Jump to content

nu när det pratar om nya saker, varför inte en ny känga till försv

hvsjv

Recommended Posts

nu när det pratas om nya västar och nya kök till försvaret, varför inte en ny känga till försvaret som man kan använda året runt som man inte fryser i. typ lundhags alaska eller jörnkängan.

eller är jag ute o cyklar nu?.

Den åretruntkängan man inte fryser i är jag rätt skeptisk till. Vinterkängan behöver vara större inuti för att kunna ta fler isolerande lager, detta gör att den som sommarkänga (när man har färre isolerande lager) inte sitter ordentligt och är skit. Systemet med en vinter och en sommarkänga anser jag vara av godo (även om våra nuvarande pinaler kan benämnas "skit, piss och helvete").

Det är nog inte utan anledning vi har både sommar och vinterkänga i det här landet... Problemet är väl snarare "sörlänningarna" inte riktigt begriper vad vinter är...

Kom att tänka på några historier jag samlat på mig med anledning av ämnet. Historierna, kan vi säga, utspelar sig på den gamla FBU-gården i Hemavan på den tid det begav sig...

Vinterklädsel

Första dagen på kursen ”Överlevnad vinter” var det blidväder när deltagarna utrustades - endast 12 minusgrader. På väg till matsalen stöter två sörlänningar på en gammal gubbe i lappskor, som de börjar skoja med. De blir dock fundersamma när gubben beundrande tittar på deras nya, fina kängor, som de fått vid utrustningen tidigare på dagen. Och svarslösa blir de när han utbrister:

- Jo, nog är skorna era fina, men vad ska ni ha på fötterna, när det blir kallt?

Skobyte I

Efter ett dygn inser Sörlänningarna att de behöver större kängor, stora nog för tre par sockor. De återvänder därför till beklädnadsförrådet.

- Jag undrar om det vore möjligt att få byta kängorna, dom här tränger.

- Det var lustigt, att du inte anmärkt på det tidigare, svarar förrådsföreståndaren, du har ju haft dom ganska länge nu.

- Ja, svarar sörlänningen, att dom är små gör inte så mycket, men nu har stortån lagt sig över lilltån, och det kliar så förbaskat.

Han fick genast byta till större kängor.

Skobyte II

Den andra sörlänningen ville också absolut ha större kängor:

- Jag skall be att få byta dom här kängorna.

- Vad är det för fel på dom då?

- Dom är för små.

- Får ett par strumpor och raggsockor plats i dom?

- Ja.

- Då får du nog ned ett par strumpor till också?

- Ja.

- Men då har du väl inget behov av att byta?

- Jo, det har jag, för jag vill allt bra gärna få rum med fötterna också.

största problemet med en året runt känga är tempraturen. De är nog mer frågan om de inte behövs ytteligare en eller två kängor till.

Jag har svårt att se en känga som kan funka i allt från subarktiktisk tundra till Öken och tropiska skogar. De blir ganska ont om möjliga utlandsinsattser om FM bara har utrustnin för subarktiktis.

Personligen håller jag med 903Lew om att Systemet med en vinter och en sommarkänga är av godo. Året jag gjorde värnplikt genomled jag i kronans gamla gummikänga, stora nog för följande fotbeklädnad; kronans stålgrå tunna permissocka + kronans höga stålgrå socka + kronans vita yllesocka + kronans fotlappar. Alltså fyra lager. Numera kör jag på vintern kronans vinterkänga stora nog för följande fotbeklädnad; kronans knähöga stålgrå + kronans vita yllesocka + fotlappar + gummistövels fodersocka. Fortfarande fyra lager. För detta behöver vinterkängan vara minst två nummer större än sommarkängan. Vår, sommar, höst uthärdar jag numera iförd kronans knähöga stålgrå strumpa i en meindelkänga.

När jag bodde i Aspen, Colorado vintern 84-85 så köpte jag mitt första par Sorel kängor, och jag har aldrig använt något annat på vintern sedan dess. Det behövs inga extra strumpor och sånt bök, man bara tar på sig kängorna precis som man gör med sommarkängorna. Funkade klockrent i Klippiga bergen på vintern och har funkat klockrent alla skånska vintrar sedan dess. På sommaren har jag sjöstridskängan, jag tycker det är så smidigt med dragkedjan i sidan.

Alltså är jag också anhängare av en vinter och en sommar känga, fast då en vinterkänga som man inte behöver ha en massa extra strumpor i.

http://www.brandos.se/sorel/caribou-nl1005-011-blackstone/a228'>http://www.brandos.se/sorel/caribou-nl1005-011-blackstone/a228

http://www.brandos.se/sorel/

Edited by 32LvTropp

Dessutom så är det ju tillåtet att använda vilken känga man vill. Och eftersom alla i det militära numera är där frivilligt och av eget intresse så köper ju de flesta sina egna kängor i alla fall.

Så jag ser inget behov av en ny statlig känga.

Dessutom så är det ju tillåtet att använda vilken känga man vill. Och eftersom alla i det militära numera är där frivilligt och av eget intresse så köper ju de flesta sina egna kängor i alla fall.

Så jag ser inget behov av en ny statlig känga.

Jo, så länge kängan har tå hätta, spiktrampskydd, har olje resistant/ antistat sula.

När fin kängorna går åt skogen och nästa par ligger på Campen så är det bra om det finns en känga i uniformssystemet. Gärna en som man kan gå i.

Men om nästa par ligger på campen så blir det väl bara kungens som ligger på campen istället.

Eller finns de statliga kängorna magiskt vid din sida när de behövs? I så fall så vill jag också ha ett par :happy:

Allvarligt talat, som reservkänga tills du skaffat ett par nya duger väl de vi redan har.

Men om nästa par ligger på campen så blir det väl bara kungens som ligger på campen istället.

Eller finns de statliga kängorna magiskt vid din sida när de behövs? I så fall så vill jag också ha ett par :happy:

Allvarligt talat, som reservkänga tills du skaffat ett par nya duger väl de vi redan har.

Befinner du dig i Långtbortistan vilket tror du är lättast att fixa, ett par standard armé kängor storlek 265 eller ett par Sorel kängor storlek 42 eller vad de nu motsvarar i amerikanska storlekar. Specielt om du för tillfället råkar operera från en framskjuten utpost.

@ Speculatores. Men vi är ju överens, eller har jag missuppfattat dig?

Jag säger ju att standard armékängorna funkar tills man har haft tid och möjlighet att skaffa ett par nya privata.

För vi kan nog vara överens om att det kvittar vad kungen ger oss för kängor så kommer folk i alla fall att skaffa några som de tycker passar just dem bättre.

(41 1/3 EUR=8 US)

@ Beafer. Nä, de är minst av allt till för att gå långt i, men de är utmärkta skyddsskor.

Och jag går inte några längre sträckor i min tjänst. Det tog lite tid och mycket experimenterande med olika inlägg innan de fungerade.

Helst så skulle jag vilja ha några som funkade bättre, men jag är för dåligt insatt i sommarkängor och vet inte vad som funkar bra både till inomhustjänst och på marsch och som har blixtlås i sidan och sitter bekvämt på foten. Några förslag?

Sen finns ju alltid fördelen att man kan åka till Karlskrona och byta om de går sönder.

Edited by 32LvTropp

@ Speculatores. Men vi är ju överens, eller har jag missuppfattat dig?

Jag säger ju att standard armékängorna funkar tills man har haft tid och möjlighet att skaffa ett par nya privata.

För vi kan nog vara överens om att det kvittar vad kungen ger oss för kängor så kommer folk i alla fall att skaffa några som de tycker passar just dem bättre.

(41 1/3 EUR=8 US)

Jag kanske har vanskapta fötter men på mina passar 90 kängan. Sen ser man de i stort skulle QM få en Logistik mardröm om han/hon skulle se till att alla kunde få sina favo kängor. för att inte tänka på högre upp i organisationen.

Personligen ser jag kängorna som de näst sista jag skulle köpa eget. endast överträffat av hjälmen.

Jamen det är väl ingen som sagt att 90 kängan inte passar ett par normalfötter heller, som brukskänga är den helt OK tycker jag. Och det är ju också det jag säger, den funkar bra och för de som har köpt en privat känga så funkar den också helt OK som alternativkänga om den privata skulle gå sönder.

Och det är väl ingen som har påstått att kronan skall hålla folk med deras favoritkänga, den får man skaffa själv, och är man nöjd med 90 kängan så skaffar man ingen.

@903 Lew. De verkar ju helt OK, skall titta närmre på dem, gillar sista punkten "stealth", innebär det att fötterna inte syns på radar när man har skorna på sig? :D

Edited by 32LvTropp

90-kängan är väl i sanningen namn...sådär i skogen och rikskass på hårdgjord yta, likt resten av 90-systemet är det 20 år gammalt och designat för helt andra förutsättningar. Flertalet makter där försvaret själv är skyldig att stå för rehab under längre tid jobbar stenhårt med att ta fram bättre kängor där kravet snarare är "spara lederna och håll i typ ett år" än "var billig och överlev i förråd till mina barnbarn rycker in". I takt med nya överdragsplagg, ny värmemössa och annat tycker jag att FM gott kan se över marknaden för boots (mycket har hänt sedan Carl Bildt skickade fax till George H. W. Bush).

• Like 1

För mig som gjorde lumpen med 59 systemet så känns 90 systemet fortfarande fräscht.

Men om försvaret vill ge mig en hypermodern känga så gärna för mig, fast jag tror nog att folk lik förbannat skulle köpa egna kängor.

Kängan son du Lew länkade till har fått bra kritik utom vad gäller sulans slitstyrka, den höll inte så länge som vissa recensenter hade önskat, bara cirka ett år vid daglig användning, men en skomagare kan kanske fixa det?

Jag köper nog ett par vid nästa löning så får vi se hur de är.

Ser som sagt 90-kängan som Lejon Attacks grövre lössnusande brorsa, de senare är ju riktiga recept på trasiga knän.

Oklart om en skomakare kan sula om dem som de ska sulas om, kängan ifråga (och andra liknande) är ju närmast att likna vid en gympadoja med stöd snarare än en skogshuggarkänga som kan byggas om gång på gång för att sedan ärvas av grabben. Ett års dagligt bruk är i min värld rätt bra för en gympasko, YMMV.

För övrigt hade även 59-systemet sina fördelar, kragskjortan är mitt favoritplagg i kollektionen och kepan är/var i min mening skönare än 90-varianten. På kängfronten var det dock katastrof, något som vi ännu lider sviterna från (FMV: "Jaja, den är väl lite stel...men du skulle varit med på min tid. Då hade vi gummikängan och [blablabla].").

Edited by 903Lew

Ser som sagt 90-kängan som Lejon Attacks grövre lössnusande brorsa, de senare är ju riktiga recept på trasiga knän.

Nu ska vi inte prata skit om Lejon Attack. Jag har mina på mig varje sommar när jag är ute och seglar. De har oöverträffat grepp på hala berghällar.

Det är inga skor man springer en mil i, men det är å andra sidan inte det jag stoppar i dem heller...

• Like 1

Handlar väl inte om att ha en privat känga. Många klagar på 90 kängorna och långa marscher i dom fungerar, OM MAN INTE BÄR PACKNING. Bära packning och 90 känga är katastrofalt.

Så oavsett om vi är frivilliga, anställd eller kontrakterade ska vi för fan ha bra kängor och FM ska inte lite blint på att vi köper egen utrustning och sätta standarden där efter. Skärpning FM.

På min tid hade vi XXXXX är ingen bra argument från FM.

Jag håller med om att vi skall ha bra kängor, men om man skall köpa till många personer så blir det alltid en kompromiss. Oavsett om man köper till 50000 i invasionsförsvaret eller 5000 i nuvarande "försvaret". Det finns ingen sko som passar alla, den kommer alltid att passa någon riktigt bra, några sådär och en del riktigt dåligt. Därför så köper en del privata kängor. Och så kommer det alltid att vara, även om kronan köper en hypermodern känga.