Jump to content

Jägartestet, exakt vad?


Mästockamannen

Recommended Posts

Jag frågar för att jag inte fått ett direkt svar när jag sökt runt. Som jag har förstått det så ska man göra 75 step ups per ben, med en väska som väger 20 kg, och där bänken är 40 cm hög. Dessutom ska man "sätta sig" på ovan nämnda bänk med ett ben för att resa sig 5 gånger med respektive ben. Vad jag inte förstått är om man ska ha 20 kg packning på även här, för i så fall så ökar svårighetsgraden med ... 20 kg. Jag skulle gärna vilja få ett rakt svar från någon som vet, tack!

Link to comment
Share on other sites

Ryktas om någonting liknande FM:s multitest, iallafall för anställning som jägare vid AJB:

Fysiska krav för tjänst vid Arméns Jägarbataljon:

I samband med din provanställning kommer du att tränas och testas på grundkraven för Jägarsoldat. Utöver grundkraven kommer även marschmoment och andra fysiska tester, läkarkontroller och intervjuer att genomföras.

 

Exempel på fysiska tester för Jägarsoldat:

 

* Fälttest (2 000m /23kg)

* Stridshinderbana

* Snabbmarsch

* Böjsträck

* Sit up´s

* Upphopp (vertikala)

* Back-ups

* Simning

* Livräddning

Källa

 

Vilka grundkraven är kan nog den här länken ge lite vägledning till.

Link to comment
Share on other sites

Exakt vad mer är det som ingår i jägartestet om man ska söka en tjänst som anställd fällskärmsjägare exempelvis?

Jägartestet är det du gör på antagningstesterna (mönstringen) och ser likadan ut för alla som gör det, det är det testet Jabbe beskriver.

Sedan tillkommer ibland extramönstringar och testperioder på t.ex. FJS

 

Här är en bra sida om du vill bli fallskärmsjägare: http://fallskarmsjagare.se/

Där står om tester och annat.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
  • 1 year later...

En ganska sen fråga till första frågan men vet någon chinskravet när det gäller SANS testerna, jag väger en del o chins skulle nog vara min svaghet. Jägare är en väldigt tung tjänst vad jag hört och utmanande. Jag behöver det+har soldat som mål inom yrkesvägen. Vill inte jobba som något annat. Är 16år för tillfället och tränar just nu hyfsat mycket. Mest inför soldatyrket och GMU som antagligen blir en ansökan mot antingen jägartjänst eller markstrid
Tack på förhand ! :musik:

Link to comment
Share on other sites

Kraven "avslöjas" inte under SANS:en men sikta på att göra runt 7 st så är det lugnt. Det enklaste är bara att träna chins så kommer du bli bättre på det. Kan du inte göra mer än 2 chins så gör pullups istället, alltså med handflatorna inåt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Finns det nåt tidskrav på milen eller liknande? :eeh:

Ja, tipset är att inte vara sist! Vid dessa tester så delas det sällan ut "Jokerplatser", "Lucky loser" biljetter...

 

Men om du googlar på de gamla kraven som fanns i FM, så finner du att 47min är en form av gräns. På samma sätt som 45 och 55 min var en gräns.

Link to comment
Share on other sites

Undervärnpliktstiden glada dagar handlade det mer om vilja än faktiska nummer. Om du missade miltiden med en minut men spyr hela sista kilometern och kollapsar innanför mållinjen så går du vidare ändå, likaså att det inte spelade någon roll om du inte klarade alla chins eller böjsträck så länge du verkligen fösökte och aldrig gav upp. Klarade du inte alla chins var det bara att hänga kvar i stången och försöka tills dom beordrade dig ner. Antar att det fortfarande borde vara liknande, dvs att viljan trots allt är det viktigaste för en jägarsoldat, inte en exemplarisk fysik. Vet många med extremt god fysik som inte klarade det psykiskt.

 

Så sluta leta reda på exakt vad alla krav är och exakt vad ni kommer utsättas för. När du väl är där är det bara att fälla ner pannbenet och låta det ske.

Link to comment
Share on other sites

Och lägg lite tid på att tänka på annat också. chansen/risken att inte lyckas finns och att då byggt alla sina framtidsdrömmar runt det är tyvärr allt för vanligt. (inför massa yrken inte bara soldat eller jägare)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...