UAV Posted March 9, 2011 Report Share Posted March 9, 2011 Det slog mig att prins Harry i Storbritannien är på god väg att bli den enda levande kunglighet som har dödat personligen, mig veterligen. Han sägs träna som pilot på en ah-64 Apache. Jag vill minnas att Afghanistan är ett tänkbart mål for honom. Är det någon annan nu levande kunglighet som har dödat personligen? Harrys farfar månne? Och nej, jag är inte rojalist. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rokare Posted March 9, 2011 Report Share Posted March 9, 2011 Det slog mig att prins Harry i Storbritannien är på god väg att bli den enda levande kunglighet som har dödat personligen, mig veterligen. Han sägs träna som pilot på en ah-64 Apache. Jag vill minnas att Afghanistan är ett tänkbart mål for honom. Är det någon annan nu levande kunglighet som har dödat personligen? Harrys farfar månne? Och nej, jag är inte rojalist. f*ck me. Skall han döda hela affe... De där engelsmännen vet hur en slipsten skall dras. Skämt å sido så är det nog en och annan kung på andra kontinenter som har blodiga händer, precis som vissa presidenter. GMY Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lampros Posted March 10, 2011 Report Share Posted March 10, 2011 Att slå fast moderna kungligheter som dödat i strid torde vara svårt. De som ev. gjort det torde tiga om det. Inga populära rubriker i dagens samhälle! För övrigt torde det vara svårt att hitta även historiska kungligheter som deltagit i handgemäng (om inte direkt dödat). Karl XII säkert. Men i övrigt har kungar varit skyddade av livvakt, stab och allt. Jovisst, Julius Caesar var i handgemäng under sin egyptiska séjour. Och kungar som Pyrrhus och den spartanske Aegisilaus torde ha fällt en och annan. Och Alexander. Men annars? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted March 10, 2011 Report Share Posted March 10, 2011 Om jag minns rätt så var den brittiske kung Georg den andre den sista brittiska kung som ledde soldater i strid någon gång under sent 1700 tal. Sedan så finns ju en känd fransk kejsare och säkert flertalet . Men att de dödat i strid är ju en annan sak och kanske inte så troligt då det som redan nämts, regenter, tillika statschefer hade en ganska stor stab och livvaktsstyrka runt sig. Shaka Zulu ska däremot ha deltagit i strid även som kung över sitt folk. Men ja, han lever ju inte nu, men jag kan då inte komma på någon senare kung som vare sig deltagit i strid (som kung) eller dödat i strid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
903Lew Posted March 10, 2011 Report Share Posted March 10, 2011 (edited) Vi har ju tråden Statschef i strid, i övrigt kan ju nämnas att Napoleon under sitt kväsande av revolten i oktober 1794 troligtvis behövde sticka ner en och en annan rojalist. I sina tidiga slag i Italien kan han ha behövt nyttja ett vapen och eftersom han flertalet gånger hamnade i blodshämnd med mäktiga korsikanska familjer på hemön tyder det på att han även där haft kål på någon (korsikanernas stereotypa relation till knivar är lite som våra finska bröders stereotypa relation till nämnda verktyg). Vart man drar linjen vid 'kunglighet' är ju sedan jävligt svårt. I Storbritannien har man en tronföljd som är längre än en rulle toapapper och våra tyska vänner har ju fler konunga-/storhertig/pfalzgreveätter än vad man kan räkna till. Hubertius av Saxe, Coburg & Gotha (kungens mellannamne och morbror) var tronföljare till ett upplöst storhertigdöme och stupade på östfronten 1943, räknas han (och hur vet man om han haft kål på någon)? Prins Harry är ju sedan ingen duvunge. Under sin korta karriär som FAC med the Gurkhas i Afghanistan kallade han in fleratalet CAS-uppdrag. Edited March 10, 2011 by 903Lew Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
UAV Posted March 10, 2011 Author Report Share Posted March 10, 2011 Vi har ju tråden Statschef i strid, i övrigt kan ju nämnas att Napoleon under sitt kväsande av revolten i oktober 1794 troligtvis behövde sticka ner en och en annan rojalist. I sina tidiga slag i Italien kan han ha behövt nyttja ett vapen och eftersom han flertalet gånger hamnade i blodshämnd med mäktiga korsikanska familjer på hemön tyder det på att han även där haft kål på någon (korsikanernas stereotypa relation till knivar är lite som våra finska bröders stereotypa relation till nämnda verktyg). Vart man drar linjen vid 'kunglighet' är ju sedan jävligt svårt. I Storbritannien har man en tronföljd som är längre än en rulle toapapper och våra tyska vänner har ju fler konunga-/storhertig/pfalzgreveätter än vad man kan räkna till. Hubertius av Saxe, Coburg & Gotha (kungens mellannamne och morbror) var tronföljare till ett upplöst storhertigdöme och stupade på östfronten 1943, räknas han (och hur vet man om han haft kål på någon)? Prins Harry är ju sedan ingen duvunge. Under sin korta karriär som FAC med the Gurkhas i Afghanistan kallade han in fleratalet CAS-uppdrag. Att kalla in flygunderstöd skulle jag vilja kalla indirekt dödande. Kan båda "piloterna" i en Apache avfyra vapen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders G. Posted March 15, 2011 Report Share Posted March 15, 2011 (edited) I sammanhanget får man väl nämna Republiken Finlands President, Herr Mauno Koivisto, som tjänstgjorde som ung infanteriofficer i krigen mot de sovjetiska imperialisterna, och (förmodar jag) deltog i utdrivandet av tyskarna. Edit stavning Edited March 15, 2011 by Anders G. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted March 15, 2011 Report Share Posted March 15, 2011 (edited) I sammanhanget får man väl nämna Republiken Finlands President, Herr Mauno Koivisto, som tjänstgjorde som ung infanteriofficer i krigen mot de sovjetiska imperialisterna, och (förmodar jag) deltog i utdrivandet av tyskarna. Var han verkligen officer under kriget? Jag har fått för mig att han bara var beväring eller möjligen underbefäl då. Edit: Stämmer. Han var alikersantti (undersergant). Edited March 15, 2011 by eskil Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts