Jump to content

Bältet till m90

annden

Recommended Posts

Tveksam till att det finns något reglemente som reglerar vad man får/inte får bära i bältet. Står iaf inget i unibest så jag antar att sunt förnuft gäller.

Då får du läsa en gång till...

http://www.forsvarsmakten.se/upload/dokumentfiler/uniformer/2_Stridsuniformer.pdf

Ur unibest:

Byxbälte(a) Grönt byxbälte M7390-702000-5

(a) Endast av FM tillhandahållen och fastställd livrem får nyttjas till fältbyxor.

Tveksam till att det finns något reglemente som reglerar vad man får/inte får bära i bältet. Står iaf inget i unibest så jag antar att sunt förnuft gäller.

Då får du läsa en gång till...

http://www.forsvarsmakten.se/upload/dokumentfiler/uniformer/2_Stridsuniformer.pdf

Ur unibest:

Byxbälte(a) Grönt byxbälte M7390-702000-5

(a) Endast av FM tillhandahållen och fastställd livrem får nyttjas till fältbyxor.

Eller så får du, NoPinky, läsa frågan igen.

Vad får bäras I bältet, inte vilket bälte får bäras.

@annden

Är det något speciellt du tänker på?

Ett litet tips i all välmening, ha inte mer än nödvändigt i bältet.

Min erfarenhet säger att bältet ofta hamnar under både jacka och annat (stridsväst, kroppsskydd, avbärarbälte osv). Jag har kniv och multiverktyg där, men kommer nog att flytta verktyget. Benfickorna tycker jag personligen är mycket lämpliga för handskar - men allt är som bekant beroende på uppgiften.

Ett tips för att kunna nyttja slidkniv i bältet är att likt samerna gjort i all och evig tid 'förlänga' bältesöglan med karbinhake eller slinga. Själv använder jag en karbinhake (från stridsvästens bälte) i en bälteshälla då jag gärna nyttjar hängslen och vill kunna lägga ifrån mig kniven lätt.

Ett tips för att kunna nyttja slidkniv i bältet är att likt samerna gjort i all och evig tid 'förlänga' bältesöglan med karbinhake eller slinga. Själv använder jag en karbinhake (från stridsvästens bälte) i en bälteshälla då jag gärna nyttjar hängslen och vill kunna lägga ifrån mig kniven lätt.

Det var ju faktiskt det smartaste jag gjort på länge! Tack för informationen!

Finns ju en anledning att samernas knivfodral också är böjda och det ör ju att de skall glida undan när man sätter sig...

Ofta finns det massor att lära av dem som lever nära naturen...