Jump to content

Leder GMU till anställning?

Recommended Posts

Hej!

Jag har blivit antagen till GMU period 2 på Amf1. Men jag fick kalla kårar då tanken flög förbi mig:

- Leder GMU automatiskt till provanställning? Dvs. efter godkänd GMU påbörjas utan inga omständigheter min provanställning i den tjänst jag är placerad som?

Detta är av stor vikt för mig som planerar studieuppehåll.

//

fluffochkrull

Nej, det gör den inte. Du måste söka tjänsten när du är klar med GMU.

Är det antalet öppna tjänster detsamma som antalet som blev antagna till GMU?

Om så är fallet, vad skulle säga emot att man inte skulle få tjänsten om man sökte den (med godkänd GMU)? Personkemin mellan befäl och soldat?

Nej, det gör den inte. Du måste söka tjänsten när du är klar med GMU.

Formellt kanske, ja. Men jag rekommenderar att höra med ditt förband hur de avser göra. Jag vet att det finns förband som har för avsikt att anställa samtliga som genomgått GMU med godkänt resultat. Att inte göra detta är att skjuta sig själv i foten anser jag, vi har nu inte råd att "slänga bort" soldater på detta sätt. Så viktig är rekryteringen! Detta är även Försvarsmaktens linje enligt "vad jag hört"..

Antalet tjänster ska ju rent teoretiskt vara samma som antalet GMU platser.

Men kanske är 10 som gjorde GMU som vill bli förare men bara en förartjänst t.ex?

Sen kan man ju göra GMU på annan ort och söka anställning eller om man gjort GMU tidigare. Säg AJB har 75 platser, och 75 skulle göra GMU. + 20 söker från andra GMU och 10 som gjort innan. 105 sökande till 75 platser. poof, där försvann du, kanske!

Ja, FM behöver alla soldater såklart. Men jag har svårt att tro att man de facto räknar med att alla ska fortsätta. Det vore fullständigt orealistiskt att tro. Det är heller inte riktigt tanken, då även Hv ska personalförsörjas via GMU.

Jag tror att man måste ha ett ganska stort överintag för att fylla alla tjänster.

Ja, FM behöver alla soldater såklart. Men jag har svårt att tro att man de facto räknar med att alla ska fortsätta. Det vore fullständigt orealistiskt att tro. Det är heller inte riktigt tanken, då även Hv ska personalförsörjas via GMU.

Jag tror att man måste ha ett ganska stort överintag för att fylla alla tjänster.

Hemvärnet rekryterar direkt till sina GMU platser och säger man i antagninginterjuven att man kommer söka heltid så skickas man till annan GMU utbildning på rätt förband.

Hemvärnet rekryterar direkt till sina GMU platser och säger man i antagninginterjuven att man kommer söka heltid så skickas man till annan GMU utbildning på rätt förband.

Källa på det tack.

Det här ju rätt teoretiskt i sin konstruktion. Folk kommer att ändra sig under resans gång, och vissa kommer att falla ifrån p.g.a. att man inte klarar kraven. Så i slutändan kommer vi ändå få en mix.

Källa på det tack.

Dalregementsgruppen Läser du i texten så framgår det att man vid antagningen gör ett val Hemvärn eller heltid, men givitvis ändrar man sig under tidens gång så är det endå fritt fram att söka, innehållet i GMU är detsamma för alla.

Intressant med sättet hur Dalregements gruppen arbetat är att de har haft väldigt lite avhopp samt att nästan alla som genomfört har tecknat på för Hemvärnet. Man har interjuvat och fystestat rekryterna innan de skickats vidare till mönstring, sållat bort de som var ointressanta eller fysiskt svaga innan och på så sätt fått in motiverade rekryter till själva utbildningen.

Tråkigt nog så läser man i samma artikel att rekryteringen nu ska ske centralt och kan det bli problem för en del landsdelar, Hemvärnet måste rekrytera lokalt till sitt eget förband, och då måste välja de som verkligen vill vara med i det auktuella förbandet.

Oavsett vad som sagts och skrivits så skall man nog ha i åtanke att det är Försvarsmakten m/2011 vi talar om, så allt verkligen kan hända och kommer sannolikt göra det också. Jag kommer inte vara särskilt förvånad om vi snart ser skriverier om soldater som först grundutbildats och sedan inte får anställning. Det har ju hänt kadetter tidgare.

Jättebra fråga. Det enda jag vet är att det bör/ska finnas då bla AJB ska rekrytera efter vem som har bäst omdöme och resultat. Men kan ju vara menat att man går på vitsord samt SANS resultaten.

Ur Instruktion för GMU inom Försvarsmakten:

Individuppföljningen utmynnar i ett vitsord där rekrytens kapacitet för ett fortsatt engagemang i Försvarsmakten bedömds.

Som underlag används delar av bedömningsmallen i vitsordssystem 2006, A – Lämplighet, pos. 1–21.20 De 21 kriterierna har inför GMU kompletterats med ytterligare fyra kriterier (pos. 22-25), se bilaga 2.

Med hänsyn till den relativt korta utbildningstiden bedöms rekrytens lämplighet endast i tre skalsteg; Inte Godkänd (IG), Godkänd (G) och Väl Godkänd (VG). Denna del tas fram genom egen-, kamrat- och chefsbedömning och beskriver rekrytens prestationer under GMU. Bedömningen sker mot lämplig som ”generell GSS OR-1”, dvs. någon funktions- /befattningsinriktad skattning ska inte göras under GMU. Motiv till bedömning IG, G eller VG ska framgå på bedömningsmallen.

På bedömningsmallen redovisas även rekrytens resultat från fysiska tester under GMU (kondition och styrka, pos. 26 resp. 27). En kommentar över rekrytens utveckling av den fysiska prestationsförmågan ska finnas nedtecknad (pos. 29) och om rekryten genomfört SANS jägartest ska även resultatet från detta redovisas på bedömningsmallen (pos. 28). Bedömningsmallen utgör, förutom att vara underlag för vitsordet, underlag i urval 3 (se bild 1 och 2).

Krävs ytterligare underlag för att bedöma rekrytens kapacitet för ett fortsatt engagemang inom Försvarsmakten ska rekryten genomgå vidare utredning. Exempel på sådana utredningar kan vara fysiologiska, medicinska eller psykosociala. Inriktningen är att plutonchefen sätter vitsordet frikopplat från dessa utredningars resultat.

Bedömningen av rekryten enligt bedömningsmallen utmynnar i ett vitsord där resultatet i form av IG, G eller VG framgår. En enklare beskrivning av rekryten i några meningar ska finnas nedtecknad och eventuella utnämningar i form av ”bästa rekryt” och/eller ”bästa kamrat” ska framgå av vitsordet. Vidare ska eventuella förtroendeuppdrag framgå. Mall för vitsord återfinns på FMUE:s del på nätverket.21 Vitsordet utgör jämte kursintyget (där betyget framgår) ett intyg över genomförd GMU.

Som grund krävs det självklart att rekryten även är godkänd på samtliga examinationer.

Hemvärnet måste rekrytera lokalt till sitt eget förband, och då måste välja de som verkligen vill vara med i det auktuella förbandet.

/quote

Det är här många som representerar FM i likhet med vad du själv skriver har totalt hjärnsläpp. Ska det rekryteras så ska det rekryteras till hela försvarsmakten, påsen med rekryteringsmedel och behovet av personal kräver att rekrytering sker till ALLA förband och tjänstgöringsorter oavsett vad rekryteraren vill. Det är rekrytens intresse och förmågor ställda mot försvarsmaktens behov som bör styra rekrytering, inte rekryterarens intention. Varje rekryterad samt utbildad individ är en efterfrågad resurs och det kostar inte aktuella företrädare ett lingon att rekrytera/utbilda åt någon annan, med lite tur jämnar det dessutom ut sig i slutändan.

YMMV

Sen är det självklart så att när det väl ska HvGMU-utbildas i glesbygd så bör rekryter med lokal anknytning ha förtur då orsaken till att utbildningen genomförs där är just de lokala behoven.

Edited by Munin

Alla som blir godkända efter GMU1 blir erbjudna en provanställning. Som jag har fattat behöver det inte vara inom den tjänst du sökt. Men alla som är godkända och vill ha anställning kommer få det. Hur det ser ut efter GMU 2 och 3 vet jag inte.

Detta är kanske aningen OT men jag slänger iväg en fråga ändå!

Är det enkelt att byta förband inom FM när man jobbar som anställd på ett förband redan? Eller är det riktigt omständigt?

Ska göra min GMU uppe på AJB och kommer söka anställning där efter att GMU:n är klar. Min plan är då att jobba där några år sen skulle jag gärna vilja byta förband till ett som ligger mer söder ut.

Kan ju hända att jag trivs så bra i Arvidsjaur att jag inte vill flytta men man vet ju aldrig smile.gif

Alla som blir godkända efter GMU1 blir erbjudna en provanställning. Som jag har fattat behöver det inte vara inom den tjänst du sökt. Men alla som är godkända och vill ha anställning kommer få det. Hur det ser ut efter GMU 2 och 3 vet jag inte.

Du blir erbjuden en plats om du i konkurrens med andra är bättre till den plats du sökt.

Är det enkelt att byta förband inom FM när man jobbar som anställd på ett förband redan? Eller är det riktigt omständigt?

Ska göra min GMU uppe på AJB och kommer söka anställning där efter att GMU:n är klar. Min plan är då att jobba där några år sen skulle jag gärna vilja byta förband till ett som ligger mer söder ut.

Kan ju hända att jag trivs så bra i Arvidsjaur att jag inte vill flytta men man vet ju aldrig smile.gif

Du begär förflyttning om en tjänst är ledig. Inget svårt egentligen så länge du har bra vitsord och uppfyller kraven!

Flera har sagt det så jag kan bara intyga att det verkligen är så, du är inte garanterad en tjänst även om du blir godkänd på GMU. Det finns inget företräde.

När tjänsterna ska tillsättas så kan vem som helst söka, även gamla fd värnpliktiga och den som har bäst meriter ska då få tjänsten.

/b

Du begär förflyttning om en tjänst är ledig. Inget svårt egentligen så länge du har bra vitsord och uppfyller kraven!

Vi har haft några som velat byta tjänst, och svaret de fått är att de måste säga upp sig från sin nuvarande anställning och söka den nya tjänsten. Detta för att det nya förbandet vill ha 6 månaders provanställning, och antagligen vill det gamla förbandet inte släppa sin personal. Mycket klabb enligt mig.

Det jag senast hörde på LG är att önskan är att det ska finnas två transfer-fönster. Ett vid julledigheten och ett vid sommarledigheten. Det blir lättare för förbanden att planera befattningsutbildningar och det blir lättare att hålla koll på uppfyllnaden. Följdaktligen borde rekryteringarna läggas för att passa in där också.

"Nu ska det gå en tolv veckor lång grundläggande militär utbildning, GMU, innan de går vidare i sin soldat-kärriär - om de vill och blir godkända. K3:s anställningsbehov för året är omkring 60 soldater, men Högkvarteret har lovat att alla rekryter som blir godkända ska erbjudas provanställning." Försvarets forum nr 1 2011.

Ska man tolka det som att det bara gäller på K3?

Ljuger Försvarets forum eller ljuger Högkvarteret?

Mycket bra start på det nya personalförsörjningssystemet isf. Varför lova en sån sak? Kan ju inte vara för att locka folk eftersom GMU1 redan är påbörjad.