Jump to content
Apone

Instruktionsbok Stridsväst 2000

Recommended Posts

På förekommen anledning: jag vill minnas att det existerar en pdf-fil av i-boken för sv2k - finns det någon som har en linky eller kan maila/dropboxa den till mig?

GMY

På förekommen anledning: jag vill minnas att det existerar en pdf-fil av i-boken för sv2k - finns det någon som har en linky eller kan maila/dropboxa den till mig?

GMY

Ge mig din mail så kommer den ASAP

Ge mig din mail så kommer den ASAP

Missile away!

Stort tack. (det ante mig nästan att du skulle sitta på något ;-) )

Tråd kan därmed raderas.

Även jag skulle behöva den. Om ni har den kvar så kanske ni kan skicka ett pm till mig. Vet inte riktigt hur jag ska skicka pmet själv.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Similar Content

• By 2Sharp
      Ok, några bilder på en av prototyperna för Stridsväst 08.

Om jag minns rätt skall detta vara den slutliga modellen men eftersom det är en prototyp så kan vissa detaljer se annorlunda ut när västen lev.

Västen påminner mycket om Snigeldesigns Utrustningsväst, jag är dock inte detaljbekant med den så jag kan inte jämföra dem.

Iallafall, som synes är det en väst, den går dock att modifiera till 2 olika chestrigs. Ryggdelen tas bort och under den sitter då ett ok som går att konfigurera dels som H-ok eller X-ok. Där finns då en extra rem som passar runt ryggen så du kan så att säga kliva in i chestrigen bakifrån.
      Framsidan har flyttbara stickklås, dessa kan antingen sitta på utsidan av västen i det PALS-kompatibla fästsystemet. (Detta är nu inte det 40 mm vi är vana vid från SV2K, utan ett 20 eller 25 mm system) Eller så finns det plats för det på insidan av västen, dock är ju fästplatserna något mer begränsande där.

Det finns ett midjebälte som sitter i en kanal på insidan av väst delen i nederkant, detta är mycket vridstyvt. Det finns även en dragkedja att nyttja när riggen brukas som chestrig. Tanken är att du kan med en ficka överlappa gapet fram om du vill ha så mycket yta som möjligt och slippa ev. gap som många inte gillar med SV2K.

Den delen av frampartiet som går upp över bröstet kan knäppas loss (sticklås och kardborre) och vikas ner i en liten ficka, detta ger en mycket slimmad väst om man inte behöver den ytan att lasta på eller vill ha maximal ventilation i varma klimat.

Ryggdelen är förberedd för Source vätskesystem. Stridsvästen och dess tillbehör kommer endast att lev. i en enhetsfärg, lite grådassig, skall funka både grönt och sand. Nyansen kan ses på den stora flerbruksfickan.

Jag hade bara möjlighet att klämma/känna på västen under någon halvtimme, den var olastad och inget kroppsskydd under, men den spontana känslan var god. När västen var stängd så kändes den tight och stabil på ett helt annat sätt än SV2K.

Återigen, detta är en prototyp, färdig väst kan skilja i detaljer.
      Några bilder:

Framdel väst med ny flerbruksficka stor, inget överfall över dragkedjan och dessutom i en något tunnare väv.
      Ny magasinsficka, rymmer 3 plåt eller 2 plast(?) Uppskuren i bakkant så det är enklare att få upp magasinen.
      Duellfickan utgår, ersätta/kompletteras av fickor av typen shingle, dessa har även ett litet lock om man inte bara litar på stropparna. Dessa går att "staplas" på västen. Ny handgranatsficka som skall passa äldre handgranater men även Chockhandgranat 07(?) samt Spränghandgranat 09(?)

Baksida väst.

Övre remmen kan höjas om man så vill. Här syns även bältet i midjan.

Ny dumpficka ses i nederkant.

Till västen hör:
      Ny magasinsficka: 3 st.
      Enmagasinsficka: 6 st.
      Ny flerbruksficka stor: 2 st.
      Handgranatsfickor: 2 st.
      Ny flerbruksficka "mellan" ser ut som lilla flerbruksfickan men större, främst avsedd för soldatkök 09.
      Ny dumpficka: 2 st. Smalare infästning mot västen än vad Recons gamla har, har dragkedja så den kan stängas, dumpfickan går att montera påryggdelen som en lätt och snabb ryggväska för lättare saker som kanske förstärkningsplagg eller liknande.

Fästsystemet på samtliga fickor skall vara anpassat till 20 mm systemet, jag testade bl.a handgranatsfickan på ryggdelen och det satt tight och nice, ingen känsla av att den halkade omkring som fickorna gör på SV2K.
      Västen köps in i 2000 ex: sedan är den slutlevererad, underlaget för hur SV08 presterar skall mynna ut i SV12. Lev. av SV08 är Snigel, de kommer inte att vara lev. av SV12.
      Västen skall vara lev. och satt i bruk i början på augusti 2011. Prioriterade är Fs21 samt SR. Min uppfattning är att man gjort sitt bästa för att se till att detta skall vara ute i tid.

Plockat ur minnet, ta det för vad det är, dvs att från min aida försöka att bena ut vad som är på gång, hur det ser ut och när det kommer. Info från MSS, men jag jobbar inte där. Jag vill återigen påpeka att detta är en prototyp, inte den tillverkade och färdiga västen. det finns alla gånger saker jag missuppfattat, glömt eller inte ha koll på. Jag försöker att svara på ev. frågor men...

Hv frågor vet jag intet om och kan inte besvara några frågor om eller har ens några åsikter om så skippa dem.
    • By EOD
      Har suttit och slängt fickor på stridsvästen i höger och vänster varv i hopp om att hitta den ultimata kombinationen. Har kommit fram till att den som Svensk visar här på SoldF inte här helt fel.

BILD BORTA FRÅN NÄTET

Man får upp sakerna från höfterna vilket resulterar i ett bekvämt bärande kontra att bära allt på bältet och ha det skavandes på höfterna.
      BILD BORTA FRÅN NÄTET

Det som jag nu är nyfiken på är hur ni som nu har haft den har burit den och vilka fördelar det är med den kombinationen.

EOD
    • By Kentan
      Hej! Som titeln sägs så söker jag MTRLP för SVS12 komplett. PDF Format.

Tack!
    • By Reed
      Letar efter bättre fickor än det skit som försvarsmakten försett oss med.

Jag skulle vilja ha fickor med fästsystem på, så man kan sätta som två våningar med mag, och så ska gärna den undre våningen vara utan lock, men med en gummirem som man viker åt sidan när man ska ha ut magget.

Snigels duellficka verkar vara perfekt, förutom att det blir sjukt dyrt när man ska köpa 6-8 st så om någon vet en billigare lösning så skulle jag upskatta det!
  • Create New...