder och annat.

 

Som en liten referens kommer här en reklamfilm för

(börjar 1:45 in i filmen)
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

MIn lokaltidning Helsingborgs Dagblad / Landskrona Posten / Nordvästra Skånes Tidningar överraskade idag med en sansad ledare om den senaste kampanjen. Eller iallafall från hon som skrev den:

 

http://hd.se/ledare/2013/02/11/demokrati-i-forsvar/

 

Utdrag:
Är det inte i själva verket sant, för att inte säga självklart, att
försvaret av demokrati, fred och frihet när FN kallar är viktigare än
att baka surdegsbröd och arrangera magasin i prydliga högar?

 


Freden kan inte tas för given. Det är ett slitet uttryck, med smärtsamt hög sanningshalt.

Därför är det rätt att söka efter svar:

Vad håller de på med, de som är villiga att riskera livet för Sverige och i fjärran länder?

Debatten kan göra Sverige gott.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

En fråga att ställa sig är om de olika reklam kampanjerna ger effekt i målet?

Detta borde kunna mätas, vid antagsprövning och inryck till gmu, etc,

Hur många fick lust att söka sig till FM efter resp kampanj, och hur många av demklarade sig in?
Kanske visar detta inget spec, kanske visar det att filmer med spänning och äventyr lockar mycket folk, men få som klarar vår verklighet?

Jag vet inte, men det är värt att gå igenom, rikta om kampanjerna om nödvändigt

Jag personligen tycker de kampanjer som varit hittils varit för uppseende väckande, nej sensations sökande är ett bättre ord,
det har skett med ett bild språk som följer gängse civila reklam rutiner, skapa dramatik, skapa frågor, generaliseringar som "gör skillnad"

Jag har inte överblick i hur detta har påverkat de som sökt in, men det jag hört är att många som sökt efter just göra skillnad väntar sig att få komma ut i utlandstjänst relativt snart, endel tom direkt efter gmu, "då de ju är färdiga soldater då ju "

Men många som kommer in har inte heller fått befattning placering som kommer komma bli aktuell för utlandstjänst, så besvikelse uppstår, äventyret uteblir så att säga och då upplevs FM inte ha levererat och folk stannar inte så länge


Det jag tycker borde ha gjorts är att behandla FM, produkten på ett helt annorlunda sätt, för själva saken vi ska sälja in, om nu utrycket tillåts, är en rätt annorlunda vara mot det som finns på den civila marknaden, som de civila reklam nissarna är vana vid att marknadsföra.

Det första och viktigaste är att skapa en beröring, samhörighet mellan folket och FM, Folkförankring helt enkelt, göra FM till allas & envars , vårat försvar, våran försvarsmakt, våra soldater våra insatser

 

Det gäller att få fram och nå igenom med budskapet att FM är till för alla, inte bara för de unga friska raska som vi vill ska söka gmu just nu, FM är så mycket mer folk än bara soldater, men huvud målet är det samma

Det gäller att skapa nyfikenhet, intresse genom att exemplifiera, med vardags snuttar ur soldat perspektiv, för det är ju soldater vi söker främst?, hur ser en dag ut för en pansarsoldat? en flottist på ytstrid?

Låt soldaterna prata, låt dem bli mänskliga och låt dem bli hörda och låt det vara riktiga soldater fbv.

Unga människor måste hitta folk att identifiera sig med, saker de kan tänka sig göra och lära sig, för orsakar som är förståeliga
och kanske måste vissa fördomar om försvaret tvättas bort?

Vad tror befolkningen om försvaret eg? gör en stor gallup och jobba med de frågor som får mest folk att räkna bort försvaret som arbetsgivare, och det som får folk att strunta i en karriär som soldat som en möjlighet

Om nu fördomarna stämmer, förklara varför det behöver vara som det är...

 

och efter ett tag kan man göra uppföljningar, genom att intervjua folk som anslutit sig till FM, visa de reklam snuttar som fanns då, rekapitulera, och låta dem prata om vad i dem som fick dem att bli soldater sjömän etc, och hur det blev, och varför de är kvar

en lugn o sansad pay off helt enkelt, inte nåt doku format.

 

all imho

 

mvh/G



Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...