Jump to content

Historiska flygplan

weekendwarrior

Recommended Posts

Detta är en tråd om flygstridskrafter som ej längre är i bruk, exempelvis från de båda världskrigen.

Jag har några frågor som jag inte lyckats utläsa i böcker eller på nätet.

Kanske någon här som vet.

Tornskyttar i 2:a världskrigets bombplan:

-Hur sitter de?

-Sikte?

-Ammunitionsförvaring och tillförsel?

Luftwaffes kulsprutor och automatkanoner.

Tyska luftwaffe hade under tiden före och under 2:a världskriget ett vapen med beteckningen MG 151/15 (15 mm) som dock ganska tidigt förstorades upp till 20 mm och hette då MG 151/20. Beteckningen (MG) tyder på att det rör sig om en kulspruta. Även om det tidigare funnits kulsprutor i kalibrar på över 20 mm borde ett helautomatiskt vapen på 20 mm vid denna tid räknas som automatkanon.

Finns det någon här som är kunnigare på dessa grejer och kan reda ut begreppen?

Grova kanoner i flygplan.

Jag har läst om kanoner upp till 57 mm i flygplan. Då har kanonen placerats i lastrummet på lätta bombplan och använts till att beskjuta markmål med.

Är det någon som känner till några grövre pjäser i flygplan och i så fall vilka?

Kulspruteskyttar/akanskyttar i bombplan.

Är det någon som vet hur länge bombplan utrustades med defensiv beväpning i form av kulsprutor och automatkanoner?

Jag har sett bilder på Ryska bombplan men aktertorn från 50-60-tal.

:baskerPa::baskerHV:

Grovkalibrigast var nog den 75mm haubitz de petade in i B-25H :rockon:

Besättningen bekrev det som att planet tvärnitade i luften varje gång de sköt ett skott :P

Tornskytte? Då kan det här vara den perfekta sidan med bemannade torn!

Air gunners

Sedan blev det fjärrstyrda torn när flygplanen krävde tryckkabin.

Kulspruteskyttar/akanskyttar i bombplan.

Är det någon som vet hur länge bombplan utrustades med defensiv beväpning i form av kulsprutor och automatkanoner?

Jag har sett bilder på Ryska bombplan men aktertorn från 50-60-tal.

:baskerPa::baskerHV:

Det flygplan i västvärlden som bar defensiv kulspruta/akan längst var B-52. Först var det 4st 12,7or längst bak i stjärten och med en skytt placerad vid vapnen, medan det på sluttampen var en M61 Vulcan med skytten framflyttad till övrig besättning. Den tidigare installationen med 12,7or fick några nedskjutningar under Vietnamkriget och är därmed också de sista nedskjutningarna med tornvapen (iaf av västligt flyg).

Det operativa slutet för installationen blev dock inte så bra. Då en "akterskytt" låste på ett flygplan (B-52G), som han trodde var en MiG, med sin målradar öppnade det flygplanet eld, först med en robot och sedan över radion. Det visade sig att MiGen var en F-4G Wild Weasel som gick med som SEAD förmåga på uppdraget. WSO:n tolkade låsningen som en fientlig radar och avfyrade en HARM och fick sedan se det som troligen var det mest skrämmande i hans karriär, att roboten kurvade in mot stjärten på en 52:a. Bombflygplanet överlevde, men med svåra splitterskador där bla annat vapensystemet i stjärten slets bort.

Självklart döptes den (60-248) senare om till "In HARM´s way"

Vid slutet av 1991 började stjärtbeväpningen tas bort och därmed även skytten. Dock är kablarna för systemet kvar i flygplanet och skyttens raketstol är även den kvar och operativ.

..... Först var det 4st 12,7or längst bak i stjärten och med en skytt placerad vid vapnen, medan det på sluttampen var en M61 Vulcan med skytten framflyttad till övrig besättning.....

Jag antar att akterskytten på B52an inte sitter i aktern, utan tillsammans med resten av besättningen i nosen?

/E

Göttellabörgare..

:lala:

Det flygplan i västvärlden som bar defensiv kulspruta/akan längst var B-52. Först var det 4st 12,7or längst bak i stjärten och med en skytt placerad vid vapnen, medan det på sluttampen var en M61 Vulcan med skytten framflyttad till övrig besättning. Den tidigare installationen med 12,7or fick några nedskjutningar under Vietnamkriget och är därmed också de sista nedskjutningarna med tornvapen (iaf av västligt flyg).

Om Ryssland räknas till västvärlden så har Tu-95 Bear radarkontrollerade automatkanoner: 1 eller 2 × 23 mm AM-23 i aktern.

Tupolev Tu-22M3 Backfire har en 23 mm GSh-23 i fjärrkontrollerat torn i aktern. Båda två flygplanstyperna är i tjänst.

Edited by vikingman

De grövsta jag har sett på ett flygplan är 105mm M102 som finns i en AC-130E Pave Aegis. Kanonen är till för att bekämpa markmål.

AC-130 är ju i operativ drift fortfarande så den räknas inte här.

Jag nämde de mest som ett exempel på vad som kan avfyras från ett flygplan utan att rekylen sliter det ur himlen. Div historier om att den skulle få flygplanet att stanna i luften när den avfyras förekommer också. vilket är märkligt då den är riktad ut från sidan av flygkroppen.

Göttellabörgare..

:lala:

Jag skyller på att jag under gårdagen blev matad med så mycket annan intressant information jag helt enkelt inte kunde ta in mer information på kvällen.

