Jump to content

Gränsen


Recommended Posts

affisch.jpg

Recension av SVD

December 1942. Två unga soldater lämnar sin post vid vägspärr 83 i norra Värmland och beger sig genom den iskalla vinternatten mot det naziockuperade Norges gräns. Sverige står på randen till att bli invaderat och de vill se fienden alla pratar om. Men äventyret slutar i katastrof och dagen efter får Löjtnant Aron Stenström reda på att hans bror Sven är en av de försvunna soldaterna...

 

Premiär imorgon, 28/1, med 3 av 6 i betyg från SVD - kan den tänkas va något tror ni?

Link to comment
Share on other sites

Var på premiären härom dagen där man förutom fler generaler än vad vi har manöverbataljoner också fick se rullen ifråga.

 

Spontan reaktion från mig själv och mina HV-kamrater som var där var att filmen var "riktigt bra för att vara svensk". Vissa saker var riktigt bra människors reaktion när någon lobbar IE på dem hade de fått till. Andra saker var sådant som jag själv tyckte kunde ha hämnat på klipperiets golv.

Helt ok var den i vilket fall. Ett bra exempel på vad som kan göras med några lirare, någon kamera, ett par mausers, några pälsmössor och en drös med snö. Dock verkade tyskarna drabbas av Stormtrooper-syndromet vissa gånger. Fotografiet var riktigt bra.

 

Jag ger "Gränsen" 3,5 frusna vintersoldater av fem möjliga.

Link to comment
Share on other sites

Bra drag skulle jag vilja säga, en riktig tjoflöjtfilm av grabbarna som gjorde The resurrection of Michael Myers del ett och två, och Sex, lögner och videovåld :rockon:

Hade den här kommit ut i början på nittiotalet hade nog censuren varit framme med saxen.

 

Kort sagt: Gå och se det är svensk krigsfilm för tusan! :happy:

Link to comment
Share on other sites

I går hade Sydsvenskan en recension av "Gränsen". De verkade inte direkt imponerade. Jag har ännu inte sett filmen. Men får väl se den av rent militärhistoriskt intresse. Det verkara vara ett tjosan-hoppsan-krig i buskarna med bildflimmer och blodstänk. Kommer ihåg "Någonstans i Svergie" där fanns ett avsnitt med en episod vid norska gränsen. En enkel historia med bra skådespelare som både blev bra och spännande. Där kunde man kanske lära mycket. Nu skall jag inte säga mer förrän jag sett filmen

 

Hälsn Sten

 

http://www.sydsvenskan.se/kultur-och-nojen/film/filmrecensioner/article1367921/.html

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

Fast jag fattar inte varför de höll på och fibbla med enstaka patroner när de laddade sina mausrar. Mauserammunitionen satt ju på laddramar med fem patroner på varje som bara trycktes i, klart på en mikrosekund..

Fast filmen var bra, inte superbra, men klart sevärd.

Också jag ger 3,5 huttrande vintersoldater av fem möjliga.

Edited by 32LvTropp
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...