nela04 Posted February 28, 2011 Report Share Posted February 28, 2011 Hej, det är så att jag är 27 år och skall söka till GMU, eller har redan ansökt idag och ska få hem information där jag kan logga in osv. Nu till det jag är orolig över: År 2004 gick jag en utbildning där vi fick aktivitetsstöd från försäkringskassan och under sommaren skulle jag jobba lite extra inom vården där jag fick sommarvikariat och jag frågade min lärare klart och tydligt hur fungerar det med aktivitetsstöd och att jobba extra sov, han sa att det är ingen fara med att jobba extra och få aktivitetsstöd och händer det nåt, några problem så hänvisar du till mig. så felet var att jag gjorde fel och lyssnade på min lärare istället för att ta reda på fakta själv så året där på pga flytt och strul med adressändring fick jag inkassokrav på ca 10 000 och att jag blivit polisanmäld. Det första jag gjorde är att betala dom pengarna samma dag som jag fick brevet och tog kontakt med polisen och erkände mitt misstag och tog mitt straff, vilket blev 3500 i dagsböter, och 3 år villkorligt om jag inte minns fel, inte säker på om det ändrats. eftersom jag är inte brottslig typ. och aldrig gjort nåt fel mot lagen, inte ens parkeringsböter så är detta en punkt i mitt liv som jag skäms över, men jag undrar eftersom det var 2006(eftersom det var strul med adressändring och därmed inkasso krav för brevet kom aldrig),och nu 2011 , kommer det kunna sabba för mig om jag söker på GMU för det är nåt jag verkligen vill göra och brinner för. kan detta misstaget sabba allt för mig? tack på förhand och förlåt för den långa texten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sotilas Posted March 1, 2011 Report Share Posted March 1, 2011 (edited) Men vänta nu. Du fick böter + 3år villkorligt för att du jobba extra över sommaren??? FK är bara för fantasktiska. Men om det nu bara beror på FK o deras regler om stöd mm. så bör det ju inte vara något problem. Så länge du inte smyger med det o försöker mörka om dom frågar. Hoppas det löser sig iaf Edited March 1, 2011 by sotilas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mästockamannen Posted March 1, 2011 Report Share Posted March 1, 2011 Det enda man kan göra är att vara ärlig om det, försöka få dem att förstå hur det ligger till, så vore det inga problem. Det som är gjort är gjort, det är värre att försöka mörka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nela04 Posted March 1, 2011 Author Report Share Posted March 1, 2011 Men vänta nu. Du fick böter + 3år villkorligt för att du jobba extra över sommaren??? FK är bara för fantasktiska. Men om det nu bara beror på FK o deras regler om stöd mm. så bör det ju inte vara något problem. Så länge du inte smyger med det o försöker mörka om dom frågar. Hoppas det löser sig iaf saken är den jag frågade min lärare, eftersom det va första gången jag skulle sommarjobba, om hur det skulle fungera med att jobba lite extra samtidigt som man fick aktivitetsstöd, han svarade bara inga problem, blir det nåt så får du skylla på mig. dum som jag va, och oerfaren trodde jag på han, men hur som fick jag dagsböter på 3500 kr, plus att jag betala tillbaka skitpengarna och vet inte hur länge man e i systemet när man väl får dom som dagsböter, men det känns pinsamt att man ens fick en sån här grej när man aldrig gjort nåt alls. jävligt pinsamt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chassi Posted March 1, 2011 Report Share Posted March 1, 2011 tror inte att det är några större problem iom GMU ansökan, skulle du mot förmodan inte komma med så tror jag inte att det beror på den lilla pettitessen. hade du slagit någon på käften så är det annorlunda. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted March 1, 2011 Report Share Posted March 1, 2011 Som dom säger här, när du får frågan så tala om det och var helt ärlig och säg precis det du skrev här. Annars så ta kontakt med FM HR C och förklara din situation. Jag har för mig att "mindre brott" som ditt i detta fall är så försvinner "pricken" efter 3 år. Och i så fall är det ju bara att köra Försvarsmaktens HR-centrum Benämning/Förkortning: FM HR C Telefon: 08 - 514 393 00 E-post: [email protected] Postort: 107 85 Stockholm Besöksadress: Sandhamnsgatan 63 B Hoppas att det löser sig! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nela04 Posted March 2, 2011 Author Report Share Posted March 2, 2011 tack för alla snabba svar, verkligen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted April 27, 2011 Report Share Posted April 27, 2011 hallå där kan man söka om man är mellan vi kan säga 26-33 år ? hur många i den åldern söker in till denna utbildning? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts