Jump to content

Serie om svenska ISAF-soldater i Afghanistan

Recommended Posts

Hej!

Läste på flashback att Överbefälhavaren hade sagt i SVT häromdagen att det kommer börja ett program på TV om de svenska soldaternas vardag i Afghanistan igen, någon som vet något om detta någon som vet om det stämmer? skulle vara riktigt intressant att se efter att "Fredsstyrkan" slutade på TV4 har tv inte varit värt och kolla på (Utom när det är fotboll! :Malaj: )

Flashback tråden https://www.flashback.org/t1472547

Edited by Ljungcrantz

SVT köper Afghanistan-dokumentär

(publicerad den 26 jan 2011)

Producenten John Mork och en filmare har följt de svenskarna trupperna på plats i Afghanistan sedan i december.

... Inget namn är klart för serien.

– Allt vi vet är att vi ska göra sex gånger 30 minuter och det ska sändas i vår. De är där och filmar fortfarande, säger han.

Han beskriver det som en dokumentärserie som ska visa de svenska soldaternas vardag i landet.

– Vi ska försöka göra en så tät och nära skildring som möjligt och lyfta fram de problem som finns.

Micke Svensson, vd på Stockholm-Köpenhamn, hänvisar alla frågor om programmet till SVT. John Mork har tidigare gjort dokumentärserien "Fredsstyrkan", som visades i TV4 år 2008.

Väntar in dokumentären lite lätt reserverad - förhoppningsvis lyckas STO-CPH bättre med den här än vad man gjorde med Stridspiloterna. 6 avsnitt om vardera 30min känns därtill lite väl magert, håller tummarna för att man ändrar sig till 1 timme i rutan. Fast man slipper iofs reklamen med SVT så det kanske kan bli bra ändå...

Väntar in dokumentären lite lätt reserverad - förhoppningsvis lyckas STO-CPH bättre med den här än vad man gjorde med Stridspiloterna. 6 avsnitt om vardera 30min känns därtill lite väl magert, håller tummarna för att man ändrar sig till 1 timme i rutan. Fast man slipper iofs reklamen med SVT så det kanske kan bli bra ändå...

De kan säkert utöka avsnitten till en timme också utan att lägga till något innehåll. Jag blir så trött på många av de där programmen (fredsstyrkan, stridspiloterna och liknande) där samma klipp och kommentarer upprepas i oändlighet. Kanske 5-10 minuter unikt material blir 30 minuter program, inklusive reklam.

- Detta ska visas i dagens program

- Intro

- Presentation av vad programmet handlar om och upprepning av tidigare avsnitt.

- Detta kommer senare

- Men nu detta

- Liten upprepning av vad som hänt tidigare

- Lite nytt material

- Detta kommer senare

- Reklam

- Detta kommer senare

- Detta hände innan pausen

- Lite nytt material, men som inte handlar om samma sak som det tidigare

- Detta har hänt

- Detta kommer efter pausen

- Reklam

...

:banghead:

http://www.forsvarsm.../Forum_1_11.pdf (Försvarets Forum nr1 2011)

(bläddra fram till sid 3)

Ganska mycket samma sak som ni har tagit upp här, kanske lite mer å läsa, står om en preliminär start tid när det skall sändas.

Personligen ser jag fram emot detta, Fredsstyrkan var ganska bra så detta ska bli intressant.

Edited by Zytronix

• 5 weeks later...
  • 2 weeks later...

Såg nyss klart första avsnittet av krig för fred, överlag bra. Hoppas nästa avsnitt blir aningen mer innehållsrikt.

Gillade (tror det var plutonchefen´s) tal om att inte tänka för mycket på talibaner som blivit nedkämpade; familj, hela köret etc.

Utan bara tänka att man har fullgjort uppg med de men som krävdes.. Dock är ju soldater också människor, och att inte tänka på de drabbade vore omänskligt....

Jag tyckte programmet förstärkte intrycket av vuxendagis.

Nästa gång det rapporteras om strider så är det minst en person som kommer ha bilden på näthinnan av ett gäng som fikandes skjuter GRK kilometervis för att hitta en ensam skytt man kan bomba med flyg istället för att i mörker avsuttet besvara ett eldöverfall med stridsavstånd på under 100 meter.

Resonemanget kring motståndare och uppgiften hade gärna fått dras hela vägen till att det faktiskt är riksdagen, med dess breda uppslutning kring trupp i området, som står för både uppdraget och reglerna för hur det skall genomföras och inte någon krigsjunkie på HKV.

Vad är det för smaklöst med det?

