Jump to content

Vad tycker ni om Försvarsmaktens marknadsföring?


Recommended Posts

  • Forumsledning

Försvarsmakten har i dagarna (2011-03-14) startat sin nya omarbetade reklamkampanj "Välkommenn till vår verklighet" som efterföljare till sin "Har du vad som krävs".

Syftet är att rekrytera 1000 soldater.

I Sveriges stora städer finns reklamen utomhus och på såväl facebook, Google, Youtube och Spotify finns reklambudskapen för att attrahera 15-25 åringarna.

 

 

Den förra fick en hel del kritik för att inte visa verkligheten, men vann som många storsatsningar branschens egna priser och utmärkelser.

Tydligen tycker FM att den nya gör ett bättre jobb för att spegla vardagen som soldat/sjöman/officerare.

Vad tycker ni? Lockande? Bra eller dåligt?

 

Artiklar i ämnet

 

Dagens Media 2011-03-11:

Försvarsmakten byter det gamla konceptet "Har du det som krävs?" mot nya "Välkommen till vår verklighet".

Syftet är att nå ut bredare och reda ut missuppfattningar.

http://www.dagensmed...icle3124136.ece

 

Chefingenjörens blogg 2011-03-11:

Den osminkade sanningen?

Jag och många andra har kritiserat Försvarsmaktens rekryteringskampanjer för att vara för "flashiga".

Nu verkar det som om någon på HKV har uppfattat kritiken (eller åtminstone märkt att reklamen inte

fungerar och att rekryteringen behövs förbättras) och beslutat för att ändra på budskapet.

http://chefsingenjor...-sanningen.html

Link to comment
Share on other sites

Fantastiskt rolig film. Skitbra.

Jag och en god vän filosoferade huruvida hela "har du vad som krävs"-kampanjen bara var maskirovka för att få denna att framstå ännu bättre men oavsett det avger den här en rolig och klädsam svensk självdistans. Hans favoritreklam var för övrigt "Allas vardag är inte som vår" men så är han en blödig liten plutt.

Link to comment
Share on other sites

Jag som en 15-25-åring tycker den är klockren! Den driver med den romantiserade bilden av soldatyrket som många ungdomar fått från spel och film. Den som har chips nog i påsen att förstå vad det hela handlar och tycker om budskapet, är nog en person som FM vill ha.

J***igt bra sammanfattning! :rockon:

 

Första gången jag såg en av filmerna undrade jag verkligen vad sjutton det var frågan om, när jag sen såg att det var reklam för FM blev jag positiv förvånad.

Edited by sportdykare
Link to comment
Share on other sites

Synd att den är så slaskigt gjord..

Varför springer man hinderbana med m90 med hv-kragspeglar, hjälmunderlag och värmetröja. "Nu drar vi och filmar en snabbis borta vid hinderbanan"

 

GMU-Hv ?

Link to comment
Share on other sites

Synd att den är så slaskigt gjord..

Varför springer man hinderbana med m90 med hv-kragspeglar, hjälmunderlag och värmetröja. "Nu drar vi och filmar en snabbis borta vid hinderbanan"

 

GMU-Hv ?

 

Inte GMU-Hv, det är inspelat på Livgardet... och där finns inga GMU-Hv soldater. Kan det rent av vara så att man helt enkelt hämtat uniformer som lån och då fått ut med just dom kragspeglarna?

Link to comment
Share on other sites

Den verkliga målgruppen har ingen som helst aningen om vilka kragspeglar som används i filmen, eller vad en kragspegel ens är för något... MÖPar lär inte vara målgruppen, utan den stora delen av ungdomen som knappt vet vad Försvarsmakten sysslar med förutom att bli beskjutna i Afghanistan...

Link to comment
Share on other sites

Synd att den är så slaskigt gjord..

Varför springer man hinderbana med m90 med hv-kragspeglar, hjälmunderlag och värmetröja. "Nu drar vi och filmar en snabbis borta vid hinderbanan"

 

GMU-Hv ?

 

Inte GMU-Hv, det är inspelat på Livgardet... och där finns inga GMU-Hv soldater. Kan det rent av vara så att man helt enkelt hämtat uniformer som lån och då fått ut med just dom kragspeglarna?

Hemvärnsmän blev tillfrågade att delta vid inspelningen. Man efterfrågade då hemvärnsmän med a-dyk bakgrund/EOD-bakgrund osv. En av anledningarna var att Försvarsmakten fick så mycket kritik efter förra reklamkampanjen där man använde skådespelare/soldater från annat land vid inspelningarna.

