Jump to content

Uniformsystem M/59

poiio

Recommended Posts

Jag har en kusin från Norge av modell MÖP XXL.

Har lite frågor angående att leta upp lite material som han vill ha.

Vad har följande persedlar för namn från FU59? (ex fältbyxa 90)

*Hjälm

*Hjälmdok

*Kängor

*stridsbältens tillbehör

*Skyddsmasken.

Uniformen skall bäras på en skyltdocka så prylarna skall vara liknade ca år 1970.

tack på förhand.

Det var inte tillåtet, det var obligatoriskt.

Om man inte bar rem till vapenrocken så blev det många armhävningar.

Den fyllde ingen funktion utom rent estetiskt, så den var mest i vägen och försvann ju också när man införde 90-systemet.

Om man bar något annat med rem, exempelvis stridssele eller ryggsäck så fick man ta av vapenrocksremmen och stoppa den i en av rockens bakfickor.

Den fyllde ingen funktion utom rent estetiskt, så den var mest i vägen och försvann ju också när man införde 90-systemet.

Om man bar något annat med rem, exempelvis stridssele eller ryggsäck så fick man ta av vapenrocksremmen och stoppa den i en av rockens bakfickor.

Enligt UniR A 1993 skulle bälte till stridsbälte/stridssele bäras om man hade fältbyxor m/59 och livrem m/52 om man hade långbyxor.

Av någon anledning använde FJS bältet från stridsselen eller stridsbältet till motoroverall.

Även efter att m/59 utgått som fältuniform levde livrem m/52 kvar till arbetsklädernas jacka och istället för byxbälte till m/93 FN.

Hade både m/59 och Grön A som extrauniformer när jag låg inne 93-94 och det var bälte som gällde till båda om man hade vapenrock eller jacka. Använde dock inte bältet från stridsselen utan det grå.

Stridssele fick vi inte 87-88 utan bara 304K. Så det var fläktrem som gällde om man hade jacka på I4.

Chaplain

I Flygvapnet fick vi inte ut fläktremmen utan det var stridsbältets bälte som användes. Å andra sidan hade vi bara 59:an under gröntjänsten och då hade vi nog hela stridsbältet på oss mest hela tiden. Därefter fick vi ut 90:an, så det kan förstås varit en övergångslösning. Men vapenrock utan någon form av bälte hade nog inte setts med blida ögon.

Som kuriosa kan jag nämna att jag, när jag blev värvad till marina hemvärnet 1992, fick ut en 59:a och en vadmalsuniform (tror den heter m36/58 eller nåt sånt i marinen).

Det tog ytterliggare fyra eller fem år innan vi kunde kvittera ut m90:an. Och då skulle vi ha 59:an som reservuniform. Vadmalsuniformen fick vi göra vad vi ville med, de ville inte ha tillbaka den. Och ja, vi skulle ha fläktremmen på oss.

Som kuriosa kan jag nämna att jag, när jag blev värvad till marina hemvärnet 1992, fick ut en 59:a och en vadmalsuniform (tror den heter m36/58 eller nåt sånt i marinen).

Det tog ytterliggare fyra eller fem år innan vi kunde kvittera ut m90:an. Och då skulle vi ha 59:an som reservuniform. Vadmalsuniformen fick vi göra vad vi ville med, de ville inte ha tillbaka den. Och ja, vi skulle ha fläktremmen på oss.

Hade ni häst och vagn, istället för TGB?

Antagligen hade dom varken-eller.. Hemvärnet u know! Gå eller åka buss ungefär.

Rätta mig om jag har fel nu men har inte kängorna i uniformsystemet gått under benämningen M57?

Stridssele fick vi inte 87-88 utan bara 304K. Så det var fläktrem som gällde om man hade jacka på I4.

Chaplain

I Flygvapnet fick vi inte ut fläktremmen utan det var stridsbältets bälte som användes. Å andra sidan hade vi bara 59:an under gröntjänsten och då hade vi nog hela stridsbältet på oss mest hela tiden. Därefter fick vi ut 90:an, så det kan förstås varit en övergångslösning. Men vapenrock utan någon form av bälte hade nog inte setts med blida ögon.

