Jump to content

Bredband

Kolind

Recommended Posts

Nu har jag fått jobb i Stockholm och tänkte fixa mig en bärbar dator, till denna hade jag tänkt köpa någon form av trådlöst internet. Skåning som jag är har jag ingen aning om vad det är för operatör som fungerar bäst. I stan fungerar väl alla? Men ute på Livgardet, vad är det för något som fungerar bäst där?

Såvida inte Telenor har byggt ut sin kapacitet och hängt upp grejor på närmaste Teliamast, så är det Telia som har bäst täckning.

Övriga har ganska stora fläckar av radioskugga.

Bästa är väl att prova på plats och jag vet att 3 ger 14 dagars prova på och skulle det mot förmodan inte funka så är det bara att lämna tillbaka utan kostnad, det är inte utan orsak som 3 blivit utsedda till sveriges bästa mobila bredband 4 år i rad!!

Jag kör dem sedan -08 och i mitt jobb åker jag runt och håller datakurser på alla möjliga och ibland omöjliga platser, mest i Uppsala län men även andra ställen ofta långt ute på landsbygden och har hittils aldrig råkat ut för att min 3 anslutning inte funkat, så det blir min rekomendation.

Vad jag däremot skulle akta mig för är Telia som i sin reklam påstår att de är bäst, men enligt min statistik som är baserad på fel och problemlösningsbehov, alltså vilka jag får reparera mest det är min andra sysselsättning så ligger Telia i topp när det gäller trassel och undermålig utrustning både på mobila bredbandet och det fasta tätt följda av Tele2 :-(

En vecka sent men vad sjutton. När jag arbetade nere på F17 (-07) köpte jag ett 3G (HSPA) mobilt bredband från Telia. Vi var sammanlagt 5-6 stycken kollegor som hade likadant abonnemang. Inga problem alls gällande täckning eller funktion. Det ända som var lite lurigt var att installera Huawei-modemet med Windows Vista (var helt nytt då). Men det visade sig att det bara att stoppa i modemet, så fanns drivrutinerna på ett inbyggt ROM. Har använt detta på en rad olika platser i Sverige, haft det med på tåget, fungerade fint även till min Linux burk. Nyttjar det än idag men då sitter SIM-kortet i min android tavla. Hur andra mobila bredband står sig i motsvarade har jag inga erfarenheter av. Men vet att de kollegor som hade "3" till telefonen hade dålig täckning. (Vilket naturligt medför att även bredbandet har det). Google:a på täckningskarta så ser du på ett ungefär hur det ser ut. Även om dessa endast är en teoretisk räckvidd och antagligen uppsminkade. Mitt modem gick automagiskt ner till EDGE, GPRS om 3G-anslutningen krisade. Vilket inte var allt för ofta. Sedan beror det på vad du har för antenn i ditt modem likaså.

Såvida inte Telenor har byggt ut sin kapacitet och hängt upp grejor på närmaste Teliamast, så är det Telia som har bäst täckning.

Övriga har ganska stora fläckar av radioskugga.

Telia och Tele2 har samma 3G-nät.

• 2 months later...

Efter mycket övervägande verkar otroligt nog Telenor ha bäst deal för mobilt bredband kontant; 6mb/s, ingen begränsning i data* för 29kr/dag, 89kr/vecka eller 289kr/månad (400kr för modemet). Enligt Telenors hemsida så räcker täckningen även över AJB. Någon som testat/har kommentarer?

(Jag är lite grann i valet och kvalet om att skaffa en android men känner att kan jag fylla upp mitt "internet-behov" med min befintliga dator och mobilt bredband så räcker det.)

*Mängden data ska i det finstilta överstiga 32gb över en 30-dagars-period för att Telenor tillfälligt ska sänka hastigheten, något jag finner föga troligt att jag hinner tanka.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...