 

Om det i slutändan blev hemvärnssoldater som syns i reklamfilerna vet jag inte, men kragspegeln antyder ju det.

 

/D

Link to comment
Share on other sites

Från LG sida på Facebook:

Livgardet

Har du militär bakgrund och är intresserad att agera som statist i en av Försvarsmaktens nya reklamfilmer? I så fall kan du skicka bild & telefonnummer till [email protected]. Du kan även ta kontakt med Casting Moviemall på telefon 08-7204040. Inspelning äger rum 16, 17 och 18 februari i Sthlm-området och ersättningen är 999:- /dag. Produktionsbolaget söker ett 40-tal män och kvinnor som har vapenutbildning etc.

 

 

Ja, det var 60% Hv soldater. Någon var anställd soldat på K3, men ledig för tillfället. Resten var statister från ett "statistregister"-företag, som fick låna M/90 uniform från LG. Han som hoppade ner från hindret var ingen soldat utan en person ifrån ett "stuntman"-företag. Som förövrigt lånade vapenrocken från en kille från Södertörnsgruppen.

 

Jag frågade inte, men på något vis var HvSS inblandad med soldater ifrån Södertörnsgruppen.

 

Förlåt, vet ej vad rätt benämning är för statistregister- och stuntmanföretag är.

 

Hoppas att detta inte nu ändrar er åsikt om reklamfilmen. Den är ju kul, trots att det bara är Hv soldater samt statister under hinderbanan scenen.

Link to comment
Share on other sites

Det viktiga är väl egentligen att FM vågar visa att det inte bara är krig, coolt och Hollywood. Alla som har gjort lumpen, eller GMU nu, eller fast anställda i alla tider, vet att det är så.

 

Även målgruppen 13-25 år vet det, även om de inte erkänner det för sig själva.

 

Nu är inte jag målgruppen, så vad jag tycker spelar inte roll.

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte vad jag ska tycka.

Känns som en "nu ska vi leka USA"-kampanj.

 

Hela reklamen säger konstant vad försvaret inte erbjuder, men de nämner ingenting om vad det faktiskt erbjuder. Utom något så diffust som "ett arbete där du kan göra skillnad". Något som alla arbetsgivare som kan försöker locka med. Och allt detta förmedlas med en cool actionsekvens som jag önskar att någon svensk filmskapare skulle göra film av istället för att skapa en femtielfte Beck/Walander-deckare.

Den bästa reklamkampanj som FM har haft är den där "allas vardag är inte som din"-kampanjen. Mest för att den visade att försvarsmakten behövs även i framtiden.

 

Jag tror och hoppas att FM misslyckas med att rekrytera dessa tusen personer.

Link to comment
Share on other sites

Personligen tycker jag väl inte den är super. Precis som darkjak påpekar så säger den ju väldigt lite om vad FM gör, men säger en hel som FM inte gör. Men sen så är det ju också en helt fel, eftersom att mycket av det som visas i videon är saker som FM faktiskt sysslar med:

 

Landsättas från helikopter: LBB (även om de kanske mest kör lastbil i dagsläget, men det blir väl ändring på det förhoppningsvis)

Dyka och göra taktisk uppgång: A-dyk

Våldsam landstigning: AMF och KJ

 

Men med hur de lägger upp videon så framstår det som att FM inte sysslar med detta. Hur eller hur så lär ju merparten förstå vad de menar med filmen och den har ju en skön självdistans. Men frågan är hur bra den fungerar i att attrahera folk som vill bli soldater. Jag tycker att de är helt ute och cyklar, jag blir brutalt otaggad på att söka anställning. Men när man istället pratar med folk som faktiskt jobbar i FM, och de berättar om sina erfarenheter, vad de pysslar med och roliga historier om saker som har hänt, det är då man blir taggad på att söka.

 

Jag tror att det hade varit bättre att helt enkelt gå ut på förbanden och filma den verksamhet som bedrivs där, alltifrån olika övningar och tester till själva vardagen och stämningen som råder ute på förbanden. Samt göra likadant med folket i Affe. Det hade gett en bild av verkligheten och tror jag hade fungerat bättre i rekryteringssyfte.

Link to comment
Share on other sites

Det kanske inte är så viktigt att berätta vad man gör.. Det viktiga är kanske att få målgruppen att söka en utbildning/anställning i FM?

Kanske om man ser den här på youtube så klickar man sig vidare och ser fler videos från FM? Man kanske surfar in på mil.se.

Folk är inte dumma, ser man något som verkar intresant så letar man information om det. Och ganska tätt så har man väl från FMs håll ganska så offentligt släppt två videos på svenska soldater i Afghanistan?

Vill du så kan du drunkna i information om vad FM pysslar med, det behöver dom inte visa i reklamen, bättre att få folk intreserade istället.

Link to comment
Share on other sites

Det dom vill ha sagt är väl inte, nödvändigtvis, att FM Inte håller på med landstigning, spaning, etc. Men de vill väl säga att det är en relativt liten del av försvarsmakten, och kanske inte den absolut viktigaste delen heller.

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

...

 

Jag tror att det hade varit bättre att helt enkelt gå ut på förbanden och filma den verksamhet som bedrivs där, alltifrån olika övningar och tester till själva vardagen och stämningen som råder ute på förbanden. Samt göra likadant med folket i Affe. Det hade gett en bild av verkligheten och tror jag hade fungerat bättre i rekryteringssyfte.

 

Det är ju det Youtube och FM-mediaspelaren finns för. Där får du ju exakt det du frågar efter.

Link to comment
Share on other sites

Jo JAG kan hitta det på youtube och FM's hemsida. Frågan är om de 15-20 åringar, som just nu tänker mest på brudar, bärs och sin "efter-gymnasiet-finna-sig-själv-backpackingresa-i-Asien" och inte är särskilt sugna på att må dåligt i skogen går in där. Jag träffar väldigt många yngre människor som skulle passa riktigt bra i FM men som inte "känner" för det säger dom, men så börjar man prata lite med dom och frågar varför, och det visar helt enkelt att de inte har en aning om vad försvarsmakten sysslar med. När man då börjar prata med dem om FM och berätta lite vad FM sysslar med så blir deras attityd en helt annan, det blir nästan som en aha-upplevelse för dem.

 

De personer som redan hänger på soldf eller på FM's hemsida eller youtubesida behöver man knappast satsa på att rekrytera, utan det är de som inte vet vad försvarsmakten håller på med man ska engagera. Och det gör man inte genom en film som visar vad man "inte" gör (men som man faktiskt gör till viss del) och säger att man kan få ett jobb som kan göra skillnad. Totalt meningslös reklam, bättre då att lägga dessa pengar på informatörer i gymnasieskolorna till exempel.

 

Till och med "Blod, Svett och Bajs" är bättre rekryteringsmtrl än det här.

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Jo JAG kan hitta det på youtube och FM's hemsida. Frågan är om de 15-20 åringar, som just nu tänker mest på brudar, bärs och sin "efter-gymnasiet-finna-sig-själv-backpackingresa-i-Asien" och inte är särskilt sugna på att må dåligt i skogen går in där. Jag träffar väldigt många yngre människor som skulle passa riktigt bra i FM men som inte "känner" för det säger dom, men så börjar man prata lite med dom och frågar varför, och det visar helt enkelt att de inte har en aning om vad försvarsmakten sysslar med. När man då börjar prata med dem om FM och berätta lite vad FM sysslar med så blir deras attityd en helt annan, det blir nästan som en aha-upplevelse för dem.

 

De personer som redan hänger på soldf eller på FM's hemsida eller youtubesida behöver man knappast satsa på att rekrytera, utan det är de som inte vet vad försvarsmakten håller på med man ska engagera. Och det gör man inte genom en film som visar vad man "inte" gör (men som man faktiskt gör till viss del) och säger att man kan få ett jobb som kan göra skillnad. Totalt meningslös reklam, bättre då att lägga dessa pengar på informatörer i gymnasieskolorna till exempel.

 

Till och med "Blod, Svett och Bajs" är bättre rekryteringsmtrl än det här.

 

Okej, men hur tänker du dig att 60min dokumentär ska få plats i 15-30sek reklamfilm och nå målgruppen? Det är ju två helt olika format.

 

Och ska vi prata innehåll med den dokumentären som exempel eftersom du nu nämner den som bra rekryteringsmaterial, så har jag svårt att se att Försvarsmakten kopplas till den typen av värderingar. Jag förstår att vissa med din bakgrund kan tycka den är "okej" men som arbetsgivare för en statlig myndighet... nja, tror inte det.

Link to comment
Share on other sites

Förvisso är det väl inte fel att notera att det kanske inte är helt oproblematiskt att ha en reklamkampanj som inte direkt går in på verksamheten. Efter att ha begrundat reklamen lite mer så får jag nog ge rätt att jag (om jag nu utgår ifrån att jag inte vet något om FM) inte blir mycket klokare av reklamen. Det används ju en del ganska abstrakta termer. Det står ju oftast typ "Vad heter kompisen som du skulle tipsa om att FM rekryterar? Vad heter Afghanistans president? Vart bor han? Hur stavas det? Baklänges? Att vara soldat innebär att hålla mycket information i huvudet. Det är en del av vår verklighet."... Det hade ju lika gärna kunnat stå samma sak men byta ut FM mot Stockholms Universitet och skriva "Att vara statsvetare innebär att hålla mycket information i huvudet. Det är en del av vår verklighet.". Eller "Låna en mobil av en passagerare på tunnelbanan. Att vara jurist innebär att kunna sammarbeta med främmande parter. Det är en del av vår verklighet, sök Jursitprogramet.".

 

Summa kardemumma "Att göra en skillnad" kan du göra överallt. Det är inte fel att egga folkets intresse med dessa reklamsnuttar, frågan är bara ifall FM kan erbjuda mer materiell när de som är intresserad vill ha mer faktiskt information om vad soldat innebär.

Link to comment
Share on other sites

Jerah> Ja, och?

 

Det gäller bara att vara först att utnyttja det.... eller först och först. Titta på all reklam så är den otroligt generell och kan appliceras på i det närmaste på alla yrken eller områden.

 

Reklam handlar om att sticka ut och kommunicera kärnvärden. Tex att soldater använder huvudet och är smarta. Soldater kan ta initiativ, soldater möter en annan verklighet osv. Detta görs genom att skapa dessa "korkade" uppgifter och sedan förklara dessa. Det är ett försök att för oinvigda försöka förklara alla de utmaningar som soldater ställs inför.

 

Reklamfilmerna tycker jag är bra, de visar vilka förutfattade meningar som individer har om soldatyrket. De förklarar vad de inte är och därmed särskiljer sig försvarsmakten från övrig reklam.

 

:rockon: :rockon: :rockon: :rockon:

 

Får denna reklamkampanjkampanj

Link to comment
Share on other sites

@Fk Satan: Nej, inget och.

 

Diskussionen handlar om vad kampanjen gör och inte gör. Vi har hört relativt många röster som ger tummen upp och några som ger tummen ner. Jag själv tycker också att det är en bra kampanj, mycket bättre än tidigare försök; men det betyder inte att jag inte kan problematisera, ifrågasätta eller söka problem. Eller måste vi ta absolut ställning för eller emot? Då blir det ju inga intressanta diskussioner.

 

De som har gett kampanjen tummen ner klagar ofta på att den inte visar verksamheten FM håller på med, den förklarar bara vad FM Inte håller på med (eller är snarare). Det är en legitim brist i kampanjen och det ska man inte ta ifrån dem som påpekar det. Det är absolut sant att denna brist finns i andra reklamkampanjer också. Det jag kan tänka mig blir ett problem är att försvaret inte är lika väletablerat i 1990-generationen och framåt som, exempelvis, polis-, läkar- eller brandmansyrket.

 

Skulle polisen använda sig av motsvarande kampanj så är det ingen svår uppgift för potentiella polisaspiranter att söka reda på mer information, utöver den som erbjuds av polisens hemsida och informatörer. De flesta unga har en någorlunda korrekt bild av polisyrket från media, det är lätt att få mer personlig information från poliser på gatan, från föräldrar och anhöriga, att vilja bli polis är också väldigt socialt accepterat. Ingen kommer någonsin klanka ner på dig för att du vill spendera dina dagar med att ta hand om folket på gatan.

 

I kontrast så saknar Försvaret dessa ting. Det finns inga soldater i Sverige som kan beskriva hur yrket är. Den som vill veta mer måste förlita sig på offentliga hemsidor och informanter för information, och de kommer ju alltid tala positivt om försvaret. Det finns inga föräldrar eller anhöriga som kan ge dig vägledning, för de vet inte. Undantaget skulle vara officerare och de är, i min erfarenhet, antingen av virket: ”Försvaret är kaos” eller så låter det mer som att de måste övertyga sig själva om att försvaret är befogat i Sverige. Och det är betydligt lättare att klanka ner på soldatyrket än andra yrken. Redan i värnplikten så fick man ju höra kompisar som tyckte att soldat är en meningslös syssla. Varför lära sig döda i ett land som inte är hotat? För en dålig lön? Varför inte satsa på en ”riktig” utbildning istället och tjäna pengar? Och Afghanistan kommer inte finnas där för evigt som motivation för att bli soldat.

 

Nej nu får det räcka, Blev alldeles för långt inlägg det här. För förtydligande, jag klankar egentligen inte ner på kampanjen, eller försvaret, men tycker ändå frågan kan vara värd att ta upp.

Edited by Jerah
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...