Ni får servera mig data i korta meningar och koncisa datatabeller, så kanske jag fattar..

/E som skulle vilja ha en "whatif-knapp" i sitt liv.

PS Hade skytten på sena B52or raketstol? Kunde den utlösas av G-dräkten? :-P

Om vapen och rekyl:

Kommer halvt ihåg en artikel i en gammal FlyPast där en australiensisk Beaufighterpilot berättade att hans DAP Beaufighter XXIII med sina fyra 20mm-kanoner och fyra .50-sprutor i kombination med relativt klena motorer innebar att planet saktade ner märkbart när man sköt för fulla muggar. Måste ha varit en märklig (och mäktig) upplevelse.

De grövsta jag har sett på ett flygplan är 105mm M102 som finns i en AC-130E Pave Aegis. Kanonen är till för att bekämpa markmål.

Nu ska vi inte vara så kinkiga...räknas eller räknas inte, spela roll, jag ville ha fram grövsta pjäs i flygplan och då var jag helt säker på att vi var inne på historia.

Det kanske vi är också, även om flygplanet i sig fortfarande är operativt kanske just användande av pjäsen hör historien till.

Tack för informationen.

Har ni lite mer att berätta om dessa pjäser? Hur de var monterade, vinkel, hur man siktade, ammunition, vikt, exempel på användning (inte bara tänkt utan vilka mål har man verkligen bekämpat med pjäsen, övning räknas också om pjäsen avfyras från flygplanet när detta är i luften).

PS Hade skytten på sena B52or raketstol? Kunde den utlösas av G-dräkten? :-P

Automatkanonen och skytten togs bort i slutet av 1991. Under Kuwaitkriget (Gulfkriget) träffades en B-52 av en AGM-88 HARM-missil (friendly fire) som sökte på eldledningsradarn till akterkanonen i stjärten. Pga av detta togs skytt och automatkanon bort. De två navigatörernas raketstolar (en navigatör och en radarnavigatör) på B-52:an skjuts ut nedåt! Inte så kul om man flyger lågt!

Här kan läsa det mesta om B-52:s raketstolar!

Edited by vikingman

Man började ju med fjärrstyrda torn redan under 2:a världskriget som exempelvis på flygkroppens ovansida av tyska Heinkel HE 177 Greif

och amerikanska Northrop P-61 Black widow.

Vet någon mer om hur de manövrerades och hur siktet fungerade?

[/urlname=weekendwarrior' timestamp='1294518636' post='765983]

Man började ju med fjärrstyrda torn redan under 2:a världskriget som exempelvis på flygkroppens ovansida av tyska Heinkel HE 177 Greif

Liten u-tube film 1

och en liten länk

Liten u-tube film 1

och en liten länk

Fantastiskt att det fanns denna teknik på 40-talet.

Det verkar ju ha fungerat bra också.

Edited by weekendwarrior

Nu ska vi inte vara så kinkiga...räknas eller räknas inte, spela roll, jag ville ha fram grövsta pjäs i flygplan och då var jag helt säker på att vi var inne på historia.

Det kanske vi är också, även om flygplanet i sig fortfarande är operativt kanske just användande av pjäsen hör historien till.

Tack för informationen.

Har ni lite mer att berätta om dessa pjäser? Hur de var monterade, vinkel, hur man siktade, ammunition, vikt, exempel på användning (inte bara tänkt utan vilka mål har man verkligen bekämpat med pjäsen, övning räknas också om pjäsen avfyras från flygplanet när detta är i luften).

AC-130E har förutom 105mm haubitsen, 2st 20mm M61 vulcan och 1st 40 mm L/60 bofors kanon. Alla vapen pekar ut från barbords sida. Flygplanet Har Mörkerkameror.

haubitsen avfyrar en 15kg tung 105*371R HE projektil.

flygplanen avfyras under en bankande sväng runt målet.

Liten u-tube film 1

och en liten länk

Fantastiskt att det fanns denna teknik på 40-talet.

Det verkar ju ha fungerat bra också.

Northrop P-61A Black Widow hade mycket problem med sina ryggtorn. Det var ett liknande torn som satt på B-29:an. Problem med aerodynamiska luftstötar när man höjde eller snurrade på tornet. Hälften av tornen togs bort på P-61A varianten. I många fall satte man en extratank för bränsle på tornets plats istället.

På B-29B togs tornen bort för man tyckte att i slutet av kriget att de flesta attacker kom akterifrån så bara automatkanonen i stjärten var kvar. Viktbesparingen användes till att öka bomblasten.

• 2 weeks later...

DeHavilland mosqito och Saab (B)-18 var väl de två som utrustades med 57mm kanon.

Mosquito FB Mk XVIII med 57mm kanonen i ansågs inte som helt lyckad. När man skulle anfalla tex ubåtar blev planet utsatt för fiendeeld för lång tid pga det tog för lång tid att sikta in sig på målet. Kanonerna på sammanlagt 27 plan togs senare bort. Kanonen var en modifierad anti-tank kanon. 24 projektiler medtogs. Skjutavstånd: 1.3-1.6 km. Hela kanonpaketet vägde 716 kg. Raketer vägde mindre och ansågs bättre.

En Mosquito utrustades med en brittisk Ordnance QF 32 pounder 96 mm kanon. Den kom dock så sent i kriget så att den testades inte förrän efter krigsslutet. Den provskjöts i luften och allt gick bra.