När min pappa gjorde lumpen på 70-talet fick dom bara ut "fläktremmen".

Däremot så har jag sett i hans fotoalbum att befälen ofta tycktes bära stridsselebältet i stället. Såg väl tuffare ut eller nåt.

Vi använd våra egna fordon.

Man hade en samlinsplats, i vårt fall Gylle skola, och därifrån avancerade man till fots till skyddsobjektet. När objektet var säkrat så hämtade man sina privata fordon och parkerade/maskerade dem vid objektet som i vårt fall var 12/70 batteriet i Gylle (batteri TE1).

http://www.transit.se/~carlerk/KA.html

Edited by 32LvTropp

Rätta mig om jag har fel nu men har inte kängorna i uniformsystemet gått under benämningen M57?

Jag har en minnsebild från slutet av 1980-talet när jag hämtade ut min första uniform att skodonen (d.v.s. den vanliga "59-kängan" )benämndes "Marschpjäxa m/52" eller liknande. Tyvärr är kvitton m.m. sedan länge borta så uppgiften kan inte verifieras. Utifrån inläggen i denna tråd verkar det ha funnits åtskilliga persedlar som var "m/52".

Alternativa skodon är ju ett par begagnade Bundeswehr Springerstiefeln som tillsammans med en snitsigt tillvikt m/59-mössa, raybans och för den vågade även livremmen från ett stridsbälte var ett säkert kännetecken på var befälselev med självaktning runt 1980-1990. :)

Alternativa skodon är ju ett par begagnade Bundeswehr Springerstiefeln som tillsammans med en snitsigt tillvikt m/59-mössa, raybans och för den vågade även livremmen från ett stridsbälte var ett säkert kännetecken på var befälselev med självaktning runt 1980-1990. :)

Jag trodde den gode löjtnanten körde Randolph? ;-)

UniR A 1993 gällde inte på 70-talet.

Jag bara refererade hur det var 1980 i Kustartilleriet.

Och så vitt jag vet också i Armén på den tiden. Jag vet, jag var där.

Livremmen från stridssele (utan sele) eller fläktrem var båda tillåtna när jag lumpade 1987. Förutsatt att alla hade lika, förstås. Det enda riktigt otillåtna var som du påpekar att inte ha någon "rem" alls.

Om jag inte minns fel hade vi "ute i busken" något så underligt som stridsbälte 304 med modifierade fickor från stridssele/S (med fästet flyttat till övre delen av fickan) som gjorde dem möjliga att hänga på bältet. Aldrig axelremmar/sele. Jag tror tanken var att vi skulle kunna bära bältet även om vi - som alltid - var behängda med den fantastiska Haglöfs-ryggsäcken LK 70. Och sprillans nya AK5.

Försöksmodellen av m/90 var ute en period kring jul 1987-vårvintern 1988. Att se både den och - under vintern- m/39-58 på samma förband var som att fastna i en militär tidsmaskin.

Fortfarande tycker jag m/39-58 är en svårslaget fältmässig uniform om det är gnistrande kallt och man är långt borta från all ära och redlöshet, även om den ser jämnårig ut med regalskeppet Wasa. Om man bara hade sytt den i en någorlunda böjbar form och med fickor större än att de rymmer ett A4-papper, förstås...

Nu blev jag riktigt nostalgisk...

Edited by Unicorn

Jag har en minnsebild från slutet av 1980-talet när jag hämtade ut min första uniform att skodonen (d.v.s. den vanliga "59-kängan" )benämndes "Marschpjäxa m/52" eller liknande. Tyvärr är kvitton m.m. sedan länge borta så uppgiften kan inte verifieras. Utifrån inläggen i denna tråd verkar det ha funnits åtskilliga persedlar som var "m/52".

Du har nog rätt! M/52 känns faktiskt bekant..