Jump to content

Walther PPS

Vildmannen

Recommended Posts

Har ingen erfarenhet av den själv, men den ser ju liten och smidig ut, annars har jag svårt att se några större fördelar med den framför en liten glock, annat än priset då.

6-8 skott är inget att jubla över direkt, men är den för självförsvar (civilt) så visst kanske det räcker. Men som väktare/skyddsvakt, polis eller annan uniformerad tjänst skulle jag föredra dubbelt så många skott och kanske 150-200 gram till vikt.

Edited by Reed

Hej

Jag har ingen erfarenhet av Walther PPS.

Men om du kollar i äldre nummer av vapentidningen så har Åke Nordin provat den.

Har för mig att Åke tyckte att den var en intressant ersättare för Walther PP/PPK som det är tänkt att den skall ersätta.

Mvh

404 Skenberg

Hej

Jag har ingen erfarenhet av Walther PPS.

Men om du kollar i äldre nummer av vapentidningen så har Åke Nordin provat den.

Har för mig att Åke tyckte att den var en intressant ersättare för Walther PP/PPK som det är tänkt att den skall ersätta.

Mvh

404 Skenberg

Känns ju som att man då hellre köper gamla pkk walther som dom själva visar som en jämförelse.

Walther har ju dragits med ordentliga kvalitetsproblem dom senaste 20åren.

.

Walther har ju dragits med ordentliga kvalitetsproblem dom senaste 20åren.

Av vad slag? Jag har aldrig hört om några kvalitetsproblem - tvärtom. I min fantasivärld finns det två fabrikanter hjärtat klappar lite extra för, p g a deras osannolikt goda kvalitet; Walther och H&K. Det brukar vara svårt att bli missnöjd om man köper något - vad det vara må - som dessa tillverkare släppt ut från sin produktionslina.

Men jag kan ju ha missat något...

Ja Walthers p22 är ju bara en av alla dom nya modellerna som har dålig kvalitet kanske för att den tydligen inte är tillverkad av Walther utan av en firma som heter Umarex.

Det här är ju förvisso en trend som känns igen från flera kända vapentillverkare som tex blivit uppköpta och sedan börjat släppa miserabla produkter under det gamla namnet.

Ja jag har erfarenhet av Walther PPS och den känns som en kinatillverkning, hemsk fininsh och rent allmännt bräcklig.

Jag hade problem med matning samt att en fjäder i sistaskottsspärren jävlades,dvs den vägrade släppa fram manteln vid omladdning.

Nifelhel

var nu överseende med trött farbrors stavfel,även om det nu var ett horribelt sådant.

Gillar dom gamla Walther pistolerna.

Ja, att gilla de gamla bättre är vi överens om, beroende på vad man menar med "gammal". Själv tycker jag världen före plasttiden är lagom gammal och lagom modern, men det kan ju vara ren nostalgi. Min absoluta högst personliga övertygelse är att enhandsvapnen har ett fåtal riktiga höjdpunkter. Som t ex Mauser C96, Colts 1911-modeller, Browning HP - men att den absoluta tekniska höjdpunkten i världshistorien hittills uppnåtts med Walthers i princip okända och numera nedlagda P88.

p881.jpg

Denna fantastiskt högkvalitativa maskin med ambidextruös mekanism av urverksprecision, ställbart sikte trots tjänsteprofil, hög magasinskapacitet och en mekanisk träffsäkerhet i klass med den mest välskjutande tävlingspistol.

Dyr som attan, men hjälp, vilket vapen!!!

Den är den tekniskt mest fulländade maskin den globala massproducerade pistol-ingenjörskonsten producerat sedan Mauser C96.

Sedan dess har allt gått utför. Visst kan man fortfarande köpa bra apparater, handtillverkade av någon liten källarfirma - men serietillverkade av en stor vapenfabrik?

Alla stora tillverkare vill spara pengar och gör allt i plast eller pressad plåt.

Det håller och funkar okej - men har det själ???

P88 är både själ, precision och driftsäkerhet i ett enda paket.