Helmersson Posted February 26, 2011 Report Share Posted February 26, 2011 Hallå!! Jag gjorde värnpliken på LG 01-02 (menig) och fick då soldatsprovsmärket. 03-05 var jag med i HV (Upplandsgruppen) och gick under den tiden en gruppchefsutbildning. Min fråga är: Får man officersprovsmärket när man går gruppchefsutb? Jag har svårt att tänka mig det, men jag har ändå ett sådant märke, med rätt årtal - så jag blir lite fundersam. Jag har under senare år samlat på tygmärken mm, så det är möjligt att jag fått den genom samlandet. Nu har jag gjort mig av med samlingen men har ändå kvar detta märke. Om det inte är MITT så hade jag tänkt att göra mig av med det. Annars vill jag behålla det. Tackar ödmjukast för svar /Helmersson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted February 26, 2011 Report Share Posted February 26, 2011 Nej, det ska du inte ha fått. Officersprov är soldatprov fast för anställda officerare/reservare. Har själv genomfört två när jag jobbade på Ing2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wicsen Posted February 26, 2011 Report Share Posted February 26, 2011 Officersprov, det har jag aldrig hørt talas om. Vad ingår i ett sådant? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted February 26, 2011 Report Share Posted February 26, 2011 Beror på övningsledaren men se det som ett soldatprov för officerare. Sista gången jag gjorde det så var det enligt de nya reglerna med arbete under åtta timmar med förhöjd puls. Vi började med att gå ut till skjutbanorna där vi sköt kompetensskjutning och gjorde fysprov och fälttest. När det var klart gick vi till Bjälmen där vi byggde KB4. Under tiden vi byggde bro blev det ett tillämpat sjukvårdsmoment, trafikolycka. Efter detta förflyttade vi oss till fälthinderbanan och tog oss igenom den. Därefter avslutades provet med marsch tillbaka till regementet. Själva märket ser ut som soldatprovsmärket fast det är guldfärgat istället för brons och har texten Officersprov. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helmersson Posted February 27, 2011 Author Report Share Posted February 27, 2011 Tack så mkt för svaret, då var det som jag misstänkte. Ville bara kolla för säkerhets skull.. /H Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ro/Lt Posted March 16, 2011 Report Share Posted March 16, 2011 En liten historia, kommer säkert få skit för att jag avslöjar det men jag tror preskriptionstiden gått ut Kul att höra att det är ordning och reda med soldatproven för officerare nu för tiden. På den gamla goda tiden som är för 15-20 år sen så kunde ett soldatprov för officerare på kompaninivå gå ut på att springa coopertestet, marschera kanske max en mil med lite packning, bygga förläggning, grilla och ha det trevligt. Detta på artilleriet, ja det var ganska lökigt eller hur... Antar att liknande förekommit över hela landet? Ska tilläggas att jag även genomfört i soldatprov i skalans andra ytterlighet, övning "Villingsberg" med KHS AK så klaga inte på mig personligen. Har för mig att man fick ett märke där det stod Villingsberg eller minns jag fel... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts