Martin olsson Posted January 9, 2011 Report Share Posted January 9, 2011 Jag skulle vilja ha samma frekvenser på mina puxing så man kunde kanske få en standard så att det hade funkat lättare närman samövar eller under KFÖ när man är fler kompanier. vad skall man ha? PMR har jag Samt kollat upp dem LPD kanalern är det något?? ge mig tips. vad har ni för kanaler = frekvenser på era kompanier? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted January 9, 2011 Report Share Posted January 9, 2011 Är det radioutrustning som finns i Utrustningslistan? Om inte annat borde sambandsbefälet inom er bataljon kunna svara på frekvenser för just er. (borde stå i lämplig order) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
larsev Posted January 9, 2011 Report Share Posted January 9, 2011 Inom kompaniet så får du eventuella frekvenser av kompaniets sambandsgruppchef som i sin tur skall ha fått frekvenserna tilldelat av bataljonens sambandsbefäl som i sin tur skall ha fått frekvenserna av Utbildningsgruppen (fredstid). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin olsson Posted January 9, 2011 Author Report Share Posted January 9, 2011 Är det radioutrustning som finns i Utrustningslistan? Om inte annat borde sambandsbefälet inom er bataljon kunna svara på frekvenser för just er. (borde stå i lämplig order) Nej det är egen inköpta Puxing apparater. vi har pmr kanaler, finnes där mer fria kanaler ute i landet som hv använder på grupp nivå. så vill jag ta del av det. Inom kompaniet så får du eventuella frekvenser av kompaniets sambandsgruppchef som i sin tur skall ha fått frekvenserna tilldelat av bataljonens sambandsbefäl som i sin tur skall ha fått frekvenserna av Utbildningsgruppen (fredstid). det gäller ju puxing och har hv frekvenser till våra apparater så man kan programera dem då? Finnes där militära frekvenser??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted January 9, 2011 Report Share Posted January 9, 2011 Är det radioutrustning som finns i Utrustningslistan? Om inte annat borde sambandsbefälet inom er bataljon kunna svara på frekvenser för just er. (borde stå i lämplig order) Nej det är egen inköpta Puxing apparater. vi har pmr kanaler, finnes där mer fria kanaler ute i landet som hv använder på grupp nivå. så vill jag ta del av det. Vänd dig till din bataljons sambandsbefäl eller till kompaniets sambandsgruppchef för att få ut era frekvenser. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin olsson Posted January 9, 2011 Author Report Share Posted January 9, 2011 Är det radioutrustning som finns i Utrustningslistan? Om inte annat borde sambandsbefälet inom er bataljon kunna svara på frekvenser för just er. (borde stå i lämplig order) Nej det är egen inköpta Puxing apparater. vi har pmr kanaler, finnes där mer fria kanaler ute i landet som hv använder på grupp nivå. så vill jag ta del av det. Vänd dig till din bataljons sambandsbefäl eller till kompaniets sambandsgruppchef för att få ut era frekvenser. skall göra detta men hade varit av intresse att ev. vi skåne hade haft gemensamma kanaler för lättare samband vid samövning. Tack för hjälpen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tempelriddaren Posted January 10, 2011 Report Share Posted January 10, 2011 Värt att veta är att man även behöver tillstånd att använda radioappartater med demonterbar antenn på PMR frekvens. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SweSold Posted January 13, 2011 Report Share Posted January 13, 2011 Värt att veta är att man även behöver tillstånd att använda radioappartater med demonterbar antenn på PMR frekvens. Källa på det frågas? Max sändareffekt 0,5W och ingen yttre antenn är det som gäller vad jag vet. Svar till trådskaparen: Det du efterfrågar är svårt att genomföra i mina ögon. Det handlar om att samordna inköp av privata burkar på alla plutoner i flera kompanier, och om jag tolkar dig rätt så kör ni redan med radiokommunikation utöver den gröna radion på olika frekvensband. Så gehör att få alla att köpa grejor på samma frekvensband tror jag du får svårt med. (Varför du vill kunna kommunicera med andra kompanier på egen hand och varför du vill hitta på egna sambandsmedel än de som ni ska nyttja, har vi redan vältrat i dödagar och därför lämnar jag det utanför denna tråd - but I don´t like it!) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nalle Posted January 14, 2011 Report Share Posted January 14, 2011 Källa på det frågas? Max sändareffekt 0,5W och ingen yttre antenn är det som gäller vad jag vet. Källa är PTS bestämmelser för Post- och telestyrelsens föreskrifter om undantag från tillståndsplikt för vissa radiosändare PTSFS 2010:8 87 § 446–446,1 MHz: Bärbara radiosändare för analog landmobil trafik.Högsta effekt: 500 mW e.r.p. Kanaldelning: 12,5 kHz Antennen ska vara integrerad i radioanläggningen. Så uppfyller stationen inte reglerna för att vara undantagen för tillståndsplikt måste du alltså ha tillstånd. Frågor på det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hajjper Posted January 14, 2011 Report Share Posted January 14, 2011 Och lägg inte ut PMR frekvenser här... SNÄLLA! IGR är också på ingång. Så köp inte på er dyra apparater själva. Snart får varje soldat (iaf insats) en egen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RU01 Posted January 14, 2011 Report Share Posted January 14, 2011 Och lägg inte ut PMR frekvenser här... SNÄLLA! IGR är också på ingång. Så köp inte på er dyra apparater själva. Snart får varje soldat (iaf insats) en egen. Är det detsamma som allt annat som ska komma "snart" så litar jag nog helst på min/våra egna radio ett bra tag till. (Inte PMR) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hajjper Posted January 14, 2011 Report Share Posted January 14, 2011 På IGR fronten så rullar det enligt info på. Om än sakta som vanligt. Men de bör dyka upp innan de är föråldrade. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
und Posted January 14, 2011 Report Share Posted January 14, 2011 Vill bara instämma med hajjper. Snälla lägg inte ut några frekvenser här. Privata PMR:er används på olika håll inom Hv som gruppradio tills den dag vi får våra grejer rätt väg. Tills dess vill vi ha frekvensen för oss själva så långt det är möjligt. Vill ni under samövning av någon märklig anledning samverka med grannförband över dessa PMR så knalla över och fråga om frekvens. I annat fall förordar jag att sådan signalering sker den vanliga vägen över kompaninät. Train as you fight. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cykelskytt Posted January 14, 2011 Report Share Posted January 14, 2011 (edited) Vill bara instämma med hajjper. Snälla lägg inte ut några frekvenser här. Privata PMR:er används på olika håll inom Hv som gruppradio tills den dag vi får våra grejer rätt väg. Tills dess vill vi ha frekvensen för oss själva så långt det är möjligt. Vill ni under samövning av någon märklig anledning samverka med grannförband över dessa PMR så knalla över och fråga om frekvens. I annat fall förordar jag att sådan signalering sker den vanliga vägen över kompaninät. Train as you fight. Jag förstår varken varför det skulle ha något intresse eller varför det skulle vara något problem att lägga ut PMR-frekvenser här?! Edit: tar bort några triviala tekniska upplysningar om PMR-radio. Nu kan man ju tolka de senaste svenska bestämmelserna som att det är fritt fram på hela bandet 446-446,1 MHz, har folk börjat lägga sig mellan de officiella kanalerna? Edited January 14, 2011 by Cykelskytt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
und Posted January 14, 2011 Report Share Posted January 14, 2011 Fast varför upplysa någon om detta? Det gör ju bara att vi har massa kids som stör oss nästa gång vi är ute och övar i närheten av civila. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted January 14, 2011 Report Share Posted January 14, 2011 Bra, åter till ämnet! vi Blågula avgör vad som är lämpligt resp olämpligt att publicera på soldf.com, så då kan ni släppa den diskussionen. Fk Satan Blågul -------------------- REGLER Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted January 14, 2011 Report Share Posted January 14, 2011 Fast varför upplysa någon om detta? Det gör ju bara att vi har massa kids som stör oss nästa gång vi är ute och övar i närheten av civila. Ska vi då tolka PMR:er som ett lämpligt sambandsmedel? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
und Posted January 14, 2011 Report Share Posted January 14, 2011 Ska vi då tolka PMR:er som ett lämpligt sambandsmedel? Vet inte i vilken riktning du skickar frågan. Svarar på den ur mitt perspektiv. Jag anser att utan tilldelning av IGR har vi ett klart behov av PMR för att kunna jobba effektiv med tilldelad uppgift inom plutonen. Men det är en övergångslösning i väntan på rätt grejer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SweSold Posted January 16, 2011 Report Share Posted January 16, 2011 Så uppfyller stationen inte reglerna för att vara undantagen för tillståndsplikt måste du alltså ha tillstånd. Frågor på det? Jaa, det har jag. Det var ju det jag frågade Swedberg om källa på, som du inte svarade på med ditt inlägg heller. Eller är det jag som är otydlig? Om man inte uppfyller undantaget för tillståndsplikt på PMR446 så betyder det inte automatiskt att det går att söka något slag tillstånd som gör att reglerna för det frekvensbandet inte gäller. Och om det är det ni vill mena, så är det källan på det jag efterfrågar så jag i så fall får lära mig något nytt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
larsev Posted January 16, 2011 Report Share Posted January 16, 2011 Vill bara instämma med hajjper. Snälla lägg inte ut några frekvenser här. Privata PMR:er används på olika håll inom Hv som gruppradio tills den dag vi får våra grejer rätt väg. Tills dess vill vi ha frekvensen för oss själva så långt det är möjligt. Vill ni under samövning av någon märklig anledning samverka med grannförband över dessa PMR så knalla över och fråga om frekvens. I annat fall förordar jag att sådan signalering sker den vanliga vägen över kompaninät. Train as you fight. Jag förstår varken varför det skulle ha något intresse eller varför det skulle vara något problem att lägga ut PMR-frekvenser här?! Edit: tar bort några triviala tekniska upplysningar om PMR-radio. Nu kan man ju tolka de senaste svenska bestämmelserna som att det är fritt fram på hela bandet 446-446,1 MHz, har folk börjat lägga sig mellan de officiella kanalerna? Enlgt PTSFS 2010:8 gäller följande: 87 § 446–446,1 MHz: Bärbara radiosändare för analog landmobil trafik. Högsta effekt: 500 mW e.r.p. Kanaldelning: 12,5 kHz Antennen ska vara integrerad i radioanläggningen. 88 § 446,1–446,2 MHz: Bärbara radiosändare för digital landmobil trafik. Högsta effekt: 500 mW e.r.p. Kanaldelning: 6,25 kHz eller 12,5 kHz Maximal kontinuerlig sändningstid: 180 sekunder Antennen ska vara integrerad i radioanläggningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SweSold Posted January 16, 2011 Report Share Posted January 16, 2011 (edited) Fast varför upplysa någon om detta? Det gör ju bara att vi har massa kids som stör oss nästa gång vi är ute och övar i närheten av civila. Ska vi då tolka PMR:er som ett lämpligt sambandsmedel? När jag svarar på din fråga tänker jag utanför boxen och utgår ifrån att enda alternativet är att köra på egna privatinköpta burkar. Då är svaret i så fall nej. Ang. störande "kids" så kommer man lättast runt det med att använda subkanaler, men problemet som jag ser det är åt helt andra hållet. Försvarsmakten är kanske inte den allra mest populära organisationen i allmänhetens ögon. Skattepengar "leks" bort får jag ofta höra då det är dags för grön verksamhet. Att då riskera att få negativa rubriker i kvällspressen om/när nu stridssignalering och andra hemska krigiska termer strömmar ur barnens walkietalkie eller i babyvakten tycker jag vi faktiskt borde undvika till varje pris. För jag skulle gissa att det inte är speciellt många plutonsnät som håller sig till några 0,5W i sina radioapparater från Kina. Och i skogen övar vi numera mindre och mindre... Ang. andra tillståndsfria frekvenser så får man bita i det sura äpplet om man ska följa PTS till punkt och pricka om man nu vill sända med en effekt av 1-5W som är det mest vanliga på handapparater idag. Då gäller tillstånd och egna frekvenser. Jag skulle hellre snegla åt 444 MHz bandet än PMR446. Då slipper man dessutom störa bönder och jägare på deras tillståndsfria kanaler om man nu tänkte vara i deras gråzon och sända. MEN! Jag passar på och slår ett slag för Ra135 som uppfyller behovet som ni vill att PMR446 eller liknande ska täcka fram tills det kommer någon ny gruppradio. Be någon kunnig funktionstesta alla celler i ackarna, matcha ihop dem efter kapacitet och byta ut undermåliga celler till nya samt putsa av kontaktstiften för acken som sitter i radion - så kommer ni få radioapparater som fungerar som de ska. Då har ni till och med tilldelade frekvenser som inte inkräktar på några civila alls, ingen risk att privat material går sänder i fält samt att det finns resurser med reservdelar/utbytessytem men framförallt möjlighet till laddning i fält. Edited January 16, 2011 by SweSold Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tempelriddaren Posted January 17, 2011 Report Share Posted January 17, 2011 Så uppfyller stationen inte reglerna för att vara undantagen för tillståndsplikt måste du alltså ha tillstånd. Frågor på det? Jaa, det har jag. Det var ju det jag frågade Swedberg om källa på, som du inte svarade på med ditt inlägg heller. Eller är det jag som är otydlig? Om man inte uppfyller undantaget för tillståndsplikt på PMR446 så betyder det inte automatiskt att det går att söka något slag tillstånd som gör att reglerna för det frekvensbandet inte gäller. Och om det är det ni vill mena, så är det källan på det jag efterfrågar så jag i så fall får lära mig något nytt? Du undrar altså om det går att söka tillstånd för att sända med ex en Puxing på PMR bandet? Det vet jag inget om. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SweSold Posted January 17, 2011 Report Share Posted January 17, 2011 Suck, förvirringen är total. Du skrev, Värt att veta är att man även behöver tillstånd att använda radioappartater med demonterbar antenn på PMR frekvens. Jag frågar källa på det (eftersom jag anser det vara ett falskt påstående). Du undrar altså om det går att söka tillstånd för att sända med ex en Puxing på PMR bandet? Det vet jag inget om. I rest my case. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cykelskytt Posted January 17, 2011 Report Share Posted January 17, 2011 Reglerna för PMR säger ju att antennen ska vara integrerad i radioanläggningen. Det är inte helt uppenbart för mig vad det betyder, man skulle kunna tänka sig: 1) Antennen måste vara integrerad i betydelsen att det inte går att få loss den utan lödkolv, dvs förbud mot varje form av utbytbar antenn. 2) Antennen ska vara monterad direkt på radion, dvs man får inte ansluta någon sorts högantenn, men man får byta gummipinne så länge man håller sig inom begränsningen på utstrålad effekt. Är det någon som vet säkert? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
larsev Posted January 17, 2011 Report Share Posted January 17, 2011 Reglerna för PMR säger ju att antennen ska vara integrerad i radioanläggningen. Det är inte helt uppenbart för mig vad det betyder, man skulle kunna tänka sig: 1) Antennen måste vara integrerad i betydelsen att det inte går att få loss den utan lödkolv, dvs förbud mot varje form av utbytbar antenn. 2) Antennen ska vara monterad direkt på radion, dvs man får inte ansluta någon sorts högantenn, men man får byta gummipinne så länge man håller sig inom begränsningen på utstrålad effekt. Är det någon som vet säkert? Jag tolkar reglerna som att alternativ 1 ovan är den rätta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tempelriddaren Posted January 18, 2011 Report Share Posted January 18, 2011 Jag anser att alternativ 1 gäller. Hur många här anser att antennen på ex ra145 är integrerad i radion? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
larsev Posted January 18, 2011 Report Share Posted January 18, 2011 Jag anser att alternativ 1 gäller. Hur många här anser att antennen på ex ra145 är integrerad i radion? I alla fall inte i min värld Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts