Jump to content

HJÄLP: Routerns trådlösa nätverk fungerar inte


Skalman

Recommended Posts

Jag har en billig liten netgear-router sedan ungefär tre år. Den har fungerat hyfsat smärtfritt fram till de senaste månaderna, då den börjat bruka desto mer. Först så slutade tjejens AirPort (hon sitter på en Mac, jag på en PC) att klara av att ansluta till nätverket (nådde en maxtidsgräns). Detta löstes med kanalbytande och omstartningar av routern. Det var irriterande, men inte tillräckligt för att vi skulle bry oss nämnvärt.

 

Nu har dock routerjäveln börjat med påfundet att den fungerar utmärkt om man ansluter med en kabel till någon av portarna, medan det trådlösa nätverket är synnerligen opålitligt. På Mac-en kommer samma gamla felmeddelande (anslutningen nådde en maxtidsgräns), men vare sig kanalbyte, omstart av router eller dator hjälper ett dugg längre. På PC:n så hittar man nätverket ibland, signalstyrkan är utmärkt, men det går inte att ansluta alls och windows föreslår att det beror på låg signalstyrka (men den var ju utmärkt, sa du ju nyss...).

 

Vad felet på routern är, är för mig ett mysterium. Jag har samma inställningar som tidigare, som har funkat utmärkt en gång i tiden, och eftersom det fungerar ibland, och nätverket oftast dyker upp även när det inte fungerar (med "utmärkt" signalstyrka, som tidigare sagts...) så vet jag ju att antennen inte är helt paj, utan möjligtvis bara lite krasslig.

 

Jag är sjukt less på det hela och vill därför ha hjälp med två saker.

 

 

1. Lösa problemet så att det trådlösa nätverket fungerar igen.

 

2. Komma med förslag på bra, kvalitativa routrar för hemnätverk, så att jag kan köpa en ny när jag får råd. Den ska klara av att ha både PC och Mac på nätverket samtidigt utan att flippa ut, också.

 

 

Tack på förhand!

Link to comment
Share on other sites

Jag testade det. Den nyare version som fanns var för Nordamerika endast, men jag prövade ändå. Situationen är precis likadan, tyvärr. Eller, ja, routern påstod ett kort tag att Macbooken var ansluten, medan datorn påstod att anslutningen nådde en maxtidsgräns, och inte blev det något internet inte...

Link to comment
Share on other sites

Jag har tyvärr inget annat tips, då jag vet att den router modell du använder har haft många problem, än att du ska skaffa en ny.

Och jag skulle välja en AirPort Extreme - kostar lite mer men jag har inte haft några problem med min. Jag kör PC och MAC.

 

Lycka till!

 

:baskerFN: Lennartsson

Link to comment
Share on other sites

Skulle säga "Köp ny"...

Elektronik åldras det med och effekten/funktionen försämras. Det har troligen inte med dina inställningar att göra.

Det du kan prova som sagt är med en annan antenn om du har nån tillgänglig samt att tvätta anslutningen för antennen med sprit eller nåt (svårt dock att komma åt ordentligt).

 

En hyfsad trådlös router kostar idag 7-800 och den är hästlängder mycket bättre än en Netgear som är 3 år.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jag satt förut på en Belkin som fungerade hyfsat i ett par månader, sedan började den kecka ihop och behövde ibland startas om flera gånger varje dag. På papperet var det en bra produkt, i verkligheten sög den svettig åsnepung.

 

Således tröttnade jag och köpte en Linksys 320N istället, kör på 5GHz-bandet (där jag är ensam i området) och allt lirar rent himmelskt.

 

Netgear, liksom Belkin och D-Link, verkar vara ojämna i sin kvalitet. Billiga komponenter?

Link to comment
Share on other sites

Min erfarenhet är att Netgear och D-link är två av de mer pålitligare märkena - fast då har jag iofs uteslutande haft deras toppmodeller i prisklassen 2000kr (något man har haft behov av då det är mer regel än undantag att man samtidigt sitter framför X-box live, WOW och tuben på varsin dator/konsol i hushållet med 100/100 i jacket).

 

För tillfället använder jag D-link DIR-655 vilken, vad jag minner mig, har fungerat felfritt sen vi skaffade den för ca 1+ år sen. Då använder vi både 360, PC och Mac.

Men - jag kan garantera att nästa inköp av router kommer bli Apples Time Machine. Make till enkelhet, lagring och samtidig delning av nät har jag aldrig sett röken av. Jag använder den inte själv men har å andra sidan installerat 3st åt vänner och familj - man har varit lagom avis de gånger man har startat upp dem.

 

(OBS att jag är lite löjligt Mac/Apple-frälst, efter ett livslångt användande av PC, sen ett år tillbaka - objektiviteten i mitt inlägg kan mycket väl diskuteras)

Link to comment
Share on other sites

Min erfarenhet är att Netgear och D-link är två av de mer pålitligare märkena - fast då har jag iofs uteslutande haft deras toppmodeller i prisklassen 2000kr (något man har haft behov av då det är mer regel än undantag att man samtidigt sitter framför X-box live, WOW och tuben på varsin dator/konsol i hushållet med 100/100 i jacket).

 

För tillfället använder jag D-link DIR-655 vilken, vad jag minner mig, har fungerat felfritt sen vi skaffade den för ca 1+ år sen. Då använder vi både 360, PC och Mac.

Har haft tre D-link routrar som alla har dött, eller snarare strömförsörjningen till dom har dött :banghead: På den sista som låg i det dyrare konsumentutbudet så byte D-link ut strömaddaptern två gånger på garantin.

 

 

Men - jag kan garantera att nästa inköp av router kommer bli Apples Time Machine. Make till enkelhet, lagring och samtidig delning av nät har jag aldrig sett röken av. Jag använder den inte själv men har å andra sidan installerat 3st åt vänner och familj - man har varit lagom avis de gånger man har startat upp dem.

 

(OBS att jag är lite löjligt Mac/Apple-frälst, efter ett livslångt användande av PC, sen ett år tillbaka - objektiviteten i mitt inlägg kan mycket väl diskuteras)

Du är med andra ord en Maciban den något mer fundamentalistiskare släktningen till Talibaner. B-)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...