Jump to content
Sign in to follow this  
Zytronix

SoldF Reglemente Databas (?)

Recommended Posts

Då och då kommer det trådar och förfrågningar om diverse olika reglementen, manualer, bestämmelser, instruktions böcker inom FM.

Det är väldigt många använder här inom SoldF som sitter på dessa, både gamla och nya, säger inga namn men ni vet vilka wink.gif

Varför inte göra en databas där man online kan läsa dessa pdf filer och ladda ner om man så vill. Så fort en användare hittar/får tag på ett nytt reglemente (eller en gammal) så kan denne själv ladda upp pdf filen till SoldFs databas.

På så sätt har alla alltid tillgång till information, fakta, säkerhets bestämmelser mm utan att behöva skapa en massa olika trådar mm i forumet och man kan alltid hålla sig uppdaterad!

Databasen skulle kunna kombineras med förlaget om en Wiki SoldF där en underkategori med Reglementen finns för att läsa/finnas för allas beskådan.

Vi vill väl inte att all den tid och mödan som FM har lagt på detta ska gå till spillo tongue.gif

EDIT:

Idén till detta kom när jag läste tråden om Instruktionsbok Stridsväst 2000, spontan tanke: "men alla vi andra MÖPar då? blyg.gif"

Detta är bara en av många liknande trådar på forumet.

Edited by Zytronix

Problemet är att vi inte har tillstånd att lägga upp en sån dokumentsamling online.

Det är FM som äger rätten till dessa publikationer och om vi lägger upp något så gör vi intrång i deras publiceringsrätt.

The Swede

BLÅGUL

Problemet är att vi inte har tillstånd att lägga upp en sån dokumentsamling online.

Det är FM som äger rätten till dessa publikationer och om vi lägger upp något så gör vi intrång i deras publiceringsrätt.

The Swede

BLÅGUL

Aj fan! Så långt tänkte inte jag, det har du rätt i...

Då blev det genast lite mer jobbigare, det var ju synd.

Nej, i dessa digitala tider är det många som inte ens verkar veta vad copyright är ;-)

Menar det ligger en del reglementen på FM´s egen sida, dock inget om vapen. (bortsett från Säki ehv)

Så leta lite på mil.se

Swede: Låg inte dessa ute på FM Pub en gång? Vet du varför de togs bort?

Swede: Låg inte dessa ute på FM Pub en gång? Vet du varför de togs bort?

Inte för att jag är Swede, men jag kanske kan bidra med viss information.

Enligt uppgift (som jag inte minns var jag läst, kanske på forumet) så var det bla pga fotografier/illustrationer i dessa reglementen/publikationer som man inte får publicera dessa digitalt. Försvarsmakten hade bara betalat/avtalat om att använda fotografierna/illustrationerna i tryckt form (ev baserat på upplaga) och skulle därför antingen få betala en massa extra för webpublicering eller begå avtalsbrott/copywrightbrott.

Många kanske och kvalificerade slutsatser, men det låter som en sannorlik förklaring.

/D

Vapenreglementena togs bort just för att de handlar om vapen och sprängmedel, kan vara klokt.

I övrigt vet jag inte.

Jag har sett en PDF-version av SoldF där vissa bilder ersatts av texten "Bilden borttagen av upphovsrättsliga skäl", så bilderna borde inte vara ett problem.