Guest Livdragon 4134 H Posted March 11, 2011 Report Share Posted March 11, 2011 Jag genomförde värnplikt som militärpolis utbildningsåret 2007/2008. Nu är det så att jag har börjat fundera på utlandstjänst och undrar om jag har någon möjlighet att utbilda mig som hundförare för att sedan få åka på missioner som just hundförare. Jag hade nämligen inte möjlighet att söka den befattningen medan jag gjorde lumpen. Det jag vill är alltså: söka till utlandstjänst, och då måste jag genomgå utbildning. Är det möjligt att genomgå den utbildningen som hundförare, eller är det en mer generell "utbildas-bara-för-att-förbereda-för-utlandstjänst" utbildning? Är tacksam över snabbt svar. Hälsningar, Livdragon 4134 H Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted March 11, 2011 Report Share Posted March 11, 2011 Just nu har vi minhundar ute så du får i så fall försöka slå dig in på Ing2 och lära dig massor om hundar och amm/minröjning. Jag har inte koll på utbildningstiden men jag höftar till med ett års utbildning från kurs-/utbildningsstart. /K Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Livdragon 4134 H Posted March 11, 2011 Report Share Posted March 11, 2011 Just nu har vi minhundar ute så du får i så fall försöka slå dig in på Ing2 och lära dig massor om hundar och amm/minröjning. Jag har inte koll på utbildningstiden men jag höftar till med ett års utbildning från kurs-/utbildningsstart. /K Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Livdragon 4134 H Posted March 11, 2011 Report Share Posted March 11, 2011 Okej. Men om jag vill åka på mission som militärpolis då? Det är ju den utbildningen jag har, och kan inte tänka mig att åka som något annat. På 1:a, 2:a och 3:e pluton kunde de utbilda sig till hundförare, men inte på 4:e (som jag låg på). Jag menar, militärpolisen borde väl hålla till överallt där det finns andra svenska soldater i utlandet? Då borde jag också kunna åka som militärpolis. Så frågan kvarstår; kan jag utbilda mig till hundförare OCH åka på mission som militärpolis? Eller måste jag välja det ena eller det andra? Link to comment Share on other sites More sharing options...
AdamKalleTre Posted March 11, 2011 Report Share Posted March 11, 2011 Okej. Men om jag vill åka på mission som militärpolis då? Det är ju den utbildningen jag har, och kan inte tänka mig att åka som något annat. På 1:a, 2:a och 3:e pluton kunde de utbilda sig till hundförare, men inte på 4:e (som jag låg på). Jag menar, militärpolisen borde väl hålla till överallt där det finns andra svenska soldater i utlandet? Då borde jag också kunna åka som militärpolis. Så frågan kvarstår; kan jag utbilda mig till hundförare OCH åka på mission som militärpolis? Eller måste jag välja det ena eller det andra? Om du söker en tjänst och blir anställd på LG som militärpolis finns det säkert möjligheter att där söka sig mot en befattning som hundförare, och förr eller senare kommer det säkerligen också att dyka upp möjligheter att åka på utlandstjänst, eftersom det i stort sett alltid finns befattningar som militärpolis i våra insatser. Däremot är det tveksamt i vilken mån dessa befattningar är förenade med hundtjänst. Jag känner åtminstone inte till någon militärpolisbefattning i utlandsinsatserna som håller på med hundtjänst. De hundar vi har i utlandet jobbar med am- och minsök, och det är sällan militärpolisens uppgift. Alltså: Utlandstjänst som militärpolis: visst, inga problem. Dock lär nog en anställning inom LG:s militärpolisförband vara en förutsättning framöver. Utlandstjänst som militärpolis med hund: tveksamt i dagsläget. Anställning i militärpolisförband som hundförare: jodå, håll utkik efter lediga befattningar och sök. /H Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordor Posted March 12, 2011 Report Share Posted March 12, 2011 14MP söker ju tidviss-tjänstgörande soldater, kanske skulle vara något om du inte vill bli krigare på heltid, dessutom kommer dom utbilda hundförare Link to comment Share on other sites More sharing options...
Halldén Posted March 21, 2011 Report Share Posted March 21, 2011 Kanske intressant i sammanhanget: Jobba som hundförare? På förbandet finns det i dag fem hundförare och för två av dessa, Jonas med hunden Distra (schäfer) och Johan med Monster (springer spaniel) är utbildningen nu extra intensiv då de senare i vår ska till Afghanistan med sitt förband, FS21. En del av utbildningen är självklart hundträning, då hunden är hundförarens arbetsredskap och sensor för att lokalisera sprängämnen och vapen. Hundföraren måste vara duktig på att träna och ta hand om sin hund då miljön där de ska kunna verka i är mycket påfrestande. En annan stor del av utbildningen är också personlig färdighetsträning som soldat med bland anant vapentjänst, strid, sjukvård och C-IED. Alla är i första hand soldater. Vi söker nu fler hundförare! Mer information och ansökan hittar du i länken "Lediga jobb. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.