Dies irae Posted February 27, 2011 Report Share Posted February 27, 2011 Hej alla En stilla undran, när jag får hv tidningen i lådan ser jag att många IP har fått ut grt. Vi i skåne har inte fått några än och det ryktas om att dom förvaras i Revinge pga av det inte finns någon övningsam. Och finns det ingen övningsam, så behöver vi inte få ut någon Grt. En ont cirkel? Vem har fått, vem har inte fått? Mvh Dies Irae Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FkN Posted February 27, 2011 Report Share Posted February 27, 2011 IK i Livgardesgruppen har fått ut GRT. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hajjper Posted February 27, 2011 Report Share Posted February 27, 2011 (edited) Gotlands Insatskompani har haft GRT i två år. Har aldrig sett eller hört talas om brist på am. Varken barlastad eller spräng. Edited February 27, 2011 by hajjper Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted February 27, 2011 Report Share Posted February 27, 2011 Hej alla En stilla undran, när jag får hv tidningen i lådan ser jag att många IP har fått ut grt. Vi i skåne har inte fått några än och det ryktas om att dom förvaras i Revinge pga av det inte finns någon övningsam. Och finns det ingen övningsam, så behöver vi inte få ut någon Grt. En ont cirkel? Vem har fått, vem har inte fått? Mvh Dies Irae Det har sagts att det är brist på övnings am. Och eftersom man inte får en grt utan att vara utbildad och utbildnignen kräver den am typen för att godkänna så blir det ett moment 22. Prio har varit på att utlandsstyrkan, NBG osv har behov före Hv. Hur status är idag ca 2år senare det vet jag inte, men skulle inte bli förvånad om dom fortfarande köper in för lite övnings am så det inte går att utbilda mer än absoult nödvändigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jadu Posted February 27, 2011 Report Share Posted February 27, 2011 Hej alla En stilla undran, när jag får hv tidningen i lådan ser jag att många IP har fått ut grt. Vi i skåne har inte fått några än och det ryktas om att dom förvaras i Revinge pga av det inte finns någon övningsam. Och finns det ingen övningsam, så behöver vi inte få ut någon Grt. En ont cirkel? Vem har fått, vem har inte fått? Mvh Dies Irae Har diskuterat detta med ett par vänner i HV och saken kan vara den med att SSK (Södra Skånska Gruppen) inte har någon som kan utbilda på detta vapen system därav ingen utbildning, detta är en högst personlig reflektion och vet inte om det är någon sanning i det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dies irae Posted February 27, 2011 Author Report Share Posted February 27, 2011 Ok Gotland har, hur ser det ut i övriga landet ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohanErik Posted February 27, 2011 Report Share Posted February 27, 2011 Ok Gotland har, hur ser det ut i övriga landet ? Vad jag vet har Livgrenadjärgruppens IK fått ut grt. /Johan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dies irae Posted February 27, 2011 Author Report Share Posted February 27, 2011 Ok Gotland har, hur ser det ut i övriga landet ? Vad jag vet har Livgrenadjärgruppens IK fått ut grt. /Johan Linköping? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chassi Posted February 27, 2011 Report Share Posted February 27, 2011 Utan någon direkt källa mer än magkänslan så skulle jag tro att övningsammunitionen inte är helt billig heller och med tanke på prioriteten så hamnar Hv i skuggan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted February 27, 2011 Report Share Posted February 27, 2011 Utan någon direkt källa mer än magkänslan så skulle jag tro att övningsammunitionen inte är helt billig heller och med tanke på prioriteten så hamnar Hv i skuggan. Kostnaden ska inte vara något problem då Hv skall ha fått pengar för att utbilda så att dom kan använda det. Fast man vet ju inte om dom trixar med budgeten och spenderar dom pengarna på andra saker vilket jag har svårt att tro då man får höra att det mesta i budgeten är öronmärkt, och går dom utanför det så får dom på skallen av ekonomi.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Charlie Spartan Posted February 27, 2011 Report Share Posted February 27, 2011 Halland har genomfört utbildning och fått ut Grt, Tror att problemet kan ligga i tillgång till instruktörer för utbildning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohanErik Posted February 28, 2011 Report Share Posted February 28, 2011 (edited) Linköping? Östergötland, ja! Däremot saknar jag kunskap om tillgång till amm och hur utb har genomförts. /Johan Edit: fummelfinger Edited February 28, 2011 by JohanErik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dies irae Posted February 28, 2011 Author Report Share Posted February 28, 2011 Då kan man bara hoppas att P7 får ut sina tummar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manbane Posted February 28, 2011 Report Share Posted February 28, 2011 Upplands- och Västmanlandsgruppen har haft i 2 år nu, haft ett antal skjut tillfällen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RU01 Posted February 28, 2011 Report Share Posted February 28, 2011 Kan bli intressant för P7 att förklara när Riks-Rolle håller sin övning här nere i maj. Vår uppenbara brist på detta vapensystem...... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Fjellman Posted March 7, 2011 Report Share Posted March 7, 2011 Har inte sett en GRT inom hemvärnet i västerbotten, ever. Och befarar att det kan dröja år innan jag ser nån. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Wayne Posted March 7, 2011 Report Share Posted March 7, 2011 Har fått ut dom på övning och haft utb samt skjutit med dom ifjol, vet inte om dom är ute nu då jag inte tillhör insats just nu. Fältjägargruppen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proto Posted March 8, 2011 Report Share Posted March 8, 2011 Blev inte en del av dessa återkallade från HV förband och överlämnade till NBG första gången den styrkan sattes upp? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kamrat07 Posted March 8, 2011 Report Share Posted March 8, 2011 Blev inte en del av dessa återkallade från HV förband och överlämnade till NBG första gången den styrkan sattes upp? Detta är inte så troligt, tillsatserna för AK4 och AK5 skiljer sig åt i fästen och överdelar. Det rör sig således om två olika varianter av samma vapen. M4804-051010 40 Grtillsats AK4 M4804-071010 40 Grtillsats AK5 Vänligen Kamrat07 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dazzzero Posted March 9, 2011 Report Share Posted March 9, 2011 Hej alla En stilla undran, när jag får hv tidningen i lådan ser jag att många IP har fått ut grt. Vi i skåne har inte fått några än och det ryktas om att dom förvaras i Revinge pga av det inte finns någon övningsam. Och finns det ingen övningsam, så behöver vi inte få ut någon Grt. En ont cirkel? Vem har fått, vem har inte fått? Mvh Dies Irae Har diskuterat detta med ett par vänner i HV och saken kan vara den med att SSK (Södra Skånska Gruppen) inte har någon som kan utbilda på detta vapen system därav ingen utbildning, detta är en högst personlig reflektion och vet inte om det är någon sanning i det. Det borde väl inte vara något problem att rekrytera en utbildare utifrån? Men iof, det är väl ingen utifrån som hanterar skånskan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proto Posted March 10, 2011 Report Share Posted March 10, 2011 Blev inte en del av dessa återkallade från HV förband och överlämnade till NBG första gången den styrkan sattes upp? Detta är inte så troligt, tillsatserna för AK4 och AK5 skiljer sig åt i fästen och överdelar. Det rör sig således om två olika varianter av samma vapen. M4804-051010 40 Grtillsats AK4 M4804-071010 40 Grtillsats AK5 Vänligen Kamrat07 OK, vill minnas IP hade dem ute och hann utbilda på dem så drogs GRTna in.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hajjper Posted March 10, 2011 Report Share Posted March 10, 2011 Tekniker kan byta fäste på dem. Jag ser inget hinder i att konvertera så de passar på AK5. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kamrat07 Posted March 10, 2011 Report Share Posted March 10, 2011 Tekniker kan byta fäste på dem. Jag ser inget hinder i att konvertera så de passar på AK5. Ja en tekniker kan göra mycket,lär tom. finnas en på ett numera avsomnat regemente som gjorde en alldeles "egen" Grttillsats av reservdelar.. Nu hör det till historien att detta regemente inte hade Grttillsatser till Ak5 över huvudtaget vid denna tidpunkt.. Men just hur troligt är det att man "råkar" ha en hel uppsjö av fästen och överdelar extra till Ak5 liggandes på en hylla? -För att inledningsvis ta in alla tillsatser för Ak4. -För att därefter pilla isär dessa. -För att därefter montera montera eldröret på ett fäste och överdel för Ak5. -För att därefter skicka ut dem till förbanden tillhörande NBG08, och där brukas under deras utbildning och beredskap. -För att därefter ta in dom till verkstaden igen och konvertera tillbaks dem med fäste och överdel till Ak4. -För att slutligen åter skicka ut dem till Hv-Insatskompanierna ( iaf till dem som hade dom innan).... Antalet anskaffade tillsatser till Ak5 lär ju dessutom vida överstiga antalet anskaffade till Ak4, då tillsatserna för Ak4 inledningsvis anskaffadesför de 6 stadsskyttebataljonerna. Och jag vet minst en sådan som inte hade några sådana när den utbildades. På detta grundar jag, som just nu är ett antagande från min sida att det inte är så troligt att man gjorde denna åtgärd då antalet Grttillsatser till Ak5 borde ha funnits i rätt antal. Dessutom sköt jag Grttillsats med Ak4 våren-09, i så fall har ju FmLog jobbat snabbare än snabbt. Och när hände det senast? Vänligen, Kamrat07 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proto Posted March 11, 2011 Report Share Posted March 11, 2011 Inte vet jag, IP har inte fått tillbaka sina GRTs ännu.. Vidare frågar jag mig om NBG08 hade ak5A eller ak5C och om det är samma typ av fäste för dessa när det kommer till GRT? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted March 11, 2011 Report Share Posted March 11, 2011 Det är ett något modifierat fäste för Ak5C eftersom handskyddet (det vanliga när man inte har grt alltså) sätts fast med en bult (likt Ak4) istället för en låsfjäder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kamrat07 Posted March 11, 2011 Report Share Posted March 11, 2011 (edited) De vapen som tilldelats våra lokala insatskompanier har efter de blivit tilldelade aldrig lämnats in. Och ja, det finns både am och instruktörer för att bedriva utbildning. /Kamrat07 Edited March 11, 2011 by Kamrat07 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hajjper Posted March 11, 2011 Report Share Posted March 11, 2011 Våra har aldrig heller kallats in. Vi har aldrig haft brist på am heller. Det låter mest som en dålig ursäkt för att det saknas instruktörer.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kevva Posted March 13, 2011 Report Share Posted March 13, 2011 Ta kontakt mer utbgrupp, är ni utbildade skjutledare så kanske dom skickar er till Markstridsskolan för utb. Ska saker hända får man se till att göra det själv, ligga på Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rainman Posted March 15, 2011 Report Share Posted March 15, 2011 Insatskomt på Södertörn har och övar med sina. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hajjper Posted March 15, 2011 Report Share Posted March 15, 2011 Tekniker kan byta fäste på dem. Jag ser inget hinder i att konvertera så de passar på AK5. Ja en tekniker kan göra mycket,lär tom. finnas en på ett numera avsomnat regemente som gjorde en alldeles "egen" Grttillsats av reservdelar.. Nu hör det till historien att detta regemente inte hade Grttillsatser till Ak5 över huvudtaget vid denna tidpunkt.. Men just hur troligt är det att man "råkar" ha en hel uppsjö av fästen och överdelar extra till Ak5 liggandes på en hylla? -För att inledningsvis ta in alla tillsatser för Ak4. -För att därefter pilla isär dessa. -För att därefter montera montera eldröret på ett fäste och överdel för Ak5. -För att därefter skicka ut dem till förbanden tillhörande NBG08, och där brukas under deras utbildning och beredskap. -För att därefter ta in dom till verkstaden igen och konvertera tillbaks dem med fäste och överdel till Ak4. -För att slutligen åter skicka ut dem till Hv-Insatskompanierna ( iaf till dem som hade dom innan).... Antalet anskaffade tillsatser till Ak5 lär ju dessutom vida överstiga antalet anskaffade till Ak4, då tillsatserna för Ak4 inledningsvis anskaffadesför de 6 stadsskyttebataljonerna. Och jag vet minst en sådan som inte hade några sådana när den utbildades. På detta grundar jag, som just nu är ett antagande från min sida att det inte är så troligt att man gjorde denna åtgärd då antalet Grttillsatser till Ak5 borde ha funnits i rätt antal. Dessutom sköt jag Grttillsats med Ak4 våren-09, i så fall har ju FmLog jobbat snabbare än snabbt. Och när hände det senast? Vänligen, Kamrat07 Men nu tänkte du som en rationell civilist. Tänk lite mer som FM brukar göra när det gäller mtrl. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts