Jump to content

Generalläkarens rapport om Hemvärnet

Recommended Posts

Fantastiskt bra att detta utförs, nu väntar vi bara på vad FM lärt kontra kostnaden det medför att förändra situationen.

Förhoppningsvis sker liknande utvärderingar snarast på övriga områden också.

Verkar vara symptomatiskt inom HV att aldrig veta vem som är ansvarig. Kommer att tänka på vad Mattias i Bröderna Lejonhjärta sa:

"Kan jag hjälpa att ni virrar till det så att den ena träskallen inte vet vad den andra gör!?!"

Edit: han hette visst Mattias, Mattis var ju Ronja Rövardotters pappa. :rolleyes:

Edited by Krizan

Jag är inte förvånad. Eftersom kokgruppsansvarige har hela ansvaret i princip. Att utbilda sig själv, sina underordnade och se till att alla regler och föreskrifter följs. Det finns även en hel del "kockar" som inte har en aning om vad de sysslar med. Tar vi min utb.grupp som exempel så var 2/3 kompanier underkända när det gäller hygien. Lyckligtvis tillhör jag kompaniet som har en bra kokgrpch.

Man kanske skall våga att ställa lite krav? Det är inte bara gulligt att Gullan/Folke är 80år och vill ställa upp och driva ett kok. Det måste vågas ställa lite krav. Mina chefer ställer krav på mig, både civilt och militärt. Lever jag inte upp till kraven så åker jag ut. Hur kan det vara en skillnad att ansvara för över 100 personers hälsa?

Jag är inte förvånad. Eftersom kokgruppsansvarige har hela ansvaret i princip. Att utbilda sig själv, sina underordnade och se till att alla regler och föreskrifter följs. Det finns även en hel del "kockar" som inte har en aning om vad de sysslar med. Tar vi min utb.grupp som exempel så var 2/3 kompanier underkända när det gäller hygien. Lyckligtvis tillhör jag kompaniet som har en bra kokgrpch.

Man kanske skall våga att ställa lite krav? Det är inte bara gulligt att Gullan/Folke är 80år och vill ställa upp och driva ett kok. Det måste vågas ställa lite krav. Mina chefer ställer krav på mig, både civilt och militärt. Lever jag inte upp till kraven så åker jag ut. Hur kan det vara en skillnad att ansvara för över 100 personers hälsa?

Koken (har)fungerar som en avskälpningsplats för överåriga på många ställen, vilket kan vara jättebra för de som inte vill sluta i Hemvärnet. Men det är katastrof för koken och livsmedelshanteringen om ingen vet hur man gör. Läsningen är helt otrolig för mig som driver ett kök civilt och kokgrupp, det får inte förekomma att folk blir sjuka pga. att personalen inte är utbildade. Det förekommer inga utbildningar för koken som det gör för resten av kompaniet, och det är som att säga "går det så går det". Kritiken måste befälen ta till sig och inte skylla på personalen som inte har fått utbildning, böcker som finns att tillgå är ifrån 1999, och följer inte den nya civila lagstiftningen som kom 2006, och minns jag inte fel så inhämtar generalläkaren sina rön ifrån Livsmedelsverket också precis som i det civila... ja det finns även utbildade kockar som inte vet vad de gör många gånger.