Jump to content

Afghaners/Talibaners arsenal

Recommended Posts

Order till samtliga som tänk sig att svara:

Vi kan diskutera i generella termer om motståndarna i Afghanistan men inte i detalj beskriva dem i det norra området. Vårt underrättelseläge inkluderat motståndarkunskap är inte öppna uppgifter.

/Krook

Blågul

Jag får ursäkta mig, BlåGul, om jag ställde en för specifik fråga angående fienden.

Jag tänker mest på sorten av vapen. Är de i klass med våra eller är de riktigt kassa?

Edited by E.Claesson

Jag tänker mest på sorten av vapen. Är de i klass med våra eller är de riktigt kassa?

Det beror ju lite på vilken tids period som avses med, för under början av kriget hade som du uttrycker dig den fientliga styrkan stridsvagnar, stridsfordon, spetsflyg och helikoptrar.

Men det var väldigt länge sedan (2002) jag läste i media om att sådant skall ha använts.

Om du tänker på personlig beväpning och läser vad folk blir beskjutna med, så vet vi ju att man åtminstone har RPG7, PKM och AK47 alltså liknande beväpning som ANSF.

Har man dessutom krigat i 30år bör man vara duglig på att rengöra och vårda sina vapen, även om man är taliban.

Men chansen att de/vi kommer att möta talibaner i RG32:or med flygunderstöd ser jag personligen som försvinnande liten de kommande fem-sex åren.

Om inte, önskar jag att fler soldater låser sina fordon och inte parkerar dem dolt och lämnar dem obevakade på parkeringen till Finest.

Själva anslagsenergin är oftast bättre i deras vapen, om man endast tar eldhandvapen, men träffsäkerheten är betydligt sämre kopplat både till utbildningsståndpunkt, slitage, riktmedel samt ammunitionskvalitet. Träffsäkerheten i mörker är under all kritik eftersom dom oftast inte har nån form av mörkerhjälpmedel vilket vi har väldigt bra.

Mer läsning.

Träffsäkerheten i mörker är under all kritik eftersom dom oftast inte har nån form av mörkerhjälpmedel vilket vi har väldigt bra.

Mer läsning.

Skulle det vara möjligt att köpa från den civila marknaden och kunna vara konkurens kraftig, inom en rimlig summa pengar?

Självklart kan man köpa bildförstärkare på den civila marknaden, men de riktigt bra är oftast belagda med slutanvändarintyg och krav på att det är en myndighet som köper. Även om man får tag i något så måste man ju öva med det för att kunna träffa det man skjuter på. Däremot så kan man använda ett bildförstärkande föremål för att hitta våra styrkor om dom sänder ut IR-strålning. Vi hade nåt som hette IR-indikator i invasionsförsvaret för att kunna hitta de sovjetiska aktiva IR-systemen. Samma teknik kan ju användas mot oss om vi inte är smarta och taktikanpassar oss och framförallt inte lyser med IR när vi inte behöver göra det.

Guest Triggerpuller

Om du tänker på personlig beväpning och läser vad folk blir beskjutna med, så vet vi ju att man åtminstone har RPG7, PKM och AK47 alltså liknande beväpning som ANSF.

Har man dessutom krigat i 30år bör man vara duglig på att rengöra och vårda sina vapen, även om man är taliban.

Sen tillkommer handgranater, SPG-9, AGS-17, Dragunov/PSG olika raketer motsv BM-21 och granatkastare/lätta fältkanoner. Tillkommer gör arsenalen av IED:er i alla möjliga storlekar och former. Placerade på vägar, stigar, dikeskanter, i träd, trappor, trösklar och murar. Utlösta med radio/mobiltelefon, snöre, kabel eller dig själv. Fantasin sätter gränsen och fienden är mycket fantasirik samt är i förekommande fall riktigt djärv. Jag beskriver inte norra Afghanistan utan fienden i stort på nationell nivå. Fordon är motorcyklar, pickups, Jinga Trucks, minibussar, traktorer och f.d japanska taxibilar. Dom är bra på att uppträda dolt men öppet och vet precis vilka ROE ISAF har.

Slutligen är det inte en helt homogen organisation.

Edited by Triggerpuller

Undra om de finns någon äldre vapen än De SMLE tillverkat 1915 i någon modern konfikt.

De är bara frågan om hur många händer ett sånt vapen har vandrat genom och i vilken kondition vapnet är i. all vård i världen lär ju inte hindra att delar slits.

Tja, stenen är ju ett rätt gammalt vapen som fortfarande är i bruk. Även under balkankrigen användes ju vad de kom över, så jag skulle inte bli förvånad om några gamla 98k användes. Pistolen M1911 används ju också rätt flitigt fortfarande, men flertalet torde vara av nyare tillverkning.

Tja, stenen är ju ett rätt gammalt vapen som fortfarande är i bruk. Även under balkankrigen användes ju vad de kom över, så jag skulle inte bli förvånad om några gamla 98k användes. Pistolen M1911 används ju också rätt flitigt fortfarande, men flertalet torde vara av nyare tillverkning.

De är tillverknings år jämfört med användningsår jag menar. Stenar låter mer som något att ta till i stundens ingivelse än ett vapen att planera en styrka runt.

sen borde ju AK-74 i alla dess versioner finnas. Jag har svårt att se varför de ryska styrkorna i afganistan inte skulle använt sådana och ett betydande antal blev kvar av olika anledningar.