Den omedelbara uppgiften var löst och då kan man äta. Nej, man bör äta för att kunna ta nästa strid som kommer.

/K

I agree!

Däremot så visades den delen av verksamheten som är absolut den våldsammaste upp som en picknick ala kolonialstil med avslutande avskjutning av infödingar.

Inget pling i plåten eller stirriga blickar... (vilket jag å andra sidan tror att de allra flesta som har närstående i området är glad för)

Tja, fast nu framstod den som en picknick jämfört med många andra strider som utspelats det senaste året. Det kanske kommer mera?

Edit: Jag är inte jätteimponerad men har förhoppningar om kommande avsnitt. Två kameler av fem möjliga.

Jävlar vad bra första avsnittet var. Riktigt bra. Speciellt fänrik "Erik" gjorde ett mycket stabilt intryck på mig. Reflekterande, målinriktad och utan att be om ursäkt för vare sig uppgiften eller sig själv. Ser fram emot resten av serien och hoppas flertalet av de som tycker om Afghanistan tittar, tänker främst på en viss kolumnist på en viss kvällsblaska som är föremål för sin egna tråd.

För övrigt är det ena jävla svin som bränner skolor och matteböcker. Hoppas de tas omhand snarast.

Den omedelbara uppgiften var löst och då kan man äta. Nej, man bör äta för att kunna ta nästa strid som kommer.

/K

Det framfördes i ett sett som för mig kändes aningen smaklöst. Min uppfattning var att han inte sade "nu tar vi lunch" pga av just anledningen att de skulle äta. Utan jag uppfattade det mera som att han sade det för att ville visa på hur överlägsen han var gentemot den döda talibanen. likt:

Taliban: död

Major: Tar en fikapaus

Inte för att jag finner något fel i hans agerande, bara att det lades upp på ett sätt som jag uppfattade som en aning smaklöst.

jag tycker att det känns onödigt att kalla in flygunderstöd, för att bomba en kille. Som är helt oförmögen att inse att hans kulor inte når fram trots att han sitter och skjuter 3km därifrån.. En taliban likt honom lär ju knappast vara värd att sätt in flygunderstöd mot...

Personlig åsikt, det finns säkert en god anledning till att de kallade in flygunderstöd.

Annars mycket bra serie, en aning kort.. Annars uppskattat :rockon:

Det är således bra att Försvarsmakten försöker vara mer öppna med sina verksamheter men jag kände att första avsnittet kan ge starka åsikter hos oppositionen för ett visst vinklande. Som neutral hade man nog fått känslan av att vi slösar pengar, gör inte ett stoft, får svenskar och oskyldiga Afghaner dödade samt är lite osmakliga. Vad jag kände saknades i avsnittet var skildringar från fler Svenska soldater, fler Afghaner och ett större perspektiv på det hela. Man dök in i konflikterna alltför snabbt. Där tyckte jag Armadillo eller Restrepo var mycket bättre (även om dessa är dokumentär-filmer). Jag har en anhörig som varit nere i Afghanistan som hade annorlunda värderingar och tankar. Enligt denne person var det fler som tyckte likadant där. Att man inte visar någon av dessa?

Ska åtminstone bli intressant att se vad summan av kardemumman blir i slutet av seriens 6 avsnitt. Kanske helt ändrat tankar och åsikter. Vem vet?

Vet inte vad jag tycker ännu...

Men tror att det är bra att det ges en något nyanserad bild av insatsen mot vad som rapporterats i media tidigare.

Ett "roligt" och en smula ironiskt sammanträffande är att fotografen heter Mattias Flink.

/K

Det framfördes i ett sett som för mig kändes aningen smaklöst. Min uppfattning var att han inte sade "nu tar vi lunch" pga av just anledningen att de skulle äta. Utan jag uppfattade det mera som att han sade det för att ville visa på hur överlägsen han var gentemot den döda talibanen. likt:

Inte för att jag finner något fel i hans agerande, bara att det lades upp på ett sätt som jag uppfattade som en aning smaklöst.

jag tycker att det känns onödigt att kalla in flygunderstöd, för att bomba en kille. Som är helt oförmögen att inse att hans kulor inte når fram trots att han sitter och skjuter 3km därifrån.. En taliban likt honom lär ju knappast vara värd att sätt in flygunderstöd mot...

Personlig åsikt, det finns säkert en god anledning till att de kallade in flygunderstöd.

Du (och andra) kanske ska reflektera över att det kan vara på det sättet? Att ISAF-folket "tar lunch" efter att ha bekämpat en fiende och att man är ganska nöjd över en så lätt match? Att de flesta striderna inte är så lätta?

Det är sånt här fjanteri som äcklar mig. Vi skickar folk till stridigheter över hela världen och ondgör oss sedan om de vi skickat uttrycker sig lite cyniskt.

/K

/K

Du (och andra) kanske ska reflektera över att det kan vara på det sättet? Att ISAF-folket "tar lunch" efter att ha bekämpat en fiende och att man är ganska nöjd över en så lätt match? Att de flesta striderna inte är så lätta?

Det är sånt här fjanteri som äcklar mig. Vi skickar folk till stridigheter över hela världen och ondgör oss sedan om de vi skickat uttrycker sig lite cyniskt.

/K

Nu När du säger det så. Och pga bristande insikt så ska jag egentligen inte utala mig ang situationer som denna.

Jag ska inte börja diskutera detta med individer med x antal missioner på nacken, när det längsta jag har kommit till mission är att jaga iväg skatorna från trädgården, med ett luftgevär.

tankeställare, helt klart.

@Krook

Tycker du att det framgår att soldaterna är lättade över att för en gångs skull ha ett sånt övertag att den här striden förvandlas till en räkmacka?

Har den typiska tv-tittaren en blekaste aning om hur andra strider gått till?

Kan sådana här tv-program få effekten att man här hemma får en skev bild, iså fall vem gynnas av det?

Även om allt är filmat på plats utan manus så är jag övertygad om att det finns en plan för klippningen och redigeringen som inte nödvändigtvis faller deltagarna i smaken.

Vill minnas att jag läst någonstans att John Mork berättar att serien inleds med soldater från FS19 som är i slutet av deras mission och således är lite lugnare och rutinerade ("Nu blir det lunch!") för att i mitten av serien byta till FS20 som då kommer ner och är i början av deras mission och tydligen ska vara betydligt mer stressade och orutinerade i början av missionen.

Edited by Emil

@Krook

Tycker du att det framgår att soldaterna är lättade över att för en gångs skull ha ett sånt övertag att den här striden förvandlas till en räkmacka?

Har den typiska tv-tittaren en blekaste aning om hur andra strider gått till?

Kan sådana här tv-program få effekten att man här hemma får en skev bild, iså fall vem gynnas av det?

Även om allt är filmat på plats utan manus så är jag övertygad om att det finns en plan för klippningen och redigeringen som inte nödvändigtvis faller deltagarna i smaken.

Med min förförståelse drar jag omedvetet och automatiskt vissa slutsatser. Det finns massor av små signaler som jag uppfattar som en civil-civilst kanske inte lägger märke till. Jag vet att jag såg andra saker än andra på forumet. Var och en får sin egen bild. Flera har tyckt att seriepremiären var bra men jag förväntar mig mer av fortsättningen.

Jag försöker inte ta ansvar för andras tyckande men tror att vi i allt för stor utsträckning faktiskt försöker göra just det.

Och vems bild är det som är skev egentligen?

Vill minnas att jag läst någonstans att John Mork berättar att serien inleds med soldater från FS19 som är i slutet av deras mission och således är lite lugnare och rutinerade ("Nu blir det lunch!") för att i mitten av serien byta till FS20 som då kommer ner och är i början av deras mission och tydligen ska vara betydligt mer stressade och orutinerade i början av missionen.

Emil och Micke är ur FS19 men lunchande OMLT är FS20.

/K

"

"We train young men to drop fire on people, but their commanders won't allow them to write "f*ck" on their airplanes because it's obscene!"

Och programvaran låter mig inte skriva f-u-c-k heller.

Edited by Kryptörn

Jag tycker att det var ett för kort avsnitt, det ställde många frågor och lämnade tittaren med dem sedan. Men visst, imorgon skall jag visa den för mina elever. Det finns ingen anledning att moralisera över soldaternas uttalanden tycker jag, de är inte samma människor i det sammanhanget som här hemma.

Jämförelsen med 2005 var viktig, ISAF gör inga framsteg. Att läsa ISAF twitter är nedslående. Den ensamma skytten på berget som bombades och de svenska soldaterna nedanför var en talande bild för hur långt avståndet är mellan mål och verklighet.

Hur kommer det sig att en ensam man, beväpnad med finkalibrigt vapen och utom räckvidd, stoppar ett kompani (?) motståndare under en längre tidsrymd, vilka inte ser ett annat val än att släppa ett antal bomber på hans grupperingsplats?

Är det här ett normalt förfarande?

Oavsett vilket var det en mycket väl genomförd fördröjningsstrid av insurgenterna måste jag säga.

Ja, det finns ju såklart en anledning till att man agerar som man gör. Jag är ute efter en rimlig och lagom generell förklaring, utan att trampa någon på tårna eller röja stridstekniska/taktiska förhållanden.

Terrängen är ju avgörande såklart, som alltid. Men vi får inte hela bilden över läget, vilket gör att hela situationen bli märklig för mig. Ligger operationens mål(byn) inom skyttens räckvidd, osv?

Jag har inte själv varit på plats och är absolut inte ute efter att reta upp någon, men som lagom militärt bevandrad människa så undrar man ju. Är det bara jag?

Jag tycker att det var ett för kort avsnitt, det ställde många frågor och lämnade tittaren med dem sedan. Men visst, imorgon skall jag visa den för mina elever. Det finns ingen anledning att moralisera över soldaternas uttalanden tycker jag, de är inte samma människor i det sammanhanget som här hemma.

Jämförelsen med 2005 var viktig, ISAF gör inga framsteg. Att läsa ISAF twitter är nedslående. Den ensamma skytten på berget som bombades och de svenska soldaterna nedanför var en talande bild för hur långt avståndet är mellan mål och verklighet.

Jämförelsen med 2005 hade varit än mer viktig om man hade betonat att vi var i en annan fas av COIN-konceptet då i norra Afghanistan. Då ägnade vi oss inte åt samma typ av verksamhet som nu, ISAF i norra Afghanistan var i Shape-fas, dvs verksamheten gick ut på att hämta in underrättelser och skapa en lägesuppfattning. ISAF valde där och då medvetet att inte provocera eventuella motståndare mer än nödvändigt och man hamnade allt mer sällan i stridskontakt eller blev utsatta för IED motsv.

Nu är vi inne i Clear-fas (enligt COIN) och det medför ett mer aggressivt uppträdande från ISAF och framför allt ANA. Man ägnar mer tid och kraft åt att påverka motståndaren och förneka honom hans rörlighet och frihet. Det medför, fullt naturligt, att vi hamnar oftare i stridskontakt och IED-attacker mot ISAF och ANA.

Det medför att säkerhetsläget uppfattas som sämre nu än för fem år sedan. Men det medför inte per automatik att ISAF inte gör några framsteg...6 miljoner barn går i skola idag i Afghanistan - det hade inte varit så utan ISAF. Bara som ett exempel.

Naturligtvis ska man inte negligera att medan norra Afghanistan var i Shape-fas under 2005, så var man i södra Afghanistan redan i en Clear-fas, dvs många motståndsgrupper tog sin tillflykt mot norr i all tysthet för att söka fristad och samla kraft. Det gör att det naturligtvis finns en större mängd motståndare i de norra delarna av Afghanistan än vad det gjorde under 2005-2006.

Sammantaget ger detta vid handen att det kommer att fortsätta vara ett sämre säkerhetsläge även framöver. Vi kommer att se mer stridskontakter och mer attacker mot ANA/ISAF framöver.

Men det är nu som det är som mest viktigt att vi visar det afghanska folket att vi fortsätter att stödja deras kamp för fred och frihet genom fortsatt truppnärvaro genom bl a ISAF. Det internationella samfundets ständigt återkommande eländesrapportering i media och krav på att ta hem den egna truppen från Afghanistan gynnar endast en part i den här konflikten...och det är inte dit vi vill.

COIN = Counterinsurgency. Rekommenderad läsning är t ex FM3-24, Counterinsurgency. Sök även litteratur av t ex David Kilcullen.

/MiniHD (Been there, done that, going back to do it again!)

Ja, det finns ju såklart en anledning till att man agerar som man gör. Jag är ute efter en rimlig och lagom generell förklaring, utan att trampa någon på tårna eller röja stridstekniska/taktiska förhållanden.

Terrängen är ju avgörande såklart, som alltid. Men vi får inte hela bilden över läget, vilket gör att hela situationen bli märklig för mig. Ligger operationens mål(byn) inom skyttens räckvidd, osv?

Jag har inte själv varit på plats och är absolut inte ute efter att reta upp någon, men som lagom militärt bevandrad människa så undrar man ju. Är det bara jag?

Jag kikade lite på chatten efter programmet med bl.a. "Kapten Fredrik" som fick en nästintill likadan fråga som din. Enligt honom så hindrade beskjutningen den fortsatta framryckningen, vilket verkade menat som att de skulle vidare mot/passera värnet på ett avstånd där elden skulle kunna ha verkan. Då varken tksp eller grk kunde bekämpa insurgenten så var väl CAS det enda säkra alternativet.