Jump to content

Extended Bolt Release

Airborn104

Recommended Posts

Hej

Jag satt och surfade runt lite på de amerikanska militär-webbshoping sidorna som finns när jag upptäckte detta

http://i36.photobucket.com/albums/e21/ken_btc/gun%20parts/EBR3.jpg

Såg även att magpul hade ett liknande koncept, men frågan är om det kan anpassas till AK5C... Någon som vet eller har provat / använder en liknande koncept?

Problemet jag kan se är att sista-skottspärrens "knapp" är större på ak5 än m4 samt att det kan vara andra dimensioner på underbeslagen...

För er som inte förstår hur detta funkar :

Hej

Jag satt och surfade runt lite på de amerikanska militär-webbshoping sidorna som finns när jag upptäckte detta

http://i36.photobucket.com/albums/e21/ken_btc/gun%20parts/EBR3.jpg

Såg även att magpul hade ett liknande koncept, men frågan är om det kan anpassas till AK5C... Någon som vet eller har provat / använder en liknande koncept?

Anpassas tror jag inte men byggas för AK5 borde gå, frågan blir då om du tror att det finns en marknad om det inte är FM som köper in och monterar dem.

Jag ser ärligt talat ingen mening med den prylen på en ak5c. Vänster handen är ändå vid sista skott spärren och pillar när man byter magasin. Bara att trycka in magasinet och peta till med tummen så är man klar.

Det ända jag kan se som den prylen gör är att man kan hantera sista skott spärren med högerhanden (om nu höger hand är på pistolgreppet) eller har jag uppfattad det hela fel? :blink:

På de modeller jag använt så sticker armen (delen som går igenom varbygeln) ut på höger sida av lådan, dvs bildar en liten hylla på den sidan.

Detta gör att fingret ligger på denna hylla när man har pekfingret längs lådan.

Lätt att aktivera med ett tryck nedåt då det blir ett moment runt axeln som håller sistaskottsspärren.

Dock är det tycke o smak om detta är att föredra.

Fördelen är om du har vana att hålla i botten på magasinet vid magbyte så slipper du föra upp handen sedan längs magasinet för att aktivera spärren med tummen. Så laddar jag eftersom jag alltid greppar botten på mag ur magväskan etc. Nackdelen jag upplevde var att man kan "fastna" på hyllan med pekfingret vid rörelse från avtryckare ut längs lådan och tvärt om. Men det är nog en vanesak.

@Claaren: om du är vänsterhänt så skit helt och hållet i sistaskottspärren vid omladdning. Bara sätt i det nya och tryck manöverhandtaget bakåt nån millimeter och släpp fram det. Snabbare än om du hade varit högerskytt!

@JTS: Nu är jag inte vänsterhänt utan håller vapnet "normalt" men det var ett bra tips som ja ska försöka komma ihåg när man skjuter från "fel" axel! tack.

Och för att vara lite mer negativ mot prylen i fråga så är det ju ännu mindre anledning att använda den om man är vänsterhänt?

Men det kan ju vara möjligt att man blir helt såld på prylen ifråga när man väl testat. Och mina kunskaper om AR-15 systemet som det är gjort för är begränsade till lite testskjutning på bana.

På de modeller jag använt så sticker armen (delen som går igenom varbygeln) ut på höger sida av lådan, dvs bildar en liten hylla på den sidan.

Detta gör att fingret ligger på denna hylla när man har pekfingret längs lådan.

Lätt att aktivera med ett tryck nedåt då det blir ett moment runt axeln som håller sistaskottsspärren.

Dock är det tycke o smak om detta är att föredra.

Fördelen är om du har vana att hålla i botten på magasinet vid magbyte så slipper du föra upp handen sedan längs magasinet för att aktivera spärren med tummen. Så laddar jag eftersom jag alltid greppar botten på mag ur magväskan etc. Nackdelen jag upplevde var att man kan "fastna" på hyllan med pekfingret vid rörelse från avtryckare ut längs lådan och tvärt om. Men det är nog en vanesak.

Använder du den på en AR-15 plattform eller på AK5an?

Jag har kikat på den där också, men tyvärr inte testat.

Jag ser väl största (ev.) fördelen vid eldavbrott snarare än magasinsbyten. En nackdel som jag funderade på var att om man inte har möjlighet att enkelt flytta med mojängen så blir det radikal skillnad på hanteringen om man tvingas byta ak oavsett orsak. Då i ett mer stressat läge.

Typ...

Tror jag beställer en för att testa... Men min största farvåg är att den inte kommer att kunna fästas på ak5an i och med skillnaden i storlek på sista-skottspärren. Några förslag på hur man kan fästa den? Gillar inte iden att ta tvåkomponents epoxylim på skiten...

De jag har använt mest är till HK416.

Dessa har en mindre platta som läggs bakom (under) defintlig sistaskottsspärr som skruvas fast med förlängningsdelen.

Om du skall ha den till AK5C måste du modifiera den, dels infästningen men övrig del med.

Sistaskottsspärren på AK5C är större samt att du har rotationslåsningen till axel till hanen som sticker ut från lådan. Lättast om du tar en lämplig alu-bit o lägg längs lådan så ser du.

Kolla även mellanrummet mellan nedre kant på lådan och frigången mellan sistaskottsspärren.

Dock råder jag dig från att snickra ihop alltför mycket då fel konstruktion påverkar spärrens funktion och därmed vapnets funktion i allra högsta grad.

Tror jag beställer en för att testa... Men min största farvåg är att den inte kommer att kunna fästas på ak5an i och med skillnaden i storlek på sista-skottspärren. Några förslag på hur man kan fästa den? Gillar inte iden att ta tvåkomponents epoxylim på skiten...

Fräs/dremel? Anpassa den så den passar? Största problemet är om den inte när runt underbeslaget, jag tror underbeslaget är betydligt tjockare på Ak5C än en ar...

Hoppas du äger en privat AK 5'a i så fall... För du tänker väl inte ge dig på nått hemmasnickeri med FM materiel?

Hoppas du äger en privat AK 5'a i så fall... För du tänker väl inte ge dig på nått hemmasnickeri med FM materiel?

.... Asså sa du precis de där?.... (suck)

.... Asså sa du precis de där?.... (suck)

Asså shiiit!

Jag är inte något fan av paragrafrytteri men att bygga om sin påk lär aldrig bli OK, inte ens i mina ögon....

bg_band2.jpg
Då tar vi och taggar ner en smula, och fokuserar på ämnet.

Till dig Airborn104 kan jag ju dock tipsa dig om att dra dina egna slutsatser, utifrån följande två påstående.

1. Det är IG att modda vapen inom FM

2. Det vore naivt att tro ingen personal vid vättern läser forumet och denna tråd.

Rokare BG

--------------------

REGLER

• 1 month later...

Dylik tingest är i min mening kanon. Jag ska förklara ett par situationer där den underlättar mycket! Gäller högerskyttar!

Omladdning - upphakad mekanism

Som tidigare nämnts så slipper man flytta vänsterhanden från nedre delen på magasinet för att manipulera spärren.

Patron ur

När man tagit ur magasinet och dragit bak mekanismen så trycker man armen uppåt och släpper fram mekanismen. Den är då upphakad. Detta tar bort flera moment i hanteringen.

Jag tror inte att den underlättar för vänsterskyttar alls, men jag kan ha fel.

Jag säger ingenting i den ständigt underliggande debatten om BOA, modifiering av FM:s vapen osv. För tråden handlar ju om denna tingest eller hur?.. :P

Och jag hoppar gärna över diskussionen om vad som är reglementerat handhavande. Det är inget jag har tagit ställning till här.

Edited by Forsberg

Omladdning - upphakad mekanism

Som tidigare nämnts så slipper man flytta vänsterhanden från nedre delen på magasinet för att manipulera spärren.

Håller man om magasinet när man sätter i det och trycker till knappen med tummen slipper man också flytta handen, men visst vore det lite smidigare.

Patron ur

När man tagit ur magasinet och dragit bak mekanismen så trycker man armen uppåt och släpper fram mekanismen. Den är då upphakad. Detta tar bort flera moment i hanteringen.

Nu förstår jag inte vilka moment den tar bort. Istället för att hålla in nedre delen av spärren med tummen så trycker man upp spärren med pekfingret. Sedan tillkommer förstås momentet "plocka upp urkastad patron" varenda gång om man inte håller för magasinsstyrningen, vilket blir svårt ifall höger hand håller om pistolgreppet och vänster håller i manöverhandtaget.