903Lew Posted March 4, 2011 Report Share Posted March 4, 2011 Högkvarteret har ju lovat det. Varför gör dom så om det inte är sant? Ursäkta om jag är tjatig, men jag har svårt att se vad FM skulle vinna på att lova en sak om det inte stämmer. FM har lovat varenda knekt sedan IA06 tillsvidareanställning. Senaste stora kullen som fick löften uppkörda i dajmkrysset var soldaterna som gått igenom BG08 och en Afghanistanmission med löftet "ni får jobb" för att sedan få beskedet "Kul att ni ville åka med! Sök en tjänst...någon gång. I framtiden. Typ." Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skero Posted March 4, 2011 Report Share Posted March 4, 2011 Okej, då utgår jag ifrån att dom ljuger. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fluffochkrull Posted March 8, 2011 Author Report Share Posted March 8, 2011 (edited) RM hänvisade mig till Amf1. Här kommer svaret: Hej! Svaret på din fråga är att det inte sker automatiskt, eftersom du måste söka en anställning inom Försvarsmakten i slutet av din GMU. Men med stor sannolikhet får du en provanställning efter ansökan, om du är godkänd på GMU samt söker anställning till det förband och befattning som du är uttagen till. Hoppas detta är svar på din fråga. Mvh "PB" Amf 1 Vad säger ni? För mig låter det inte direkt som om han har kollen. Eller inte vill gå in på detaljer... Edited April 11, 2011 by Ing tog bort namn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hamnet Posted March 8, 2011 Report Share Posted March 8, 2011 "Nu ska det gå en tolv veckor lång grundläggande militär utbildning, GMU, innan de går vidare i sin soldat-kärriär - om de vill och blir godkända. K3:s anställningsbehov för året är omkring 60 soldater, men Högkvarteret har lovat att alla rekryter som blir godkända ska erbjudas provanställning." Försvarets forum nr 1 2011. Ska man tolka det som att det bara gäller på K3? Ljuger Försvarets forum eller ljuger Högkvarteret? Mycket bra start på det nya personalförsörjningssystemet isf. Varför lova en sån sak? Kan ju inte vara för att locka folk eftersom GMU1 redan är påbörjad. De instruktioner vi fått på LedR är att alla godkända soldater SKALL erbjudas en provanställning. Tidigare så sas det att fortsättning efter GMU skulle baseras på dels att individen ville vara kvar och dels att det var en individ som vi ville ha kvar, dvs en normal anställningsprocess (det är ju ingen mänsklig rättighet att få jobba i FM...). Detta gäller för inneliggande GMU-kull, förhoppningsvis mer ordning och reda för kommande omg. Om du sköter dig och gör ett bra jobb under GMU har jag MYCKET svårt att se att du inte skulle bli erbjuden en provanställning! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paradschlagzeug Posted March 8, 2011 Report Share Posted March 8, 2011 Man kan ju tänka sig att förbanden inte har råd att utbilda kullar under GMU för att sedan inte erbjuda dem anställning ifall de blir godkända. Det går liksom inte ihop att göra så ekonomiskt. Först så kostar det massa onödiga pengar om de blir godkända, vill fortsätta men inte erbjuds anställning. Sen kommer de inte fylla upp några platser om de gör på det viset. Min slutsats är att det är mycket god chans att få provanställning efter godkänd genomförd GMU om man har viljan att fortsätta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
903Lew Posted March 8, 2011 Report Share Posted March 8, 2011 (edited) GMU ska inte bara fylla på våra heltidsförband, GMU ska också fylla på våra deltidsförband och HV. Att anta att ens GMU-utbildning innebär en garanterad anställning är lika korkat som att likt varenda amerikansk rekryt i varenda film tro att 4 år i marinkåren innebär 4 år på beachen i Rimini med drink i ena näven och donna i den andra. Edited March 8, 2011 by 903Lew Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skero Posted March 8, 2011 Report Share Posted March 8, 2011 GMU ska inte bara fylla på våra heltidsförband, GMU ska också fylla på våra deltidsförband och HV. Att anta att ens GMU-utbildning innebär en garanterad anställning är lika korkat som att likt varenda amerikansk rekryt i varenda film tro att 4 år i marinkåren innebär 4 år på beachen i Rimini med drink i ena näven och donna i den andra. Det är det knappast någon som tror, inte jag iaf. Men det mesta tyder ju på att alla som genomför GMU1 och är GODKÄND samt vill ha en provanställning ska erbjudas en provanställning. Det är ju det FM gått ut med och som "hamnet" skrev så är det dom instruktioner som finns på LedR. Sen är ju HV en helt annan sak, där gör du ju ett aktivt val redan hos yrkesvägledaren på antagningsprövningen. Anställningar till deltidsförband kommer inte komma igång på riktigt förens 2012 då författningsstöd för dessa anställningar finns tidigast då. Den rekrytering som görs idag är främst av tidigare värnpliktiga och med dom skrivs interimskontrakt som är tänkt att omtecknas nästa år när författningsstöd finns. Hur det kommer funka efter GMU 2 och 3 verkar ju ingen riktigt veta, inte ens FM. Sen att det inte finns några garantier för någonting här i livet är jag fullt medveten om. Men man måste väl gå på den info som finns? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fluffochkrull Posted March 16, 2011 Author Report Share Posted March 16, 2011 GMU ska inte bara fylla på våra heltidsförband, GMU ska också fylla på våra deltidsförband och HV. Att anta att ens GMU-utbildning innebär en garanterad anställning är lika korkat som att likt varenda amerikansk rekryt i varenda film tro att 4 år i marinkåren innebär 4 år på beachen i Rimini med drink i ena näven och donna i den andra. "Alla rekryterna är garanterade en plats, förutsatt att man blir godkänd på den grundläggande militära utbildningen." http://www.forsvarsmakten.se/sv/Forband-och-formagor/Forband/Helikopterflottiljen-Hkpflj/Nyheter/Omvaxlande-och-fysiskt/ Jadu, var det så korkat? För övrigt var din jämförelse hemskt tråkig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
903Lew Posted March 16, 2011 Report Share Posted March 16, 2011 GMU ska inte bara fylla på våra heltidsförband, GMU ska också fylla på våra deltidsförband och HV. Att anta att ens GMU-utbildning innebär en garanterad anställning är lika korkat som att likt varenda amerikansk rekryt i varenda film tro att 4 år i marinkåren innebär 4 år på beachen i Rimini med drink i ena näven och donna i den andra. "Alla rekryterna är garanterade en plats, förutsatt att man blir godkänd på den grundläggande militära utbildningen." http://www.forsvarsmakten.se/sv/Forband-och-formagor/Forband/Helikopterflottiljen-Hkpflj/Nyheter/Omvaxlande-och-fysiskt/ Jadu, var det så korkat? För övrigt var din jämförelse hemskt tråkig. Roligt för soldaterna som kommer jobba i FV. Jättekul. Men jag litar som tidigare nämnt mindre på FM än jag litar på politiker två dagar innan valdag. Och jag är ledsen att du inte gillar mina liknelser. Jag tror jag ska gå och gråta lite. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fluffochkrull Posted March 16, 2011 Author Report Share Posted March 16, 2011 Roligt för soldaterna som kommer jobba i FV. Jättekul. Men jag litar som tidigare nämnt mindre på FM än jag litar på politiker två dagar innan valdag. Och jag är ledsen att du inte gillar mina liknelser. Jag tror jag ska gå och gråta lite. Som dig känner jag att man kanske inte ska ta allt för givet när det gäller FM. Vad menar du med "Roligt för soldaterna som kommer jobba i FV. Jättekul."? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
903Lew Posted March 16, 2011 Report Share Posted March 16, 2011 Roligt för soldaterna som kommer jobba i FV. Jättekul. Men jag litar som tidigare nämnt mindre på FM än jag litar på politiker två dagar innan valdag. Och jag är ledsen att du inte gillar mina liknelser. Jag tror jag ska gå och gråta lite. Som dig känner jag att man kanske inte ska ta allt för givet när det gäller FM. Vad menar du med "Roligt för soldaterna som kommer jobba i FV. Jättekul."? Att det är kul att de fått jobb. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skalman Posted March 16, 2011 Report Share Posted March 16, 2011 Vad menar du med "Roligt för soldaterna som kommer jobba i FV. Jättekul."? Antagligen att han tycker att det är kul för dem att de blivit garanterade plats om de vill fortsätta. Det behöver ju inte gälla alla andra ställen där det kommer ske anställningar efter GMU. Fast jag misstänker själv att det blir svårt att inte få en plats någonstans om man är godkänd och vill fortsätta. Folk försvinner ju på vägen och intresset från gamla värnpliktiga börjar ju svalna som det verkar, liksom antalet ungdomar som söker till GMU. Nyhetens behag går över, och folk upptäcker att det är jobbigt, dåliga villkor och halvtaskig lön i jämfört med många civila jobb. Sen att FM är en notorisk mytoman till arbetsgivare hjälper ju inte heller. Själv blev man ju lovad tredje termin, AK5D, Pistol 88 mm., men det såg man ju inte röken av. Bottennappet var nog ändå när vi inte fick ut något skarpt sjukvårdsmaterial när vi hade skarptjänst... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
g3space Posted March 23, 2011 Report Share Posted March 23, 2011 FM har lovat varenda knekt sedan IA06 tillsvidareanställning. Senaste stora kullen som fick löften uppkörda i dajmkrysset var soldaterna som gått igenom BG08 och en Afghanistanmission med löftet "ni får jobb" för att sedan få beskedet "Kul att ni ville åka med! Sök en tjänst...någon gång. I framtiden. Typ." Skall vi tippa att nästa gäng som kommer få sveda och värk i krysset blir de som gått igenom NBG11 och en Afghanistanmission, för att sedan ratas till förmån för färska tremånaderssoldater med motiveringen att man ju faktiskt lovat anställning efter GMU... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fluffochkrull Posted March 24, 2011 Author Report Share Posted March 24, 2011 FM har lovat varenda knekt sedan IA06 tillsvidareanställning. Senaste stora kullen som fick löften uppkörda i dajmkrysset var soldaterna som gått igenom BG08 och en Afghanistanmission med löftet "ni får jobb" för att sedan få beskedet "Kul att ni ville åka med! Sök en tjänst...någon gång. I framtiden. Typ." Skall vi tippa att nästa gäng som kommer få sveda och värk i krysset blir de som gått igenom NBG11 och en Afghanistanmission, för att sedan ratas till förmån för färska tremånaderssoldater med motiveringen att man ju faktiskt lovat anställning efter GMU... Jag förstår din tanke. Men hur skulle FM kunna rekrytera nytt folk utan att lova de anställning? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
903Lew Posted March 24, 2011 Report Share Posted March 24, 2011 På samma sätt de rekryterat hittills: män och kvinnor i målgruppen är fan dumma i huvudet. [Eller så går det på röven] Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
g3space Posted March 24, 2011 Report Share Posted March 24, 2011 Jag förstår din tanke. Men hur skulle FM kunna rekrytera nytt folk utan att lova de anställning? Nej, du har helt rätt - FM måste göra så. För veteranernas skull får man väl hoppas att de vid det här laget är så trötta på det hela att de inte är intresserade av att fortsätta. Bäst vore då förstås att man fångar upp dem för tidvis tjänstgöring, alternativt att de söker sig till HV så inte erfarenheten försvinner ut helt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skalman Posted March 24, 2011 Report Share Posted March 24, 2011 Med tanke på hur många som enligt planen ska anställas så borde det ju finnas plats för alla i nuläget ändå. Men FM är ju FM... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dini Posted March 25, 2011 Report Share Posted March 25, 2011 Alla godkända får ju en plats. Men då får man ju nöja sig med just det, en plats. Inte tvunget den plats man själv vill, utan EN plats. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tanner Posted April 6, 2011 Report Share Posted April 6, 2011 Jag som är mitt uppe i smeten och snart är färdig med GMU har fått känna på detta personligen med mina kamrater i plutonen i samråd med div FM-anställda (bl.a. representanter ur S1 på bataljonen, yrkesvägledare på Lv6 och nu på torsdag kommer även en överste från PROD som jag tror chefar över hela GMU-grejen). I praktiken så leder GMU till anställning, förutsatt att du är godkänd och väljer att söka samma tjänst som din preliminära uttagning. Detta informerades det dåligt om innan kan jag tycka men så är fallet. Exemplet för mig blir således att jag antogs till GMU som markstridssoldat Lv6, dvs i befattning på rbs70 eller rbs97. 70 rekryterar inte så för mig är det rbs97 som gäller om jag söker det jag är uttagen till. Jag är garanterad en plats i 61. Lvbat om jag är godkänd samt söker dit som markstridssoldat. Däremot kan du som uttagen till Amf1 söka samma tjänst som mig. Då får jag den före dig för att den är öronmärkt till mig. Finns det därefter vakanser efter att vi som är uttagna hit har sökt så kan du bli aktuell. Samma gäller om jag söker till Amf1. Det är väldigt rörigt och kaos just nu eftersom vi fått ta del av sjukt mycket information och den har inte alltid varit tydlig heller, många är missnöjda och många har sökt annat och det kan bli problem, men sålänge du söker vad du är uttagen till och endast det så får du ett jobb. Det är iaf tanken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johaansson Posted April 7, 2011 Report Share Posted April 7, 2011 Riktigt bra förklaring, mina frågor är besvarade. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weekendwarrior Posted April 7, 2011 Report Share Posted April 7, 2011 Sedan kan det ju vara så att orsaken till att FM lovar alla som genomfört GMU med godkänt resultat en plats är att tillgången på tjänster förnärvarande överstiger antalet sökande och lämpliga. Detta kan även innebära att tidigare utbildade också har stora möjligheter att få en tjänst. Läget kan dock ändras framöver. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted April 7, 2011 Report Share Posted April 7, 2011 Det hoppar grodor ur högkvarterspersonal precis som hos andra. En sak ska man ha klart för sig när man söker sig till statlig tjänst och då i synnerhet Försvarsmakten: Det är statens behov som är det viktiga. För staten/FM är du endast en rad i ett datorsystem. Sedan ska man ha klart för sig att det inte är samma folk som svarar för marknadsföringen som anställer. Rekryteringsfolket i Stockholm försöker attrahera folk att söka, så många som möjligt eftersom en bred rekryteringsbas är bra (tydligen). Förbanden som anställer vill ha folk med den profil de eftersöker. Det är inte alltid de två delarna av processen hänger ihop. FM kommer säkerligen erbjuda överflödiga GMU:are anställning som GSS/T, dvs tidvis tjänstgörande soldater. Då kan FM kalla in soldaten när det är övning och insats men behöver i övrigt inte betala ut lön. Metoden användes när Yrkesofficersprogrammet 03-05 tog examen. FM hade lovat anställning och mycket riktigt fick de nyblivna fänrikarna anställning men som Reservofficerare vilket innebar noll och intet eftersom det inte innebar något arbete eller inkomst. /K Edit: Statliga anställningar (tex i FM) ska vara i enlighet med Regeringsformen. RF som är en av våra grundlagar anger att statliga anställningar ska tillsättas enligt "Skicklighet och förtjänst". Den som har bäst meriter (och har jobbat statligt tidigare) ska få tjänsten. Det kan innebära att Tanner får vika sig för en Amf1:are, oavsett vilka "löften" som tidigare givits. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Halldén Posted April 11, 2011 Report Share Posted April 11, 2011 Rekryterna tycker till om GMU Kritik mot information Det kommer också kritik, framför allt mot den information som lämnats vid antagningsprövningen om möjligheterna att byta inriktning och förband är hård och samstämmig från förtroendepersonerna, som ger många exempel på hur de trott att de lätt kunnat byta efter GMU, till exempel till ett jägar- eller amfibieförband. Men nu är det inte säkert att de kan byta från sin preliminära placering. Besökarna nickar instämmande, och bekräftar att de också är medvetna om bristerna i informationen under de första antagningarna, något som måste förbättras till kommande omgångar av GMU. – Ni som är först ut i det här får vara lite av stigfinnare, vi lyssnar och tar åt oss allt ni säger,säger Lars Hammarlund, men påpekar också att man kan hinna med att göra och pröva många olika saker under åtta år som anställd soldat i Försvarsmakten. Källa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dini Posted April 11, 2011 Report Share Posted April 11, 2011 Undra hur man tänker med "svårare att byta". Det är ju i praktiken enkelt, man söker en tjänst om där finns plats. De som gjort GMU där har förtur om ni har samma betyg. Du måste uppfylla kraven och alternativt göra något liknande SANS. Men gör du det så blir du troligtvis anställd. Rätt så logiskt egentligen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skalman Posted April 11, 2011 Report Share Posted April 11, 2011 Traditionen lever vidare och ännu en generation lär sig den hårda vägen att man aldrig ska lita på vad de säger på Plik- jag menar Rekryteringsmyndigheten. Sen så tycker jag som Dini att så komplicerat är det inte. Och är du tillräckligt bra och motiverad så kommer du få din "drömplats" till slut. Vill man bli jägare* så tror jag inte det blir så himla svårt, förutsatt att man kan tänka sig att flytta till Arvidsjaur, då AJB tydligen hade rekryteringsproblem redan till sin första omgång GMU-folk. De har också ett gäng vakanser ute. *Att däremot vara jägare, det blir nog inte lika lätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dini Posted April 11, 2011 Report Share Posted April 11, 2011 Nej. Alltså inbillar sig folk att de bara kan byta till jägare hur som, så får man skylla sig själv. Det är normalt sett en mer krävande tjänst och har därför helt logiskt högre krav som måste uppfyllas för anställning. Förstår man inte det kan man ju lika bra säga upp sig helt och hållet anser jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blackadder Posted May 6, 2011 Report Share Posted May 6, 2011 Försvaret tvingas dra i bromsen Ett alternativ, enligt flera av SvD:s militära källor, är totalt anställningsstopp för alla nya soldater och sjömän under 2012. Förbanden har redan räknat på detta alternativ. I linje med detta skulle också den tremånaders Grundläggande militära utbildning, GMU, som 1 200 ungdomar ska påbörja i oktober kunna stoppas. Detta eftersom de inte kan anställas http://www.svd.se/nyheter/inrikes/forsvaret-tvingas-dra-i-bromsen_6143075.svd så igen, inga garantier, vi får se hur detta löser ut sig. Redan idag vet jag förband som har fått meddela soldater om att de inte kommer kunna få anställning. /b Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johaansson Posted May 7, 2011 Report Share Posted May 7, 2011 Informationen är felaktig enligt försvarsmakten. Det är bara några förband som inte kommer att rekrytera efter gmu 3/4 och att gmu kommer fortgå under 2012 som planerat Länk: http://www.forsvarsmakten.se/sv/Aktuellt/Forsvarsmakten-kommenterar/GD-kommenterar-uppgifter-om-anstallningsstopp/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted May 7, 2011 Report Share Posted May 7, 2011 JAsså, hur många platser hade FM planerat att lägga ut på förbanden under 2012 enl DUP2012? är det en skillnad mot vad som står på FM hemsida? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts